Sign in to follow this  
JPetersen

Chin-ups og pull-ups

Recommended Posts

Hej alle sammen!

Først skal jeg lige være helt sikker på noget. Så vidt jeg har forstået er chin-ups hvor man har håndfladerne væk fra sig og pull-ups hvor man har dem mod sig?

Hvis der forholder sig sådan har jeg altid udført pull-ups og ikke chin-ups.

Min gymnastiklærer kom den anden dag og anbefalede på det kraftigste, at jeg havde håndfladerne væk fra mig selv. Jeg prøvede så at lave sådan nogle, men det føltes helt forkert. Jeg kan slet ikke tage så mange, og det virker som om det er en unaturlig stilling.

Han fortalte, at hvis man havde håndfladerne væk fra sig var det meget mere ryggen, der arbejdede og mest biceps, som arbejdede, hvis håndfladerne vendte ind mod mig.

Nogen, der kan forklare hvorfor jeg synes det er en underlig og akavet stilling? :confused2:

Tak :)

Edited by joergen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan jo være fordi, at du er vant til at kører pull-ups. :)

Det er korrekt at pull-ups involverer biceps en anelse mere end chins. Men det er to af de bedste øvelser til at bygge en god V-form, så jeg vil anbefale at du træner dem begge. Du kan enten træne 4-5 set af den ene og rotere dem fra gang til gang, eller du kan træne 2-3 set af hver når du træner. I så fald vil jeg anbefale at du lægger ud med chins og derefter træner pull-ups.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Han fortalte, at hvis man havde håndfladerne væk fra sig var det meget mere ryggen, der arbejdede og mest biceps, som arbejdede, hvis håndfladerne vendte ind mod mig.

Ikke helt. Biceps bidrager bare med mere, fordi den bringes i biomekanisk bedre position, når håndfladerne vender ind imod en selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis det skal være helt rigtigt så er chin-ups med håndfladerne mod dig, og pullups med fladerne væk fra dig.

Jeg mener nok at jeg har læst det inde på Testestorone mag, men der bliver konstant byttet rundt på udtrykkene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ved chins trækkes kroppen kun op til hagen og ved pulls helt til brystet. Så hvis du kun trækker til hagen laver du "kun" chins. Normalt eller reversed grip har vel i grunden intet at gøre med hvilken af de to øvelser du laver.

'Pyt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyt-> Har faktisk aldrig hørt det defineret på den måde før, men det giver masser af mening i mine øre...!

Har så lige et tillægsspørgsmål.. Da jeg dyrkede judo brugte vi jo "begge" øvelser meget. Men er der nogen der sådan lige kan forklare hvordan det kan være at folk der ku tage en 7-8 fulde "chins", ikke kunne tage én eneste gentagelse, hvor stangen kom længere ned(øh, eleven højere op) end halsen??

Og har i nogle forslag til hvordan man ku træne folk op til at kunne lave fulde "pull-ups" (a la pyt's definition!!)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Og har i nogle forslag til hvordan man ku træne folk op til at kunne lave fulde "pull-ups" (a la pyt's definition!!)

Enten ved at bruge kabelmaskinen, der kopierer bevægelsen eller ved forced reps af pull-ups(partner der støtter ben).

'Pyt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunne måske få folk til at starte i den helt øverste position (start fra stol eller lign), få dem til at lave statiske hold og så langsommere og langsommere negativer.. Må simeplthen være fordi at deres rygmuskulatur ikke har været "brugt" til den sidste "led-vandring"! Ellers virker det ulogisk at de kan tage så mange gentagelser af "2/3" af løftet, så at sige... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this