Hvor mange kalorier


Amina
 Share

Recommended Posts

1 kg om ugen?

Ja som overskriften siger så går jeg efter ca at tabe 0.5-1 kg om ugen men er lidt i tvivl om hvor mange kalorier så er passende til mig.

Håber nogen herinde kan svare mig ganske præcist??

Lidt om mig.

Jeg er 170 cm høj, kvinde, 29 år vejer imellem 86-88 kg.

Til dagligt er jeg meget lidt aktiv desværre, håber det kommer efter jeg er begyndt at kunne se et vægttab og får mere energi.

En dag for mig ser som regel således ud:

Morgen: 30 gram semuljegryn, 200 gram minimælk, 1 stk frugt

Snack: 1 stk frugt

Frokost: 250-300 gram grøntsager, 120 gram fisk, fjerkræ eller kød, evt lidt yoghurt neutral til

Snack: et par gulerødder eller 1 stk frigt (somme tider begge dele)

Aften: 150-180 gram kød, fisk eller fjerkræ, 250-300 gram grønt, evt lidt yoghurt

Aften: somme tider 1 stk frugt eller ofte ingenting.

Jeg spiser som det er nu mellem 1250-1500 kcl om dagen og dette ved jeg da jeg bruger en program som kan udregne kalorierne for mig.

Jeg drikker massere af vand og grøn the og ca ½ liter cola light om dagen.

Håber på gode forslag og evt konstruktive kommentarer til min kost og vil meget gerne vide om jeg spiser for mange kalorier i løbet af en dag til det ønskede vægttab.

Mvh Amina

Edited by Amina
Link to comment
Share on other sites

Brug beregneren her på siden LINK og lig 500 kalc under dit daglige forbrug og kom i gang med noget motion :smile: , det hjælper ikke meget at går fra fed til tyndfed, du skal min. have 30 motion om dagen, det er ikke noget der kommer bare fordi at du taber dig, du skal tage en beslutning og finde noget du godt kan lide at lave, jeg bruger mange timer om ugen på spinning(15-20) og nogle på løb(2-4).

Motionen skal være ved så høj puls som muligt, du kan evt. melde dig ind i et center og prøve de forskellige hold de tilbyder, udover det vil det være en god ide med styrketræning 2 til 3 dagen om ugen, du kan finde et program her på siden.

Held oh lykke med dit projekt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Okay det forstår jeg så ikke helt.

Jeg udfyldte de forskellige ting og så siger den basalstofskifte 1778kcal og totalt energi forbrug 2633 kcal. Jeg aner bare ikke hvad det forskellige betyder.

Basalstofskiftet er den mængde energi kroppen bruger når man er fuldstændigt i hvile. Den afhænger af vægt, køn, alder mm.

Total energi forbrug er basalstofskifte plus den mængde energi man bruger, når man er aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Okay det forstår jeg så ikke helt.

Jeg udfyldte de forskellige ting og så siger den basalstofskifte 1778kcal og totalt energi forbrug 2633 kcal. Jeg aner bare ikke hvad det forskellige betyder.

Hvis dit totale forbrug er 2633 kcal skal du bare ned på 2133 eller forbruge 500 kcal mere eks. 45 min motion.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke beregne dig frem til et præcist tal for dit ligevægtsindtag og dermed heller ikke hvad du skal indtage for at tabe 0,5 eller 1kg om ugen. En beregner kan give dig et udgangspunkt som du så må teste af i virkeligheden så at sige, men groft sagt kan du få det samme udgangspunkt ved blot at tælle hvad du spiser i løbet af en typisk dag.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit totale forbrug er 2633 kcal skal du bare ned på 2133 eller forbruge 500 kcal mere eks. 45 min motion.

Okay det du skriver er sikkert let for alle andre at forstå men ikke lige for mig :blush:

Betyder det så at hvis jeg spiser 1250-1500 kcal så er det for lidt?

Og hvad betyder det med de 45 minutters motion? Betyder det at jeg så i praksis slet ikke betød at jeg skulle sætte kalorieindtaget ned hvis bare jeg dyrkede 45 minutters motion hver dag? Ikke fordi jeg har planer om det, måske en halv time i rask gang eller pilates, men vil bare vide om det er det du mener.

Bare pensle det ud for mig som aner intet om alle disse faktorer.

