BioSignature


T
 Share

Recommended Posts

Jamen tak for feedback, jeg tager det til mig og går straks amok med flere triceps pushdowns, så mine arme kan blive mere swole :devil: Jeg ved ikke, om jeg har nævnt det, men jeg besluttede mig for at træne op til AF for en måned siden, så siden da har jeg fokuseret på mere muskelmasse og alt det der. Inden da (og siden sidst vi sås), så ved du måske, at jeg ikke har trænet synderligt meget pga. personlige forhold og min krop har ikke ligefrem været anabolsk på nogen måde :wink: Så nej, der er ikke sket synderligt meget siden sidst vi sås, men fra jeg begyndte min målrettede træning til nu, synes jeg selv, der er sket en del. Som jeg også gav udtryk for i mine målinger med både tang og målebånd. (Den gang på GSD målte Linnéa mig faktisk også jævnligt med tang, dog ike så nøjagtig én af slagsen og kun 7 steder. Der synes jeg stadig, man kunne udlede noget af målene, om hvorvidt en fremgang fandt sted eller ej).

Jeg beklager, du opfattede vores modargumenter som affejning. Jeg troede bare vi... ja - modargumenterede :smile:

Man kan ikke forvente det store af en måned nej :wink: Troede du havde været i gang længere :smile: I så fald skal man virkeligt have gået amok for at rykke noget.

Mht. triceps pushdowns så ha rjeg gode triceps pushdown BB tricks hvis du vil have nogen. Advarsel "mind muscle" vinkel og konstant spænding vil komme op som udtryk i samtalen :laugh:

I forhold til din IGG måling så handler det ikke så meget om argument for eller imod, mere om du overhovedet er interesseret i at undersøge om den måling du har fået foretaget har nogen betydning overhovedet. Min påstand er at det har den ikke og det ville være en god idé for dig at undersøge det nærmere. Det ville være forbandet trist hvis du skærer en masse fødevarer fra unødigt/ikke finde kilden til dine gastrointestinale ubehag fordi du kigger de forkerte steder.

Link to comment
Share on other sites

er der ikke mulighed for at alt vedrørende Biosignature pg punktslankning kan blive flyttet over i en diskussion for sig selv?

Jeg har med vilje ikke blandet mig i denne diskussion, da jeg ikke ville blandes ind i det meget personrettede opgør der var gang i. Jeg har dog nogle indspark, som jeg egentlig gerne vil af med.

God idé. Så kunne man skelne skidt fra kanel og måske høre mere i deteljen om emnet. Det bliver ret overfladisk her. Potentielt er det et skide godt værktøj.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af, at du med din sidste kommentar falder i samme "personlige angreb" grøft som øvrige bedrevidende i denne tråd.

Jeg kan slet ikke se hvorfor han skulle i den personlige angreb grøft" med den kommentar angående din fysik. Når du offentligt postulerer hvor meget fremgang du har fået er det vel kun naturligt man forventer at se en visuel fremgang IRL. Forrige gang jeg så dig var i IK99 for meget lang tid siden og sidste gang for 2 dage siden - selvom du havde havde top og tights på burde man stadig være i stand til at bedømme om der er fremgang, og jeg forventede ærlig talt en markant en af slagsen jævnfør citater som dette:

Her forleden, valgte jeg at sove videre istedet for at stå op, og det endte med, at jeg sov i 11 timer. Da jeg så vågnede, var jeg fuldstændig tør, super defineret og mine ben føltes som om jeg var en marmor statue Og så gik jeg forbi vores klatrebjælke og fyrede 5 super eksplosive chins af ud af det blå. Og mens dagen gik, og jeg ikke lige nåede at få mine 2.5 L vand inden frokost, så begyndte kroppen at blive mere blød og væsket, energiniveauet dalede, og jeg registrerer det lynhurtigt og kan så sætte ind. Før i tiden ville jeg måske ikke kunne skelne, om det var pga vandmangel eller kulhydratmangel. Men eftersom jeg leger med mere "fine tuning", kan jeg mærke kroppen meget mere nuanceret.

Dermed ikke sagt du ikke er i god form - for det er du åbenlyst, men den postulerede fremgang kunne jeg ikke genkende, tværtimod. Pointen er - du påstår nævneværdig fremgang og Poul kommenterer ikke at kunne se dette visuelt (og det burde også kunne ses han ikke så dig uden tøj) og det er vel en ganske fair betragtning.

Link to comment
Share on other sites

er der ikke mulighed for at alt vedrørende Biosignature pg punktslankning kan blive flyttet over i en diskussion for sig selv?

Jeg har med vilje ikke blandet mig i denne diskussion, da jeg ikke ville blandes ind i det meget personrettede opgør der var gang i (jeg har dog nogle indspark, som jeg egentlig gerne vil af med, men først når bølgerne er faldet lidt igen)

Og måske ville det gøre diskussionen lidt lettere, hvis i, Anna, og Jacob, fortæller lidt mere om hvad det er i selv forstår ved Biosignature, i et lidt mere konkret sprog end det har været tilfældet hidtil. Jeg er sikker på at der er en del der næsten harmdirrende sidder og tror at det hele handler om at hvis man spiser asparges og går en time tidligere i seng, taber man sig på læggene, men hvis man spiser lowcarb og æder ananasmarinerede laksetestikler, taber man sig på det øverste af ryggen (pun intended).

Jeg går selv lidt med en fornemmelse af af grunden til at i i flere omgange har været lidt vage i jeres beskrivelse af hvad det egentlig er det går ud på at i har betalt 20-30.000 kroner og derfor ikke har lyst til at smide jeres "guldkorn"? Og det skulle ikke forstås som en "disning" af jer, men jeg kunne godt tænke mig at vide om det rent faktisk forholder sig sådan, hvis i nu skal være helt ærlige.

Jeg forsøger lige at beskrive, hvad BioSignature er for mig, og hvordan jeg bruger det i praksis, og Jacob må lige selv komme med sin vinkling, eftersom vi arbejder med lidt forskellige målgrupper til dagligt.

Jeg vil starte med at beskrive helt kronologisk, hvordan jeg stiftede bekendtskab med BioSignature.

