Hvilke fedtstoffer/olier skal jeg indtage?


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg er i gang med at cutte og har kigget lidt i diverse tråde igennem for at finde nogle gode råd vedrørende fedt indtag. Det er dog lidt af en jungle og jeg vil derfor gerne have nogle konkrete råd omkring hvad jeg skal indtage.

På nuværende tidspunkt indtager jeg stort set intet fedt igennem min normale kost og tilføjer derfor ca. 50-60 gr. koldpresset solsikkeolie og 8 gr omega 3 kapsler.

Derudover steger jeg i koldpresset olivenolie.

Lyder dette fornuftigt eller er der noget som bør ændres?

Især mit omega 3 indtag er jeg interesseret i at høre kommentarer til. Jeg indtager som nævnt 8 kapsler af 1 gram om dagen, hvilket skyldes at jeg tidligere har læst at det skulle have en sundhedsfremmende effekt. I dag har jeg dog læst lige det modsatte, nemlig at et stort omega 3 indtag over længere tid er forbundet med diverse sundhedsmæssige risici.

Link to comment
Share on other sites

Hej Humseper.

Jeg kan se, at du er på diæt og vil cutte. Så muligvis dyrker du intens/meget sport. Mine indlæg henvender sig kun til dem, der IKKE dyrker intens/meget motion. Derfor må du selv vurdere, om mine råd kan overføres til dig.

Istedet for at gentage mig selv, vil jeg henvise dig til en tråd. I denne tråd har jeg skrevet nogle indlæg.

Hvis du ikke allerede har læst den, vil jeg derfor anbefale dig at læse tråden "Forskellige olier"

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=44776

Det er ingen hemmelighed, at det er rapsolie, som jeg foretrækker.

M.h.t. 8 gram Omega 3, vil jeg blot sige "Alt med måde". Jeg ved ikke, om dine kapsler indholder koncentreret eller ikke koncentreret fiskeolie. Om du overdriver indtaget af fiskeolie, har jeg ingen mening om her og nu. For mig er det ikke overraskennde, hvis meget store mængder fiskeolie kan skade i større eller mindre grad. Jeg vil sige, at som privatperson nøjes jeg med 2 Pikasol-fiskeolie-kapsler.

God weekend.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

showtopic=44776

Det er ingen hemmelighed, at det er rapsolie, som jeg foretrækker.

Hører det ikke med til "historien" at n3 fedtsyrer er meget følsomme overfor varme, på den måde at de ved høje temperaturer ændre strukturer og derved får en nærmest sundhedsskadelig virkning!?

Da rapsoile netop er rig på n3 må olivenolie (eller smør:-)) være mere velegnet til fx. stegning, som trådstarter anvender.

Jeg er selv meget glad for rapsoile, men bruger den kun i kold og koldpresset form.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej No Enigma. :wink:

Det er en spændende problemstilling, som du tager op. Jeg kan hverken anbefale eller fraråde steging i ren rapsolie eller produkter, der indeholder betydelige mængder af uhærdet rapsolie. Dertil ved jeg for lidt om emnet. Men jeg kan sige, at jeg som privatperson steger i produkter, der indeholder uhærdet rapsolie.

For nogle år siden spurgte jeg fagfolk, institutter og råd m.h.t. kortvarig stegning i rapsolie. På det tidspunkt var der ikke enighed om, om rapsolie kan tåle mild stegning. Og jeg vil blive overrasket, hvis der er enighed om emnet idag.

Jeg vil foreslå læserne at gå kostvejledere på klingen, hvis de anbefaler eller fraråder stegning i rapsolie. Stil følgende spørgsmål:

1. Hvilke kemiske ændringer sker der ved skånsom stegning i rapsolie?

2. I hvilke mængder sker disse ændringer?

3. Er disse mængder sundhedsskadelige?

4. Hvilke kilder/data ligger til grund for disse svar?

De 4 spørgsmål må man kunne stille kostvejlederne.

Venlig hilsen

Jan, Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share