Mange tak på forhånd :smile:

Nå ja og hvordan ser mit skema over kosten ud??

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit totale forbrug er 2633 kcal skal du bare ned på 2133 eller forbruge 500 kcal mere eks. 45 min motion.

Nu har jeg gang på gang set dig anbefale at skære 500 kalorier ligemeget til hvem du skriver. Det er altså en fejl Mollerup. Hvor mange kalorier der skal skæres afhænger af ens vægt. Du kan ikke lave en generel regel og bare sige 500 kalorier. :smile:

Det er bedre at sige at man skal fjerne en given % del af sine kalorier i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Okay synes ikke helt i svarer på mine spørgsmål :laugh:

Altså hvis det ikke er 500 kalorier som skal skæres væk, hvor mange % er det så set ud fra de oplysniger jeg har lagt ind?

Jeg har desuden fundet den siden her hvor man kan beregne ens kalorie indtag hvis man vil tabe sig 1 kg om ugen men den giver et helt andet resultat end hvad jeg kan uddrage herinde fra.

Jeg prøver lige at kopiere den ind og håber nogen kan gøre mig mindre forvirret.

Hvor meget skal der til for at tabe sig?

Det kræver et samlet energiunderskud på 7,4 kcal at forbrænde ét gram fedt. Er dit mål at smide to kg fedt er du derfor nødt til at skabe et energiunderskud på mindst 2.000 g x 7,4 kcal = 14.800 kcal. Sigter du efter et vægttab på fem kg bliver regnestykket 5.000 g x 7,4 kcal = 37.000 kcal og er målet hele 10 kg hedder regnestykket 10.000 g x 7,4 kcal = 74.000 kcal.

For at forbrænde de ønskede kg på ti uger er det nødvendigt med et dagligt energiunderskud på enten 14.800 kcal/70 dage = 211 kcal, 37.000 kcal/70 dage = 529 kcal eller 74.000 kcal/70 dage = 1057 kcal

Ud fra ovenstående regnskab ved vi nu hvor stort et energiunderskud der skal til for at forbrænde to, fem eller ti kg. Det næste spørgsmål bliver så, hvor mange kalorier du forbrænder i løbet af dagen, så vi kan finde ud af, hvor mange kalorier du højst må indtage. Verdens Sundheds Organisationen (WHO) har udviklet et sæt formler til beregning af det omtrentlige døgnenergiforbrug for mænd og kvinder med et almindeligt dagligt aktivitetsniveau. Prøv at indsætte dine egne værdier og find ud af, hvor mange kalorier du forbrænder i løbet af dagen.

Kvinder:

18-30 år = 19,44 x kropsvægten i kg + 636

Da jeg er 29 år så tog jeg kun lige det med som er relevant for mig.

Jeg regnede det ud efter deres formel med min vægt (87 kg) og at jeg gerne vil tabe mig 10 kg på 10 uger og resultatet lyder så på 1270 kcal om dagen.

Dette er jo en del mindre end de ca 2000 kcal jeg må spise ifølge det link som en satte ind ovenover.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt kan du ikke få et specielt brugbart tal ud af de formler, og det er heller ikke helt let at fastsætte sit aktivitetsniveau korrekt i den beregner der linkes til i indlæg #2. Rigtig mange overestimere en hel del.

Derudover er en kalorie altså ikke bare en kalorie. Det påvirker kroppen forskelligt om du spiser for 100kcal bøf, broccoli eller kanelsnegl. Det er en grov simplificering at sige du taber dig ved X kcal uanset hvordan du vælger at sammensætte disse.

Min pointen er at du kan læse og lære en masse og fornuftig træning og kost, men du er nødt til at eksperimentere dig frem til hvilke konkrete mængder der skal til for at opnå dit mål.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt kan du ikke få et specielt brugbart tal ud af de formler, og det er heller ikke helt let at fastsætte sit aktivitetsniveau korrekt i den beregner der linkes til i indlæg #2. Rigtig mange overestimere en hel del.

Derudover er en kalorie altså ikke bare en kalorie. Det påvirker kroppen forskelligt om du spiser for 100kcal bøf, broccoli eller kanelsnegl. Det er en grov simplificering at sige du taber dig ved X kcal uanset hvordan du vælger at sammensætte disse.

