Hvilken ny cykel - fra A til B hurtigst og nemmest


Guest Slettet_19012014
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_19012014

Jeg er på udkig efter en ny cykel, som skal kunne transportere mig stabilt og hurtig fra A til B med evt. bagage. Jeg er altså på udkig efter en praktisk cykel, og har her til eftermiddag googlet mig lidt til, hvilke dele min cykel bør bestå af. Jeg vil meget gerne vide om mine overvejelser er helt ude i skoven, og have nogen konkrete bud på en ny god cykel.

Overvejelser:

Stellet

Aluminium stel der er så let som muligt, hvor det er muligt at montere bagagebære samt skærme. Svejsningerne skal helst være slebet glatte, så revnerne er væk, for så kan kærvdannelser ikke opstå.

Gear

Shimano Nexus 7 indvendige gear, da der kun vindes ca. 10 % ved udvendig gear, og disse vil kræve langt mere vedligeholdelse. Jeg mener derfor ikke det kan betale sig med udvendig gear.

Bremser

Skivebremser er gode, men kræver for meget vedligeholdelse og er derfor udelukket.

Fælgbremser (v bremser) har den store fordel at de ingen ting vejer, og er nemme at vedligeholde selv. De kræver dog vedligeholdelse, og kan slide et fælg ned i løbet af to år. Derudover har de en meget hård/pludselig bremsning, og vil ikke virke nær så godt i vådt eller glat føre.

Fodbremse er tunge, og ligesom fælgbremser har de en ”hård” opbremsning, som kan give problemer i glat føre.

Rullebremser (Shimano IM-50 Roller) er tunge, men kræver ingen vedligeholdelse, og ses nærmest som cykles ”ABS” bremser, da de bremser meget blødt, hvilket specielt er en fordel under glat føre.

Jeg er meget i tvivl om jeg bør vælge fælgbremser, fodbremse eller rullebremse. Jeg vurdere dog rullebremse på trods af sin vægt ikke tager meget af farten, derudover er de vedligeholdelses fri, og den mest sikre bremse. Jeg tror derfor rullebremser vil være det bedste valg.

Dæk

Rimelig smalle dæk, men samtidig nogenlunde punkterings fri.

Lygter

Reeligt SL120 for at blive set, og evt. nogen batterilygter for selv at kunne se. Jeg tror at dynamolygter er unødvendige og vil tage for meget kraft

Skærme

Går ikke ud fra der er ret meget forskel på skærme, andet end det er nogen der skal sidde tæt på hjulet.

Støttefod

Har hørt de virker bedst hvis de er boltet fast på baggaflen?

Styr

Hvad skal man gå efter? Jeg synes det er en fordel hvis der er ”bananhåndtag”, så man kan hænge en pose uden den falder ned

Bagagebærer

Noget specielt man skal tænke på?

Pedaler

Nogen foden sidder godt fast på, og man ikke glider af. Andet man skal tænke på?

Skærm

Der skal være skærm på cyklen, så jeg ikke få olie på buksene.

Lås

En forsikrings godkendt lås

Har I noget kritik af mine overvejelser, og nogen konkrete bud på en cykel?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Hvad er dit budget?

Hvor mange km om ugen regner du med at køre?

En stor ulempe ved indvendige gear, er deres spredning. Du risikerer, at 7 gear reelt bliver til 2-3 stykker.

Heino Cykler har vist 20% for tiden. (jeg er glad for min Heino Sport, til ca. 5 k).

Har ikke noget præcis tal på mit budget, men nok ikke meget over 7.000 kr

Kommer til at svinge meget hvor mange km jeg skal køre pr uge, men et gennemsnit blive nok ca. en 40 km

Vil lige tage et kig på Heino Cykler

Link to comment
Share on other sites

Der er næsten for mange punkter ridset op til at man orker at svare :smile:

Gear:

Indvendigt gear føles som at træde i en elastik ifht udvendige gear eller et gears cykler. Når de er vedligeholdelses fri skal du læse det som: kan ikke serviceres af dig selv men skal til cykelsmeden uanset hvad der er galt pånær simpel justering. Derudover holder de dårligt og jeg kender mange der tramper dem i stykker i løbet af kort tid. Men er du ikke typen der træder specielt hårdt så er det muligt du vil være godt tilfreds.

