Skrå bænkpres?


rimlig_arnold
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg vil hører om der er nogle af jer andre som erfaringer med at gå fra udelukkende at træne flad bænkpress og flyers til at træne skrå (incline) bænkpress plus evt. andre ekstraøvelser.

Det handler lidt om at jeg har det godt med at træne HST og jeg ved præcis hvor mange set og reps jeg gerne vil tage. Det passer derfor ikke særlig godt ind med både flad og skrå og jeg vil gerne fokusere på skrå nu her.

Tror i det vil få den styrke jeg har opbygget i flad bænk til at falde eller stå stille eller kan man sagtens bygge videre med skrå og blive ved med at forøge styrken i hele brystet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke umiddelbart råde dig i forhold til antal sets men 4 sets af 8-10 gentagelser + 1 opvarmnings set er fint. Min viden om øvelsen er ikke komplet så jeg nævner kun det jeg selv har fået overleveret i praksis.

Hvis man bruger en skråbænk giver det en fladere brystkasse, der mere ligner gymnastens og atletens end bodybuilderens svulmende brystkasse. Man ser mere elegant og atletisk ud. Den klassiske bænkpress giver måske en mere svulmende brystkasse i det lange løb, men samtidigt vil ungdommens svulmende brystkasse med årene ligne et par indkøbsposer hvor bunden er fladet ud. Nogle træner for efterfølgende at kaste sig forfængeligt ned i en slim hvid undertrøje og gå op og ned af gågaden i håbet om at blive set for "et eller andet", men for os som træner for livet vil træningen ikke kun afhænge af hurtige resultater. Du skal nok få et flot bryst af skrå bænkpress selv om du måske ser de fleste træne den flade.

Nu det jo aldrig en skade at træne bænkpress og man skal ikke se det negative i alting, så jeg ville måske skifte lidt imellem de 2 bænkpress øvelser, frem for kun at hænge i et enkelt princip. At ændre sine rytmer i træningen er jo nøgleordet hvis man vil se resultater så alsidighed er bestemt et nøglord.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste anatomiske forskel imellem bench press og incline bench press er, at incline bench press ligger lidt mere fokus på deltoideus anterior (foreste del af skuldermusklen) og ligger mere fokus på Pectoralis major's øverste del (brystmusklen).

Derved vil man blive bredere længere op på brystet og man vil få en mere jævn overgang til skuldermusklen.

Der vil ikke være nogen bemærkelsesværdig nedgang i din styrke i bench press, det vil mere være teknik, som du hurtig får samlet op på når du igen går tilbage til bench press.

Incline bench press er derimod hårdere da du skal lave mere af presset med skuldermusklen, som ikke er nær så stærk som brystmusklen (for de flestes vedkommende).

Derfor skal du også passe på med teknik, da du i incline bench press har en mere udsat skulder. Så en god opvarmning er vigtig.

Det skal lige nævnes for god ordens skyld, at du i alle press altid aktivere hele brystmusklen, det er ikke sådan at du slet ikke bruger den nederste og mellemste del af brystmusklen ved incline bench press.

udover dette skal du måske udelukkende kører incline bench press i måske omkring 6-10 mdn. før du vil få synlige forskelle fra at kører alm. bench press, så du behøves nok ikke at bekymre dig så meget om det p.t.

Link to comment
Share on other sites

Du skal IKKE køre 4 sets i en HST cyklus, hvis øvelsen er "utrænet".

Du når dit plateau inden cyklussen er omme, eller du vil køre med for lav RM% pga. teknik opbygning.

Der er ingen der forhindrer dig i at dele bryst op i de to øvelser med samme mængde sets/reps som før.

Link to comment
Share on other sites

Du skal IKKE køre 4 sets i en HST cyklus, hvis øvelsen er "utrænet".

Du når dit plateau inden cyklussen er omme, eller du vil køre med for lav RM% pga. teknik opbygning.

Der er ingen der forhindrer dig i at dele bryst op i de to øvelser med samme mængde sets/reps som før.

DET har jeg så heller ikke tænkt mig:-)¨

Jeg tænkte på om nogen af jer havde en god idé til en anden øvelse til brystet i HST. Sidste runde HST kørte jeg lige bænk og flyers. Nu vil jeg nok gerne have en øvelse a la flyers, men helst noget andet. En der ikke er lige så tung som skrå bænkpres.

Jeg tror heller ikke det bliver dumbbell curls...

Link to comment
Share on other sites

DET har jeg så heller ikke tænkt mig:-)¨

Jeg tænkte på om nogen af jer havde en god idé til en anden øvelse til brystet i HST. Sidste runde HST kørte jeg lige bænk og flyers. Nu vil jeg nok gerne have en øvelse a la flyers, men helst noget andet. En der ikke er lige så tung som skrå bænkpres.

Jeg tror heller ikke det bliver dumbbell curls...

Gode gammeldags push up's med vægtplader på nakken/ryggen.

Har man en træningsmakker, så er dropsets en super øvelse, læg f.eks. 3 x 20 kg skiver på ryggen, og lav så mange puh up's du kan, få makkeren til at fjerne en skive og kør videre, og så fjern sidste skive og kør til failure.

Det er noget der rykker i tingene for de fleste, og kan sætte gang i et træningsplateu.

Hvis du mener den falder i en kategori der er for "tung", så bare lav den uden ekstra vægtplader, men med bred håndstand.

Edited by LKB
Link to comment
Share on other sites

Hvordan mener du, at det vil "sætte gang i et træningsplateau"? Jeg er lidt forvirret.

Med træningsplateau mener jeg, at man er gået lidt i stå med muskel udviklingen i brystet.

Jeg har haft et par kunder, som er kommet efter råd til at sætte gang i udviklingen, hvor mit råd har været at "going back to basics" er en god løsning.

Isolations øvelser har da sin plads i et træningsprogram, men basis øvelser er det vigtige, og specielt når de laves "old school".

Med "old school" mener jeg på en måde hvor man fjerner mulighed for moment og snyd,

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvilken øvelse du laver. Kabel bixeps curls traner f.eks. armen.

Kabler træner faktisk mest striber hvor maskiner giver form. Håndvægte giver også lidt form hvis man har god teknik. Med god teknik mener jeg konklusivt oldschool

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvilken øvelse du laver. Kabel bixeps curls traner f.eks. armen.

Kabler træner faktisk mest striber hvor maskiner giver form. Håndvægte giver også lidt form hvis man har god teknik. Med god teknik mener jeg konklusivt oldschool

Måske du skulle rulle nogle mindre joints næste gang.....lol

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvilken øvelse du laver. Kabel bixeps curls traner f.eks. armen.

Kabler træner faktisk mest striber hvor maskiner giver form. Håndvægte giver også lidt form hvis man har god teknik. Med god teknik mener jeg konklusivt oldschool

TAK! Jeg må bare træne noget mere med maskiner så, for jeg vil meget hellere have form end striber!! Jeg har hørt at håndvægte bare giver skader, og så er der selvfølgelig det faktum, at de giver bøffelagtige muskler. Nej, så meget hellere maskiner!!

Link to comment
Share on other sites

TAK! Jeg må bare træne noget mere med maskiner så, for jeg vil meget hellere have form end striber!! Jeg har hørt at håndvægte bare giver skader, og så er der selvfølgelig det faktum, at de giver bøffelagtige muskler. Nej, så meget hellere maskiner!!

Husk at dyrke yoga, hvis du vil have lange og smidige muskler!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share