anaerobe tærskel


Athlete X
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke. Har dog tiltro til hvad mine trænere fortæller mig.

Og det skal du så ikke have hvis de snakker om AT. (omend de jo sagtens kan være kompetente på andre områder)

Du skal nu ikke fortvivle, jeg har set en artikel med en cykeltræner guru læge (med et blakket ry) fra Italien der taler om AT, der gør det ikke til mindre tvivlsomt af den grund.

Så hvidt jeg kan se har du heller ikke skrevet i hvilken sammenhæng du gerne vil have dit lactattal målt. (men det er uanset, med al sandsynlighed, spild af penge og tid)

Du siger eks: 160 bpm... i forhold til hvad? Hvilken % af din pulsMax er det? efter hvor lang tid? Under hvilke ydre forhold?

Og hvad er det ved andree intensiteter?

Læs den ovenfor nævnte artikel af Bangsbo, som dine trænere burde kende. Og glem så snakken om AT. Der er flere forbehold end dem JB nævner, men hans burde være rigeligt.

Mælkesyre belastningen kan være interessant at kende, man skal dog gøre sig det helt klart hvad det er man vil undersøge. Og AT (forastået som det niveau hvorved man udvikler lactat på 2,5 mmol i blodet) burde være en død sild imho.

Hvis det er så vigtigt for dig at vide, så løb eks. på et løbebånd med pulsbælte på, og øg intrensiteten langsomt og få en makker til at tælle dine åndedreæt, og lav en kurve over det. Der hvor kurven knækker, på en intensitet du kan opretholde længe, ligger dit AT cirka, den er nemlig ikke så lang fra det respiratoriske treshold. RT er styret af ophobningen af Co2 i blodet, som igen er relateret til til ophobningen af lactat i blodet.

(ovenstående efter hukommelsen jeg retter hvis det er forkert i forholdt til de "magiske" 2,5 mmol.)

OBS: rettet fra 4mmol der er OBLA til 2,5 der er "AT". Måden at "måle" AT står ved magt, den korrrelerer med RT

mvh

Edited by Peter Voigt
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er så vigtigt for dig at vide, så løb eks. på et løbebånd med pulsbælte på, og øg intrensiteten langsomt og få en makker til at tælle dine åndedreæt, og lav en kurve over det. Der hvor kurven knækker, på en intensitet du kan opretholde længe, ligger dit AT cirka, den er nemlig ikke så lang fra det respiratoriske treshold. RT er styret af ophobningen af Co2 i blodet, som igen er relateret til til ophobningen af lactat i blodet.

(ovenstående efter hukommelsen jeg retter hvis det er forkert i forholdt til de "magiske" 2,5 mmol.)

BTW så vil denne "AT" kun afspejle et niveau du kan holde gennhem længere tid, som Bangsbos artikel forkalrer vil dette varierer meget med tid og intensitet, men knock yourself out buddy

Edited by Peter Voigt
Link to comment
Share on other sites

Nej da. Fordi i ved virkelig ikke hvad i snakker om her i tråden når i siger at AT er ubrugelig. :smile:

En række af de folk der har skrevet i denne tråd er godt uddannede inden for idræt og arbejder med forskning. Mht. AT grænsen, så er det de henviser til ikke længere så nyt men til gengæld information som er nyttig for alle der arbejder med træning. Spredningen af denne info har været chokerende langsom i sportskredse - måske fordi der er så masive dogmer derude blandt trænerer og athleter. Du behøver ikke at rette dig efter denne info.Men at skrive at folk intet har at sige - det vidner ikke om den store åbenhed fra din side.

Link to comment
Share on other sites

AT vil vel altid være den samme uanset hvad, men man får måske flere tal ud af testen end blot ens AT?

Den anarobe tærskel afhænger at den maximale iltoptagelse, der som bekendt er trænerbar. Dvs AT-niveuaet for veltrænede kan komme op på omkring 90% af den maximale iltoptagelse for veltrænede udholdenhedsatleter, mens den normalt ligger på 65-75% for folk i dårlig træningstilstand.

Men at skrive at folk intet har at sige - det vidner ikke om den store åbenhed fra din side.