Mængden af vedligeholdelse af udvendige gear er generelt overdrevet. De kører fint længe bare du holder kæden smurt.

Bremser:

V-bremser

Medmindre vi snakker en MTB der bruges året rundt i mudder og pløre så ska du f... hænge meget i bremsen for at slide et par fælge op på 2 år. Mit bud på slidtagen ved normal bykørsel er at fælgene holder hele cyklens levetid.

At rullebremser skulle være cyklens ABS bremser dækker nærmere over at de bremser elendigt. Jeg vil til enhver tid foretrække et par V-bremser.

Skive bremser: I god kvalitet svære at overgå men kvalitet koster og jeg fornemmer ikke at det er det prisleje vi befinder os i.

Dæk:

Du er inde på noget af det rigtige. Smid et par indlæg i og du punkterer så godt som aldrig.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Der er næsten for mange punkter ridset op til at man orker at svare :smile:

Gear:

Indvendigt gear føles som at træde i en elastik ifht udvendige gear eller et gears cykler. Når de er vedligeholdelses fri skal du læse det som: kan ikke serviceres af dig selv men skal til cykelsmeden uanset hvad der er galt pånær simpel justering. Derudover holder de dårligt og jeg kender mange der tramper dem i stykker i løbet af kort tid. Men er du ikke typen der træder specielt hårdt så er det muligt du vil være godt tilfreds.

Mængden af vedligeholdelse af udvendige gear er generelt overdrevet. De kører fint længe bare du holder kæden smurt.

Bremser:

V-bremser

Medmindre vi snakker en MTB der bruges året rundt i mudder og pløre så ska du f... hænge meget i bremsen for at slide et par fælge op på 2 år. Mit bud på slidtagen ved normal bykørsel er at fælgene holder hele cyklens levetid.

At rullebremser skulle være cyklens ABS bremser dækker nærmere over at de bremser elendigt. Jeg vil til enhver tid foretrække et par V-bremser.

Skive bremser: I god kvalitet svære at overgå men kvalitet koster og jeg fornemmer ikke at det er det prisleje vi befinder os i.

Dæk:

Du er inde på noget af det rigtige. Smid et par indlæg i og du punkterer så godt som aldrig.

Mange tak for de gode input :smile:

Når jeg læser rundt på nettet oplever jeg nærmest to "skoler". Den erfarne cykelrytter, som dig selv(?), og den almindelig hverdags cyklist. Den erfarne cykelrytter anbefaler som regel udvendig gear med v bremser, hvor hverdags cyklisten anbefaler indvendige gear og rullebremser.

Gear

Jeg har været ude og prøve cykler med indvendig og udvendig gear, og må indrømme jeg har svært ved at mærke forskel. Den største forskel jeg kan mære er at en cykel med indvendig gear vejer væsentlig mere. De fleste cykelhandler jeg har snakket med siger også at dagens indvendig gear efterhånden er så gode at det for en hverdags cyklist ikke kan betale sig med udvendig gear.

Ellers har jeg oplevet to problemer med de cykler jeg har prøvet med udvendig gear. For det første er det ikke muligt at få en skærm på kæden, så man får nemt olie på buksene, hvis man bare har en forskifter er dette problem dog ikke så stort. For det andet synes jeg gearne ofte var meget høje, og for man kan lave dem mindre skulle man skifte bagskifteren, der hvis ikke var helt billigt.

Hvor meget vedligeholdelse er der egentlig ved udvendig gear, synes ikke jeg har kunnet finde et helt klart svar? Er det nok at køre kæden igennem en kæderenser engang i måneden om sommeren, og engang om ugen om vinteren? Men selve bagskiftren skal vel også gøres ren, så hvordan gøres det bedst/nemmest?

Bremser

Hvis det er rigtig det du siger lyder det til v bremser er rullebremser klart overlegen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014

Nu snakker man altid om vedligeholdelse af udvendig gear, men hvor meget vedligeholdelse er der ved indvendig gear, og hvor meget kan man ikke selv lave?

