Ondt lige under mine knæ


Mads Thøgersø
 Share

Recommended Posts

Hey søde venner :wub:

Jeg står lidt i en ærgelig situation, jeg har fået ondt lige under knæskallen på begge mine ben, altså på stykket lige mellem knæskald og skindeben.

Det er ikke en videre voldsom smerte, det føles nærmest som om det svier/brænder lidt. Smerten er der ikke når jeg går normalt, den er der en smule under træning (vægtløftning), men er faktisk mest udtalt når jeg sidder og stener derhjemme.

Jeg har fået at vide at det måske kan være springerknæ, og det er skidt jo!?

Situationen er nemlig den, at jeg snart skal på træningslejr i Polen, så venner, hvad kan det være? Hvad kan jeg gøre, og hvilke kick-ass lægemidler kan evt. fjerne smerten?

Og ja, jeg HAR ringet til egen læge, men han/hun/den/det tog ikke telefonen.

PS: Det startede cirka samme tid med at jeg blev syg, hvilket jeg har været sådan småt de sidste 10-11 dage.

Link to comment
Share on other sites

Så hvidt jeg husker fra MOL er du vidst efterhånden en udvokset mand, ikke Mads?

Har du løbet, hoppet, trænet mere end du plejer det sidste stykke tid, også mens du har været syg?

Jeg tænker nemlig Morbus-Osgood-Schlatter... Det er dog hyppigst set hos folk, der er i voksealderen og samtidigt meget aktive med sport, der involverer hop/løb.

Link to comment
Share on other sites

Så hvidt jeg husker fra MOL er du vidst efterhånden en udvokset mand, ikke Mads?

Har du løbet, hoppet, trænet mere end du plejer det sidste stykke tid, også mens du har været syg?

Jeg tænker nemlig Morbus-Osgood-Schlatter... Det er dog hyppigst set hos folk, der er i voksealderen og samtidigt meget aktive med sport, der involverer hop/løb.

Hey ven-Spøer, jo jeg er et flot udvokset individ, men har dog hoppet MEGET her på det seneste! Har også selv overvejet om det mon kunne være synderen!

Ven-Moos: Har også lige fået købt mig et par knækogere, og har en volteren-fætter ligende også.

Kg'ene skruer jeg ned for det næste stykke tid så :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis din læge ikke tager telefonen, kan du ringe til en fysioterapeut på mandag og plage om at få en straks-afbudstid. Indtil da kan du cruise lidt rundt på sportnetdoc og se om du kan genkende dine symptomer på knæskade-listen.

Jeg ville måske også forsøge mig med is tre gange om dagen, et godt læs ipren og moderat hvile/nedsat træningsmængde. Det er selvfølgelig en afvejning af, om man skal behandle noget, man ikke ved hvad er med noget, man ikke ved om virker, eller om man skal lade stå til og risikere at det bliver værre af ingen behandling.

Link to comment
Share on other sites

Hey ven-Spøer, jo jeg er et flot udvokset individ, men har dog hoppet MEGET her på det seneste! Har også selv overvejet om det mon kunne være synderen!

Hvis det ER synderen er det jo heldigvis noget, der ofte er let at komme af med igen. Cykling med lidt lav belastning og lidt høj frekvens var ret effektivt når det gjorde ondt på mig, da jeg var en lille knejt :smile:

Og så ellers Moos' anbefalinger!

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig umuligt at sige uden at have undersøgt men med det in mente så kunne det være springerknæ... altså en overbelastning af patellasenen (senen fra quadriceps der hæfter under knæskallen)... du laver en del plyometrisk træning ikke?

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig umuligt at sige uden at have undersøgt men med det in mente så kunne det være springerknæ... altså en overbelastning af patellasenen (senen fra quadriceps der hæfter under knæskallen)... du laver en del plyometrisk træning ikke?

Jo, min træning er vel egentlig meget plyometrisk anlagt.

Specielt har jeg hoppet meget på det seneste, det skulle jeg nok ikke have gjort :dry:

Så den må nok stå på noget stille træning indtil min Polen-tur, så må lortet sgu holde dernede, og så genoptræning når jeg kommer hjem.

