Beta-alanine: Det næste kreatine


Soft
 Share

Recommended Posts

Læste om noget som hedder beta-alanine og syntes det lyder interessant da det skulle være lovligt som kreatin (ved ikke om det er i Danmark) og så skulle der heller ik være nogle bivirkninger ved brugen. Det skulle give nogle enorme resultater hvis man anvender det korrekt.

Nogle som har anvendt denne type kosttilskud og som har gode/dårlige erfaringer?

Man kan læse en artikel om effekten og resultaterne af brugen her Link

Man skulle vidst os kunne anvende bage pulver som skulle kunne give en forbedring i ens træning men de siger i artiklen at det er problematisk og upraktisk at tage. Nogen som tager bagepulver inden træningen og i så fald med hvilke resultater?

Har søgt forummet herinde men fandt kun en enkelt tråd som ikke indeholdte noget interessant.

Link to comment
Share on other sites

Læste om noget som hedder beta-alanine og syntes det lyder interessant da det skulle være lovligt som kreatin (ved ikke om det er i Danmark) og så skulle der heller ik være nogle bivirkninger ved brugen. Det skulle give nogle enorme resultater hvis man anvender det korrekt.

Nogle som har anvendt denne type kosttilskud og som har gode/dårlige erfaringer?

Man kan læse en artikel om effekten og resultaterne af brugen her Link

Man skulle vidst os kunne anvende bage pulver som skulle kunne give en forbedring i ens træning men de siger i artiklen at det er problematisk og upraktisk at tage. Nogen som tager bagepulver inden træningen og i så fald med hvilke resultater?

Har søgt forummet herinde men fandt kun en enkelt tråd som ikke indeholdte noget interessant.

Det er rigtigt nok at bagepulver er præstationsfremmende under nogle former for laktisk anaerobt arbejde. Det er ret veldokumenteret. Grunden til at det er problematisk er at det ofte giver mave problemer, som flatulens og mavepine. Desuden er timingen ret vigtig..

Der findes også efterhånden noget dokumentation for at beta alanine virker præstationsfremmende og støtter muskelopbygning i forbindelse med vægttræning og HIIT, men jeg tvivler på at denne effekt kan tilskrives pH-buffering.

Men "enorme" resultater kan du godt glemme. Det er vist kun hvis man skal tro producenten...

Link to comment
Share on other sites

Topicstarter:

Prøver ikke at overtage topic men spørger lige herinde da det alligevel sikkert os er noget du vil vide...

Men er der ingen herinde der har prøvet Beta-alanin? Altså som jeg læser det skulle det være noget kraftigere end kreatin.. Ikke at jeg siger at kreatin er noget vidundermiddel, men hvis vi her har fat i noget der bare er lidt bedre end kreatin vil jeg da mene det er værd at overveje...

Del ud af jeres erfaringer! ;)

Link to comment
Share on other sites

Topicstarter:

Prøver ikke at overtage topic men spørger lige herinde da det alligevel sikkert os er noget du vil vide...

Men er der ingen herinde der har prøvet Beta-alanin? Altså som jeg læser det skulle det være noget kraftigere end kreatin.. Ikke at jeg siger at kreatin er noget vidundermiddel, men hvis vi her har fat i noget der bare er lidt bedre end kreatin vil jeg da mene det er værd at overveje...

Del ud af jeres erfaringer! ;)

de undersøgelser der er lavet på det, har indtil videre ikke demonstreret en effekt der var stærkere end kreatins.

Link to comment
Share on other sites

Personligt er jeg begejstret for beta alanine. Jeg kan tage flere reps med vægte i 8-12 reps lejet. Smider 4 og nogen gange flere reps oveni. Men vildere er det altså ikke.

Det giver ikke kreatin bloatet og den lejlighedsvise kreatin energi jeg har oplevet. Ganske godt produkt for mig.

Link to comment
Share on other sites

Et par spørgsmål til indtagelsen - til ptpoul mfl.:

Hvor mange mg per kg bw indtages?

Indtages det lige op til træning(10-30 min inden) og evt. sammen med et fast måltid, kød fx?

Har du/I oplevet mavegener?