Min pointen er at du kan læse og lære en masse og fornuftig træning og kost, men du er nødt til at eksperimentere dig frem til hvilke konkrete mængder der skal til for at opnå dit mål.

Okay tak for indputtet :smile:

Jeg vil så lige spørge dig hvad lyder som det mest fornuftige indtag for mig set ud fra mine oplysninger med vægt, højde osv? Jeg er meget lidt aktiv i løbet af adgen men håber dog det vil ændre sig på et tidspunkt.

Er 1250 kcal eller 1550 kcal det mest fornuftige eller skal jeg helt op på 2000 kcal som en nævner ? Vi snakker her om at jeg meget gerne vil tabe mig 1 kg om ugen men vil stadig gerne være sund og gider ikke være træt fordi jeg ikke får nok kalorier.

Tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Okay tak for indputtet :smile:

Jeg vil så lige spørge dig hvad lyder som det mest fornuftige indtag for mig set ud fra mine oplysninger med vægt, højde osv? Jeg er meget lidt aktiv i løbet af adgen men håber dog det vil ændre sig på et tidspunkt.

Er 1250 kcal eller 1550 kcal det mest fornuftige eller skal jeg helt op på 2000 kcal som en nævner ? Vi snakker her om at jeg meget gerne vil tabe mig 1 kg om ugen men vil stadig gerne være sund og gider ikke være træt fordi jeg ikke får nok kalorier.

Tak på forhånd.

Mit bud på dit konkrete energibehov er lige så godt/dårligt som diverse beregnere.

Jeg vil sige start på de 2000kcal og se hvad der sker. Er det ikke tilstrækkeligt til at du taber dig så sæt det ned lidt af gangen.

1kg om ugen er højt sat, især når du ikke har en nævneværdig mængde træning med i planen. Dvs det er muligt du kan tabe kg'erne, men formålet er vel at tabe fedtet. Taber du dig og halvdelen af de kg du taber er muskelmasse, så vil resultatet ikke se lige så godt ud og du vil være i højrisiko-gruppen for at tage det hele på igen og lidt til. Nu er det taleksempel bare taget ud af luften, men man kan sige det sådan, at jo mindre aktiv du er og jo hurtigere vægttabet går, jo mere vil det tære på din muskelmasse, og det er skidt hvis du skulle være i tvivl. :smile:

Jeg ser det sådan at din nuværende levevis (kost, aktivitetsniveau mm) understøtter den vægt du har nu. Vil du ændre på din vægt og kropssammensætning permanent, så er du nødt til at ændre levevis permanent. Det hænger dårligt sammen med dit ønske om hurtigt vægttab og motion måske på et tidspunkt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Max Power:

Tak for dit svar, påskønner det virkelig :smile:

Går pilates under motion også? Vil nemlig gerne starte med at lave 30 minutters pilates hver dag/anden dag men ved ikke om det vil være nok?

Jeg forstå fuldt ud det du nævner om at man skal passe på ikke at tabe sig for hurtigt hvis man tillige med ikke lave noget nævnværdig motion i hverdagen. Men hvis jeg så begynder med 30 minutters pilates og prøver mig frem med hensyn til kalorierne, burde det så være vejen frem synes du?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg gang på gang set dig anbefale at skære 500 kalorier ligemeget til hvem du skriver. Det er altså en fejl Mollerup. Hvor mange kalorier der skal skæres afhænger af ens vægt. Du kan ikke lave en generel regel og bare sige 500 kalorier. :smile:

Det er bedre at sige at man skal fjerne en given % del af sine kalorier i stedet.

Jeg tror næsten det er første gang at jeg skriver 500 kcal, men du har da helt ret at det er mere rigtig at skrive en % den af ens indtag, men det er lettet at forstå at skrive 500 kcal :bigsmile:

24 timer om ugen på motion!? Det er jo næsten en hel arbejdsuge :)

Så arbejder du slet ikke nok :bigsmile:

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror næsten det er første gang at jeg skriver 500 kcal, men du har da helt ret at det er mere rigtig at skrive en % den af ens indtag, men det er lettet at forstå at skrive 500 kcal :bigsmile:

Så arbejder du slet ikke nok :bigsmile:

At det er lettere at forstå gør det jo ikke mere rigtigt. :wink:

500 kalorier er feks. meget for en lille tøs, som i forvejen måske kun får 1500 kalorier om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det var et eksempel for at illustrere at du ikke kan bruge "du skal bare spise 500 kalorier mindre" til noget. :wink:

Eksempler virker ikke på mig efter 10 øl :laugh: vil du sige at en underskud på 20% vil være mere passende?