Men får dog lige fat i min læge her på mandag, og ser om han/hun ikke lige kan kigge mig efter.

Link to comment
Share on other sites

FOr at få en grundig diagnose vil jeg anbefale Bispebjerg hosptial eller et sted hvor du kan få en ultralydsscanning...Men det lyder som om du har fået springer knæ af for meget spring..

Hvis det er springer knæ kan du:

Hvis du vil forsætte med at træne vil undgå store excentrisk belastninger under træning i noget tid imens du har smerte og når smerterne stopper f.eks:

- Bounce over paralle ( eller bare helt undgå bounce)

- Spring/hop/plyometri... du kan måske lave step up jumps...uden smerter... det har jeg kunne.

- Meget tunge quad dominerede øvelser

Du kan istedet træne masser af:

Langsomme løft (squat,dødløft,stiffleg,sumo)

Bagkæde (dødløft,stiffleg,glut hams, reverse hypers)

Løft der kun belaster patella senen rent koncentrisk (http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/HighPull.html)

Undgå bounce ved at lave rack squats(f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=Ndizcu6jT28)

Bundstyrke via box squat eller dybe rack squats

men generelt er det bare super vigtigt at du ikke provokere tilstand, så jeg ville "play it safe" og undgå noget der kunne belaste senen yderligere.

Kost/lægemidler:

http://www.t-nation.com/free_online_articl...on_and_recovery

"As inflammation is the most acute and problematic phase, one major goal of any injury repair protocol should be to support (but manage) the inflammatory process. While most folks think inflammation is a bad thing, it's important to know that the inflammatory process is critical and that any strategy designed to eliminate inflammation or blood flow to the injured area should be avoided. However, pro-inflammatory agents should also be avoided as excessive inflammation could increase total tissue damage, slowing down the repair process."

hvilket taler imod ice, NSAID (f.eks. ipren). Det ret entydigt at inflammation mindskene tiltag ved kronisk tenditis er uønskede, men jeg er ikke sikker i forhold til den akutte fase. I forhold til kronisk patella tenditis: http://blog.fysio.dk/fagblog/?p=12. Man er gået væk fra NSAID til sportsfolk ved langvarig mene fordi det blandet andet sænker testeron produktion og helings processeren i det aktuellle væv. NSAID virker inflammations sænkene hvilket nedsætter smerterne. Om det øger helingsprocessen kan diskutteres. Inflammation processen er kropens naturlige helingsproces. Den smerte du oplever kommer fra inflammation processen, det er altså et tegn på at kroppen knokler for at få dig klar til polen.

Nogen gang kan inflammationsprocessen tag overhånd i den akut fase, har jeg forstået og der er så her man kan bruge NSAID eller ice. Jeg kender ikke så meget til forskning bagved dette så jeg tør ikke udtale mig om man i den akut fase, før man har kronisk patella tenditis kan bruge NSAID eller Ice. I værst fald nedsætter det helings processen og fjerne kun smertener, i bedst fald fjerne det smerterne og understøtter helings processen....

Hvis smerten går over:

Det gode ved vægtløftning er at man har med meget kontrolleret belastninger at gøre... så det må være muligt for dig at skifte fokus i en periode, styre belastning...og måske ungdå for meget plyometri i fremtiden (eller måske helt undgå)... endvidere taler en masse for at noget tung langsom styrketræning kan være en fordel som profylaktisk tiltag udover en stærk bagkæde. http://www.teamdanmark.dk/CMS/cmsdoc.nsf/Content/tdwb7mkczk.

Så jeg vil helt klart selvom skade måske gå over lave en GGP periode hvor jeg har fokus på profylaktisk træning. Sene skader er meget alvorlig og kan give dig langvarig mene. Så selvom smerten går væk vil jeg "play it safe".

Jeg vil vente et godt stykke tid med at spring igen og når jeg start op lave, box jumps (hvor du ikke hopper ned fra kassen), step up jumps og senere spring på trapper, f.eks. løbespring eller samlet hop spring, hvor du lander dybt...før jeg går igang med det andet.

god bedring håber det kunne hjælpe...