- Flittig læsning på T-Nation, Figure Athlete og Precision Nutrition forums har helt klart tændt min interesse

- Jacob og jeg opdagede, at der blev holdt BioSignature certificering i Halmstad, og vi meldte os til - primært fordi vi var så forbandet nysgerrige

- Under uddannelsen har vi suget til os af Poliquins "guldkorn" - for hold kæft, manden ved altså meget!! Uddannelsen blev struktureret således:

Vi gennemgik et par hudfolde om dagen og derefter fik forklaret kort, hvilke sammenhænge der var hormonelt (mellem fedt og bestemte hormonniveauer). I nogle tilfælde er der nogle normer for, hvad en hudfold må være hos en "velafbalanceret" person. F.eks. triceps - 5 mm for mænd og 10 mm for kvinder (der er FÅ, der har de mål, har vi erfaret i praksis, og de få, der har, lever ikke på den gennemsnitlige danske kost - men det er et sidespring, det vender jeg tilbage til). For en subscapular fold - så er man bedre til at tolerere kulhydrater, hvis ens hudfold er under 10 mm.

Alle hudfoldstykkelser bliver relateret til triceps (the mother skinfold) - det sjove er, at mange af de studier, som vi fandt, bruger subscap til triceps ratio i forskningsmæssige sammenhænge, men ingen forklarer hvorfor. Har du en idé?

Derefter blev der gennemgået, hvad årsagerne til de hormonelle ubalancer kan være. F.eks. før man begynder at rode med testosteronniveauer, tjek - hydrering (dvs. får du drukket vand nok), søvn, forhøjet insulin osv. (Og ved at rette op på de basale ting, som jeg nævnte før, sker der fremgang).

Derefter fik vi en del kosttilskudsprotokoller til, hvordan man kunne rette op på de ubalancer (der var også noget ernæring og træning involveret ift. insulinsensitivitet og væksthormonniveauer, men primært gik det på kosttilskud). Og Poliquin sælger også kosttilskud, hvorfor vi var noget skeptiske. Vi fik dog købt stort ind og afprøvede forskellige protokoller på os selv. Hvilket - efter adskillige eksperimenter viste, at resultaterne var forsvindende små, hvis ikke man havde ernæringen dialed in.

- Vi tog hjem og begyndte at grave i videnskabelige artikler. Og iForm har bedt os om at skrive om, hvad Poliquins rendyrkede BioSig var for noget. Vi skrev, men undlod kosttilskudene, eftersom det ville have skabt en endnu større storm, og vi mener begge, at kosttilskud er, hvad det er - tilskud til en fornuftig kost, træning og restitution. Kan helt klart have sin berettigelse, og det er ekstremt individuelt. Det kommer meget an på den enkeltes "læringstrin" ift. alle de andre basic faktorer.

Vi fandt rigtig mange ting i øst og vest, og noget af det viser, at der er sammenhæng mellem fedtdeponering og dertil relaterede hormonelle ubalance (bl.a. de ting, som Jacob har smidt op her i tråden). Og noget af det har vi svært ved at finde evidens for.

- Vi begyndte at måle vores PT kunder - som en del af træningsforløb, primært for at øve os på at tage målingerne og følge fremgang. En BioSignature time hos mig foregår således:

- en klient sender sin kostdagbog ind et par dage inden vi skal mødes, samt sine målsætninger

- vi mødes og målingen finder sted (både med tang, tanita og målebånd). I nogle tilfælde beder vi folk om at få taget en blodprøve hos egen læge. Og nogle kommer med en udskrift fra Nordic Clinic, hvor de har været forinden.

- jeg taster tallene ind i et software system, som kommer ud med nogle røde tal, dvs. hvilke hudfoldsforhold (ratio ift triceps) skal man kigge på først. Inden jeg begynder at sige, hvordan det forholder sig med hormonerne, bruger jeg tallene som en spørgeramme. Så f.eks. hvis maven er et issue, spørger jeg til søvnmønstre, oplevede stressniveau, vand drukket i løbet af en dag osv. (deres kost har jeg jo allerede fået, og hos rigtig mange er kulhydrat mængder ift. protein og fedt skræmmende store). Frugt, fuldkorn og mælk og ingen rødt kød ("det giver jo kræft") og inden fedt ("det bliver man fed af").

Og folk begynder at fortælle - og jeg får hurtigt et billede af, hvor der er rum for størst forbedring.

- Jeg kommer med en anbefaling, som er grundet i en forklaring omkring, hvordan bl.a. kortisol påvirker insulinsensitiviteten, stressfaktorer (ud fra en rent psykologisk vinkel) osv. Anbefalingen tager meget udgangspunkt i den individuelle persons vaner, og der er helt sikkert variationer mellem mine sessions. Fordi alle ER forskellige, de er på et forskelligt læringsstadie, har forskellige forudsætninger, har forskellige mål og prioriteter. Jeg kommer med et par justeringer til deres kost, og har erfaret at de fleste får rigtig gode resultater ved KUN at ændre deres morgenmad.

Jeg sørger altid for at anbefale dem de ændringer, de kan overskue, så de får en succesoplevelse.

(jeg tilsender også en skriftlig rapport, så de har noget i hånden/kan hænge op på køleskabet osv).

Jeg har personligt fundet ud af, at det betyder rigtig meget for folk at se tal sort på hvidt. Når næste måling finder sted, så kan de tydeligt se, at når en hudfold gået ned, så er det fordi de har gjort noget for det. Og hvis ikke der er sket noget, så spørger jeg til deres compliance og så inddrømmer de, at de faktisk ikke har fulgt anbefalingerne. Men så ser de resultatet af deres manglende action og kommer i gang.

Så BioSignature for mig er nøglen til kunden. Til at individualisere anbefalingerne så meget som muligt, så de virkelig føler, at de bliver hørt. Til at øge deres bevidsthed, så de tager ansvar for egne handlinger. Så de forstår, at selvom man har spist kagen, når ingen så det, så betyder det ikke, at den ikke blev optaget af kroppen.

Og der er nogle studier, der viser, at klienters grad af compliance er proportionel med tillid til deres træner/coach :wink:

Jeg håber det giver et lidt mere klart billede, af hvad BioSignature er blevet til for mig.

Og mht. om at ville/ikke ville give vores "guldkorn" væk - :smile: Vi har fået rigtig meget viden på kurset og vi har dælme også arbejdet meget på at finde sammenhænge og for og imod argumenter. Så det er ikke fordi vi ikke vil dele ud. Der er simpelthen så meget af både stort og småt, og det er blevet så velintegreret i vores tankegang, at det ville tage en hel bog, hvis vi skulle redegøre for det.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke forvente det store af en måned nej :wink: Troede du havde været i gang længere :smile: I så fald skal man virkeligt have gået amok for at rykke noget.

