Havregrynene mætter da ikke?


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg spiser 1½-2 dl. havregryn med skummetmælk hver morgen omkring kl 7.

Mit problem er, at jeg allerede er rigtig sulten igen ved 9 tiden, hvor jeg spiser nogle gulerødder.. Mit rugbrød som ellers burde blive spist til middag, bliver ofte spist ved 11 tiden:)

Mit mål er at tabe mig lidt stille og roligt - er ikke overvægtig, men vil gerne tabe mig, da det vil have stor betydning i forhold til min sport..

Men hvad kunne jeg spise til morgenmad så det mætter bedre? Eller evt. en anden mellemmåltid?

Link to comment
Share on other sites

Hos mig mætter havregryn heller ikke,og så kan man ikke spise meget mere end 100 g,hvis man skal tabe sig,da de indeholde rigtig mange kalorier.

Jeg regnede ud af 100 g havregryn - 2,5 dl minimælk og lidt sukker,indeholdt 500 kalorier,det er rigtig mange.

I steden for har jeg spist yoghurt max 1,3 %,med banan - honningmelon ( jordbær hvis det er sæson,så man kan få dem),lidt cornflakes,og mørk chokolade med min. 80 % kakaoindhold.

Alt dette indeholder ca. 500 kalorier,og det er noget der mætter.

Min fordeling af tingene er :

200-250 g yoghurt

100-150 g banan alt efter størrelse

200 g honningmelon

100 g jordbær

15 g corn flakes

10 g marabou chokolade med 86 % kakaoindhold

Velbekommen.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hos mig mætter havregryn heller ikke,og så kan man ikke spise meget mere end 100 g,hvis man skal tabe sig,da de indeholde rigtig mange kalorier.

Jeg regnede ud af 100 g havregryn - 2,5 dl minimælk og lidt sukker,indeholdt 500 kalorier,det er rigtig mange.

I steden for har jeg spist yoghurt max 1,3 %,med banan - honningmelon ( jordbær hvis det er sæson,så man kan få dem),lidt cornflakes,og mørk chokolade med min. 80 % kakaoindhold.

Alt dette indeholder ca. 500 kalorier,og det er noget der mætter.

Min fordeling af tingene er :

200-250 g yoghurt

100-150 g banan alt efter størrelse

200 g honningmelon

100 g jordbær

15 g corn flakes

10 g marabou chokolade med 86 % kakaoindhold

Velbekommen.. :bigsmile:

Mange tak for svaret og ideen:)

Det er nemlig rigtig - hvis jeg skal spise mere havregryn får jeg alt for mange kcal til morgenmad.. Så tror jeg vil prøve dit forslag i stedet!!

Link to comment
Share on other sites

Da jeg spiste havregryn, synes jeg heller ikke det mættede særlig længe. Heller ikke cornflakes mætter i ret lang tid.

Jeg bliver mest mæt af youghurt (soja) med frugt (banan, blomme, jordbær alt efter hvad jeg har) og lidt rosiner :4mewantfood:

Måske youghurt er vejen frem.. Man kan vel tage lidt havregryn på det i stedet for frugt.. Havregryn er jo en fantastisk spise, som jeg ikke helt kan undvære:)

Link to comment
Share on other sites

Lige et indspark mere.

Jeg har lige målt min egen morgenmad op, og jeg spiser 8 dl havregryn. Tror da pokker, at du ikke kan blive mæt.

Hr. K

Det er alligevel en del.. Hvis jeg spiser så meget, vil jeg aldrig tabe mig:)

Kan det overhovedet være på én tallerken? :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer så let til at ryste på hovedet af jer tøser, der ønske at tabe jer.

Nina ønsker en mættende morgenmad. I mine øjne er havregryn løsningen.

Nina mener så ikke, at de 2 dl havregryn er mættende nok. Åbenbart er løsningen ved at spise mere havregyn ikke god nok, da Nina så får for mange kcal indenbords.

Nu taler I så om yoghurt og frugt i stedet? :blink:

Held og lykke.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

som kirkebrænderen er inde på så er svaret ihvertfald ikke frugt, da der er få ting der mætter lige så lidt som det... Hvis man vil spise frugt, som en del af en vægttabsstrategi bør man spise dem der er mindst energitætte/mest "vandige". Men de vil ikke give en mere bestandig mæthedsfornemmelse, blot tage en masse plads i maven. Det svarer lidt til at pisse i bukserne for at holde varmen.

