Brusklæsion (mikrofraktur) (steadman procedure)


dsonne
 Share

Recommended Posts

Jeg har været så uheldig at have tilranet mig en brusklæsion på lårbensknoglen under knæskallen.

Jeg har nu fået foretaget en mikrofraktur også kaldet steadman procedure, men iflg lægen er mine udsigter til nogensinde at kunne andet end gå og cykle småture tæt på NUL.. i en alder af 26 er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med dette...

Er der nogen der har nogen erfaring med dette?

Er der nogen der ved noget om hvordan man skal genoptræne efter en mikrofraktur? og hvor jeg kan finde noget litteratur om det? har søgt på google men synes ikke der er nogen genoptræningsplan, står kun at der kræves genoptræning efter en sådan op.

Jeg ved at brusklæsioner kan laves på andre måder (bruskcelleimplantation) og med gode resultater, men desværre er der kun ET :mad: offentligt sygehus der tror på denne metode og skal man have det lavet på privathospital koster det minimum 120.000 kr. :blink: er der nogen der har erfaring med denne form for operation?

Link to comment
Share on other sites

Damn - det er godt nok en hård dom du der har fået.

Jeg (28 år) fik fjernet et stykke brusk (0.8 x 0.7 cm) i knæet i januar efter mange år med fodbold og marathon. Lægen som opererede mig forklarede bagefter at det i ca 75% af alle tilfælde er muligt at få stamceller i knæet til at udvikle ny brusk. Jeg har nu gået til genoptræning i ca 2 måneder og det går virkelig godt! Jeg kan allerede nu cykle rimelig hurtigt, begå mig på en cross-trainer og gå op af bakke. Jeg synes bestemt du skal forsøg at få en alternativ vurdering af dine udsigter. Håber du kommer i gang igen!

Edited by Stålsat
Link to comment
Share on other sites

Jeg har været så uheldig at have tilranet mig en brusklæsion på lårbensknoglen under knæskallen.

Jeg har nu fået foretaget en mikrofraktur også kaldet steadman procedure, men iflg lægen er mine udsigter til nogensinde at kunne andet end gå og cykle småture tæt på NUL.. i en alder af 26 er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med dette...

Er der nogen der har nogen erfaring med dette?

Er der nogen der ved noget om hvordan man skal genoptræne efter en mikrofraktur? og hvor jeg kan finde noget litteratur om det? har søgt på google men synes ikke der er nogen genoptræningsplan, står kun at der kræves genoptræning efter en sådan op.

Jeg ved at brusklæsioner kan laves på andre måder (bruskcelleimplantation) og med gode resultater, men desværre er der kun ET :mad: offentligt sygehus der tror på denne metode og skal man have det lavet på privathospital koster det minimum 120.000 kr. :blink: er der nogen der har erfaring med denne form for operation?

Genoptræningsforløbet burde din læge have informeret dig om. Jeg ville kontakte ham.

Link to comment
Share on other sites

Her er et program: http://www.sundhed.dk/Images/alle/amt_aarh.../pjece_3549.pdf

Her er det beskrevet i forståelig sprog: http://en.wikipedia.org/wiki/Microfracture_surgery

Det er vigtigt at du du følger disse retningslinier, det betyder meget for hvor stærk din nye brusk bliver. Hvis du begynder for hurtigt og for hård træning ødelægger du den nye brusk.

Ikke alle får det bedre....omkring 60-70% og den nye pseudo brusk er ikke ligeså stærk som hyalinbrusk..

Det er ærgeligt for din mulighed for at dyrke sport, men du riskere at ødelægge den nye brusk og så er næste trin et kunstigt knæ.

Ved du noget om hvor stor læsionen er?. Der er jo forskel på om det er en læsion på 2,5 cm eller 0,5 cm, jo mindre des bedre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share