Mht. triceps pushdowns så ha rjeg gode triceps pushdown BB tricks hvis du vil have nogen. Advarsel "mind muscle" vinkel og konstant spænding vil komme op som udtryk i samtalen :laugh:

I forhold til din IGG måling så handler det ikke så meget om argument for eller imod, mere om du overhovedet er interesseret i at undersøge om den måling du har fået foretaget har nogen betydning overhovedet. Min påstand er at det har den ikke og det ville være en god idé for dig at undersøge det nærmere. Det ville være forbandet trist hvis du skærer en masse fødevarer fra unødigt/ikke finde kilden til dine gastrointestinale ubehag fordi du kigger de forkerte steder.

Jaaa :w00t: kom med pushdowns tricks!! :firebounce:

Jeg er helt klart interesseret i at høre mere om den der IgG måling, for jeg tog den egentlig for sjov og tænkte, at det egentlig stemte meget overens med min egen dybt subjektive oplevelse af, hvad der giver mig luft i maven og hvad der ikke gør. Men det var faktisk vildt fedt at høre Linnéas kommentarer til den, og jeg vil meget gerne lære mere om det! :bigsmile:

Jeg kan slet ikke se hvorfor han skulle i den personlige angreb grøft" med den kommentar angående din fysik. Når du offentligt postulerer hvor meget fremgang du har fået er det vel kun naturligt man forventer at se en visuel fremgang IRL. Forrige gang jeg så dig var i IK99 for meget lang tid siden og sidste gang for 2 dage siden - selvom du havde havde top og tights på burde man stadig være i stand til at bedømme om der er fremgang, og jeg forventede ærlig talt en markant en af slagsen jævnfør citater som dette:

Dermed ikke sagt du ikke er i god form - for det er du åbenlyst, men den postulerede fremgang kunne jeg ikke genkende, tværtimod. Pointen er - du påstår nævneværdig fremgang og Poul kommenterer ikke at kunne se dette visuelt (og det burde også kunne ses han ikke så dig uden tøj) og det er vel en ganske fair betragtning.

Jeg kan ikke helt huske, hvornår jeg sidst trænede i IK, men ved i hvert fald at for et år siden var jeg oppe og ramme 73 kg og kunne ikke komme af med al min bloat. I løbet af et år, var jeg kommet stille og roligt ned på 65, hvor jeg i mellemtiden har været nede og vende med en god omgang udbrændthed - hvilket førte til en periode uden specielt meget træning og uden synderlig meget fremgang. Efter BioSig var jeg begyndt at eksperimentere med lidt forskellige ting til at sætte skub i kropssammensætning, men når der er større faktorer på spil (den der med stress skal man ikke lige undervurdere :wink:), så er det svært at komme nogen vegne.

Så det har været lidt op og ned, men endelig - inden for de sidste 2 måneder - er der begyndt at ske meget med min fysik. Selvom bloat kommer tilbage bare jeg stresser en lille smule eller får en time for lidt søvn (jeg er blevet bedre til at minimere udsving, men de kommer desværre stadig).

Men for mig er det en ret stor fremgang ift hvor jeg var for bare to måneder siden :smile: Endeligt at kunne se definition i mine obliques og quads + noget mere masse på ryggen er jeg ret godt tilfreds med.

Link to comment
Share on other sites

Det positive:

Der er god mening i at individualisere rådgivning ud fra den enkeltes kostvaner, stresspåvirkning, søvnmønster, træning, livsstil og fysionomi. Det er også fint at sætte disse ting i forhold til en viden om samspillet med hormoner osv. Umiddelbart lyder det også til at den rådgivning i giver om kost og livsstil er fornuftig.

MEN - der hvor filmen for alvor knækker for mig er når jeg kigger på det du/I har lavet til i form (link1, link2). Jeg har intet videnskabeligt set, som understøtter sammenkædningen mellem disse specifikke fedtfolder og den påståede mekanisme bagved. Jeg har set, at du skriver at du bruger det som et psykologisk værktøj, men så er vi i samme kategori som auraterapi. Hvis I reelt læner jer op af disse teorier, så er jeg bekymret. Dertil kommer, som tidligere nævnt, de praktiske problemer ved at måle skinfold. På ret mange mennesker er det simpelthen umuligt at lave en reproducerbar hudfoldsmåling, pga. den måde som fedtet er forankret i bindevæv.

Dertil påstår I, at I kan punktslanke, hvilket heller ikke har støtte i litteraturen. Det er en spændenede påstand, men uden dokumentation er det intet andet end en påstand.

Link to comment
Share on other sites

Jaaa :w00t: kom med pushdowns tricks!! :firebounce:

Jeg er helt klart interesseret i at høre mere om den der IgG måling, for jeg tog den egentlig for sjov og tænkte, at det egentlig stemte meget overens med min egen dybt subjektive oplevelse af, hvad der giver mig luft i maven og hvad der ikke gør. Men det var faktisk vildt fedt at høre Linnéas kommentarer til den, og jeg vil meget gerne lære mere om det! :bigsmile:

Det kan jo være vi når igennem både IgG, IgM, IgA og andre Ig's du er interesseret i morgen, når vi skal træne og tage en frokost :smile: Jeg glæder mig også til at høre lidt mere omkring det test du fik taget, jeg gætter på at den som udført det må have fortalt lidt om baggrunden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gå i gang med det lakridsrodsprojekt fra i aften. Dog i en modificeret version. Som jeg ser det, så ser det ud til at Crawdaddy (bedømt ud fra det billede SørenW har vedhæftet i tråden) er gået skridtet videre og har smurt hele kroppen ind i lakridsrod. Altså ikke kun maven. Og resultatet kan vi ikke løbe fra.

Nogen der kan henvise til forhandlere der sælger lakridsrod i BULK-packagez? Smid gerne en PM. Jeg er ripped om 14 dage så! :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gå i gang med det lakridsrodsprojekt fra i aften. Dog i en modificeret version. Som jeg ser det, så ser det ud til at Crawdaddy (bedømt ud fra det billede SørenW har vedhæftet i tråden) er gået skridtet videre og har smurt hele kroppen ind i lakridsrod. Altså ikke kun maven. Og resultatet kan vi ikke løbe fra.

Nogen der kan henvise til forhandlere der sælger lakridsrod i BULK-packagez? Smid gerne en PM. Jeg er ripped om 14 dage så! :blush:

Med dine lever problemer, så har du jo åbenlyst fede knæ. Lever problemerne skyldes selvklart ikke din husmandskost, eller for mange bytyre i gaden. ”Årsagen er for mange tungmetaller, miljøgifte og plastic optaget i kroppen gennem kosten, fx via fede fisk. Leveren er kroppens udrensningsorgan og vil derfor blive udsat for stofferne og i værste fald optage nogle af dem. Bitre urter som mælkebøtte, marietidsel og artiskok er med til at stimulere leveren og støtte dens funktion. Pektin (frugtfibre) og chlorella (ferskvandsalge) absorberer

tungmetallerne og trækker -dem ud af kroppen.” :rolleyes:

http://webservices.bonnierpublications.com...O_DK_04_033.pdf

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Incognito

Hej Anders.

