Begynder - Forholdvis uvidende!


Slapsvansen
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg er 17 år, og vil gerne begynde at træne - er selv helt nyt inden for emnet.

Har aldrig rigtig selv trænet - løb meget engang, men efter at jeg begyndte på gymnasiet stoppede jeg helt, og det har ligget stille lige siden.

Meeeen nu til det jeg vil ind på!

Jeg er ca. 180+ høj, og vejer omkring de 65 kg. - det skulle give et meget godt billede af min muskelmasse :/.

Primært vil jeg gerne træne overkroppen - specielt mine brystmuskler, da mit bryst minder mere om en ribenssteg end en muskelmasse.

Efter at have læst diverse guides herinde er jeg dog kommet frem til den konklusion at det er bedst at træne hele kroppen samtidig - troede egentligt godt man kunne lægge ud med A - og så tage B + C etc. senere når man havde styr på det andet. Derudover skal der jo også være en balance i kroppen, ellers ser det helt forkert ud!

Jeg har snakket med en ven om at begynde i træningscenter - han lader dog ikke til at være så seriøs om det som mig. Jeg er utrolig målrettet når jeg sætter mig for noget, og giver ikke op!

Jeg tænkte på om det nu også ville være smartest at lægge ud i et center - specielt efter at have læst denne artikel: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=674008&cr= - som mere eller mindre lægger op til "frie vægte" i stedet for maskiner, ihvertfald for begyndere.

Jeg overvejer at at træne Man+ons+fre i styrkecenter og løbetræne (uden for center) tirs + tors - er det at lægge for hårdt ud - i starten ville det nok også kun blive omkring 2 gange ugentligt.

Et af mine problemer med styrkecentre er også at jeg ikke aner en skid om diverse ting - derfor kan jeg godt se at det ville være en fordel hvis jeg fik hjælp af en instruktør, men ville virkelig hjælpe hvis jeg kunne få nogen tips herfra, da jeg vil føle mig lidt dum af at stå nede i et center, og spørge om diverse ting, med 20 pumpere ved siden af mig, som bare tænker "Omg - ikke endnu en af de der tumper, som tror de kan blive en Swarzenegger på 4 måneder" :/

Føler selv at det er erfaringer, der skal til, og at i kan sige nok så meget om diverse øvelser og muskelgrupper, men jeg vil aldrig rigtig fatte det før jeg selv prøver.

Men TIPS TIPS TIPS drenge

En anden del af styrketræning er jo KOSTEN:

Jeg spiser normalt ca. 3 gange om dagen (evt. mere):

Morgenmad: Bolle / Brød

Middag: Hvidtbrød - Pølsehorn / Pizza - hvad skolen katine nu tilbyder

Aftensmad: Hvad mutters kogebog er slået op på den pågældende dag. Alt fra suppe, spaghetti til indbagtmørbrad, frikadeller, katoffler - You for the picture!

Nogen tips heromkring - personligt overvejer jeg at spise rugbrød til middag og evt. cornflakes med mælk om morgenen - men vil det hjælpe eller er der andet der er bedre? TIPS TIPS TIPS :D

Personligt betyder resultater ikke sååå meget for mig - bare jeg er 100% sikker på at jeg gøre det rigtige, for så ved jeg at det kommer på et tidspunk.

Tak drenge! - og piger btw!

Ps.

Ved godt mit navn er sarkastisk, og dele af min post måske får mig til at lyde useriøs, men jeg mener fandme det her, og jeg er typen, som sætter sig for noget og opnår det - hvis muligt!

Pss.

Eftersom at jeg er ret splejset bygget - og altid har været meget tynd - tyder det så på at mine gener er med mig eller mod mig - hvis det kan bedømmes udfra dette?

Generelt set drenge - så er tips velkomne. Ved godt dette er en meget åbne post, uden direkte spørgsmål - så alt hvad i har vil blive værdsat!

TAK TAK!