Oh, what a chok...

Link to comment
Share on other sites

Tråden blev ikke oprettet for at debattere fra min side. Så hvorfor en åbenhed?

Jeg spurgte efter et sted, der kunne måle dette for mig, Rune B var flink at svare. Done deal.

Inden du kommer for godt i gang kan vi så ikke lige blive enige om at du stillede et spørgsmål tidligere i den her tråd, samt udviser generel manglende viden omkring emnet?

Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...mp;hl=mælkesyre

Indlæg #11 har uploaded en udemærket artikel skrevet af Kristian Overgaard der er lektor ved AU. Den bør give en øget forståelse og i det mindste et fælles grundlag at diskutere ud fra. Ydermere er der referencer på, så den flittige MOL-bruger kan studere lidt ud over pensum.

Denne tråd indeholder også nogle udemærkede indlæg http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=32636&st=0

Og en tråd fra 2006 hvor en bruger ligeledes har fået lavet en lactat-test og dette diskuteres lidt http://www.motion-online.dk/fora/index.php...mp;hl=mælkesyre

Link to comment
Share on other sites

Sammenfatningen på Overgaards artikel:

Det billede som de seneste års forskning har tegnet kan således sammenfattes i følgende hovedpunkter:

1) Mælkesyre har konceptuelt bevæget sig fra at blive opfattet som et affaldsstof der bevirker træthed, smerte og øget energiforbrug til at være et vigtigt energiholdigt substrat, som kan bidrage til en bedre energifordeling i kroppen og beskytte muskler mod træthed.

2) Der findes “fysiologisk set” ingen anaerob tærskel, men derimod en glidende overgang, hvor den relative intensitet afgør hvilke metabolske processer, som dominerer.

3) En del af det teoretiske grundlag for fastlæggelsen af træningsintensiteter og træningsformer i grundtræning er baseret på gamle (nu forældede) ideer om mælkesyrens fysiologiske rolle

Hele artiklen:

M_lkesyre_1_.doc

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg ikke forvirre yderligere,

Kristian Overgaard baserer meget af den første konklusion på hans eget studie, der kan kritiseres, da det ikke tager udgangspunkt i realistiske scenarier... Mælkesyre er stadig relateret til træthed, da udviklingen af mælkesyre "normalt" følges af andre træthedsprocesser i kroppen - her synes iorganisk phosphat at være den helt store synder.

Man kan desuden ikke afskrive mælkesyre/lav pH som værende indirekte involveret i træthedsprocesserne.

Men mælkesyre kan helt ikke sikkert anvendes som en markør for træningsintensitet, som det hidtidigt er set...

Ps. måtte lige rette den sidste sætning, der manglede et ikke :blush:

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Nej da. Fordi i ved virkelig ikke hvad i snakker om her i tråden når i siger at AT er ubrugelig. :smile:

Brug endelig en masse penge og tid på "AT". Træn på en eller anden mystisk måde efter det, og vær glad med det.

Jeg kan anbefale at have stykker af bjergcrsytal hængende i pyramideform over din sengnår du sover. Alle ved det virker.

Link to comment
Share on other sites

Brug endelig en masse penge og tid på "AT". Træn på en eller anden mystisk måde efter det, og vær glad med det.

Jeg kan anbefale at have stykker af bjergcrsytal hængende i pyramideform over din sengnår du sover. Alle ved det virker.

Den 'mystiske' måde, han træner på, har givet ham langt bedre gains det sidste års tid, end hvad du overhovedet kan forestille dig er muligt - er der så noget at sige til, at David lytter til sine trænere og følger deres 'ene eller anden mystiske' måde at træne på?

Link to comment
Share on other sites

Den 'mystiske' måde, han træner på, har givet ham langt bedre gains det sidste års tid, end hvad du overhovedet kan forestille dig er muligt - er der så noget at sige til, at David lytter til sine trænere og følger deres 'ene eller anden mystiske' måde at træne på?

Nu er der jo ingen tvivl om, at det giver fremgang at træne efter AT - det har mange elite atleter gjort i mange år med virkeligt gode resultater til følge...