Ser frem til at høre din tilbagemelding.

Som vi talte om over mail i vinters, så vil jeg meget gerne vise dig alt hvad vi lærte på BioSignature. Som jeg skrev til dig, så er materialet ikke noget at råbe hurra for, og vi har som Anna skrev, taget vores egen vinkel på tingene.

Generelt holder jeg intet hemmeligt, da jeg elsker at dele viden. Folk jeg omgås kan sikkert skrive under på det. Oceaner af gange har jeg inviteret folk jeg ikke engang kendte til at komme og træne med om morgenen på IFI, vist folk Kettlebell osv. for free. HardCORE er et eksempel på, hvor jeg tager de ting jeg finder mest essentielle ved træning, og har gjort det tilgængeligt for den almene befolkning. No secrets, og folk elsker det. Så tilbuddet står stadig ved magt hvis du har lyst til at prøve det.

Mht. kursuspris, så betalte jeg 14.000 svenske kroner, så det var nu ikke det store. Prisen er dog latterligt høj pt. = 28.000. Han kommer måske til DK til september, og mener det kommer til at koste 14.000 danske kroner, og nej, jeg har ingen økonomisk interesse i det.

Morten

Tak for dit input.

Den positive del som du beskriver ved BioSignature, er hvad både Anna og jeg primært gør. Når folk kommer til os og fortæller at de vil være tyndere x og x, laver vi målingen, og taler generel livsstil med dem, som Anna beskriver det. Teorien vi anvender til dette er hvad der står i Endokrinologi bogen af Kraemer koblet med ting fra Robert Sapolsky. Efter denne samtale, opnår folk en bevidsthed omkring hvordan deres adfærd påvirker deres fysiologi, hvilket får 99 % til at tage action. De finder ud af, hvordan de passer på sig selv meget bedre, får mere energi osv. osv. via simple ændringer som søvn, vand, kost og træning. Fokus på at tabe sig fra et specifikt sted træder i baggrunden herfor.

De fleste der kender mig ved også, at jeg fokuserer langt mere på det holistiske omkring sundhed fremfor om man kan tabe sig 2 mm. et givent sted. Kunne ikke være mere ligeglad. Jeg sætter aldrig folk til at gøre noget, som jeg finder strider i mod sundhed, og som jeg ikke kan stå inde for. Når der er styr på basis, og folk sidder fast, har vi "eksperimenteret" med forskellige ting, der er harmløse.

Et eksempel på dette er zink. Hudfolden på brystet ryger ned usandsynligt hurtigt bagefter. Sker stort set ved alle. Vi kan også finde på at tilføre Chlorella, der skulle have effekt på leverens detox-processer ved folk der igen har styr på basis, men hvor der ikke sker noget med baglårene. Virker på nogle, ikke på alle (sikkert tilfældigheder).

Personligt gik jeg fra 14 mm - 8 mm på 14 dage ved at køre med et af Poliquins produkter (Estro-clear, Estrodefense) og den havde ikke rykket sig i de 2 måneder vi havde lavet BioSig´s på hinanden siden vi kom hjem. Og igen, jeg siger ikke at det er en metode der vil virke på +95 % af den danske befolkning, men den virkede på mig.

Til trods for at vores "konsultationer" ikke er dobbeltblindede randomiserede studier, har jeg personligt set tendenser på følgende ved de omkring 150 klienter jeg har lavet hudfoldsmålinger på. 80 % af dem har jeg målt 4-5 gange:

Supra-iliaca

Hvis folk har en stor hudfold på dette område i forhold til triceps, og de reducerer mængden af stivelsesholdige carbs --> fald i hudfoldstykkelse på 25-40 % indenfor 3 uger.

Såfremt de er relativt slanke og kulhydrattolerante set udfra deres subscap, men har ekstra spæk på supra-iliaca, og deres timing optimeres ift. carbs og træning, ses der et fald på dette område.

Efter en uge med carb-loading sker der ting og sager den anden retning. Igen, stort set sikker hos ALLE klienter. Har svært ved at tro at det er et tilfælde, til trods for at der ikke er publiceret et studie på dette jeg er bevidst om.

Umbilicus

Falder dramatisk når folk spiser de rigtige ting (som Anna har redegjort for), drikker nok vand, og hopper tidligere i seng. Samtidig med det falder den oplevede følelse af stress. Dette er som sagt hensigtsmæssigt jf. konsensus omkring CVD og abdominal fedme. Igen, aner ikke om det er et tilfælde.

Triceps

Reservatrol/pterostilbene får triceps-sitet til at falde når man indtager dette produkt. Sker igen ved stort set alle jeg har målt på.

Som der står i de 2 link du refererer til, så er det Charles Poliquins tilgang til hver en skinfold, ikke nødvendigvis vores. Som Anna skrev, så blev vi kontaktet af IForm mhp. at gengive de retningslinier og synsvinkler som CP videregav.

De resterende målepunkter springer jeg som udgangspunkt over, og "manipulerer" som sagt kun med dem når alt basis er på plads (frekvens i måltider, nok essentielle aminosyrer, fedtsyrer, fibre, vand, søvn, træning og carbs). Ser ikke noget kvaksalveri i dette, men nærmere et tweak, der nogle gange virker. Tror ikke der er nogle af vores klienter der har lidt overlast. Alle jeg har haft igennem har smidt et sted mellem 3-5 kg fedt og gainet 1,5-3 kg muskler, samtidig med at deres livskvalitet er optimeret MARKANT. Disse ændringer forudsat at min præcision med målingen er god nok.

Jeg er igang med at lave speciale på NFA, hvor de har indkøbt en tanita-måler, der skulle være ret nøjagtig sammenholdt med DEXA. I den forbindelse har jeg fået mulighed for at teste min præcision i forhold til dette apparatur, men har ikke gjort det endnu. Der bliver i samme omgang taget blodprøve med test, cortisol, GH + lidt ekstra.

Siden September har jeg i gennemsnit lavet 3-4 målinger om dagen x 12 hudfolder x "3 runder" så vil da mene at jeg er blevet hæderlig til det, og har opbygget en rutine.