Umiddelbart vil jeg mene at i bør forsøge at få lidt mere protein i morgenmåltidet. Det kunne være i form af et youghurt produkt som skyr (10 g protein/100 g) eller eventuelt i form af æg/æggehvider. Desuden kan man "spike" havregrynene med husk eller tilsvarende, da det vil drøne fiberindholder yderligere op, hvilket burde styrke måltids mæthedsgivende egenskaber.

Link to comment
Share on other sites

Som Hr. Hemmelig er inde på, så er det fordi I ikke får nok protein sammen med havregrynene. Er selv på diæt, og får hvad der svarer til 1-1½dl havregryn i form af "chololadekage". Det mætter fint i 3 timer indtil næste måltid.

Diæt Chokoladekage:

500g Kvark

8dl Havregryn

1½dl Kakao

15 Æggehvider

5 ssk. Flydende SØD

3 tsk. Bagepulver

- Alternativt kan kakaoen byttes ud med æble/kanel

- Som ” Creme fraiche” kand er bruges kvark rørt op med flydende sød og vaniljeessens.

- For øget mæthedsfornemmelse kan der bruges en smule Perfect Fit, men pas på med mængden, da det kan give maveproblemer.

Bon appetit!

post-3614-1238945453_thumb.jpg

post-3614-1238945463_thumb.jpg

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Nu er min kost ikke sammensat for at jeg skal tabe mig. Jeg vejer det jeg vil veje lige nu. Jeg spiser for at blive mæt og fordi det smager godt :tongue:

Indholdet af protein i det youghurt jeg spiser er 4.7 g/100 g. Jeg ved ikke hvad indholdet er i youghurt fra køer.

Link to comment
Share on other sites

Som Hr. Kirchebrandt foreslog - lav havregrød. Jeg synes det mætter meget mere end havregryn med mælk, og kalorieindholdet er vel også lavere, hvis man laver det på vandbasis. Tag evt lidt frugt på som smagstilsætning, jeg klarer mig med en håndfuld rosiner. Man kan evt. lave en halv maizenagrød/havregrød blanding hvis man synes at der ikke er nok stivelse i havregrynene. Hvis der skal maizenamel i synes jeg et skvat mælk forøger smagen markant.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Som Hr. Hemmelig er inde på, så er det fordi I ikke får nok protein sammen med havregrynene. Er selv på diæt, og får hvad der svarer til 1-1½dl havregryn i form af "chololadekage". Det mætter fint i 3 timer indtil næste måltid.

Diæt Chokoladekage:

500g Kvark

8dl Havregryn

1½dl Kakao

15 Æggehvider

5 ssk. Flydende SØD

3 tsk. Bagepulver

- Alternativt kan kakaoen byttes ud med æble/kanel

- Som ” Creme fraiche” kand er bruges kvark rørt op med flydende sød og vaniljeessens.

- For øget mæthedsfornemmelse kan der bruges en smule Perfect Fit, men pas på med mængden, da det kan give maveproblemer.

Bon appetit!

post-3614-1238945453_thumb.jpg

post-3614-1238945463_thumb.jpg

Lyder som en kanon opskrift.. den må jeg prøve! :4mewantfood: :4thumbup:

Forresten.. du har vidst glemt at skrive en fremgangsmåde på.. hvor længe skal kagen bage, osv... :blink:

Please, læg den ud snarest, da jeg gerne vil igang med at bage snart.. :wink:

TAK!

Edited by Dreamgirl26
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kører mountain bike skal du være meget påpasselig med din kulhydrat disponering for ikke at hæmme konditionen og din progression som rytter. Ofte vil man have 2 intensiv interval pas om ugen og hvis disse begrænse af manglende energi reserver så vil du blive en dårligere rytter fordi du yder mindre ind du burde på dine interval pas.

Jeg vil forsøg at få noget ekspert hjælp på emnet eller i det hele taget bare koncentre mig om at få spist godt og varieret. Hvis du bliver sulten skal du spise mere.. ingen grund til finde små fifs til at spise mindre. Øgning af protein er fin i forhold til mætheds fornemmelse men hjælper dig ikke nødvendigvis energi mæssigt under din træning. Man kan desværre hellere ikke proppe sig med kulhydrater lige før...

