Crosstrainer kontra løb


ptc
 Share

Recommended Posts

Jeg har fornylig investeret i en Crosstrainer, og er nu kommet i tvivl om hvor meget man får ud af at træne på den kontra løb.

Hvis jeg har den på middel modstand ( 4 ud af 8 muligheder), så forbrænder jeg ca. 175 kal. iflg den indbyggede computer.

Men hvis man nu f.eks siger man træner 10 km på crosstraineren, hvad svarer det så i forhold til hvis man løb.

ved godt det kun kan blve ca. tal - men mere så jeg har en rettesnor - vil nemlig gerne på landevejen, nu hvor vejret er blevet lidt bedre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fornylig investeret i en Crosstrainer, og er nu kommet i tvivl om hvor meget man får ud af at træne på den kontra løb.

Hvis jeg har den på middel modstand ( 4 ud af 8 muligheder), så forbrænder jeg ca. 175 kal. iflg den indbyggede computer.

Men hvis man nu f.eks siger man træner 10 km på crosstraineren, hvad svarer det så i forhold til hvis man løb.

ved godt det kun kan blve ca. tal - men mere så jeg har en rettesnor - vil nemlig gerne på landevejen, nu hvor vejret er blevet lidt bedre

Du kan bruge "Ruteopmåleren" herinde fra MOL (se forsiden) til at beregne dit estimerede kcal forbrug ved en given løbetur.

Som udgangspunkt forbrændes mest på crosstrainer frem for løb, da løb (og gang) er menneskets naturligste bevægelsesform og dermed den bevægelsesform der umiddelbart er mest energibesparende.

Men når det så er sagt, vil det, at veksle mellem forskellige former for træning som regl have den mest gunstige effekt på bla. energiforbruget, da kroppen hurtigt indretter sig efter en bestemt belastning.

Hvis træningen blive ensidig skal man derfor huske at øge hastigheden og/eller belastningen i takt med, at formen bliver bedre, for at opretholde samme energiforbrug.

Håber det giver mening.. :smile:

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil sammenligne, så skal du bruge minutter og anstrengelsesgrad - evt. puls. Eller sagt på en anden måde: hvis du træner så hårdt du kan i en halv time på crosstraineren, så svarer det ca. til den forbrænding du har ved en halv times løb, hvor du også gør alt hvad du kan.

No Enigma - dit ræsonnement med løb som en naturlig økonomisk bevægelsesform holder ikke.

Link to comment
Share on other sites

Personligt synes jeg, at det er markant hårdere at løbe :) Både pga. evt. vindmodstand når du løber i naturen, men også fordi benene kommer på en hel anden slags arbejde end de gør på crosstraineren. Min erfaring er dog, at energiforbruget er næsten det samme (en smule højere for løB).

Derudover synes jeg, at en løbetur booster humøret og motivationen på en hel anden måde end crosstraineren gør - den bliver meget hurtig kedelig og ensformig.

Men det er jo forskelligt fra menneske til menneske. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil sammenligne, så skal du bruge minutter og anstrengelsesgrad - evt. puls. Eller sagt på en anden måde: hvis du træner så hårdt du kan i en halv time på crosstraineren, så svarer det ca. til den forbrænding du har ved en halv times løb, hvor du også gør alt hvad du kan.

No Enigma - dit ræsonnement med løb som en naturlig økonomisk bevægelsesform holder ikke.

Nej, det kan jeg godt se - ikke som du anskuer det her.

I det fitnes center jeg benytter, tilrådes særligt at bruge crosstrainer, med den argumentation, at man forbrænder mest på den, da man aktiverer flere muskler end fx. ved løb.

Men mit ræsonnementet bliver modereret og revideret til: Det kan være lettere at opretholde en høj intensitet i længere tid på crosstraineren frem for løb fordi; når trætheden i benmusklerne begynder at melde sig, kan man aflaste dem lidt og bruge armmusklerne i stedet og visa versa. Ved løb økonomiserer man ved bla. at holde armene i ro og ikke løfte benene mere end højst nødvendigt og når trætheden i benene melder sig så stopper eller pauserer turen.