Poul

Mht. vores samtale omkring ernæring, sundhedsstyrelsen, fibre osv. så har jeg ikke skiftet synspunkt markant, især ikke når en ernæringsdagbog fra 95 % af mine klient ser ud som følger:

------------------------------------------

Morgenmad:

- havregryn med mælk

- 1 glas juice

Frokost

- 4 skiver rugbrød med margarine + diverse pålæg

- 6 skiver agurk, + lidt salat

Snack

- 1 stk. frugt, og 10 stykker matadormix :blush:

..... kom sent hjem, så blev lige til en hurtig bid mad, ellers meget fedtfattigt kød med en stor portion kartofler. En gang i mellem en øl.

Samlet væskeindtag = 1 liter over dagen, hov, forresten, så drikker jeg en kop kaffe til morgenmaden.

EDIT 3-4 stykker frugt over dagen.

Samtidig er klienter overvægtig, fedt% på 20-25 eller mere, top stresset, mangler energi, træner tåbeligt.

Faste-glukose (i nogle tilfælde) >6.5.

-------------------------------------------

Det første jeg tilfører i denne situation er ikke mere brød og dermed yderligere carbs. Det håber jeg virkelig heller ikke du ville gøre i en sådan situation.

Efter en måned med lean & green er der sket "mirakler" med deres krop, har ikke cravings længere og proppet med energi. Jeg har tilført flere proteiner + sundt fedt + skåret ned på starchy carbs jf. kraemer & Co.

Jeg selv skovler grødblandinger ned (PN-timet), og spiser i ny og næ brød. Efter BioSig fjernede jeg brød og mælk, og var i den forbindelse bange for at OTA ville gå nedenom og hjem da jeg proppede mig med det til morgen- og natmad, samtidig med at have spist 1/2 rugbrød dagligt hele mit liv. Min fedtprocent gik fra 8,x til 5,1 målt vha. fedttang (Anna). 3 uger før Anna målte mig på min 30 års fødselsdag, prøvede jeg Tanitaén på NFA, der viste 6,3. Har fået lavet 6-8 DEXA gennem min tid som forsøgskanin i diverse videnskabelige studier, og har aldrig fået målt højere end 7-8. Den laveste jeg fik blev målt til 5,8. Måske jeg kan få fat i en kopi, mener de gemmer dem i en database. Har aldrig gjort det store for at holde den så lav, sikkert genetisk betinget. Lever efter PN´s retningslinier, og har vel en compliance på omkring 75 %.

Går op i PW-nutrition.

Forstår ikke den store generelle interesse for min fedtprocent, da jeg ikke er bodybuilder, eller har sammenlignet mig med en.

Her er lidt spas omkring Lakridsrod :w00t:

J Endocrinol Invest. 2003 Jul;26(7):646-50.Links

Effect of licorice on the reduction of body fat mass in healthy subjects.

Armanini D, De Palo CB, Mattarello MJ, Spinella P, Zaccaria M, Ermolao A, Palermo M, Fiore C, Sartorato P, Francini-Pesenti F, Karbowiak I.

Department of Medical and Surgical Sciences-Endocrinology, University of Padua, Padua, Italy. [email protected]

The history of licorice, as a medicinal plant, is very old and has been used in many societies throughout the millennia. The active principle, glycyrrhetinic acid, is responsible for sodium retention and hypertension, which is the most common side-effect. We show an effect of licorice in reducing body fat mass. We studied 15 normal-weight subjects (7 males, age 22-26 yr, and 8 females, age 21-26 yr), who consumed for 2 months 3.5 g a day of a commercial preparation of licorice. Body fat mass (BFM, expressed as percentage of total body weight, by skinfold thickness and by bioelectrical impedance analysis, BIA) and extracellular water (ECW, percentage of total body water, by BIA) were measured. Body mass index (BMI) did not change. ECW increased (males: 41.8+/-2.0 before vs 47.0+/-2.3 after, p<0.001; females: 48.2+/-1.4 before vs 49.4+/-2.1 after, p<0.05). BFM was reduced by licorice: (male: before 12.0+/-2.1 vs after 10.8+/-2.9%, p<0.02; female: before 24.9+/-5.1 vs after 22.1+/-5.4, p<0.02); plasma renin activity (PRA) and aldosterone were suppressed. Licorice was able to reduce body fat mass and to suppress aldosterone, without any change in BMI. Since the subjects were consuming the same amount of calories during the study, we suggest that licorice can reduce fat by inhibiting 11beta-hydroxysteroid dehydrogenase Type 1 at the level of fat cells.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Incognito

Hej Anders.

Ser frem til at høre din tilbagemelding.

Som vi talte om over mail i vinters, så vil jeg meget gerne vise dig alt hvad vi lærte på BioSignature. Som jeg skrev til dig, så er materialet ikke noget at råbe hurra for, og vi har som Anna skrev, taget vores egen vinkel på tingene.

Generelt holder jeg intet hemmeligt, da jeg elsker at dele viden. Folk jeg omgås kan sikkert skrive under på det. Oceaner af gange har jeg inviteret folk jeg ikke engang kendte til at komme og træne med om morgenen på IFI, vist folk Kettlebell osv. for free. HardCORE er et eksempel på, hvor jeg tager de ting jeg finder mest essentielle ved træning, og har gjort det tilgængeligt for den almene befolkning. No secrets, og folk elsker det. Så tilbuddet står stadig ved magt hvis du har lyst til at prøve det.

Mht. kursuspris, så betalte jeg 14.000 svenske kroner, så det var nu ikke det store. Prisen er dog latterligt høj pt. = 28.000. Han kommer måske til DK til september, og mener det kommer til at koste 14.000 danske kroner, og nej, jeg har ingen økonomisk interesse i det.

Jeg ser skam frem til vores date

I må undskylde min "mistanke", så.. Jeg vil vende tilbage efter arbejde engang i dag

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige et studie, der viser en positiv sammenhæng mellem subscap/triceps og TSH.

Hvad synes du om dette studie Morten, og igen, er der nogen der ved hvorfor er det hele tiden forholdet mellem triceps + et andet site der bruges?

Physiol Res. 2008;57 Suppl 1:S127-34. Epub 2008 Feb 13. Links

Relationship between pituitary-thyroid axis hormones and anthropometric parameters in Czech adult population.

Dvoráková M, Hill M, Cerovská J, Pobisová Z, Bílek R, Hoskovcová P, Zamrazil V, Hainer V.

