Rate of Force Development


Daniel
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at konstruere et træningsprogram til en fodboldspiller, som ønsker øget hurtighed (retningsskift/spurt) og øget springhøjde.

Hvilke muskler skal jeg aktivere?

Hvilke øvelser er bedst?

Skal jeg kombinere eksplosiv styrketræning efterfulgt af plyometrisk træning?

& hvilke andre overvejelser skal jeg evt. gøre mig?

Link to comment
Share on other sites

Det er et omfattende spørgsmål du stiller. Svaret bliver derfor ret generelt.

Styrketræning: Du skal først og fremmest sørge for at udøverne har lært korrekt løfteteknik, og at de har været igennem en periode (flere måneder), hvor de har vænnet sig til at lave styrketræning. En tilvænningsperiode kan f.eks. bestå af træning med belastninger på 10-12 RM.

Senere kan de lave tung træning som beskrevet i artiklen "Stærk uden at blive stor". I den samme periode, som man laver denne tunge eksplosive styrketræning, kan man med fordel lave en masse "fodbold-springtræning". Det vil sige spring med bevægelsesmønstre, der ligner dem, der er i fodboldspillet. Hertil kan du også lave en del sprint/retningsskift-træning. Decideret plyometrisk træning vil jeg vente med.

Når sæsonen er startet trappes der ned på styrketræningen, men den skal ikke stoppes helt. Korte, men tunge styrketræningspas 1-2 gange pr. uge vil være en god investering, også i sæsonen.

Øvelser: dette afhænger af den enkelte spiller, men et all-round program med særligt fokus på ryg og ben-strækningsbevægelser (squat, lunges, frivend etc.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share