Spørgsmålet er snarere, om det kan svare sig at få den testet (bruge energi, tid og penge på det), eller om man lige så godt kan anvende en alternativ markør for intensitet i træningen (eksempelvis pulsfrekvens).

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler lige at jeg bør afslutte emnet.

Først og fremmest tak til RuneB for at have henvist mig til stedet hvor jeg fik min AT testet og tak til Yetti for at have arrangeret en mulig test i Odense.

Min AT blev testet til et lille stykke over 180 hvilket omtrent er 90% af min max puls.

Denne imponerende AT skal nok ses i betragtning af genetik faktorere samt at jeg i mit træningsforløb ikke har induceret uhensigtsmæssige adaptioner til hjertet eller musklerne.

Min AT er faktisk så høj at jeg, ifølge James Smith og Landon Evans, der kiggede mine testresultater igennem, placerer mig, som en sjælden "art" med respekt til normen indenfor amerikanske fodbold spillere.

Jeg blev fortalt af min træner at det er ganske sandt at metoderne hvorpå men tester AT må tages i betragtning.

Dette har jeg heller aldrig afvist

Det eneste jeg skulle sørge for var at blive testet på et løbebånd.

Det vi, i mit træningsregime, benytter AT testen til er udelukkende regulatorisk kontrol for mit aerobe arbejde og recovery.

Hertil er AT en meget simpel og effektiv information.

Udover alt dette tog jeg i mod folks råd, herinde fra, og valgte at tage i mod træningsrådgivningen, der, åbenbart, var med i prisen.

Her lærte jeg en helt masse nyt. Blandt andet at amr. fodbold slet ikke er alaktisk/aerob men laktisk/anaerob. Vi kom også frem til at jeg trænede helt helt forkert, så Peter Voigt fik trodsalt ret. Rådgivningen var virkelig en øjenåbner og jeg må nu ærligt indrømme, modsat før, at idrætsstuderende ved en ting eller to omkring træning.

Dette bliver så et farvel fra min side. Hyggeligt, så længe det varede.

Athlete X

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Dette bliver så et farvel fra min side. Hyggeligt, så længe det varede.

Athlete X

Synd. Nu tæller folk der skriver kvalificerede, kloge indlæg under én hånd. Jeg er selvfølgelig en af dem, så er der incog, ptpoul, t.,..

Der er stort set intet at komme efter vidensmæssigt andet end indlæg fra disse få personer, langt det meste andet er ureflekteret sludder og vrøvl.

Edited by The Bishop
Link to comment
Share on other sites

Synd. Nu tæller folk der skriver kvalificerede, kloge indlæg under én hånd. Jeg er selvfølgelig en af dem, så er der incog, ptpoul, t.,..

Der er stort set intet at komme efter vidensmæssigt andet end indlæg fra disse få personer, langt det meste andet er ureflekteret sludder og vrøvl.

1. Frygt ikke, han plejer jo at komme hurtigt tilbage igen.

2. Du kan vel ikke seriøst mene, at Athletes indlæg er tilnærmelsesvis i samme liga som eksempelvis Incognito?! At have trænet et par år under top kompetente trænere, hvis råd man kan genfortælle, gør ikke en til ekspert, uanset hvor fantastiske gains, man selv har fået.

3. Kan du ikke skrive nogle flere kvalificerede indlæg så?

4. Du glemte at tælle mig med som en af de kloge. :smile:

5. Det var det hele. Lulz.

Link to comment
Share on other sites

2. Du kan vel ikke seriøst mene, at Athletes indlæg er tilnærmelsesvis i samme liga som eksempelvis Incognito?! At have trænet et par år under top kompetente trænere, hvis råd man kan genfortælle, gør ikke en til ekspert, uanset hvor fantastiske gains, man selv har fået.

Nu skal David have den kredit han fortjener. Dét som han og jeg kan er meget forskelligt og der er ingen tvivl om at han ved en masse ting om de praktiske dele af planlægning af støttetræning som jeg ikke ved. At han vælger en kommunikationsform som er så uforenelig med boardet kan man kun begræde (og forundres over)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share