Institute of Endocrinology, Prague, Czech Republic. [email protected]

Although the relationships between thyroid function and anthropometric parameters were studied in patients with thyroid disorders and in morbidly obese subjects, such data in normal healthy population are scarce. In our study, relationships between factors of body composition, fat distribution and age with hormones of the pituitary-thyroid axis were evaluated in a large, randomly selected sample of normal adult Czech population comprising of 1012 men and 1625 women. Our results exhibited weak, but significant relationships between body composition, body fat distribution and the parameters of pituitary-thyroid axis. Some of these associations were gender-specific. As shown by backward stepwise regression model, body fat distribution evaluated by centrality index (subscapular/triceps skinfold ratio) was negatively associated with free triiodothyronine (fT3) serum levels only in women, while a positive correlation of fT3 with BMI was specific for men. BMI was inversely related to free thyroxine (fT4) concentrations in women but not in men. The centrality index (CI) was positively related to TSH levels in both genders. The fT3/fT4 ratio, reflecting deiodinase activity, was inversely related to age and positively related to BMI in both genders, while the highly significant negative correlation between CI and fT3/fT4 ratio was specific for women.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Poul

Mht. vores samtale omkring ernæring, sundhedsstyrelsen, fibre osv. så har jeg ikke skiftet synspunkt markant, især ikke når en ernæringsdagbog fra 95 % af mine klient ser ud som følger:

------------------------------------------

Morgenmad:

- havregryn med mælk

- 1 glas juice

Frokost

- 4 skiver rugbrød med margarine + diverse pålæg

- 6 skiver agurk, + lidt salat

Snack

- 1 stk. frugt, og 10 stykker matadormix :blush:

..... kom sent hjem, så blev lige til en hurtig bid mad, ellers meget fedtfattigt kød med en stor portion kartofler. En gang i mellem en øl.

Samlet væskeindtag = 1 liter over dagen, hov, forresten, så drikker jeg en kop kaffe til morgenmaden.

EDIT 3-4 stykker frugt over dagen.

Samtidig er klienter overvægtig, fedt% på 20-25 eller mere, top stresset, mangler energi, træner tåbeligt.

Faste-glukose (i nogle tilfælde) >6.5.

-------------------------------------------

Det første jeg tilfører i denne situation er ikke mere brød og dermed yderligere carbs. Det håber jeg virkelig heller ikke du ville gøre i en sådan situation.

Efter en måned med lean & green er der sket "mirakler" med deres krop, har ikke cravings længere og proppet med energi. Jeg har tilført flere proteiner + sundt fedt + skåret ned på starchy carbs jf. kraemer & Co.

Jeg selv skovler grødblandinger ned (PN-timet), og spiser i ny og næ brød. Efter BioSig fjernede jeg brød og mælk, og var i den forbindelse bange for at OTA ville gå nedenom og hjem da jeg proppede mig med det til morgen- og natmad, samtidig med at have spist 1/2 rugbrød dagligt hele mit liv. Min fedtprocent gik fra 8,x til 5,1 målt vha. fedttang (Anna). 3 uger før Anna målte mig på min 30 års fødselsdag, prøvede jeg Tanitaén på NFA, der viste 6,3. Har fået lavet 6-8 DEXA gennem min tid som forsøgskanin i diverse videnskabelige studier, og har aldrig fået målt højere end 7-8. Den laveste jeg fik blev målt til 5,8. Måske jeg kan få fat i en kopi, mener de gemmer dem i en database. Har aldrig gjort det store for at holde den så lav, sikkert genetisk betinget. Lever efter PN´s retningslinier, og har vel en compliance på omkring 75 %.

Går op i PW-nutrition.

Forstår ikke den store generelle interesse for min fedtprocent, da jeg ikke er bodybuilder, eller har sammenlignet mig med en.

Fuldkorn:

Hvor meget er 75 gram fuldkorn?

For at få den anbefalede mængde er en portion havregryn og 1-2 skriver rugbrød nok. Men der er mange andre måder at få fuldkorn på. På billederne til venstre kan du se eksempler på hvor meget du skal spise for at få 75 g fuldkorn.

Så der er ikke behov for mere nej.

Typisk når jeg får kostdagbøger er der en del mere kage, hvidt brød og andre sukkerholdige sager der fylder i billedet. Typisk er det noget møg de spiser til morgenmad og der er ikke nok protein i kosten. Grøntsager kan også halte i kosten. Så starter man fra en ende af og laver de erstatninger af vaner som Kunden har lettest ved og selv er motiverede for at lave.

Den mængde kulhydrat du omtaler er ret voldsom. De fleste vil tabe sig hvis de reducerer kulhydratindtaget, lige meget om de ligge på ligevægt med det høje kulhydratindtag eller ej.

Typisk oplever jeg problemer med at få folk (kvinder i særdeleshed) til at få protein ind i deres snacks eller få nok protein i deres morgenmåltid. Grøntsager kan også være et problem for de stressede. Aftensmaden er det lettere at få fikset. Der kan man bare fjerne alle de unødvendige tomme carbs og fylde op med græntsager i stedet for.

Jeg oplever ofte fint vægttab bare ved at ændre små ting og skabe bevidsthed om hvilke ændringer er realistiske for individdet på langt sigt. Så tager de selv de næste skridt pga høj motivation. Forandringerne skal komme indefra for at være effektive så det er ofte meget meget enkle ting der skal til.

MHT din fedtprocent så har Anna bragt den op, men den er vel ret ligegyldig for diskussionen?

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Fuldkorn:

Så der er ikke behov for mere nej.

Typisk når jeg får kostdagbøger er der en del mere kage, hvidt brød og andre sukkerholdige sager der fylder i billedet. Typisk er det noget møg de spiser til morgenmad og der er ikke nok protein i kosten. Grøntsager kan også halte i kosten. Så starter man fra en ende af og laver de erstatninger af vaner som Kunden har lettest ved og selv er motiverede for at lave.

Den mængde kulhydrat du omtaler er ret voldsom. De fleste vil tabe sig hvis de reducerer kulhydratindtaget, lige meget om de ligge på ligevægt med det høje kulhydratindtag eller ej.

Typisk oplever jeg problemer med at få folk (kvinder i særdeleshed) til at få protein ind i deres snacks eller få nok protein i deres morgenmåltid. Grøntsager kan også være et problem for de stressede. Aftensmaden er det lettere at få fikset. Der kan man bare fjerne alle de unødvendige tomme carbs og fylde op med græntsager i stedet for.

Jeg oplever ofte fint vægttab bare ved at ændre små ting og skabe bevidsthed om hvilke ændringer er realistiske for individdet på langt sigt. Så tager de selv de næste skridt pga høj motivation. Forandringerne skal komme indefra for at være effektive så det er ofte meget meget enkle ting der skal til.

