Snydedage, er det fysisk muligt at kompensere for disse..


Martin G
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg har et spørgsmål, som for nogen måske virker lidt banalt og uforståeligt - men da det er en del af en større diskussion mellem en kammerat og jeg selv, vil jeg meget gerne have nogen flere input på området.

Har søgt på pubmed, men der er vidst ikke rigtig nogen studier på lige netop det, som jeg søger, og heller ikke brudstykker, som så ville kunne stykkes sammen! :unhappy:

Lad os stille en hypotese op. Vi har en mand i sine unge år omkring de 20. Han er veltrænet og har ikke ret meget fedt på kroppen. Lad os antage, at hans stats er noget ala. 85kg, med en fedtprocent på 6. Han styrketræner, men dyrker ikke cardio.

Han bulker, og dette gør han med et meget snævert energi overskud på ca. 100-200kalorier om dagen. Dette er et valg han har taget, da han ikke ønsker at fedtprocenten skal stige ret meget under hans bulk.

Manden holder sit kaloriebudget i ca. 13 dage, og filmen knækker så. Han indtager et snydemåltid primært bestående af sukker, fedt og kartoffel (så som chips og slik i samme dur). Snydemåltidet løber i alt op på 500 kalorier, hvoraf de 200kalorier er ren sukker (slik) og resten er fedtstoffer og kartoffel (chips).

Normalt vil kroppen i en sådan situation med generelt energi overskud reagere på sukkeret og starte en fedtlagring (insulinrespons). Derfor kan han næsten være sikker på, at alt fedtet han har indtaget bliver lagret på kroppen - svarende til ca. 50 gram kropsfedt - muligvis lidt mere eller mindre, men det afhænger jo af titusinde faktorer.

Dagen efter får manden dårlig samvittighed og vil naturligvis kompensere for sit synderi. Derfor beslutter han sig for at tilføje 60min cardio til hans træning, bare en enkelt omgang. På cardioen forbrænder han ca. 500 kalorier - svarende til det han har indtaget "uberettiget". Træningen ligger midt på dagen, dvs. der er ikke tale om træning på tom mave - men derimod med 2-3 måltider forinden, hvori der indtages komplekse kulhydrater, protein og lidt fedt.

Nu kommer spørgsmålet så, vil kroppen ikke bare trække de 500 kalorier fra glycosedepoterne samt tarmen fremfor fedtlagrene? Det er nemlig umiddelbart min opfattelse - altså, at man ikke kan kompensere for synderiet dagen efter, da fedtet jo ér lagret?

Naturligvis vil glycogen depoterne blive tømt lidt under styrketræningen, men da der også ligger mad i tarmen, som konstant bliver optaget, vil dette jo have den modsatte effekt. Så er det reelt set ikke umuligt at kompensere for "snyderi" uden at bringe kroppen i energiunderskud i en længere periode?

Ved godt, at det er lidt "bizart", da man som oftest kunne være ligeglad med den slags, men vil meget gerne have ret i denne situation, , så fyr løs med jeres syn på sagen. :laugh:

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

Du er selv lidt inde på, at det ligger lidt i den lette ende af skalaen, men hvis du forbrænder 500 kcal vil de blive taget fra fedt-, protein- og kulhydratslagrene i kroppen. Fordeling kan man spekulere over i det uendelige og afhænger som du selv er inde på af ernæringsgrad, intensitet af træningen etc.

Fedt er ikke låst fast, når først det er lagret.

Noget andet er, at du kun ser på, hvad der sker under træningen, hvad med efter træningen? Hvordan fordeles et kalorieunderskud på lagrene over tid? Summa summarum, jeg tror ikke du får svar, så hvis det nager dig, så brænd de ekstra kalorier og så lad det være ved det.

Man kunne også overveje at bruge sine snydedage konstruktivt. Hvis man kan mærke, at man er ved at knække, så snyd igennem og træn igennem, fx en led ryg og ben træningsdag.

Noget andet er, at hvis du knækker på ""bulk, så skulle du nok overveje, at gøre din mad lidt mere spændende og måske være lidt mindre striks med din kostplan? Og om du overhovedet bulker? Hvor meget har du taget på de sidste 3 måneder? Måske skulle du tage 20 min kardio x 3 om ugen med middelintensitet, så du kunne spise liidt mere?

BTW 500 kcal? Kom igen, når du frådser igennem med 5000 kcal :wink:

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

JSC: Nu er det jo en hypotese.

Når jeg personligt bulker ligger jeg på 4500 kcal om dagen, og så er det med 300-500kcal i overskud om dagen. :laugh: Og så har jeg ikke lyst til søde sager og chips osv., da min mad ér spændende krydret og hvert måltid faktisk er lækkert.

Sandheden er den, at min kammerat af og til ryger sig skæv og frygter, at hans ædeflip skader ham umenneskeligt meget. Han er fedtfobisk, hvilket man ikke kan sige om mig, da jeg har en 195cm frame at gemme fedtet væk på, så det nager ham, at han falder i - manden tænker jo selvfølgelig ikke på, at han bare kunne holde sig fra hash'en, hvis han ikke kan styre det. Ædeflippene er nok heller ikke den største skadevirkning han bør bekymre sig om, men ham om det.

Jeg har så forklaret ham, at jeg mener, at det ikke sådan lige er muligt at kompensere for ædeflippene, hvorimod han optimistisk jo holder på det andet.

Kan ydermere også godt følge dig i, at der er eftervirkninger, som kan få kroppen til at snuppe af fedtlagrene, selvom den også får energi fra kost ved sidenaf.

Kan godt se, at der er umuligt at komme med et præcist svar på dette.

I alt ender vi vel op med, at vi har en mellemting. At noget af ædeflippenes "skade" kan kompenseres for ved at øge træningsmængden dagen derpå, men hvor meget "skadesbegrænsning" der reelt set er i det, afhænger jo nok af adskillige faktorer og vil for hver dag være forskelligt.

Men tak for dit input - det har helt sikkert hjulpet med en tredieparts synsvinkel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jamen, det var godt at høre, at det rent faktisk ikke var en MOL'er, der havde disse svære problemer at forholde sig til :wink:

Og ja, halvpatetiske ædeflip er nok ikke det største problem ved et hash-(mis)brug.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, det var godt at høre, at det rent faktisk ikke var en MOL'er, der havde disse svære problemer at forholde sig til :wink:

Og ja, halvpatetiske ædeflip er nok ikke det største problem ved et hash-(mis)brug.

Jeg har massere af problemer, fedtfobi er bare ikke et af dem :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share