BioSignature


T
 Share

Recommended Posts

Det kan jeg godt, men gider ikke udstille folk her på/fra MOL.

Jeg er ikke rigtig interesseret i ordkløveri. I skal være velkomne til at blive ved med at google viden på pubmed, søge referencer og diskutere det her på MOL. Jeg vil hellere bruge min tid på at skabe resultater.

Jeg gentager: denne log handler om min træning og ernæringsstrategier op til DM. Den handler om min fremgang og måling af min fremgang. Og impementering af den viden, jeg har - både teoretisk og empirisk. Har aldrig påstået, at denne viden var groundbreaking.

Jeg kunne ikke være mere ligeglad med, om hvorvidt der er tiltro til min målemetode og fremgangsmåde. Jeg kan se resultater, jeg kan mærke resultater, jeg har det fantastisk. Jeg ved, hvad der virker for mig, og hvad der ikke gør. Jeg optimerer hver gang, der er noget der ikke virker.

Hvordan virker jeres trænings- og ernæringstilgang for jer?

Det har intet at gøre med resultater eller ikke resultater... hvis det kun var resultater vi gik efter kunne man ligeså godt fjerne fedtet kirurgisk hvis det nu var fedtet der var problemet... problemet her er mellemregningerne og om der er andre mere effektive og sundere måder at gøre det på... det er jo derfor vi har videnskab ellers skulle alle mennesker jo til at opfinde den dybe tallerken forfra hver gang

Link to comment
Share on other sites

Derudover synes jeg at misbruger ordet religion groft for hvis der er nogen der er religiøs her så er det vist dig... du tror at noget virker uden at have belæg for det... ja du ser resultater men sålænge dine "forsøg" ikke er videnskabeligt opbygget er der så mange faktorer at tage højde for at de ikke fortæller noget om om det var den knap du drejede på der gjorde udslaget... derfor minder din tankegang mere om religion end noget af det jeg og andre har skrevet her i tråden

Link to comment
Share on other sites

Det har intet at gøre med resultater eller ikke resultater... hvis det kun var resultater vi gik efter kunne man ligeså godt fjerne fedtet kirurgisk hvis det nu var fedtet der var problemet... problemet her er mellemregningerne og om der er andre mere effektive og sundere måder at gøre det på... det er jo derfor vi har videnskab ellers skulle alle mennesker jo til at opfinde den dybe tallerken forfra hver gang

Når jeg taler resultater, taler jeg ikke kun fedttab. Jeg taler øget velvære, større overskud, bedre fordøjelse og søvn. Med fedttab/muskeltilvækst som sidegevinst.

Kan simpelthen ikke se, hvad der kunne være ineffektivt og usundt i den ovennævnte strategi?? Spise mere grønt, få mere søvn, styrketræne og drikke sit vand.

Det ER virkelig så simpelt. Men hvis det er så simpelt, så er der jo sikkert en del mennesker der føler sig rimelig dumme, fordi de har brugt de sidste lange stykke tid uden at opnå resultater, selvom de gravede sig ind i videnskabelige artikler, talte kalorier, fandt den teoretiske helt perfekte ratio mellem protein/kulhydrat/fedt, hvor mange gram kulhydrat der skulle i deres træningsshake osv. For det kan simpelthen ikke være så nemt, at man bare skal tilføre sin krop, hvad den rent fysiologisk og helt basalt har brug for....

Hvilke mellemregninger taler du om?

Link to comment
Share on other sites

Derudover synes jeg at misbruger ordet religion groft for hvis der er nogen der er religiøs her så er det vist dig... du tror at noget virker uden at have belæg for det... ja du ser resultater men sålænge dine "forsøg" ikke er videnskabeligt opbygget er der så mange faktorer at tage højde for at de ikke fortæller noget om om det var den knap du drejede på der gjorde udslaget... derfor minder din tankegang mere om religion end noget af det jeg og andre har skrevet her i tråden

Du taler om, at der skal videnskabelig forsøg til at underbygge enhver udtalelse. Men der var ikke brug for at lave forsøg for at finde ud af, at hjulet kunne trille, vel?

Der er virkelig ingen grund til at diskutere det her længere, for vi taler to forskellige sprog.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg taler resultater, taler jeg ikke kun fedttab. Jeg taler øget velvære, større overskud, bedre fordøjelse og søvn. Med fedttab/muskeltilvækst som sidegevinst.

Kan simpelthen ikke se, hvad der kunne være ineffektivt og usundt i den ovennævnte strategi?? Spise mere grønt, få mere søvn, styrketræne og drikke sit vand.

