"Hurtigt" og "langsomt" protein


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til at køre noget holdtræning, hvor deltagerne skal have suppleret med protein...

Diætisten som skulle rådgive dem kendte ikke til det med at noget protein er hurtigere optageligt end andet!!!! :jehon:

Hun var faktisk lidt svær at overbevise, og bad om nogen beviser... <_<

Jeg tænke: Hvis der er nogen der har det, så må det være MOLboere!!!

Så hvis i ligger inde med nogle, så skynd jer at sende dem :)

Edited by Jøgge
Link to comment
Share on other sites

Udsnit fra artiklen:

På samme måde har man undersøgt hvor meget aminosyrekoncentrationen stiger i blodbanen efter indtagelse af forskellige former for protein. På samme måde kan blodkoncentrationen af aminosyrer spille en rolle for proteinsyntesen efter arbejde.

Forskellen på hurtigt optageligt og langsomt optageligt protein er indtil nu kun undersøgt på isolerede proteinkilder fra mælk. Herfra ved man at valle (whey) optages hurtigt og kasein (casein) optages langsomt (1).

Forskellen skyldes formentlig mavetømningshastigheden. Valle og kassein påvirker mavens slimhinde forskelligt, derudover dannner kasein "klumper" i maven der gør at det er længere tid om at blive nedbrudt.

Link to comment
Share on other sites

Tak!! Det var lige den jeg tænkte på... Hvis der dukker flere op vil jeg meget gerne høre om dem!! B)

Tankevækkende med hende diætisten ikk?? Iøvrigt vidste hun ikke noget om proteindegration eller superkompensering, eller træning i det hele taget!!

Edited by Jøgge
Link to comment
Share on other sites

Damn... hun er uddannet ikke?

Nogen gange bliver man utrolig forbløffet/forarget over den viden som professionelle instruktører og kostvejledere ligger inde med...

Her er et par stykker til:

Boirie Y, Dangin M, Gachon P, Vasson MP, Maubois JL, Beaufrere B. Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion. Proc Natl Acad Sci U S A. 1997 Dec 23;94(26):14930-5.

Fruhbeck G. Protein metabolism. Slow and fast dietary proteins. Nature. 1998 Feb 26;391(6670):843, 845.

Dangin M, Boirie Y, Garcia-Rodenas C, Gachon P, Fauquant J, Callier P, Ballevre O, Beaufrere B. The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er lidt skræmmende.. Men så igen: hovedparten af hendes patienter er som danskere er flest: inaktive, så derfor er der jo nok ikke så tit en der spørger hende om træning og ernæring.... <_< Men temmeligt ringe alligevel. Man må da vel for f.... være interesseret i alle aspekter af ens arbejde... :retard:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share