Anders i forklædning:

Vil β-alanine og kreatin kunne virke lige godt samtidig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg supplerer pt. på anden uge med:

Kreatin

Beta alanine

Taurine

Jeg har som dig også læst interessante ting om beta alanine. Dette og prisen taget i betragtning har jeg vurderet, at det er værd at give et forsøg. Jeg har dog valgt også at tage taurine med.

Men som sagt er det kun på anden uge, hvorfor jeg synes, det er for tidligt at give nogen vurdering af mit udbytte.

Link to comment
Share on other sites

Et par spørgsmål til indtagelsen - til ptpoul mfl.:

Hvor mange mg per kg bw indtages?

Indtages det lige op til træning(10-30 min inden) og evt. sammen med et fast måltid, kød fx?

Har du/I oplevet mavegener?

Anders i forklædning:

Vil β-alanine og kreatin kunne virke lige godt samtidig?

T-Nation.com - Beta Alanine

T-Nation.com - Beta Alanine 2

Lidt henvisninger til T-Nation.com - Jeg er klar over kildetroværdigheden. Jeg synes dog, at der er gode forklarende elementer i artiklerne også. I hvert fald til at danne et grundlag for den videre læsning.

Og nej - jeg har ikke oplevet mavegener. Det eneste jeg har oplevet er den prikkende fornemmelse i kroppen. Det bliver dog sjældnere og sjældnere og er på ingen måde ubehageligt, når man er klar over at det kan forekomme.

Edited by Le Moi
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et vanvittigt veldokumenteret produkt og jeg tror ikke der er nogle helt fast anbefalinger endnu.

Det tager en uges tid eller lidt mere før det begynder at virke, det viser for mig at der skal opbygges en koncentretion over tid for at få effekt. Derfor bekymrer jeg mig ikke om at tage det på bestemte tidspunkter.

Det er bare et kosttilskud, jeg gider slet ikek hidse mig op over det. Det er maden, træningen, regelmæssighed, pre/rehab der gør forskellen. Ikke 15 i stedet for 12 reps på lateral raises pga beta alanine.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et vanvittigt veldokumenteret produkt og jeg tror ikke der er nogle helt fast anbefalinger endnu.

Det tager en uges tid eller lidt mere før det begynder at virke, det viser for mig at der skal opbygges en koncentretion over tid for at få effekt. Derfor bekymrer jeg mig ikke om at tage det på bestemte tidspunkter.

Det er bare et kosttilskud, jeg gider slet ikek hidse mig op over det. Det er maden, træningen, regelmæssighed, pre/rehab der gør forskellen. Ikke 15 i stedet for 12 reps på lateral raises pga beta alanine.

Blabla.. Kan du ikke lige svare på mine spørgsmål alligevel? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg har også gode erfaringer med beta-alanin. Jeg brugte 2g + 2g kreatin efter træning. Man skal satme passe på man ikke tager for meget af gangen, for så får nogen aldeles frygtelige symptomer i huden.

Så er det trods alt heller ikke værre. Det giver en prikken i huden, ikke andet..

Link to comment
Share on other sites

Det kommer så sandelig an på hvem man er. I sommers måtte jeg flere gange tage alt tøjet af og stå op indtil det var gået væk, fordi det var mig umuligt at berøre noget. Klog af skade er 2 g som enkeltdosis absolut max for mit vedkommende.

Det lyder fandme syret, hvor længe står sådan en "prikken" på?

Link to comment
Share on other sites

Det der prikken har jeg slet ikke trænkt over. Men det var jo helt sikkert det jeg oplevede i går!

Efter at jeg havde fået min daglige dosis, og jeg har læst mig frem til at 4gr. per dag er passende, men burde måske skære ned så? men efter jeg havde taget det, så ca. en halvtime efter havde jeg også en prikken og stikken i huden. Jeg fik det kun i panden dog (?) men meget ubehageligt, ikke direkte skræmmende på nogen måde. Men jeg kunne ikke vente med at komme af togen og få noget vand i hovedet. Det føltes virkeligt som om jeg var råd i hele kæften af noget allergi - men har jeg ikke været. Men altså jeg har også oplevet den der prikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share