Stram(sammentrukket) pectoralis minor, udstrækning mm.


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Jeg lider tilsyneladende af en stram pectoralis minor jf. en fysio stud.

Er der nogen der har erfaringer med det? Tips til udstrækning?

Mine smerter sidder især inde bag forsiden af deltiod. Jeg kan mærke det mildt, hvis jeg løfter armen til siden eller lige frem. Jeg kan mærke det tydeligt, hvis jeg fører armen op til lodret (over hovedet) og kan derfra have problemer med bukke armen ud til siden til 90 grader. Og endnu tydeligere, hvis jeg fører armen ned foran modsatte hofteskål og derfra løfter armen op mens den er krydset ind foran kroppen (smerten er tydeligst, hvis armen er strakt fremfor let bøjet). Jeg kan ikke trykket noget sted på brystet eller skulderen for at fremkalde smerten. Det er først når forsiden af deltiod (den som især trænes ved bænkpress) bliver aktiveret, at jeg kan mærke smerten. Derfor rammer den især også ved bænkpres øvelserne, push-ups samt brystpres på maskine (mindre ved smith'en foran ansigtet).

Nogen tips til behandling/lindring eller bare erfaringer I vil dele om emnet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver selv udstrækning af pec. minor.

Hvis du stiller/støtter på knæ og hænder.

Du holder armen så du bøjer 90 grader i både skulder og albueled. På samme måde som hvis man skulle vinke mens man står oprejst

Dolph-vinke.png

Armen hviler du så på en træningsbold der passer i højde i forhold til skulderen, mens du står på alle 4. Du presser så forsigtigt ned i bolden, puster ud og lader dig så falde ned i strækket. Det tager nok lidt tid for at finde ud af hvor bolden skal være for dig, og du ikke bare vrider, så du får smerte i skulderledet.

Håber det hjælper :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver selv udstrækning af pec. minor.

Hvis du stiller/støtter på knæ og hænder.

Du holder armen så du bøjer 90 grader i både skulder og albueled. På samme måde som hvis man skulle vinke mens man står oprejst

Armen hviler du så på en træningsbold der passer i højde i forhold til skulderen, mens du står på alle 4. Du presser så forsigtigt ned i bolden, puster ud og lader dig så falde ned i strækket. Det tager nok lidt tid for at finde ud af hvor bolden skal være for dig, og du ikke bare vrider, så du får smerte i skulderledet.

Håber det hjælper :smile:

Tak, super givende svar! Desuden kan jeg tilføje, at jeg er begyndt at ro som opvarmning og tilsyneladende har det en helt magisk effekt. Kan dog ikke udelukkende, at det lindrende udelukkende kommer fra øget fokus på udstræk.

Link to comment
Share on other sites

ang. roning - det er en kendt sag at mange bryst -og skulder-relaterede skade (specielt presse øvelser) stammer fra for svag muskulatur (stabiliserings muskler i ryggen) i ryggen.

Der er så hut jeg visker en her på siden der har skrevet en længere artikle, med billeder og videoer, som illustrerer hvordan shoulder rehabber - eller os er det på getbig (sorry hvis det er reklame)

Link to comment
Share on other sites

ang. roning - det er en kendt sag at mange bryst -og skulder-relaterede skade (specielt presse øvelser) stammer fra for svag muskulatur (stabiliserings muskler i ryggen) i ryggen.

Der er så hut jeg visker en her på siden der har skrevet en længere artikle, med billeder og videoer, som illustrerer hvordan shoulder rehabber - eller os er det på getbig (sorry hvis det er reklame)

Link? he he, man er vel doven

Link to comment
Share on other sites

Få massage på skidtet, det virker ofte langt bedre.

Har prøvet det af 3 forskellige nu(alle fys studerende med bestået massageeksamen). De to af gangene kiggede pigebørnene lettere dumt på mig: Pec minor, jamen den kan man jo ikke komme til. Sjovt var deres behandling eller ikke så god som den første :-D

Link to comment
Share on other sites

Har prøvet det af 3 forskellige nu(alle fys studerende med bestået massageeksamen). De to af gangene kiggede pigebørnene lettere dumt på mig: Pec minor, jamen den kan man jo ikke komme til. Sjovt var deres behandling eller ikke så god som den første :-D

Sørgeligt. Er ellers 2. modul pensum at den kan palperes. Smut til en erfaren massør eller fys.