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig umuligt at sige uden at have undersøgt men med det in mente så kunne det være springerknæ... altså en overbelastning af patellasenen (senen fra quadriceps der hæfter under knæskallen)... du laver en del plyometrisk træning ikke?

Er der en forskel i hvordan smerten fra springerknæ og smerten fra Morbus-Osgood-Schlatter føles?

Har selv haft Morbus-Osgood-Schlatter og det lyder til, at smerten kommer fra præcis samme sted som springerknæ...

Link to comment
Share on other sites

Er der en forskel i hvordan smerten fra springerknæ og smerten fra Morbus-Osgood-Schlatter føles?

Har selv haft Morbus-Osgood-Schlatter og det lyder til, at smerten kommer fra præcis samme sted som springerknæ...

Jeg mener, at man bruger betegnelsen Osgood-Schlatter, når det drejer sig om ikke-færdigudvoksede børn/teenagere og og betegnelsen springerknæ, når det drejer sig om voksne. Symptomerne og mekanismen bag er den samme.

Link to comment
Share on other sites

Cause: Repeated uniform loads on the knee cap (jumping, kicking) cause an over-load conditioned inflammation with a fraying of the bone at the knee cap ligaments fastening on the growth zone at the upper front part of the shin bone (tuberositas tibiae). The mechanism behind development of Osgood-Schlatter disease is the same in adults as for jumper’s knee. Osgood-Schlatter disease is one of the most common sports injuries in children and adolescents.

jumpers knee:

http://www.sportnetdoc.com/dk-frame.htm

Om inflammation:

An injury will occur when a tissue is subjected to an irritation (over-load, pressure, blow etc.). All injuries release an acute inflammatory reaction that is crucial for the healing of the injury. The acute inflammation can develop into a chronic inflammation, which represents a serious complication, if the irritation (over-load) continues. The chronic inflammation acts by breaking down the tissue (causing a weakening of the tendons, cartilage, etc.) and results in pain which will necessitate a break in training involving further weakening of the muscles, tendons and bones.

Chronic inflammation is often troublesome to treat, requires prolonged breaks in activity and can in worst cases result in injuries that make a resumption of sport an impossibility (sports disablement).

Prevention of the outbreak of chronic inflammation is consequently vital for continued sports activity. This is primarily achieved by reacting to the signals from the body revealing that there is something not as it should be (i.e. tenderness and pain), removing the triggering load by adjusting training and seeking sports medicinal advice and guidance. It is naturally also important to start correct rehabilitation and treatment programs as quickly as possible.

The complaint is termed "inflammation", and the condition has no relation to “infection” and penicillin has consequently no effect whatsoever.

Umiddelbart skal du holde pause fra alt der belaster senen.. og når du tilbage skal du være opmærksom at din sener er svagere end den startede med at hver og derfor skal have noget tid til at kommer bliv stærke igen. Hvordan den bliver stærkere har jeg linket til.

Jeg ville:

- Ændre kosten udfra det link jeg har sendt dig. Primært fiskolie delen og give den ro indtil jeg skal afsted.

- Varme godt op til hver træning, træne min bagkæde + overkrop på træningslejren så længe det ikke gør ondt + suplerede med noget let cardio der øger blodgennemstrømningen. (cardio der ikke belaster senen, f.eks. svømning)

- Starte en GGP periode når jeg kommer tilbage fra Polen hvor hoved målet er at styrke min patella senen og bagkæde

- Hver meget forsigtig med plyometri i fremtiden.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hejsa,

da du srev du fik ondt i knæene samtidig med, at du blev syg, kom jeg i tanke om noget jeg hørte om, da jeg havde sygdomslære engang. Noget der vist hed SARA. Som er en infektion i kroppen, der også gir smerter i knæene. Jeg prøvede at google det, men kunne desværre ik finde noget. Hør din læge ad.

Ellers kunne det være springer knæ eller, afhængig af om du er teenager eller ej, noget der hedder schlatter knæ. M

Få fat på din læge og videre til fys

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share