Det ER virkelig så simpelt. Men hvis det er så simpelt, så er der jo sikkert en del mennesker der føler sig rimelig dumme, fordi de har brugt de sidste lange stykke tid uden at opnå resultater, selvom de gravede sig ind i videnskabelige artikler, talte kalorier, fandt den teoretiske helt perfekte ratio mellem protein/kulhydrat/fedt, hvor mange gram kulhydrat der skulle i deres træningsshake osv. For det kan simpelthen ikke være så nemt, at man bare skal tilføre sin krop, hvad den rent fysiologisk og helt basalt har brug for....

Hvilke mellemregninger taler du om?

Du snakker om at du kan fjerne fedt fra ønskede steder først, er vi enige? hvad er dine argumenter for det, har du videnskabelig grundlag for disse udtalelser eller er det bare religion

Link to comment
Share on other sites

Du snakker om at du kan fjerne fedt fra ønskede steder først, er vi enige? hvad er dine argumenter for det, har du videnskabelig grundlag for disse udtalelser eller er det bare religion

Vi kører sgu da i ring.

Jeg føler mig ikke forpligtet til at smide 700 links fra pubmed som viser, at der er belæg for, hvordan jeg planlægger min træning og ernæring. Go find them yourself, hvis I er så nysgerrige :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du taler om, at der skal videnskabelig forsøg til at underbygge enhver udtalelse. Men der var ikke brug for at lave forsøg for at finde ud af, at hjulet kunne trille, vel?

Der er virkelig ingen grund til at diskutere det her længere, for vi taler to forskellige sprog.

Æææh nej det har jeg ikke sagt... men hvis du vil afgøre om det er en faktor der udgør noget i en større sammenhæng så skal der opstilles visse regler før du kan snakke om valide resultater... du lægger mig ord i munden, ret dårlig debatstil

Link to comment
Share on other sites

Vi kører sgu da i ring.

Jeg føler mig ikke forpligtet til at smide 700 links fra pubmed som viser, at der er belæg for, hvordan jeg planlægger min træning og ernæring. Go find them yourself, hvis I er så nysgerrige :smile:

Jeg siger ikke at du er forpligtet til det, men du har med al tydelighed bevist at du er den religiøse her da du ikke er i stand til at underbygge dine argumenter med andet end tro, I rest my case

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvordan harmonerer dine kulhydratanbefalinger, herunder vejledning omkring indtag af frugt, med Das SK, et al. Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):1023-30.; Aston LM, et al. Int J Obes (Lond). 2008 Jan;32(1):160-5.; Sichieri R, et al. Am J Clin Nutr. 2007 Sep;86(3):707-13.; Raatz SK et al. J Nutr. 2005 Oct;135(10):2387-91.; Raben A. 2002 Nov;3(4):245-56. ; Pi-Sunyer FX. Am J Clin Nutr. 2002 Jul;76(1):290S-8S; og hvorledes skulle det at en fødevare møder din definition af \"clean\" betyde at loven on energiens konstans ikke finder anvendelse på mennesker? Det er blevet forklaret, at man ved nøjagtig kalorietælling bør trække fiber, SDA, og andre faktorer fra regnskabet.

Idéen om at spise unrefined, clean food, lean meat & veggies (primært greens) er efterhånden kun en 25-30 år gammel, så det nyskabende element er ikke til at få øje på.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan harmonerer dine kulhydratanbefalinger, herunder vejledning omkring indtag af frugt, med Das SK, et al. Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):1023-30.; Aston LM, et al. Int J Obes (Lond). 2008 Jan;32(1):160-5.; Sichieri R, et al. Am J Clin Nutr. 2007 Sep;86(3):707-13.; Raatz SK et al. J Nutr. 2005 Oct;135(10):2387-91.; Raben A. 2002 Nov;3(4):245-56. ; Pi-Sunyer FX. Am J Clin Nutr. 2002 Jul;76(1):290S-8S; og hvorledes skulle det at en fødevare møder din definition af \"clean\" betyde at loven on energiens konstans ikke finder anvendelse på mennesker? Det er blevet forklaret, at man ved nøjagtig kalorietælling bør trække fiber, SDA, og andre faktorer fra regnskabet.

Idéen om at spise unrefined, clean food, lean meat & veggies (primært greens) er efterhånden kun en 25-30 år gammel, så det nyskabende element er ikke til at få øje på.

Godt spgs.

