Proteindrik eller ej


den nysgerrige
 Share

Recommended Posts

Heysa...

Jeg sidder med et tvivlsspørgsmål som vi måske kan svare på.

Jeg har løbende, læse lidt useriøst, trænet de sidste par år, hvor det mest er blevet til en tur på løbebåndet. Nu vil jeg så tage et skridt videre og effektivisere det lidt.

Jeg har læst en del på nettet om de forskellige træningsformer, idet mit mål er at få en markeret krop og vaskebræt, men på ingen måde ønsker jeg at blive en stor pumper.... vel nærmere et udseende a la undertøjsmodel, selvom mit hoved ikke er til det :s

For at opnå den lavere fedtprocent, som eftersigende er nødvendig for at vise et syneligt vaskebræt har jeg de sidste 6 uger lagt min kost om til havregryn om morgenen, fisk til frokost, frugt om eftermiddagen og kylling samt grøntsager om aften... osv. Ligeledes er sodavand og alkohold mv lagt på hylden til fordel for rent vand. Ligeledes bevæger jeg mig ned i det lokale træningscenter 3-4 gange om ugen for at sætte forbrændingen i vejret...

Og så kommer spørgsmålet... jeg læser en del om proteinpulver, proteindrik mv, men ser mest at det er dem som ønsker store muskler der benytter dette. Vil det være en fordel for mig at benytte den slags idet jeg jo ønsker større mavemuskler, eller vil det være spild af penge og efter hvad jeg kan læse herinde, blot give luft i maven. Min nysgerrighed ligger i om jeg overhoved har behov for proteinerne eller de to bananer som jeg spiser lige efter træning ikke allerede gør det nødvendige ?

jeg er 27, 186 og vejer 78 kg.

Link to comment
Share on other sites

Uanset om det er cardio eller styrke der dyrkes, har det en fremmende effekt på musklernes restitution at indtage ca. 20-30 g. protein og 50 g. kulhydrat umiddelbart efter træning. Dette indtag har ikke som sådan noget at gøre med muskelvolumen, men muskelrestitution. Så to bananer gør nærmest ikke noget for dig (fristes næsten til at sige tværtimod!)... :wink: Det vigtige er ikke om proteinerne kommer fra en shake eller indtages som fast føde (ex. brød med pålæg) - det vigtigste er at du får dem!

Held og lykke med six-pack'en :smile:

Link to comment
Share on other sites

Uanset om det er cardio eller styrke der dyrkes, har det en fremmende effekt på musklernes restitution at indtage ca. 20-30 g. protein og 50 g. kulhydrat umiddelbart efter træning. Dette indtag har ikke som sådan noget at gøre med muskelvolumen, men muskelrestitution. Så to bananer gør nærmest ikke noget for dig (fristes næsten til at sige tværtimod!)... :wink: Det vigtige er ikke om proteinerne kommer fra en shake eller indtages som fast føde (ex. brød med pålæg) - det vigtigste er at du får dem!

Held og lykke med six-pack'en :smile:

Hvorfor gør bananer ikke noget for ham når han lige har styrketrænet? Og hvorfor siger du nærmest tværtimod?

Var da af den overbevisning at kulhydrater er et plus efter fysiske udfoldelser, også selvom der ikke er protein indblandet i dette billed.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gør bananer ikke noget for ham når han lige har styrketrænet? Og hvorfor siger du nærmest tværtimod?

Var da af den overbevisning at kulhydrater er et plus efter fysiske udfoldelser, også selvom der ikke er protein indblandet i dette billed.

Denne art. forklarer det meget godt:

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?a_id=1...1&title=art

At indtage ren kulhydrat med høj glykæmisk load giver en hurtig stigning i blodsukkeret og ligeledes et hurtig fald. Da jeg går ud fra trådstarteren ligger i kcal underskud kan det ikke være en fordel alene at indtage hurtige kulhydrater både af hensyn til mæthedsfølelse og den beskedne effekt hvad angår muskelrestitution.

Link to comment
Share on other sites

Denne art. forklarer det meget godt:

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?a_id=1...1&title=art

At indtage ren kulhydrat med høj glykæmisk load giver en hurtig stigning i blodsukkeret og ligeledes et hurtig fald. Da jeg går ud fra trådstarteren ligger i kcal underskud kan det ikke være en fordel alene at indtage hurtige kulhydrater både af hensyn til mæthedsfølelse og den beskedne effekt hvad angår muskelrestitution.

This is a dead end.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share