Chin-ups og pull-ups


JPetersen
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen!

Først skal jeg lige være helt sikker på noget. Så vidt jeg har forstået er chin-ups hvor man har håndfladerne væk fra sig og pull-ups hvor man har dem mod sig?

Hvis der forholder sig sådan har jeg altid udført pull-ups og ikke chin-ups.

Min gymnastiklærer kom den anden dag og anbefalede på det kraftigste, at jeg havde håndfladerne væk fra mig selv. Jeg prøvede så at lave sådan nogle, men det føltes helt forkert. Jeg kan slet ikke tage så mange, og det virker som om det er en unaturlig stilling.

Han fortalte, at hvis man havde håndfladerne væk fra sig var det meget mere ryggen, der arbejdede og mest biceps, som arbejdede, hvis håndfladerne vendte ind mod mig.

Nogen, der kan forklare hvorfor jeg synes det er en underlig og akavet stilling? :confused2:

Tak :)

Edited by joergen
Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være fordi, at du er vant til at kører pull-ups. :)

Det er korrekt at pull-ups involverer biceps en anelse mere end chins. Men det er to af de bedste øvelser til at bygge en god V-form, så jeg vil anbefale at du træner dem begge. Du kan enten træne 4-5 set af den ene og rotere dem fra gang til gang, eller du kan træne 2-3 set af hver når du træner. I så fald vil jeg anbefale at du lægger ud med chins og derefter træner pull-ups.

Link to comment
Share on other sites

Pyt-> Har faktisk aldrig hørt det defineret på den måde før, men det giver masser af mening i mine øre...!

Har så lige et tillægsspørgsmål.. Da jeg dyrkede judo brugte vi jo "begge" øvelser meget. Men er der nogen der sådan lige kan forklare hvordan det kan være at folk der ku tage en 7-8 fulde "chins", ikke kunne tage én eneste gentagelse, hvor stangen kom længere ned(øh, eleven højere op) end halsen??

Og har i nogle forslag til hvordan man ku træne folk op til at kunne lave fulde "pull-ups" (a la pyt's definition!!)

Link to comment
Share on other sites

Kunne måske få folk til at starte i den helt øverste position (start fra stol eller lign), få dem til at lave statiske hold og så langsommere og langsommere negativer.. Må simeplthen være fordi at deres rygmuskulatur ikke har været "brugt" til den sidste "led-vandring"! Ellers virker det ulogisk at de kan tage så mange gentagelser af "2/3" af løftet, så at sige... <_<

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share