MHT din fedtprocent så har Anna bragt den op, men den er vel ret ligegyldig for diskussionen?

Folk der kommer til os, er hovedsagligt nået et ekstra trin opad i deres læringsniveau. De føler de gør alle de rigtige ting for deres sundhed (såsom den der med fuldkorn, frugt, mælk og også grøntsager da, de er også bevidste omkring, at de har brug for protein i deres kost, og de træner 3-5 gange om ugen, primært løb og spinning), men der sker bare ikke rigtig noget. Så de er ved at miste motivationen lidt, for deres strategi virker tydeligvis ikke.

Og vi tager selvfølgelig højde for, at kvinder underrapporterer med de der 30% og begge køn undlader da også at nævne, at de spiser lidt mørk chokolade i ny og næ. Men jeg plejer at spørge dem, om hvornår på dagen de får cravings og for hvad, og så åbner de op. Men det er 85% mørk chokolade, siger de, det er jo sundt.

Men primært er de cases vi har, bevidste omkring deres sundhed.

Og jeg oplever faktisk, at det, der skaber størst resultater og compliance hos folk, er at ændre på deres morgenmad, frem for aftensmad.

Så lægger de allerede dér en god bund med protein og essentielle fedtsyrer, samt alle de gode mikronæringsstoffer fra grønt og bær. Dem, der spiser havregrød/quinoagrød om morgenen får at vide, de kan smide noget skyr (kvark-lignende syrnet mælkeprodukt) ind i havregrøden for merprotein + lidt nødder/olie og får et par af Bogs' egne opskrifter med på vejen til at gøre grøden lidt mere spændende :bigsmile: Så rapporterer de straks mere energi og mindre cravings i løbet af dagen og lyst til alle de rigtige ting under frokosten (mere protein og fedt). Så denne succesoplevelse har de lyst til at gentage igen og igen. Dermed øget compliance.

Det er den første ting vi arbejder med hos folk. Og selvom nogle har svært ved at se, hvordan i alverden de skulle lade være med at spise havregryn med mælk til morgenmad ("jamen det har jeg jo altid gjort!" - "ok, og hvordan har det virket for dig?" spørger jeg så), jamen så giver vores forklaringsmodel dem en rigtig god grund til at gøre det. Mange kommenterer på, at det vidste faktisk godt, men fik bare aldrig at vide hvorfor. Og det er disse "fordi" forklaringer, der giver folk et skub til at ændre deres vaner.

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt spas omkring Lakridsrod :w00t:

J Endocrinol Invest. 2003 Jul;26(7):646-50.Links

Effect of licorice on the reduction of body fat mass in healthy subjects.

Armanini D, De Palo CB, Mattarello MJ, Spinella P, Zaccaria M, Ermolao A, Palermo M, Fiore C, Sartorato P, Francini-Pesenti F, Karbowiak I.

Department of Medical and Surgical Sciences-Endocrinology, University of Padua, Padua, Italy. [email protected]

The history of licorice, as a medicinal plant, is very old and has been used in many societies throughout the millennia. The active principle, glycyrrhetinic acid, is responsible for sodium retention and hypertension, which is the most common side-effect. We show an effect of licorice in reducing body fat mass. We studied 15 normal-weight subjects (7 males, age 22-26 yr, and 8 females, age 21-26 yr), who consumed for 2 months 3.5 g a day of a commercial preparation of licorice. Body fat mass (BFM, expressed as percentage of total body weight, by skinfold thickness and by bioelectrical impedance analysis, BIA) and extracellular water (ECW, percentage of total body water, by BIA) were measured. Body mass index (BMI) did not change. ECW increased (males: 41.8+/-2.0 before vs 47.0+/-2.3 after, p<0.001; females: 48.2+/-1.4 before vs 49.4+/-2.1 after, p<0.05). BFM was reduced by licorice: (male: before 12.0+/-2.1 vs after 10.8+/-2.9%, p<0.02; female: before 24.9+/-5.1 vs after 22.1+/-5.4, p<0.02); plasma renin activity (PRA) and aldosterone were suppressed. Licorice was able to reduce body fat mass and to suppress aldosterone, without any change in BMI. Since the subjects were consuming the same amount of calories during the study, we suggest that licorice can reduce fat by inhibiting 11beta-hydroxysteroid dehydrogenase Type 1 at the level of fat cells.

Og hvordan går man fra denne dette forsøg til at anbefale at smørre lakridsgel på maven???

Ren lakrids er desuden meget fint som slik på diæt, da det kun indeholder 5g kulhydrat, 0g protein og 0g fedt pr. 100g. MEN absolut ikke noget man skal spise alt for meget af, da det er med til at øge blodtrykket.

Link to comment
Share on other sites

sjov debat, til alle der tvivler på Jacob's fedtprocent, kan sige at jeg har målt den til ~6% for omkring 3-4 uger siden på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Der er blevet brugt en Tanita MC-180 MA, der er Tanita's nye flagskib. Den giver et godt estimat af fedtprocenten som ligger ret tæt op ad en DEXA måling

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan går man fra denne dette forsøg til at anbefale at smørre lakridsgel på maven???

Ren lakrids er desuden meget fint som slik på diæt, da det kun indeholder 5g kulhydrat, 0g protein og 0g fedt pr. 100g. MEN absolut ikke noget man skal spise alt for meget af, da det er med til at øge blodtrykket.

Jeg mindes ikke, at vi har anbefalet nogen at smøre lakrids på maven?

Og er det ikke i orden, hvis vi kun tager ansvar for, hvad vi selv siger til folk? Hvis vi skulle forsvare alle andres udtalelser, ville vi ikke foretage os andet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mindes ikke, at vi har anbefalet nogen at smøre lakrids på maven?

Og er det ikke i orden, hvis vi kun tager ansvar for, hvad vi selv siger til folk? Hvis vi skulle forsvare alle andres udtalelser, ville vi ikke foretage os andet...