De råd du har fået er temmelig tåbelig i forhold til dig, fordi de tager udgangspunkt i at du gerne vil tabe dig og ikke at du vil blive en bedre rytter. Hvis du ikke for hjælp til din styrketræning allerede vil jeg istedet brug motion online til at få noget hjælp til at struktur din vægttræning til cykling. Medmindre du direkte oplever at du i en længere periode tager ustyrligt meget på f.eks at du tidligere vejede 50 kg og nu vejer 60 efter et halvt år.

Som pige/kvinde skal man passe rigtigt meget på med at spise for lidt fordi:

Fra "Exercise Physiologi" katch katch mcardel.

"Women who train intensely and emphasize weight loss often engage in disordered eating behaviors. This further decrease energy availability, reducing body mass and body fat to a point that (1) creates irregularities in menstrual cycle function (35 - 90 days between periode).

Fænoments kaldes female athlete triad og følgende virkninger er alvorlig og mange. En af dem er nedsat præstation evne.

Nu har du sikkert ikke en eating disorder... men der er rigtigt meget reasearch der viser at man kan udvikle en eating disorder hvis man fokuser for meget på vægtfaktoren i en konkurrence idræt som pige. Jeg kender op til flere konkurrence idræts piger der lider af det. De kommer højst sandsynligt aldrig rigtigt over det. Tendensen sker ofte tidligt i puberteten. Primært starter spise forstyrrelsen med indflydelse fra træner eller forældre. Igennem fokus på vægten og forventningspres.

Jeg maler fanden på vægen lige nu. Det er jeg fuldstændig klar over. Du er ikke i puberteten og du har ikke en spise forstyrrelse, jeg ville bare gøre dig opmærksom på fænoment så du ikke bevist eller ubevist begynder at influere andre unge piger med vægt kontrollering. Til vægttrænings folket kan de forklares således:

- man kan ikke sætte en 16 årig pige til at squat 200kg. Hun kan ikke bære vægten og hun bliver højst sandsynligt skadet hvis hun prøver, lige meget hvor stærk du så end tror hun er.

Jeg skrev tidligere 4 råd til dig. Dem nævner jeg lige igen:

1. Spise mere, sundt og varieret og når du er sulten

2. Få noget ekspert hjælp til kosten hvis du absolut skal tabe dig.

3. Øg din præstations evne med noget vægttræning. Her kan du få hjælpe på motion online

4. Ungå at tag mod ukvalificeret råd fra folk der ikke ved hvad du skal bruge det til (og med all respekt mener jeg ukvalificeret fordi i ikke ved hvad hun vil bruge det til. ikke fordi rådene er dårlige i en anden kontekst)

Et sidst ekstra råd i forhold til kost og præstationsevne:

Der en lang række kost forbedring man kan lave for at forbedre ens præstation evne som kvindelig mbt rytter. Specielt en af dem er temmelig afgørende: de fleste kvinder har en alt for lav iltmætning, ofte fordi de mangler jern. Dvs. at din krop pumper masser af blod ud til din muskler når du cykler men de kan være at dit blod er meget lidt mættede med ilt. Hvordan man øge blodets iltning igennem kosten skal man have proffesionel hjælp til. Din læge kan teste dig for en lav iltnings grad.

Jeg vil fokuser på sundere kost, bedre livsstil, bedre træning istedet for vægten.

p.s jeg kender desværre ikke nogen dygtig folk der kunne hjælpe dig med kosten men det kunne være super at få nogen bud fra MOL folket :wink:

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kører mountain bike skal du være meget påpasselig med din kulhydrat disponering for ikke at hæmme konditionen og din progression som rytter. Ofte vil man have 2 intensiv interval pas om ugen og hvis disse begrænse af manglende energi reserver så vil du blive en dårligere rytter fordi du yder mindre ind du burde på dine interval pas.

Jeg vil forsøg at få noget ekspert hjælp på emnet eller i det hele taget bare koncentre mig om at få spist godt og varieret. Hvis du bliver sulten skal du spise mere.. ingen grund til finde små fifs til at spise mindre. Øgning af protein er fin i forhold til mætheds fornemmelse men hjælper dig ikke nødvendigvis energi mæssigt under din træning. Man kan desværre hellere ikke proppe sig med kulhydrater lige før...

De råd du har fået er temmelig tåbelig i forhold til dig, fordi de tager udgangspunkt i at du gerne vil tabe dig og ikke at du vil blive en bedre rytter. Hvis du ikke for hjælp til din styrketræning allerede vil jeg istedet brug motion online til at få noget hjælp til at struktur din vægttræning til cykling. Medmindre du direkte oplever at du i en længere periode tager ustyrligt meget på f.eks at du tidligere vejede 50 kg og nu vejer 60 efter et halvt år.