Link to comment
Share on other sites

Når folk kommer til os og får lavet en såkaldt BioSignature, sker der meget andet end blot målingen. og eftersom vi ikke har haft nogen af jer som klienter, har I ret svært ved at argumentere hvordan hele processen finder sted, hvad vi siger der strider imod jeres opfattelse og verdensbillede.

Hvilke problemstillinger er der forbundet med ernæringstilgangen som Anna skitserede?

Hvordan kan det være at folk taber sig markant når man reducerer 6 stk. frugt til 3 stk. frugt, og erstatter de 3 med blandet grønt + protein + 1 spsk Olie, til trods for markant flere kalorier? Der er så mange ubekendte ud over det vi er bevidste om, der har indflydelse på forbrænding, opbygning af lean mass, fedtforbrænding osv.

Tænk på alle de pre-cognitive processer der finder sted i kroppen, neuromatrix teorien er i denne sammenhæng ekstremt interessant at studere.

Hvorfor skal man holde fast i en ernæringstilgang, der tydeligvist ikke virker. Jeg har haft adskillige klienter (+30) der har fulgt kliniske diætisters vejledning der tager afsæt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger, men bugnede som om de levede på McDonalds. Hvordan kan elitesportsfolk træne 3 timer dagligt men løbe rundt med en fedtprocent på +20, til trods for den top videnskabelige meget evidensbaserede tilgang der anvendes af visse instanser?

Team Danmarks anbefaling til deres sportselite er at spise en håndfuld rosiner + drik lidt saftevand efter styrketræning. SÅDAN!

I bund og grund handler det om at give folk nogle holdepunkter, der gør det muligt for dem at nå deres mål. I forhold til at få folk til at tage ansvar for deres egen proces, har vi en specifik feedback der ER grundet i naturvidenskab. Med afsæt i denne tilpasses strategien til det enkelte individ, så det bliver simpelt, let og sjovt for dem --> compliance.

Hvis I på et tidspunkt selv begynder at arbejde med klienter, vil I finde ud af hvor altafgørende denne del af processen er.

Ekstra bonus:

Hvis der er nogen der er interesserede i at finde ud af hvor stærke/slappe de er, er jeg evigt og altid klar på en venskabelig styrkedemonstration i KBH.

Mine 81 kg, 5,1 % BF, hakket i granit året rundt, 135 kg backsquat 1 RM mod jeres whatever. Gå ikke glip af muligheden.

Jeg har endnu ikke prøvet af bryde med nogen der kan løfte f.eks. 150 x 15 reps, der føles som andet end gele, når de ikke havde deres stang på nakken :smile:

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Hey T.

Selvfølgelig :smile:

Du kan starte med den her. PDFén fylder for meget, så du må nøjes med abstract.

1997 Sep;13(9):795-803. Links

Body fat distribution, insulin resistance, and metabolic diseases.

Björntorp P.

Department of Heart and Lung Diseases, Sahlgren's Hospital, University of Göteborg, Sweden.

Obesity has now developed into a world-wide epidemic and is associated with large economic costs and prevalent diseases, particularly with central body fat distribution. Insulin resistance almost invariably occurs, and might be a major trigger for disease-generating mechanisms either directly or via generation of other disease precursors ("risk factors"). The hypothalamo-pituitary-adrenal (HPA) axis seems to be hypersensitive in abdominal obesity, a statement supported by increased responses to challenges from the adrenals to central regulatory centers. Furthermore, the feedback control by central glucocorticoid receptors, probably a secondary, functional consequence of an elevated HPA axis activity, because the receptor gene appears normal. Secretion of sex steroid and growth hormones is diminished, which might be consequence of elevated HPA axis activity. Hyperandrogenicity in women is probably of adrenal origin and another consequence of the sensitivity of the HPA axis. The endocrine abnormalities thus are periodically elevated cortisol and androgen (women) concentrations, as well as low secretions of gender-specific steroid and growth hormones. Since elevated cortisol, and low sex-steroid and growth hormone secretions, probably direct storage fat to visceral depots, the multiple endocrine abnormalities probably cause enlargement of these depots. Furthermore, these hormonal abnormalities most likely at least contribute to the creation of insulin resistance with additional effects of elevated fatty acids from central fat depots, which are sensitive to lipid mobilization agents. This chain of events indicates the central role of the hypersensitive HPA axis. Known causes of sensitization of this axis have been identified in subjects with abdominal obesity, including depression, anxiety, alcohol, and smoking. A common cause of HPA axis activation is perceived stress, with a depressive, defeatist, or "helplessness" reaction. In subjects with abdominal preponderance of body fat stores a number of psychosocial and socioeconomics handicaps have been identified, hypothetically predisposing to such reactions. In a primate model (monkeys), mild psychosocial stress is followed by identical psychological, endocrine, anthropometric, and metabolic abnormalities as in humans with abdominal preponderance of body fat stores, including early signs of diabetes and cardiovascular disease. These findings strongly support the interpretation that a stress reaction activating the HPA axis is involved also in the human syndrome. Interventions with normalization of the endocrine perturbations are followed by clear improvements of the multiple abnormalities in both clinical, experimental, cellular and molecular studies, suggesting that the pathogenesis of abdominal preponderance of body fat and its endocrine, anthropometric and metabolic abnormalities are indeed consequences of the endocrine abnormalities identified.