Moren gik på, at Søren W quotede BioSignatures forfader, Poliquin, der skriver at:

applying licorice root gel on your abs every morning will help your hormones reset themselves. If you use a little every morning, you'll see results in 10 to 14 days

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t&p=1315422

Hvordan skal Guardens indlæg om lakridsrod eller opfattes, hvis det ikke er I relation til dette??? Men fair nok, at I ikke skal tage ansvar for hvad andre skriver. Med det som du/I har skrevet til I Form er, så der og rigeligt af hullede pseudo-videnskabelige teorier, der kræver udredning… :smile:

Link to comment
Share on other sites

Moren gik på, at Søren W quotede BioSignatures forfader, Poliquin, der skriver at:

applying licorice root gel on your abs every morning will help your hormones reset themselves. If you use a little every morning, you'll see results in 10 to 14 days

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t&p=1315422

Hvordan skal Guardens indlæg om lakridsrod eller opfattes, hvis det ikke er I relation til dette??? Men fair nok, at I ikke skal tage ansvar for hvad andre skriver. Med det som du/I har skrevet til I Form er, så der og rigeligt af hullede pseudo-videnskabelige teorier, der kræver udredning… :smile:

Gå gerne tilbage til et af mine samt Jacobs seneste indlæg, hvor vi skriver, at vi i Form gør rede for Poliquins forklaringer bag de forskellige sammenhænge. Vi bruger BioSignature i en anden kontekst.

Guardens indlæg om lakrids(rod) var ment som et svar til dem, der jokede med lakrids indsmøring, både Søren W, KongKent og andre - for at sige, at der lige bag denne af Poliquins anbefalinger, noget evidens, trods den sarkatiske skepsis hos de ovennævnte. Og jeg kan forestille mig, at grunden til, at Poliquin anbefaler at smøre lakridsrods gele på maven er samme, som at smøre yohimbine creme på lårene og magnesium sulftate (topical magnesium) i haserne/eller tage et karbad med epsom salt (ligeledes magnesium sulfate) - det ryger hurtigere ind i blodomløbet og påvirker de lokale receptorer (undtagen magnesium sulftate, her er det bare for hurtigere optagelse).

Der er vel en grund til, at der i sin tid opstod så stor en storm pga parabener i cremer, som vi smører os ind til dagligt - netop den høje optagelighed gennem huden.

Men så langt når vi ikke, at vi anbefaler folk at bruge diverse urter udvortes. Som nævnt før, så går det ret fint med at ændre på the basics og derved individualisere yderligere ift. timing af kulhydrater osv.

Jeg eksperimenterer dog pt personligt med at indtage lakridsrodspulver te med kokosoile i (mums!) om morgenen (som alternativ til kaffe) og kan kun sige, at mit oplevede energiniveau er væsentlig bedre, end for 3 uger siden uden (med alle øvrige faktorer nogenlunde konstante, såsom søvn, madindtag og træningsmængde). Poliquins forklaring er, at lakridsrod forlænger cortisols halveringstid, så når man er på et stadie, hvor man ikke udskiller så meget/er træt hele tiden, så kan man køre lidt længere på den smule man stadig producerer og derved sparer binyrerne. Guarden har muligvis nogle artikler liggende omkring det.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg forundres virkelig over denne tråd...

At se MOL medlemmer hvor jeg gennem flere år har fulgt deres (som regel ;-)) gode og velfunderede indlæg, forvandles til børnehave børn der bliver personorienterede og begynder at diskutere hvis far der er stærkest. Sad...

Jeg anser mig selv som vidende og erfaren indenfor træning i mange afskygninger, men har ikke den store forstand på de kostmæssige aspekter.

Dog var jeg den første fra DK der nogensinde var med på et Poliquin kursus (sports specific, halmstad 2008) og skal gratis på PICP 1 her i slutningen af april, da C.Poliquin valget at give mig dette kursus gratis, så betragt mig som biased ;-)

Jeg vil sige følgende om C.Poliquin:

Han er, som mange andre guruer indenfor træning, lettere dogmatisk (ex CHEK)

Meget amerikansk (dog er han Canadier;-))

Hans træningsprincipper er anti MOL dogmerne.

Men...

De resultater han har præsteret med sportsfolk taler deres eget tydelige sprog (se charlespolquin.com for info)

Så det klinger noget hult i mine ører, når andre der ikke har leveret samme resultater, kritiserer for kritikkens skyld.

Der kan altid findes en anden vinkel på et emne, videnskabligt som uvidenskabligt, det er ingen kunst. Det der er imponerende er i mine øjne følgende:

resultater

og

ny brugbar viden konstrueret af eksisterende viden.

Kan i alle have en god aften.

Med venlig hilsen

Tobias

Fysisk Træner og Fysioterapeut

(ikke skrevet for at imponere med titler, kun info)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg forundres virkelig over denne tråd...

At se MOL medlemmer hvor jeg gennem flere år har fulgt deres (som regel ;-)) gode og velfunderede indlæg, forvandles til børnehave børn der bliver personorienterede og begynder at diskutere hvis far der er stærkest. Sad...

Jeg anser mig selv som vidende og erfaren indenfor træning i mange afskygninger, men har ikke den store forstand på de kostmæssige aspekter.

Dog var jeg den første fra DK der nogensinde var med på et Poliquin kursus (sports specific, halmstad 2008) og skal gratis på PICP 1 her i slutningen af april, da C.Poliquin valget at give mig dette kursus gratis, så betragt mig som biased ;-)

Jeg vil sige følgende om C.Poliquin:

Han er, som mange andre guruer indenfor træning, lettere dogmatisk (ex CHEK)

Meget amerikansk (dog er han Canadier;-))

Hans træningsprincipper er anti MOL dogmerne.

Men...

De resultater han har præsteret med sportsfolk taler deres eget tydelige sprog (se charlespolquin.com for info)

Så det klinger noget hult i mine ører, når andre der ikke har leveret samme resultater, kritiserer for kritikkens skyld.

Der kan altid findes en anden vinkel på et emne, videnskabligt som uvidenskabligt, det er ingen kunst. Det der er imponerende er i mine øjne følgende:

resultater

og

ny brugbar viden konstrueret af eksisterende viden.

Kan i alle have en god aften.

Med venlig hilsen

Tobias

Fysisk Træner og Fysioterapeut

(ikke skrevet for at imponere med titler, kun info)

Problemet er når man som Poliquin siger man arbejder ud fra videnskaben. Slynger kontroversielle råd ud med påstået baggrund i videnskaben når man ikke har styr på det, påstår at have referencer, men ikke kan fremvise nogen eller 100% fejltolker dem man har.

Eksemplevis hele idéen om at frugt indtag i normale mængder skulle kunne påvirke insulinsensitiviteten negativt. Det er ikke skide smart at fraråde folk at spise noget så sundt som frugt. Fuldkorn, glutenintolerans for alle etc..

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Det der vel er rigtigt interessant her er om der er evidens for, at man kan tabe fedt bestemte steder via ændring i ens diæt ved isochaloriske hypochaloriske indtag.

Det er et potentielt interessant værktøj når først man får skilt alt skidtet og de udokomenterede absolutte udsagn fra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share