Hvor ofte skal kædren fx gøres ren, og man kan vel selv gøre det?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014

I denne test på gear er de rigtig glad for Trek Soho 2008 modellen, det eneste problem de har med den er at de ligesom MTBforever ikke er glade for rullebremser. På deres 2009 model er der dog v bremser :smile:

TK_2009_sohos_black.jpg

Synes Trek Soho ser ud til at være et godt bud

Link to comment
Share on other sites

Til gennemsnitligt 40 km om ugen er dit behov for en fancy cykel altså ikke så stort.

Jeg ville tage et kig på fx MBK Black Concept. Der får du mere eller mindre hvad du ønsker dig for omkring 4600 kr.

Edited by Nips
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014

Er i øjeblikket i gang med at søge nettet igennem efter den helt rigtige cykel, og må indrømme jeg ikke helt forstå hvorfor 70-80 % af alle cykler har indvendig gear og rullebremser, hvis det skulle være dårligere end udvendig gear og v bremser. Mon begge dele kan forklares med folk ikke gider vedligholde deres cykel, og indvendig gear og rullebremser er vedligeholdelses fri?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Til gennemsnitligt 40 km om ugen er dit behov for en fancy cykel altså ikke så stort.

Jeg ville tage et kig på fx MBK Black Concept. Der får du mere eller mindre hvad du ønsker dig for omkring 4600 kr.

MBK Black Concept ser helt sikkert ud til at være en fed cykel, men så vidt jeg kan se er der ingen skærm på kæden?

Og derudover har den enten rullebremse eller fodbremse

Edited by Søholm
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke vælge for dig éller sige hvad du vil blive mest tilfreds med. Hvis kæde skærm betyder meget for dig så vælg indvendige gear eller helt uden gear.

At rullebremser er standard på så mange cykler i den prisklasse vil jeg gætte på skyldes at de er billigere at samle/producere da rullebremsen er en integreret del af hjulet/navet og der altså kan spares arbejds gange. Men glæd dig til den går i stykker og hele hjulet skal skiftes ....... For V-bremsernes vedkommende er der flere dele der skal monteres og justeres inden cyklen kan forlade fabrikken.

Er du pige ( hvilket jeg gætter på ) tror jeg du skal vælge de indvendige gear. Normalt er det mænd der splitter dem ad fordi de træder dem i stykker. Går det i stykker kan jeg glæde dig med igen at det er hele hjulet der skal skiftes og det er ikke billigt.

Er du mand så vælg de udvendige gear eller en cykel helt uden gear. Til daglig transport i den størrelses orden du beskriver ville jeg vælge uden gear.

Og når man får råd så er det vigtigt at vurdere hvem man får dem fra som du selv er inde på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Jeg kan ikke vælge for dig éller sige hvad du vil blive mest tilfreds med. Hvis kæde skærm betyder meget for dig så vælg indvendige gear eller helt uden gear.

At rullebremser er standard på så mange cykler i den prisklasse vil jeg gætte på skyldes at de er billigere at samle/producere da rullebremsen er en integreret del af hjulet/navet og der altså kan spares arbejds gange. Men glæd dig til den går i stykker og hele hjulet skal skiftes ....... For V-bremsernes vedkommende er der flere dele der skal monteres og justeres inden cyklen kan forlade fabrikken.

Er du pige ( hvilket jeg gætter på ) tror jeg du skal vælge de indvendige gear. Normalt er det mænd der splitter dem ad fordi de træder dem i stykker. Går det i stykker kan jeg glæde dig med igen at det er hele hjulet der skal skiftes og det er ikke billigt.

Er du mand så vælg de udvendige gear eller en cykel helt uden gear. Til daglig transport i den størrelses orden du beskriver ville jeg vælge uden gear.

Og når man får råd så er det vigtigt at vurdere hvem man får dem fra som du selv er inde på.

Er af hankøn selvom jeg ikke er en af de tungeste :smile: Jeg har godt nok læst mange "gamle" tråde hvor folk træder deres indvendige gear i stykker, men på den anden side kender jeg mange der i dag cykler med indvendig gear, hvor de ikke er gået i stykker. Jeg ved derfor ikke om indvendig gear måske er blevet mere holdbare? Jeg bor i bakkede Århus, så det er absolut et krav for mig at få gear. Men synes godt nok det er svært at finde ud af om indvendig eller udvendig gear er klogest, altså jeg vil sandsynligvis ikke altid få holdt min kæde 100 % ren, og dermed forsvinger de 10 % "fordel" ved udvendig gear. Derudover har jeg som sagt svært ved at mærke forskel, andet end at cyklen vejer mere med indvendig gear.