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt mere, der afslører the secret bag vores feedback.

2003 Sep;45(3):189-95.Links

Is visceral obesity a physiological adaptation to stress?

Drapeau V, Therrien F, Richard D, Tremblay A.

Division of Kinesiology, Laval University, Ste-Foy, Québec, Canada. [email protected]

Visceral obesity represents an important risk factor associated with hypertension, diabetes and cardiovascular diseases. Since this condition is associated with a disruption of the functioning of the HPA axis, stress-induced HPA axis activation has been identified to play an important role in this preferential body fat accumulation. HPA axis activation increases cortisol (corticosterone) production which has been shown to exert hyperphagic and antithermogenic effects. Since abdominal adipose tissue has more cells per mass units, higher blood flow and more glucocorticoid receptors, glucocorticoids affect abdominal fat to a greater extent than subcutaneous adipose tissue. Cushing's syndrome in humans is the best evidence showing a link between hypercortisolemia and accumulation of central fat. The Hervey's hypothesis which suggests that fat cells take up and catabolize glucocorticoids is one of the possible regulatory effect that supports the adaptive role of visceral fat in response to stress. This is also supported by other evidence showing that abdominal obesity is associated with an increased cortisol clearance. Hormonal and enzymatic changes have been implicated in this preferential body fat accumulation in response to stress. Specific genetic background may also accentuate this visceral fat accumulation in some individuals exposed to stress. Alternatively, obesity could also be a source of stress promoting the visceral fat accumulation since visceral fat is able to release cytokines which stimulate the HPA axis. Even if the available literature does not permit to establish clearly which comes first, it suggests that visceral obesity could represent a non optimal physiological adaptation to stress. In this context, visceral obesity treatment should focus on stress management and weight loss strategies in order to stop this vicious circle.

Link to comment
Share on other sites

Og her er en spændende opslagsbog til de der interesserer sig for det endocrine system

http://books.google.com/books?id=TlC5Hfl04...lt&resnum=1

I kapitlet der omhandler fedttab vha. ernæring, konkluderer Kraemer & Co. at der skal skrues op for protein samtidig med at der skæres ned for høj GI Carbs.

Så vidt jeg husker er det det samme som Anna anbefalede tidligere.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Sjovt abstract :smile:

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11(4):451-65.Links

Testosterone responses after resistance exercise in women: influence of regional fat distribution.

Nindl BC, Kraemer WJ, Gotshalk LA, Marx JO, Volek JS, Bush FA, Häkkinen K, Newton RU, Fleck SJ.

Military Performance Division, U.S. Army Research Institute of Environmental Medicine, Natick, MA 01760, USA.

Regional fat distribution (RFD) has been associated with metabolic derangements in populations with obesity. For example, upper body fat patterning is associated with higher levels of free testosterone (FT) and lower levels of sex-hormone binding globulin (SHBG). We sought to determine the extent to which this relationship was true in a healthy (i.e., non-obese) female population and whether RFD influenced androgen responses to resistance exercise. This study examined the effects of RFD on total testosterone (TT), FT, and SHBG responses to an acute resistance exercise test (ARET) among 47 women (22+/-3 years; 165+/-6 cm; 62+/-8 kg; 25+/-5%BF; 23+/-3 BMI). RFD was characterized by 3 separate indices: waist-to-hip ratio (WHR), ratio of upper arm fat to mid-thigh fat assessed with magnetic resonance imaging (MRI ratio), and ratio of subscapular to triceps ratio (SB/TRi ratio). Skinfolds were measured for the triceps, chest, subscapular, mid-axillary, suprailaic, abdomen, and thigh regions. The ARET consisted of 6 sets of 10 RM squats separated by 2-min rest periods. Blood was obtained pre- and post- ARET. TT, FT, and SHBG concentrations were determined by radioimmunoassay. Subjects were divided into tertiles from the indices of RFD, and statistical analyses were performed by an ANOVA with repeated measures (RFD and exercise as main effects). Significant (p < or = .05) increases following the AHRET were observed for TT (approximately 25%), FT (approximately 25%), and SHBG (4%). With multiple regression analysis, anthropometric measures significantly predicted pre- concentrations of FT, post-concentrations of TT, and pre-concentrations of SHBG. The SB/TRi and MRI ratios but not the WHR, were discriminant for hormonal concentrations among the tertiles. In young, healthy women, resistance exercise can induce transient increases in testosterone, and anthropometric markers of adiposity correlate with testosterone concentrations.