Jeg arbejder rigeligt - jeg sagde jo "næsten" :)

Jeg synes selv mine små 8-10 timer er rigeligt!

Jeg syntes ikke 13 timer er næsten :smile:

Jeg træner nok også for meget, men det er pga vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Eksempler virker ikke på mig efter 10 øl :laugh: vil du sige at en underskud på 20% vil være mere passende?

Nej du kan ikke lave en generel regel, det er hele min pointe.

Du skal huske på at der er mange faktorer der skal tages med, hvis man vil opnå et fornuftigt permanent vægttab og det samtidig skal implementeres i en travl hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Nej du kan ikke lave en generel regel, det er hele min pointe.

Hvis man ikke kan så er der noget jeg har misforstået.

1 kg fedt på en tynd person og 1 kg fedt på en tyk person indeholder vel det samme antal kalorier, ca. 7000, så 500 i underskud vil give ca. 0,5 kg vægttab om ugen hos både tynd og tyk. Men det er nok nemmere at skære 500 af hvis man iforvejen er oppe på 5000 om dagen.

Edited by Gizmo1980
Link to comment
Share on other sites

Okay mange tak til jer allesammen for jeres bidrag til mit spørgsmål :smile:

Jeg har så fået ud af det at man ikke konkret kan sige hvor mange kalorier jeg skal have om dagen men at jeg må prøve mig lidt frem her i starten.

Som en siger så burde det jo være rimelig let at skære 500 kcal væk om dagen hvis man i forvejen har været oppe på 5000 kcal (hvilket jeg nu ikke tror jeg var :wink: )

Anyways så har jeg besluttet mig at lægge på ca 1550-1600 kcal om dagen taget i betragtning af at jeg, som en anden også så sødt nævner :laugh: , ikke er het lille.

Men nu har jeg så et andet spørgsmål jeg håber i også vil være så søde og svare mig på: Hvis man nu en dag er vanvittigt træt af kød og grøntsager og har brug for noget andet at spise til aftensmad, er det så okay at feks spise en stor portion semuljegrød lavet på minimælk og sød?

Har regnet lidt på kalorierne og ville stadig kunne holde mig inden for den grænse jeg har sat for mig selv og det ville virkelig gøre min dag lidt mere lækker samt let :smile:

Og ja er begyndt at lave 30 minutters gymnastik/pilates herhjemme, er det fint nok her i starten?

Tak på forhånd..

Edited by Amina
Link to comment
Share on other sites

Okay mange tak til jer allesammen for jeres bidrag til mit spørgsmål :smile:

Jeg har så fået ud af det at man ikke konkret kan sige hvor mange kalorier jeg skal have om dagen men at jeg må prøve mig lidt frem her i starten.

Som en siger så burde det jo være rimelig let at skære 500 kcal væk om dagen hvis man i forvejen har været oppe på 5000 kcal (hvilket jeg nu ikke tror jeg var :wink: )

Anyways så har jeg besluttet mig at lægge på ca 1550-1600 kcal om dagen taget i betragtning af at jeg, som en anden også så sødt nævner :laugh: , ikke er het lille.

Men nu har jeg så et andet spørgsmål jeg håber i også vil være så søde og svare mig på: Hvis man nu en dag er vanvittigt træt af kød og grøntsager og har brug for noget andet at spise til aftensmad, er det så okay at feks spise en stor portion semuljegrød lavet på minimælk og sød?

Har regnet lidt på kalorierne og ville stadig kunne holde mig inden for den grænse jeg har sat for mig selv og det ville virkelig gøre min dag lidt mere lækker samt let :smile:

Og ja er begyndt at lave 30 minutters gymnastik/pilates herhjemme, er det fint nok her i starten?

Tak på forhånd..

Nu ved jeg ikke hvad næringindholdet er i semuljegrød, men du skal være sikker på at du har en fornuftig fordeling af kulhydrat, protien og fedt.

30 min gymnastik/pilates giver meget lidt, men det er en start, prøv om de ikke kan løbe hver anden dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share