Hvor stort er dit/jeres kostbudget pr måned?


Guest Slettet_19012014
 Share

Hvor stort er dit/jeres kostbudget pr måned?  

239 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vi har en madklubordning på min kollegiegang, der fungerer som sådan noget nu engang gør (en køber ind og laver mad, de andre spiser og vasker op og udgifterne deles ligeligt). Jeg har endnu ikke oplevet en madklub koste under 20 kr per næse, og her bor 3 fyre og 11 piger.

Man kan ikke lave varm mad hver aften og leve af 25 kr dagligt i Danmark uden at være helt igennem anorektisk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

500gram hakkekød 30kr

250gram lasagne plader 5kr

tomat pure 2kr

1liter minimælk 4kr

2løg 1,5kr

gulerødder 2kr

krydderier 0.5kr

= 45kr / 3 portioner = 15kr pr portion

Morgen: Havregryn med mælk = 2-4kr

Frokost: 2 skiver rugbrød med 1 stk kyllingepålæg pr skive 5kr

Aften: Lasagne 15kr

Ialt: 22-24kr

Så er der et par kroner at snolde for sågar

Link to comment
Share on other sites

Eller dine 800 kr er ønsketænkning og din sunde kost og daglige varme måltider er fiktive :wink:

jeg har visa elektron, men lad os bare sige det er sådan et trylle-ét hvor der på magisk vis kan bruges flere penge end der står på uden at jeg nogensinde bliver stillet til regnskab for det.

Nu synes jeg helt ærligt det her bliver for tåbeligt. Én beskylder mig for at lyve, en anden for at have en spiseforstyrrelse? Så tror jeg egentlig ikke vi behøver fortsætte samtalen.

Link to comment
Share on other sites

500gram hakkekød 30kr

250gram lasagne plader 5kr

tomat pure 2kr

1liter minimælk 4kr

2løg 1,5kr

gulerødder 2kr

krydderier 0.5kr

= 45kr / 3 portioner = 15kr pr portion

Morgen: Havregryn med mælk = 2-4kr

Frokost: 2 skiver rugbrød med 1 stk kyllingepålæg pr skive 5kr

Aften: Lasagne 15kr

Ialt: 22-24kr

Så er der et par kroner at snolde for sågar

Kan vel godt stramme den lidt og få lasagnen ned på 8-10kr pr portion såfremt man køber lidt mere tilbuds bevidst ind.

Herudover kan havregryn udskiftes med grød og vupti endnu en besparelse

Selv "frokosten" er dyr og kan gøres billigere afhængigt af hvad der kommer på rugbrødet.

Jeg kan godt tvinge ovenstående ned < 15kr sammenlagt - og så er der råd til at skeje ud med et stykke frugt eller 2, 1/4-½ broccoli og ja måske endda en chokofant :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har visa elektron, men lad os bare sige det er sådan et trylle-ét hvor der på magisk vis kan bruges flere penge end der står på uden at jeg nogensinde bliver stillet til regnskab for det.

Nu synes jeg helt ærligt det her bliver for tåbeligt. Én beskylder mig for at lyve, en anden for at have en spiseforstyrrelse? Så tror jeg egentlig ikke vi behøver fortsætte samtalen.

Jeg kan umiddelbart ikke se hvorfor Nips skulle lyve. Jeg kender mange piger og damer der ikke spiser ret meget kød. Kød er jo nok den største post i kost budgettet hos os mænd.

Jeg ville godt kunne leve for 25 kroner om dagen: Havregryn, billige grøntsager, kartofler, saft.. men jeg ville ikke have lyst til det! At der er folk i fattige lande som lever for 25 kroner om dagen og IKKE sulter viser jo tydeligt at det kan lade sig gøre, men det er ikke noget de fleste Danskere frivilligt har lyst til. Jeg har da heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan umiddelbart ikke se hvorfor Nips skulle lyve. Jeg kender mange piger og damer der ikke spiser ret meget kød. Kød er jo nok den største post i kost budgettet hos os mænd.

Jeg ville godt kunne leve for 25 kroner om dagen: Havregryn, billige grøntsager, kartofler, saft.. men jeg ville ikke have lyst til det! At der er folk i fattige lande som lever for 25 kroner om dagen og IKKE sulter viser jo tydeligt at det kan lade sig gøre, men det er ikke noget de fleste Danskere frivilligt har lyst til. Jeg har da heller ikke.

Det var dog en tåbligt sammenligning, mennesker i fattige lande betaler alså ikke det samme for mad som vi gør i DK, men du har ret i at man sikkeret godt kan leve for 25, det bliver bare ikke ret sjovt :laugh: bare i dag har jeg brugt over 100.- på mad og klokken er kun 15.

Link to comment
Share on other sites

Må vi lige bede om kammertonen?

mvh

Gårdvagten

Kære Gårdvagt

Det må I (?) meget gerne. Men nu var min "nu skal du ikke spille smart!!1"-kommentar en åbenlys joke for vante brugere af motion-online.dk's netfora og en henvisning til en tidligere tråd, hvor en anden bruger netop postede denne kommentar. Det blev der herefter grinet (eller lol'et om du vil) meget af og sætningen blev efterfølgende også brugt som joke i andre tråde, hvor man ville lave lidt sjov med andres udtalelser. Men sjov og ballade er måske ikke velkomment på motion-online.dk? Internettet er jo som bekendt et meget seriøst medie.