Link to comment
Share on other sites

Det er da trist du har talt med idioter så...

Hvis en autodidakt spasser som jeg kan massere en overspændt og forkortet pec minor ud på 20min så skal de også kunne det. Skræmmende inkompetence.

Trist det er en beskyttet titel.............du kan jo gøre alting bedre :smile:

Link to comment
Share on other sites

How did you do? Hvordan rammer du gennem major?

Finder udspring, hæfte og så arbejder man i musklens længde, evt tværmassage på udspring eller hæfte for at få tonus ud af musklen inden.

Leger lidt med eventuelle triggerpunkter, prøver at fiksere udspring og arbejde med at strække fibrene med længdegående stræg og træk.

Jovist man skal igennem pectoralis major, men det er altså easy peasy :smile:

Man skal naturligvis igennem den overfladiske muskulatur og dermed får man ikke optimal effekt, men det har da virket på dem jeg har leget med, og jeg har intet andet end min anatomiske forståelse og lidt selvstudie i massage.

Link to comment
Share on other sites

Trist det er en beskyttet titel.............du kan jo gøre alting bedre :smile:

Jeg taler om nogle konkrete personer der ikke har leveret varen, ikke om en hel profession. Trist at du læser det sådan.

Hvad har den beskyttede titel med noget som helst at gøre?

Btw, hvad dødløfter du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg taler om nogle konkrete personer der ikke har leveret varen, ikke om en hel profession. Trist at du læser det sådan.

Hvad har den beskyttede titel med noget som helst at gøre?

Btw, hvad dødløfter du?

Hvis den ik var beskyttet kunne du jo kalde dig fys med dine mangfoldige kompetencer. :smile:

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke kunne gøre mig klog på din skade, uden at have set på dig og evt. høre mere om smerten/problemet. Umidelbart ville jeg dog også sige at det kunne tyde på "svag" postural rygmuskulatur. Hvis dette er problemet, er udstrækning af brystmuskulatur og derefter træning af rygmuskulatur vejen frem. Problemet er bare at, har du det, vi i fagsprog kalder krydset skuldersyndrom, skulle du måske overveje at besøge en uddannet fys., da han/hun ville kunne give dig bedre vejledning end den du hidtil har fået.

Synes dog også som tidligere nævnt, at det er en smule inkompetence, ikke at kunne give dig bedre vejledning. Nu ved jeg jo så heller ikke hvor langt de er, men er de længere end 3. modul (2. semester), SKAL de kunne problematikken her og dermed også vide vejen frem herefter.

Hvis du har direkte smerte, synes jeg du skulle besøge en uddannet fys., da ingen herinde har mulighed for at gætte sig frem til dit problem, kun ved at læse de 4-5 linier du har skrevet.

Håber du kunne bruge mit svar til noget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den ik var beskyttet kunne du jo kalde dig fys med dine mangfoldige kompetencer. :smile:

Jeg skriver helt klart at jeg er autodidakt og fedter med det i den sammenhæng. jeg kan ikek se jeg giver mig ud for at være mere end jeg er.

Vi taler derudover direkte om massage, ikke om andet. Massør er ikke en beskyttet titel.

Desuden, hvis man skulle tænke sig jeg kalder alle fysioterapeuter for idioter, hvorfor skulle jeg så vælge at kalde mig for fysioterapeut?

Der er en brist i din logik her...

Jeg ville ønske du kunne bruge din faglige viden til at hjælpe og dele den i stedet for altid at stille dig på bagbenene og forsøge at skabe en konflikt. Du HAR en faglig baggrund på dette område og kunne hjælpe hvis du gad, men jeg ser desværre sjældent noget konstruktivt fra din side.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver helt klart at jeg er autodidakt og fedter med det i den sammenhæng. jeg kan ikek se jeg giver mig ud for at være mere end jeg er.

Vi taler derudover direkte om massage, ikke om andet. Massør er ikke en beskyttet titel.

Desuden, hvis man skulle tænke sig jeg kalder alle fysioterapeuter for idioter, hvorfor skulle jeg så vælge at kalde mig for fysioterapeut?

Der er en brist i din logik her...

