Cardio Wave maskinen


SpArKleZ
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg gentagne gange undret mig over TechnoGym's nyeste påfund i mit center: De såkaldte Wave maskiner. For dem som ikke ved hvad jeg snakker om kan I se et lille klip her:

Disse maskiner er meget populære blandt pigerne mit center, men jeg har mistanke om at mange udelukkende foretrækker Wave maskinen fordi det er den maskine der skyder mest over når den skal estimere kalorieforbruget. Da jeg selv prøvede Wave maskinen forbrændte jeg over 20 kcal i minuttet, hvilket var et håbløst fejlskud eftersom min puls lå meget lavt. :blink: Ifølge mit pulsur forbrændte jeg kun det halve.

Desuden har jeg også observeret at mange (mis)bruger maskinen som de bruger en step-maskine, altså ved at hænge sig i armene for at aflaste noget af kropsvægten og derefter lave mange korte, hurtige bevægelser. :cry: Og så er det jo klart at man ikke får noget ud af den.

Men mit spørgsmål går mere på hvorvidt Wave maskinen rent faktisk kan bidrage til en effektik omgang træning såfremt man bruger den korrekt. Personligt syntes jeg at det var svært at få pulsen højt op, på trods af at jeg satte maskinen på det højeste trin. Deruover har jeg også mistanke om at det er hårdere for knæene kontinuerligt at skulle lave denne sidelæns bevægelse fremfor eksempelvis at løbe forlæns på en crosstrainer.

Så kort sagt kunne jeg godt tænke mig at høre jeres vurdering af denne nye opfindelse inden for cardiomaskiner.

Link to comment
Share on other sites

Tror du i det store hele har fuldstændig ret hvad angår din vurdering!

Den korte bevægelse blandet med det langsomme bevægelsesmønster gør det temmelig svært at at opnå en høj belastning af ens kredsløb. Fordi benene bevæger sig ret langsomt med konstant muskelspænding vil blodgennemstrømmningen ikke kunne nå maksimalt niveau og den aerobe arbejdsevne vil lide tilsvarende.

Mig bekendt vil de fleste kunne yde mest ved brug af et løbebånd og en ret stejlhældning. Andre gode alternativer er ergometerroning og kondicykling der også tillader en at nå en ret stor kredsløbsbelastning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share