Som pige/kvinde skal man passe rigtigt meget på med at spise for lidt fordi:

Fra "Exercise Physiologi" katch katch mcardel.

"Women who train intensely and emphasize weight loss often engage in disordered eating behaviors. This further decrease energy availability, reducing body mass and body fat to a point that (1) creates irregularities in menstrual cycle function (35 - 90 days between periode).

Fænoments kaldes female athlete triad og følgende virkninger er alvorlig og mange. En af dem er nedsat præstation evne.

Nu har du sikkert ikke en eating disorder... men der er rigtigt meget reasearch der viser at man kan udvikle en eating disorder hvis man fokuser for meget på vægtfaktoren i en konkurrence idræt som pige. Jeg kender op til flere konkurrence idræts piger der lider af det. De kommer højst sandsynligt aldrig rigtigt over det. Tendensen sker ofte tidligt i puberteten. Primært starter spise forstyrrelsen med indflydelse fra træner eller forældre. Igennem fokus på vægten og forventningspres.

Jeg maler fanden på vægen lige nu. Det er jeg fuldstændig klar over. Du er ikke i puberteten og du har ikke en spise forstyrrelse, jeg ville bare gøre dig opmærksom på fænoment så du ikke bevist eller ubevist begynder at influere andre unge piger med vægt kontrollering. Til vægttrænings folket kan de forklares således:

- man kan ikke sætte en 16 årig pige til at squat 200kg. Hun kan ikke bære vægten og hun bliver højst sandsynligt skadet hvis hun prøver, lige meget hvor stærk du så end tror hun er.

Jeg skrev tidligere 4 råd til dig. Dem nævner jeg lige igen:

1. Spise mere, sundt og varieret og når du er sulten

2. Få noget ekspert hjælp til kosten hvis du absolut skal tabe dig.

3. Øg din præstations evne med noget vægttræning. Her kan du få hjælpe på motion online

4. Ungå at tag mod ukvalificeret råd fra folk der ikke ved hvad du skal bruge det til (og med all respekt mener jeg ukvalificeret fordi i ikke ved hvad hun vil bruge det til. ikke fordi rådene er dårlige i en anden kontekst)

Et sidst ekstra råd i forhold til kost og præstationsevne:

Der en lang række kost forbedring man kan lave for at forbedre ens præstation evne som kvindelig mbt rytter. Specielt en af dem er temmelig afgørende: de fleste kvinder har en alt for lav iltmætning, ofte fordi de mangler jern. Dvs. at din krop pumper masser af blod ud til din muskler når du cykler men de kan være at dit blod er meget lidt mættede med ilt. Hvordan man øge blodets iltning igennem kosten skal man have proffesionel hjælp til. Din læge kan teste dig for en lav iltnings grad.

Jeg vil fokuser på sundere kost, bedre livsstil, bedre træning istedet for vægten.

p.s jeg kender desværre ikke nogen dygtig folk der kunne hjælpe dig med kosten men det kunne være super at få nogen bud fra MOL folket :wink:

1000 tak for dit lange og rigtig gode svar!

Jeg spiser sundt og forholdsvis varieret - har lige en svaghed for kakao, men jeg holder mig fra det til hverdag:)

Det er godt nok en svær balance om jeg spiser nok!? Jeg har det sidste havle år taget 2 kg på netop fordi jeg ville sikre mig, at jeg fik nok til at kunne træne optimalt. De kg skal af igen plus ca. 3-4 kg. mere..

Som jeg spiser nu får jeg omkring 2000 kcal dagligt.. Derudover drikker jeg energidrik de dage, hvor den står på interval og banan/energibar på de lange ture.. Jeg forbrænder ifølge mit pulsur 4000 kcal i ugen ved træningen.. Efter at have regnet på det, vil jeg tabe mig ved at gøre det sådan..

Vil du mene, at jeg skal mærke det til træningen, hvis kroppen ikke er fyldt helt op? Jeg mener, jeg ved hvordan det føles, når man går kold. Men kan jeg mærke, om jeg har spist nok? - så kan jeg jo ændre det ud fra det!?

Du skriver, at jeg ikke kan fylde mig med kulhydrater lige inden træning. Hvad hvis jeg på mine fridage spiser mindre og så når jeg skal træne i løbet af hele dagen spiser lidt mere?