Jeg ville ønske du kunne bruge din faglige viden til at hjælpe og dele den i stedet for altid at stille dig på bagbenene og forsøge at skabe en konflikt. Du HAR en faglig baggrund på dette område og kunne hjælpe hvis du gad, men jeg ser desværre sjældent noget konstruktivt fra din side.

Måske du skulle prøve at læse nogle af dine egne indlæg igen.......og se om du altid kan finde noget konstruktivt i dem. Du kommer med så mange absolutte svar, som ofte skriger til himlen.

Link to comment
Share on other sites

Måske du skulle prøve at læse nogle af dine egne indlæg igen.......og se om du altid kan finde noget konstruktivt i dem. Du kommer med så mange absolutte svar, som ofte skriger til himlen.

Så må du jo rette mig :smile:

Eller ville det være for konstruktivt :wink:

[update] Jeg kan se ud har siddet og gloet i tråden her i 20+minutter, ærgerligt du ikke vil dele din viden med folk der har brug for den. Du har haft tid til et par angreb på min person, det kunne være rart hvis du også fandt tid til at bidrage :smile: [/update]

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Måske du skulle prøve at læse nogle af dine egne indlæg igen.......og se om du altid kan finde noget konstruktivt i dem. Du kommer med så mange absolutte svar, som ofte skriger til himlen.

Og du sidder selv inde med sandheden over alle sandheder?

Du er så selvhøjtidelig det er til at brække sig over nogle gange.

Deltag i debatten eller luk arret. Alt andet er bare støj fra din side.

Til topic: Massage burde være en mulig løsning. Ellers mener jeg faktisk at Eric Cressey har skrevet en artikel om netop udstrækning af bl.a. denne muskulatur på T-Nation for nyligt. Prøv at søg på hans seneste artikler.

Link to comment
Share on other sites

Måske du skulle prøve at læse nogle af dine egne indlæg igen.......og se om du altid kan finde noget konstruktivt i dem. Du kommer med så mange absolutte svar, som ofte skriger til himlen.

Får vi et par eksempler?

Cressey's artikel. På side to er der forslag til stræk af pec minor.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke kunne gøre mig klog på din skade, uden at have set på dig og evt. høre mere om smerten/problemet. Umidelbart ville jeg dog også sige at det kunne tyde på "svag" postural rygmuskulatur. Hvis dette er problemet, er udstrækning af brystmuskulatur og derefter træning af rygmuskulatur vejen frem. Problemet er bare at, har du det, vi i fagsprog kalder krydset skuldersyndrom, skulle du måske overveje at besøge en uddannet fys., da han/hun ville kunne give dig bedre vejledning end den du hidtil har fået.

Synes dog også som tidligere nævnt, at det er en smule inkompetence, ikke at kunne give dig bedre vejledning. Nu ved jeg jo så heller ikke hvor langt de er, men er de længere end 3. modul (2. semester), SKAL de kunne problematikken her og dermed også vide vejen frem herefter.

Hvis du har direkte smerte, synes jeg du skulle besøge en uddannet fys., da ingen herinde har mulighed for at gætte sig frem til dit problem, kun ved at læse de 4-5 linier du har skrevet.

Håber du kunne bruge mit svar til noget.

Altså, man skal jo også lige lade det komme dem til rette, at den første var en bekendt - hende som foreslog stram pec minoren. Hun er i hvert fald længere end 5 semester(hun skrev opgave om skulderproblematikken). Hun testede først for impingement, men udelukkede det og sagde, at det ikke var noget med leddet. Hun lagde mærke til, at jeg er en smule hævet under kravebenet mellem brystet og forsiden af deltoid; og at min venstre skulder hang længere oppe en højre, når jeg lå på ryggen. Hun masserede det og det hjalp umiddelbart en del, da jeg kunne hæve armen til lodret uden problemer.

De 2 andre jeg har været hos har udelukkende været pga. massage ryg og pec minor (de skulle dog også være i den afsluttende del af uddannelsen).

Mht. til det du snakker om: Jeg har googlet "postural rygmuskulatur" og "krydset skuldersyndrom", men kan umiddelbart ikke finde noget, der beskriver hvad begreberne dækker over.