(Selv har jeg en tendens til at løbe i samme rytme og ikke ændre væsentlig på den, på trods af en lavere og lavere intensitet og dermed lavere forbrænding. Det samme gør sig ikke gældende på crosstrainer, hvor jeg straks mærker, om jeg kan træne med højere belastning).

Men ja, hvis man træner det samme antal minutter, er forbrænding/energiforbrug under træningen (alt andet lige) proportional med intensitet/puls - uanset motionsform.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Det vil sige det smarteste jeg kan gøre er at købe en pulsmåler - træne eksvis 20 minutter på maskine og 20 min løb i nogenlunde samme intensitet og derefter måle forbrænding og distance op mod hinanden.

Kan i anbefale en god og billig pulsmåler

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Det vil sige det smarteste jeg kan gøre er at købe en pulsmåler - træne eksvis 20 minutter på maskine og 20 min løb i nogenlunde samme intensitet og derefter måle forbrænding og distance op mod hinanden.

Kan i anbefale en god og billig pulsmåler

Ja, men der er to konklusioner:

1: hvis du træner med samme puls, uanset motionstype, vil du opleve at du tilnærmelssvis forbrænder det samme.

2: hvis du ser bort fra pulsen, men træner hver motionsform i 20 min. med den anstrengelse du føler passende, kan du efterfølgende aflæse på pulsmåleren, under hvilken motionsform du har forbrændt mest. Her er der større sandsynlighed for, at du vil opleve en forskel på energiforbruget. Er det længe siden du fx. har løbet vil kroppen sandsynligvis bruge mere energi/forbrænde mere på løbeturene i starten, men det vil typsik ændre sig over tid. Dvs. du skal sammenligne over længere perioder.

De fleste sportsbutikker har et fint udvalg af pulsure/målere. Ofte har de nogle gode tilbud/nedsatte produkter, hvor du kan få et udmærket produkt til omkring 300 - 400 kr. Hvad du skal vælge afhænger at hvilke funktioner du ønsker, så jeg anbefaler at du taler med en der har lidt forstand på det i en sports/løbesportsbutik.

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

I det fitnes center jeg benytter, tilrådes særligt at bruge crosstrainer, med den argumentation, at man forbrænder mest på den, da man aktiverer flere muskler end fx. ved løb.

Og ved I hvorfor. Centeret har investeret i en fin crosstrainer, og derfor skal den selvfølgelig skamroses, så den kan blive brugt og tiltrække nogle stakkels uvidende danskere, som den kan tjene penge på. Hvordan kan nogen dog komme i tanke om at erstatte en løbetur med en tur på en crosstrainer. Frisk luft i guds frie natur med fuglefløjt og rådyr på tværs af stierner contra noget miskmask i et lummert fitnescenter med noget spektakel ud af højttalere. Og hvis nogen skulle mene, at der er noget a la en crosstrainer, der kan slå en løbetur i hårdhed, så skru blot lidt op for hastigheden under løbeturen, så kan I aldrig mere finde på at stille sådan et spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Crosstrainer arbejdes med større muskelkontraktion end løb = Mere energi bruges på crosstrainer

Løb har et større bevægelsesudslag (ROM) end crosstrainer = Mere energi bruges på løb

Crosstrainer bærer kroppens vægt, hvorimod man selv bærer vægten i løb = Mere energi bruges på løb

Pga crosstrainerens mekanisme, hjælper den med bevægelsen ved træning, da den ikke bare stopper med det samme, når man selv stopper muskelarbejdet. Ved løb er der derimod ingen kære mor. :smile:

Edited by Jannick
Link to comment
Share on other sites

Derudover synes jeg, at en løbetur booster humøret og motivationen på en hel anden måde end crosstraineren gør - den bliver meget hurtig kedelig og ensformig.

