Løb 5 km på 20 min. om 2 måneder


Pretsch
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil hører om der kan lade sig gøre at træne sig op til at løbe 5 km på 20 min. om 2 måneder. Jeg har løbet en del før. Dog ikke det sidste 1½ år.

Jeg har løbet et par små ture for at komme i gang. Jeg kan pt. løbe 2,5 km med 12 km/t.. Jeg skal op og løbe 15 km/t for at klare den på 20 min. Kan det lade sig gøre? og hvad er den bedste måde at træne konditionen op?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil hører om der kan lade sig gøre at træne sig op til at løbe 5 km på 20 min. om 2 måneder. Jeg har løbet en del før. Dog ikke det sidste 1½ år.

Jeg har løbet et par små ture for at komme i gang. Jeg kan pt. løbe 2,5 km med 12 km/t.. Jeg skal op og løbe 15 km/t for at klare den på 20 min. Kan det lade sig gøre? og hvad er den bedste måde at træne konditionen op?

På hvilket niveau har du løbet tidligere? Snakker vi 5km tider på <20 min eller bare noget stille og roligt motionsløb?

Umiddelbart vil jeg ikke tro at du kan gå fra 2.5km på 5'00"/km (12 km/t) - hvis det er dit 'max' - til 5km på 4'00"/km (15 km/t) på bare 2 måneder - med mindre dit løb tidligere har været på rimelig højt niveau.

Min bedste tid på 5km er 21'30" - og jeg vil tro at der skal mere end 2 måneder til at gå herfra (hvilket jo er noget bedre end dit udgangspunkt) til under 20 min.

Men du kan jo give den et forsøg. Den bedste træning til dette, vil jeg umiddelbart mene er noget intervalløb og tempoløb sammen med nogle mere stille ture. Når du ikke har løbet det sidste 1½ år er der stor risiko for skader, hvis du pludselig begynder at løbe tempo- eller intervalløb flere gange om ugen.

Edited by hansen.j
Link to comment
Share on other sites

Det er fordi jeg skal med til et motionsløb med skolen. Jeg har før løbet 5 km på 19 min. Så jeg ville hører om du kunne lade sig gøre at komme ned på 20 min. uden af skade muskulaturen, led og sener. Hver gang jeg er ude og løbe føler jeg sagtens jeg kan mere. Men er bange for at overtræne.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle jeg klart mene. 5 km er en relativ kort strækning, og efter min mening er det mest pga psyken, at man stopper. Hvis du har to måneder så løb lidt varieret. Løb 10 km nogle dage og 5 km nogle andre. Udfordre dig selv, hver gang du løber 5 km. Sæt noget musik på, dig giver dig ekstra energi og så spurt derud af. Jeg har aldrig selv løbet 5 km på 20 min, men har heller aldrig forsøgt virkelig intenst. Tror min hurtigste tid er omkring 22 min og jeg er en tung dreng.

Det skader i hvert fald ikke at forsøge, og hvis du så kommer i mål på 20.50 er det vil også fint nok :)`?

Link to comment
Share on other sites

Traen haardt, men ikke saa hardt at du bliver skadet. Jeg har selv traenet paa et rigtigt serioest hold - fem til seks gange om ugen. Vi loeb en laengere tur ca. to gange om ugen (tur paa omkring 10 km) og saa loeb vi intervaller de andre dage. Vi loeb 400, 600, 800, 1000, 1200 og 1600 meter intervaller. Og samlet distance for intervallerne var paa mellem 5-10 km. Fx. vi loeb 20 gange 400 meter intervaller en dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv løbet 5 kilometer på under 20 min.

- dette gjorde jeg i starten af 9. klasse, altså har jeg været bare 15 år. I starten af 8 klasse løb jeg 5 kilometer på 30 min. Jeg trænede kun sommeren til at blive bedre til at løbe, i alt løb jeg 4 kilometer hver anden dag i min sommerferie, hvor jeg havde indlagt intervaller. dog skal man medregne at jeg fra 8. til 9. klasse tabte en hel del fedt og at jeg altid har dyrket sport på meget højt niveau.

Men jovist kan det lade sig gøre! jeg ville umiddelbart tro at intervalløb er den bedste fremgangsmåde.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg plejede selv at kunne løbe 3,3 km på 12 min (cooper test) for 1½ års tid tilbage, mine mål ligger meget lignende dine, da jeg heller ikke har rørt en finger i også ca. 1½ år.

Forskellen er bare at jeg vil op og løbe de 3,3 km/12 min og ikke 5 km/20 min :smile:

Jeg løber 12 min 3 x om ugen, fuld skrue, og lige nu kan jeg kun løbe 2,6 km. Det er som at jeg er "låst fast".

Jeg har ikke kunne forbedre mine 12 min. løbs i de sidste 2 uger, og det ærgre mig.

Endvidere løber jeg også interval 3 x om ugen, hvor jeg løber 15 min total. 3 x max fart i 1 min og ellers lunter jeg i så højt fart som muligt.

Mit spørgsmål lyder om jeg bør variere min træning eller rettere sagt, hvordan kan jeg forbedre mine løb? -bør jeg løbe langdistancer samtidigt?

Tak

ps sorry hvis jeg har laver vrøvl i dit "emne", men jeg synes ikke at der var behov for at lave et nyt, da vi nogenlunde stræber efter det samme; God kondi & trimmet mave :)

Edited by T4ss3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Pretsch.

Jeg har selv løbet 5 km på 16:23 og jeg vil sige at det er muligt at komme under 20 min på 5 km, men der kræver meget træning.

Hvis jeg var dig vil jeg begynde at løbe interval træning ca 2 gange om ugen.

1: Træning fx 10*400 meter ( 2 min pause ) = giver godt med fart i benene.

2: Træning fx 5* 1000 meter med (2 min pause ) = giver kilometer i kroppen og forbedre konditionen.

for at få bygget en god grundform op vil jeg fx om søndagen løbe ca 15 km for at forbedre konditionen og samtdig få nogle kilometer i benene.

Husk at lyt til kroppen, hvis du er træt skal du tage en dag eller to hvor du ikke løber, men slapper af, så du ikke kommer i overtræning og evt får skader.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share