Lavere fedtprocent


Holsaae
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 18 år, ønsker mit fedtprocent ned på en 8-10 stykker, lige pt, har jeg regnet ud ved hjælp af simpel og usikker formel, at den er omkring 20 :/

jeg er ca. 178 og vejer 73kilo.

jeg har tabt mig 16kilo før, da jeg var rigtig kraftig. Så jeg ved hvad det drejer sig om.

Min kost er omlagt så det kører der ud af.

Nu ønsker jeg at vide, hvor lang tid man kan regne med sådan et projekt tager ?

Styrketræning med tunge vægte Mandag, onsdag og fredag. Og løb 4kilometer. Tirsdag torsdag lørdag, med en rimelig intensitet.

Håber i kan hjælpe med et realistisk bud, ønsker jo lidt at bibeholde så meget muskelmasse som muligt, selv om jeg godt ved du ikke kan tage muskler på og tabe dig samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Håber i kan hjælpe med et realistisk bud, ønsker jo lidt at bibeholde så meget muskelmasse som muligt, selv om jeg godt ved du ikke kan tage muskler på og tabe dig samtidig.

Hvis du lige er begyndt at styrketræne er det ikke umuligt at gaine samtidig med at du smider fedt. Jeg har trænet et splitprogram med én ugentlig fridag siden 1. december og har smidt i omegnen af 12 procentpoint fedt (fra ca 30 til 18) samtidig med at jeg har taget 7 kilo på. Da jeg selv mente at det var ret svært at gaine samtidig med at man smider fedt søgte jeg et svar hér på konferencen og fik følgende:

"Normalt siger man at opbygning af muskelvæv og nedbrydning af fedtvæv ikke sker præcis samtidig i kroppen, da disse processer styres af om kroppen er i hhv anabol (opbyggende) eller katabol (nedbrydende) tilstand.

Alligevel kan det sagtens ske du øger muskelmassen og sænker fedtmængden over en periode med samme kost og træning. Det er klart lettest at opnå for en utrænet, men efter min erfaring bestemt heller ikke umuligt for trænede, især ikke i tilfælde hvor man så at sige indhenter det tabte efter en træningspause eller andet der har gjort man har tabt muskelmasse.

Sammensætningen af din kost kan også have væsentlig betydning."

Men for nu at forholde mig til dit spørgsmål: Over et par kilo om måneden kan du ikke forvente at tabe dig uden for alvor at begynde at smide masse.

Held og lykke med projektet

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke sige hvor lang tid det vil tage, men jeg kan give et bud på hvor lang tid det vil være fornuftigt det tager.

En halvering af din fedtmænde betyder du skal tabe omkring 7kg.

Når du skal så relativt langt ned i fedtprocent skal vægttabet ikke gå for hurtigt da du ellers vil miste en betydelig mængde muskelmasse.

En tommelfingerregel ang vægttab siger ca 500g pr uge, dvs 14 uger ~ 3 mdr for de 7kg hvis tab af muskelmasse sættes til 0.

Og hvis man virkelig sætter sig op til det, træner rigtig meget og spiser rigtigt, så kan det nok også gøres på 2 mdr. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share