Ondt i ankel efter løb


Guest Dreamgirl26
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Hej!

Jeg er begyndt at få ret ondt i min venstre ankel, når jeg lige har løbet. Og smerter varer ofte i længere tid. Op til flere dage efter..

Det er mega irriterende, for jeg elsker at løbe! Bruger ca. 3 x 50 min om ugen på løbebånd i motionscenter, men også ture i det fri. Holder altid en dags pause. (Men jeg går dog også en hel del til hverdag.)

Hvad kan disse smerter skyldes? Det er kun i venstre ankel... Og jeg bruger altid flade kondisko.

Jeg har netop hørt, at udstrækning efter løb er en myte... det afhjælper ikke ømme muskler, som man førhen troede.. Så derfor strækker jeg aldrig ud.

Er der noget, jeg kan gøre, for at afhjælpe/forebygge evt. ankelskader?

Og så en tredje ting... der er desværre visse tilfælde af åreforkalkning i familien. Spiller dette evt. også en faktor for mit vedkommende, hvis jeg bruger mine ben rigtigt meget? :dry:

Håber på svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej D,

Jeg har haft samme problem, men jeg løste det via rigtige løbesko (testet hos marathon sport) og så et støttende ankelbind. samtidig at det fornuftigt at træne anklerne på en rullebræt.

Vi ses

Christian

Edited by filuren
Link to comment
Share on other sites

Det er efterhånden en myte at det er en myte at det ikke hjælper at strække ud... stræk du bare ud efter løb, det skader i hvert fald ikke og du vedligeholder din smidighed. DEN vil du savne når du bliver ældre!

Når du løber så meget som du gør, så skal du simpelthen have nogle ordentlige sko. Hvad betyder flade kondisko forresten? Du skal ned i en ordentlig løbebutik og få lavet en løbestilsanalyse. Løberen i Århus synes jeg er rigtig gode, og der har jeg altid fået de helt rigtige sko.

Så, du skal strække ud og købe et par rigtige løbesko... og spise dine vitaminer... YEAH!

EDIT: Jeg vil hurtigt tilføje, at udstrækning naturligvis ikke hjælper på dine ankelsmerter... det tror jeg ikke i hvert fald, hehe.

Edited by sundance_kid
Link to comment
Share on other sites

Hej med jer,

Der ønskes dokumentation for at udstrækning hjælper.

Smidighedstræning bør ikke forveksles med udstrækning, og slet ikke den udstrækning de fleste udfører efter træning. Man er nød til at se på smidighedstræning på samme måde som man betragter cardiotræning eller styrketræning. Træn hver ting til sin tid og lad vær med at tro at udstrækning gør at man bliver mindre øm efter træning.

Jeg tror du skal få lavet en løbestilsanalyse, så du kan få et par sko der passer dig. Det kan være dine sko er "udtjente" og du bare skal have et par nye. Du kan med stor fordel købe to par sko (de to par sko bør være forkellige) Så kan du veksle mellem skoene og på den måde variere lidt på din træning. Det vil goså være godt for dig ikke altid løbe på fladt uderlag, det er en MEGET ensformig belastning du udfører.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mange forbinder udstrækning med, at de ikke får ondt i benene næste dag.. Men egentlig vil udstrækning kun ødelægge muskelfibre endnu mere, og det vil tage længere tid at restituere. Udstrækningen kan hjælpe på smidigheden og bevægeligheden, men at det skulle være nogen idé omkring anklen mener jeg ikke :-)

Sådan har jeg forstået tvivlen omkring udstrækning :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share