Edited by Slapsvansen
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg vil lige starte med at kommentere din kost - træningen vil jeg lade andre om :)

Din kost er bestemt IKKE ret god. For det første spiser du alt for få måltider. Du skal spise 5-6 måltider om dagen. Dvs spis en skive rugbrød og/eller noget frugt omkring kl 10 og igen kl 15 (igen afhængigt af hvornår du spiser de andre måltider). Hvis du spiser tidligt aftensmad derhjemme, kan det også være en god idé at spise noget proteinrigt omkring kl 20-21 stykker, dog senest 2 timer inden du går til køjs

Boller/brød til morgenmad er ikke ret godt. Nu skriver du ikke hvad det er lavet af - men jeg går ud fra at det er hvidt og på hvede? Du skal have noget der mætter ordentligt og ligger tungt - det kan være rugbrød eller meget gerne en gang havregryn og mælk.

Din frokost er også hen i vejret - her skal der rugbrød og kødpålæg til. Eller alternativt noget pastasalat med skinke/tun/andet kød til.

Få også spist noget frugt i løbet af dagen - kom gerne op på 600g frugt/grønt om dagen.

Nu kender jeg dig ikke - men ud fra din kost og "viden om" hvordan 90% af alle teenagere spiser, så har du IKKE dårlige gener - du laver bare for lidt, spiser for lidt - og spiser forkert :)

Men held og lykke, er selv gået fra 65kg til 70kg det seneste halve år - og det er bare med sund fornuft, ingen proteinpulver her :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene drenge!

Ang. min kost så vidste jeg egentlig godt at den ikke var helt god!

Vil følgende se ok ud?:

6.30: Harvegrød /Cornflakes med mælk

(imellem her): Frugt

11.00: Rugbrød med kødpålæg (Roastbeaf / Salami)

14.00/15.00 (alt efter hvornår jeg har fri) Rugbrød igen

14.00/15.00 - Træning i center

Ca. en times træning regner jeg med

Efter træning - Frugt eller? så vidt jeg har læst er det vigtigt at have mange kalorier, lige efter træning da det er her kroppen bruger meget energi på at "bygge" musklerne?

18.00 - Aftensmad

21.00 - Frugt

Sådan ca. planen - hvad siger i til det?

Link to comment
Share on other sites

Nu ser det rimeligt sundt ud, så skal du bare sørge for at mængden passer med det antal kalorier du forbruger. Formentlig skal du næsten spise 1,5 gang mere end hvad du plejer (rent gætværk!) og så sørg for at få noget protein, dvs. 1,5-2g pr kg kropsvægt, så hvis du vejer du skal gerne have 130g protein.

Link to comment
Share on other sites

Køb noget proteinpulver til umiddelbart lige efter træning, der giver det rigtig godt. Kan anbefale chokolade eller banansmag :P

Du siger du er tynd, og der findes jo tre kropstyper, de tynde, de trænede og de overvægtige. Du kan da håbe på du ligger på en blanding af nr. 1 og 2 :) Så hjælper dine gener dig hurtigere afsted med træningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu trænt i 1 måned, og ikke for at lyde sej eller noget, men jeg har faktisk tager 3 kilo på siden jeg startede, og kan sige, det er ikke fedt.

Jeg drikker også proteinpulver efter træningen med chokolade smag, det frådern, hælder også lidt kakao i, så det giver lidt mere smag ;)

Men jeg var også en af de meget tynde, vejede 49 inden træningen, og nu 52, 8 eller noget.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu trænt i 1 måned, og ikke for at lyde sej eller noget, men jeg har faktisk tager 3 kilo på siden jeg startede, og kan sige, det er ikke fedt.

Jeg drikker også proteinpulver efter træningen med chokolade smag, det frådern, hælder også lidt kakao i, så det giver lidt mere smag ;)

Men jeg var også en af de meget tynde, vejede 49 inden træningen, og nu 52, 8 eller noget.. :)

Du har så sandelig heller ikke taget 3 kg muskelmasse på. Ikke for at dæmpe selvtilliden. :laugh: Men din vægtstigning skyldes primært mere kropsvæske, øgning af dine glykogener og muligvis en smule øgning i blodvolumen (bedre kappilarisering) hvis du ikke var særlig aktiv inden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share