Her er testen er de tre cykler GEAR anmelder:

Centurion Discovery

MBK Black Concept

Winther Model 800

Trek Soho

Raleigh Contour

Er der nogen der kender til andre cykel anmeldelser?

Har næsten været samtlige cykelmærker igennem nu, og alligevel er der kun EN cykel der opfylder mine forholdsvis simple krav:

  • Skærm foran kæden
  • Shimano Nexus 7 indvendig gear
  • V bremse i for og bag

Den eneste cykel der opfylder disse simple krav er: Trek Soho 2009

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014

Doh ser ud til jeg tog fejl af Trek Soho og Trek Soho S. Trek Soho er ligesom 2008 modellen med 7 indvendig gear og rullebremser. Trek Soho S er uden gear og med v bremser. Jeg har altså stadig til gode at finde en cykel med 7 indvendig gear og v bremser :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Har selv købt en Raleigh Sidor med 3 S-RAM gear (2007-modellen). Her er et eksempel på 2008 modellen: http://www.urania.dk/product_info.php?cPat...roducts_id=1061

Den er blevet kørt rigtigt hårdt 100km om ugen i 1½ år, har været i et trafikuheld og er så sent som i går blevet spurgt om jeg har fået ny cykel. Den holder altså rigtigt godt :) Jeg vil påstå at den dækker 95% af alle bycyklisters behov også selvom der "kun" er 3 gear. Der følger endda en lås med i købet. Det eneste der mangler er nogle punkterfrie dæk (har selv Schwalbe Marathon Plus til 300kr pr. dæk - de kan vitterligt ikke punktere).

Hvis du vil have 7-gear, så skulle gearene på Shimano Nexus 7 være spredt jævnt ud (det samme er S-RAM 3). I kraftigt blæsevejr ønsker man sommetider at kunne vælge gear nummer 2½ eller 1½, men det hører virkeligt til sjældenhederne.

Mht. til bremser så virker det der fælg-halløj altså udemærket. Man skal bare lige øve sig på at bremse lige kraftigt med fod- og fælgbremse og så er man i stand til at stoppe op ganske brat. Men det kræver selvfølgelig noget grebsstyrke ;-) Som du nævner, så virker de ikke så godt i regnvejr (medmindre man klemmer endnu hårdere!). Jeg er den type der konstant ligger i overhalingsbanen og har aldrig følt mig utryg med mine bremser.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014

Hvordan bremser fodbremse egentlig? Bremser de lige så dårlig som rullebremser? For det er muligt at få en cykel med 7 indvendig gear, fodbremse og v bremse.

Fx denne Nishiki Touring Master , som også ser ud til at have en rigtig flot/praktisk skærm foran kæden.

touring_master_nexus_herre.png

Link to comment
Share on other sites

MTb-forever: Hvilken MTB har du og hvilke mærker har du god erfaring med? Påtænker at købe en Cube nemlig...

Hvis du vil have en god og billig MTB, så prøv at se på en Cannondale F4, jeg har lige købt en til ca. 5.200.- inc porto fra england.

1 Z2098BM Cannondale F4 2008 Mountain Bike Jet Black, Medium £569.99 1 £569.99

2 W704DXL Sombrio Cartel Glove Earth Camo, XLarge £19.99 1 £19.99

3 L783Z Crank Brothers Egg Beater C Pedals Silver/Grey £34.99 1 £34.99

Delivery £40.00

Total order value including shipping £664.97

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Centourion Basic er nogle rigtigt gode cykler, jeg fik en for 5 år siden og jeg er stadig den hurtigste på cykelstien. Den har ét gear og det er fint til bykørsel, det er sjælendt at du får så meget fart så du ikke kan følge med rundt.

Kædeskærm . . . put bukserne ned i sokkerne og drop skærmen, så er kæden også nemmere at holde ren.

Min stemme falder på Basic!

ellers kik på webike.dk , det gamle Roadbikeshop, der har de også (gode!) cykler til almindelige priser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share