Men jeg kan sige, at jeg stadig er hævet lidt på forsiden af venstre skulder/bryst. At jeg også døjer med nogle ømme myoser mellem skulderbladene. At den venstre skulder siger knæk (fingerknæk-niveau) oftere og ofte ifb med bestemte bevægelser. Og på samme måde oplever jeg ofte, at den smutter (mildt) blot ved at trykke/trække/skubbe den. Det kan selvfølge hænge sammen med at jeg fortiden er ekstra opmærksom på skulderne, men det er tydeligt, at det er langt mere udpræget hos den skadede skulder. Desuden sider venstre skulderblad ca. 2 centimeter højere end det andet. Det har jeg dog fået fortalt af en reumatolog, at det er ganske normalt. Det var i forbindelse med noget bøvl med lænden(længen inden jeg løftede jern)

Angående smerten: Den viser sig typisk lige under acronomien fortil, ca. der hvor kravebenet støder til. I bestemte positioner trækker/stråler det ud/ned ad ydersiden og forsiden af deltoid samt ydersiden af overarm. Den kan fremprovokeres ved det jeg skrev i første indlæg eller ved bænkpress/armbøjning. Det er mildere jo varmere jeg er.

Link to comment
Share on other sites

Hej Durden.

Hvor længe har du haft skaden og hvad er du i stand til at gøre?

Jeg lider lidt af samme problem, er nu ved den 4 fysioterapeut og har haft skaden i 1 år til april. Ligesom dig sidder mine skuldre ikke i samme højde, og jeg føler smerte som du selv dig ved brystøvelser og kast. Jeg har prøvet at strække brystmusklerne ud igennem noget tid, men synes ikke det giver nogen mærkbar effekt.

Er spændt på at følge din sag, håber du er heldigere end jeg hidtil har været.

Link to comment
Share on other sites

Hej Durden.

Hvor længe har du haft skaden og hvad er du i stand til at gøre?

Jeg lider lidt af samme problem, er nu ved den 4 fysioterapeut og har haft skaden i 1 år til april. Ligesom dig sidder mine skuldre ikke i samme højde, og jeg føler smerte som du selv dig ved brystøvelser og kast. Jeg har prøvet at strække brystmusklerne ud igennem noget tid, men synes ikke det giver nogen mærkbar effekt.

Er spændt på at følge din sag, håber du er heldigere end jeg hidtil har været.

Jeg har haft det ca. 1½ månede vil jeg tro. Jeg har ikke nogen bestemt dato på "hvor det skete", da det også er opstået lidt løbende. Jamen i princippet er der ikke noget, jeg ikke kan. I starten kunne jeg ikke løfte armen lodret op og derefter sænk albuen ud til siden i 90 grader. Måske med vold, men det var som om det blokerede i skulderen og ned i armen. Det kan jeg nu (efter første massage), men det generer stadig. Og ellers er det især bænkpress med bred håndstand, der rammer. Eller ved frontal abduktion(hvad hedder det når man strækker armen fremed?) - her er der dog væsentlig forskel på, om jeg har skulderen i den "normale" afslappede position eller jeg skyder skulderen frem. Er skulderen skudt frem, så minimeres smerten væsentligt.

Nu har jeg ikke lige kastet med noget specielt for nyligt, men i kastebevægelse, kan jeg mærke det, når er trukket tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke kunne gøre mig klog på din skade, uden at have set på dig og evt. høre mere om smerten/problemet. Umidelbart ville jeg dog også sige at det kunne tyde på "svag" postural rygmuskulatur. Hvis dette er problemet, er udstrækning af brystmuskulatur og derefter træning af rygmuskulatur vejen frem. Problemet er bare at, har du det, vi i fagsprog kalder krydset skuldersyndrom, skulle du måske overveje at besøge en uddannet fys., da han/hun ville kunne give dig bedre vejledning end den du hidtil har fået.

Synes dog også som tidligere nævnt, at det er en smule inkompetence, ikke at kunne give dig bedre vejledning. Nu ved jeg jo så heller ikke hvor langt de er, men er de længere end 3. modul (2. semester), SKAL de kunne problematikken her og dermed også vide vejen frem herefter.

Hvis du har direkte smerte, synes jeg du skulle besøge en uddannet fys., da ingen herinde har mulighed for at gætte sig frem til dit problem, kun ved at læse de 4-5 linier du har skrevet.

Håber du kunne bruge mit svar til noget.

Hvad er krydset skuldersybdrom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share