Link to comment
Share on other sites

Ét er at være i stand til at leve for 25 kr om dagen, en anden ting er at gide. Jeg fatter det ikke. Syntes det må blive ekstremt sørgeligt i længden. Ville tage et ekstra arbejde, spare internettet og tv'et væk - Hvad som helst.

Mad er IMO den ting der bare SKAL være i orden. Og det kan jeg ikke forstå at det kan blive for 25 kr om dagen :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nips, jeg synes du skal præsentere os for denne 25 kr/dagen i snit kostplan. Jeg gad godt se blot nok dage til at det giver mening for os alle, og med det minimale fødevareindtag du må have kan det ikke være noget problem.

Link to comment
Share on other sites

Nips, jeg synes du skal præsentere os for denne 25 kr/dagen i snit kostplan. Jeg gad godt se blot nok dage til at det giver mening for os alle, og med det minimale fødevareindtag du må have kan det ikke være noget problem.

Præcis. I stedet for at sidde og spekulere og komme med underlige teorier og "beskylde" (selv om jeg ikke tror det var meningen) hende for alverdens ting. Lad hende i stedet selv komme ud med en specificeret plan over madindkøb så vi andre kan lære :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kære Gårdvagt

Det må I (?) meget gerne. Men nu var min "nu skal du ikke spille smart!!1"-kommentar en åbenlys joke for vante brugere af motion-online.dk's netfora og en henvisning til en tidligere tråd, hvor en anden bruger netop postede denne kommentar. Det blev der herefter grinet (eller lol'et om du vil) meget af og sætningen blev efterfølgende også brugt som joke i andre tråde, hvor man ville lave lidt sjov med andres udtalelser. Men sjov og ballade er måske ikke velkomment på motion-online.dk? Internettet er jo som bekendt et meget seriøst medie.

Jeg er bekendt med joken og mener det var et utrolig dårlig valgt sted og tidspunkt at bruge den på. Dit indlæg blev derfor slettet i henhold til regel 1 i retspraksis.

Påtalen var henvendt til de der pludselig lod bølgerne gå meget højt pga Nips' madbudget.

Jeg kan godt se at sletningen af dit indlæg om min kommentar kunne få dig til at tro det primært var henvendt til dig. Det er ikke tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bekendt med joken og mener det var et utrolig dårlig valgt sted og tidspunkt at bruge den på. Dit indlæg blev derfor slettet i henhold til regel 1 i retspraksis.

Påtalen var henvendt til de der pludselig lod bølgerne gå meget højt pga Nips' madbudget.

Jeg kan godt se at sletningen af dit indlæg om min kommentar kunne få dig til at tro det primært var henvendt til dig. Det er ikke tilfældet.

Joken skulle naturligvis ses i kontekst. Kontekst var, at mit indlæg vedr. Nips' madbudget og min spøgfulde bemærkning om, at man må være anorektisk hvis man spiser så lidt, ingenlunde skulle opfattes som personfnidder, tilsvining el. lign. Det har Nips svært ved at fange, hvorfor jeg spøgfuldt laver endnu en joke om, at hun "ikke skal spille smart". Jeg er nemlig en spøgefugl, skal jeg sige dig. Det forekommer mig underligt at skulle censureres fordi man er morsom.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke Nips men har selv været der med de (ca. i hvert fald) 25 kr om dagen til kost - og ja - jeg havde alt det ekstraarbejde jeg kunne få fat i men nogle gange ER der sq bare ikke flere penge når regningerne er betalt.

Med Nettos billige havregryn med discountmælk og deres billige rugbrød uden pålæg eller lidt leverståhaj, så kommer man nemt gennem dagen uden sult for 25 dask.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Altså nu er tråden vel ikke startet for at diskutere hinandens større eller mindre mad budgetter?....

Mange af os ved jo udemærket godt at vi ikke ville kunne leve for de 25kr om måneden..

Personligt ligger jeg på 2000-3000 om måneden. en mand, studerende...

Har ikke den helt store idé om om det reelt er der det ligger, men har faktisk tænkt mig at samle alle bonner for april, og se hvordan det ligger... Det svinger også en del, da min kæreste bor hos mig de fleste weekender, og hun selvføgelig også spiser (dog ikke mine mængder ;) )...

Men jeg går helst ikke på kompromis med kvalitet, blot for pris. Handler så billigt som muligt, men er heller ikke villig til at leve på en sten, da jeg er en 20-årig mad elsker, der nok lever lidt bedre end de fleste andre SU modtagere end mig selv.

Mad er LANGT højere prioriteret end tøj og gadgets...

Link to comment
Share on other sites

nogen der har nogen gode ideer til billige protein kilder:

til aftensmad

Frokost på studiet (dvs. minus køl i 3-4 timer)

Kylling?..

Køb Oliver Kyllingefillet i Bilka. De koster helt ned til 30-40kr/kg og det er 100% kylling.. ikke noget natural "marinade" eller noget :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share