Jeg vil så vove at påstå, at en computer koblet op til internet TV stationer eller en DVD afspiller foran maskinen kan udrette underværker.

Dan

Link to comment
Share on other sites

Crosstrainer arbejdes med større muskelkontraktion end løb = Mere energi bruges på crosstrainer

Løb har et større bevægelsesudslag (ROM) end crosstrainer = Mere energi bruges på løb

Crosstrainer bærer kroppens vægt, hvorimod man selv bærer vægten i løb = Mere energi bruges på løb

Pga crosstrainerens mekanisme, hjælper den med bevægelsen ved træning, da den ikke bare stopper med det samme, når man selv stopper muskelarbejdet. Ved løb er der derimod ingen kære mor. :smile:

Hej Jannick,

Jeg forstod ikke helt ovenstående, betyder det så at energiforbruget ved LØB er større da man bruger kroppen på en anden måde?

Det er meget aktuelt for min situation nemlig, for jeg løber ca 5 gange om ugen på løbebånd med max intensitet, (i forbindelse med vægttab) Men jeg kan godt mærke at jeg ugen efter at jeg er lidt "ekstra" øm i benene, så jeg forsøger nu at kompensere med lidt crosstrainer inde imellem , men jeg har bare altid "følt" at løbebånd GIR mere, selvom jeg sveder en hel del på crosstrainer og ifølge maskinens tal så forbrænder jeg ca 100 kj mere på crosstraineren på 30 minutter iforhold til løbebånd..og det er nøjagtig den samme intensitet( Løbebånd 11km/time , hældning 0) (Crosstrainer. niveau 17)...

Håber kan få noget feedback..

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannick,

Jeg forstod ikke helt ovenstående, betyder det så at energiforbruget ved LØB er større da man bruger kroppen på en anden måde?

Det er meget aktuelt for min situation nemlig, for jeg løber ca 5 gange om ugen på løbebånd med max intensitet, (i forbindelse med vægttab) Men jeg kan godt mærke at jeg ugen efter at jeg er lidt "ekstra" øm i benene, så jeg forsøger nu at kompensere med lidt crosstrainer inde imellem , men jeg har bare altid "følt" at løbebånd GIR mere, selvom jeg sveder en hel del på crosstrainer og ifølge maskinens tal så forbrænder jeg ca 100 kj mere på crosstraineren på 30 minutter iforhold til løbebånd..og det er nøjagtig den samme intensitet( Løbebånd 11km/time , hældning 0) (Crosstrainer. niveau 17)...

Håber kan få noget feedback..

Jeg konkluderer ikke noget udfra førnævnte post, jeg viste bare hver deres forcer. Om crosstraineren reelt giver mere end løb samlet set, altså med samme puls og intensitet, kan jeg ikke svarer på. Men 100 kj mere på cross kontra løb gennem 30 min er jo nærmest ingen forskel. Hvis du løber 5 gange om ugen, ser jeg det dog ganske fornuftigt at bruge crosstraineren som erstatning for 1-2 løbedage pr uge.

Link to comment
Share on other sites

En anden fordel ved crosstraineren er, at man kan justere modstanden og dermed gøre sit løb mere effektivt. Høj modstand og høj intensitet = samme kalorier på kortere tid. Desuden er det nemmere at tilrettelægge sin træning og skadespotentialet er mindre ved CT'en.

Link to comment
Share on other sites

- vil nemlig gerne på landevejen, nu hvor vejret er blevet lidt bedre

jamen så løb på landevejen ! motivation er den vigtigste faktor til at vedholde motionen... og uden motion ingen kalorie forbrænding. Man skal godt nok være en hård negl for at stå og trampe i stuen på en cross-trainer når vejret er skønt :tongue:

Og som Morten skriver foroven, hvis du kan holde en tilsvarende høj puls i samme tid er det samme udbytte kaloriemæssigt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share