Jeg er bange for ikke at få det optimale ud af træningen, men vil sgu også gerne lige tabe de kg, da jeg ved, at det kan give noget "gratis" tid:-)

Jeg vil lige nævne at omkring styrketræningen, der har jeg styr på det! Det er bare kosten der mangler.

Måske du vil se på min kost i løbet af en dag?

Morgen: 2 dl havregryn med skummetmælk

Formiddag: 150-200g gulerødder

Middag: 1 stk. rugbrød med 125g. makral, tun eller laks, 200 g. bønner

Eftermiddag (inden træning): 2 dl. havregryn med skummetmælk, evt. med en banan eller rosiner i

Aftensmad: 150g. kylling eller tun, 200g kartoffel eller pasta, 200g grøntsager

Senere: gulerødder eller et stykke frugt

Jeg drikker rigeligt med vand i løbet af dagen, og et par kopper te, kan jeg ikke undvære:)

Håber du måske kan komme med lidt mere af den gode vejledning:)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Nina.

Jeg er desværre ikke så skarp på kostdelen.... så jeg vil hellere undgå at svare. Jeg synes du skal få fat på en ekspert på emnet. Udover at optimere ens kost generelt kan man også planlægge den i forhold til den ugentligt træning og sæsonen. Det gøre det hele meget mere spændende men også en del mere forvirrende... Jeg tror ikke du kommer så langt med selv at prøve dig frem med kosten og læse dig klogere på emnet, men du kan da prøve:

Jeg kunne forstille mig disse bøger kunne være god, men jeg har ikke selv læst dem:

- Klinik sports nutrition

- Nutrition Periodization for Endurance Athletes: Taking Traditional Sports Nutrition to the Next Level (Paperback)

http://www.amazon.com/Nutrition-Periodizat...5820&sr=8-1

ellers ved jeg at en dele seriøse folk har haft succes med:

http://www.precisionnutrition.com/

hvor jeg mener man kan få online hjælp med at tilrettelæg en præstation orienteret kost.

Jeg er glad for at du kunne bruge mit indlæg og ikke blev fornærmt. Min erfaring fra lang distance løber piger er at de så snart de ikke for nok at spise bliver syg, skadet eller deres præstation falder. Min erfaring med unge piger er at de udvikle spise forstyrrelse...så jeg er ikke synderlig glad for emnet.

Jeg kunne forstille mig at man ville periodisere kosten så man i mængde perioden(off season) tabt sig og i peak perioden (konkurrence sæson) var i kcal overskud ved at øge kulhydrat mængden i kosten, men jeg aner det ikke.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Som Hr. Hemmelig er inde på, så er det fordi I ikke får nok protein sammen med havregrynene. Er selv på diæt, og får hvad der svarer til 1-1½dl havregryn i form af "chololadekage". Det mætter fint i 3 timer indtil næste måltid.

Har et par spørgsmål:

Jeg prøvede den i dag - bagte den 1 time ved 150 grader på varmluft. Konsistensen blev en smule klæg.

1) Hvordan (hvor længe ved hvor meget) bager du den?

2) Pisker du hviderne stive, og vender de øvrige ingredienser i?

3) Hvor køber du kvark? I min Superbrugsen påstår de at det er udgået, til fordel for fromage frais. Da produktet stadig findes på Arlas hjemmeside køber jeg dog ikke den forklaring.

Tak

Edit: Skrev til Arla om 3), og fik svar i dag:

Jeg kan oplyse dig om at der stadig produceres Kvark 1%.

Produktet forhandles i følgende butikskæder. Bilka, Føtex, Rema 1000,

SuperBest og Super Spar.

Håber du finder produktet.

Edited by Molleally
Link to comment
Share on other sites

1) Hvordan (hvor længe ved hvor meget) bager du den?

Den skal bages rimelig længe. Jeg giver den 1t ved 200 grader. Hvis kagen er blevet for klæg, så kan du give den lidt på brødristeren. :smile:

Jeg har haft de bedste resultater ved at sætte den i en ikke forvarmet ovn. Så når den at hæve inden der kommer skorp på. Efter 1t slukkes ovnen. Hvis du lader den stå og ”afkøle” i den varme ovn, så er der mindre risiko for at kagen falder sammen.

2) Pisker du hviderne stive, og vender de øvrige ingredienser i?

Nej pisker ikke hviderne. Alle de tørre ingredienser mikses først og kvark og æggehvider hældes i.

3) Hvor køber du kvark?

Rema 1000 og Føtex har i hvert tilfælde kvark.

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share