Link to comment
Share on other sites

Metabolism. 2000 Nov;49(11):1379-85. Links

Subcutaneous central fat is associated with cardiovascular risk factors in men independently of total fatness and fitness.

Sardinha LB, Teixeira PJ, Guedes DP, Going SB, Lohman TG.

Faculty of Human Movement, Technical University of Lisbon, Portugal.

The purpose of this study was to analyze the single and independent associations of whole body composition and fat distribution with cardiovascular disease (CVD) risk factors and fitness in middle-aged men. Sixty-two healthy Caucasian men (37.6 +/- 2.9 yr, 81.8 +/- 11.3 kg, 171.5 +/- 4.9 cm) participated in the study. Dual-energy x-ray absorptiometry (DXA) was used to assess total and regional body composition. The triceps, biceps, midthigh, calf, subscapular, chest, abdominal and suprailiac skinfolds, and the waist, hip and midthigh circumferences, and sagittal diameter were estimated. Cardiovascular fitness was estimated with a submaximal test. Bivariate and partial correlation analysis were used to study the association of total body percent fat (%fat), DXA trunk fat and trunk skinfolds (sum of subscapular, chest, abdominal, and suprailiac) and fitness with insulin, total cholesterol (TC), high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C), TC/HDL-C, low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C), triglycerides (TG), apolipoprotein AI (apo AI), apolipoprotein B (apo B), lipoprotein(a) [Lp(a)], and diastolic and systolic blood pressure. All anthropometric and DXA body composition variables were significantly correlated with TC/HDL-C (from .26 to .50, P < .05). Similar relationships were found for insulin, HDL-C, and systolic blood pressure (r from .26 to .47, P < .05). Cardiovascular fitness was significantly (P < .05) associated with insulin (r = -.36), HDL-C (r = .27), TC/HDL (r = -.27), and with systolic blood pressure (r = -.37). After controlling for trunk skinfolds, none of the anthropometric and DXA body composition variables were correlated with any of the CVD risk factors. Similarly, when controlling for trunk skinfolds, cardiovascular fitness was not related to any of the metabolic variables. After adjusting for %fat, DXA trunk fat, and cardiovascular fitness, trunk skinfolds remained significantly (P < .05) related to insulin (r = .35), HDL-C (r = -.40), TC/HDL-C (r = .43), and apo AI (r = -.39). In conclusion, this study suggests that subcutaneous truncal fat, as estimated by skinfolds, is an independent predictor of CVD risk factors, and that the association between cardiovascular fitness and these risk factors may be mediated by the levels of abdominal subcutaneous fat in Caucasian middle-aged men.

Link to comment
Share on other sites

Og her er en spændende opslagsbog til de der interesserer sig for det endocrine system

http://books.google.com/books?id=TlC5Hfl04...lt&resnum=1

I kapitlet der omhandler fedttab vha. ernæring, konkluderer Kraemer & Co. at der skal skrues op for protein samtidig med at der skæres ned for høj GI Carbs.

Så vidt jeg husker er det det samme som Anna anbefalede tidligere.

Kan kun være enig. Den bog er genial og IMO lykkes det dem at holde et meget højt fagligt niveau, men stadig væk skrive på en meget lettilgængelig måde - d v s uden at det bliver populærvidenskab over det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Godt spgs.

Denne artikel diskuterer det meget godt.

De klienter vi har, hvor vi anbefaler at skrue ned for frugterne, og op for det grønne kombineret med protein, er folk, der udviser symptomer på dårlig håndtering af kulhydrater, hvilket der redegøres for i ovenstående artikel. Sjovt nok sænkes deres glukose (faste) ret hurtigt.

Nu er jeg selv af den opfattelse, at frugter er geniale, og er markant bedre end at spise slik osv., men det er oftest en bedre løsning af vælge det grønne set ud fra et mikronutrient synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share