Muskler kommer hurtigt igen?


CKF1
 Share

Recommended Posts

Hej venner,

Jeg har lagt mærke til at når jeg begynder at træne efter flere års trænings pause, så kommer musklerne usædvanligt hurtigt igen. Jeg var helt deprimeret over jeg var blevet en "tyndarm" igen, men efter 2 gennemtræninger af kroppen, er musklerne faktisk blevet helt pæne igen.

Er der nogle af jer, der har svaret på hvorfor og hvordan musklerne fungerer, og hvorfor det er nemmere at få dem tilbage i samme form igen, når de først én gang har været store og veltrænede?

Mvh. Claes

Link to comment
Share on other sites

Hej venner,

Jeg har lagt mærke til at når jeg begynder at træne efter flere års trænings pause, så kommer musklerne usædvanligt hurtigt igen. Jeg var helt deprimeret over jeg var blevet en "tyndarm" igen, men efter 2 gennemtræninger af kroppen, er musklerne faktisk blevet helt pæne igen.

Er der nogle af jer, der har svaret på hvorfor og hvordan musklerne fungerer, og hvorfor det er nemmere at få dem tilbage i samme form igen, når de først én gang har været store og veltrænede?

Mvh. Claes

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=49310

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for linket, Jannick!

Jeg havde ikke kunne finde det herinde, men jeg er også ny på siderne. Jeg er startet med træningen igen for kort tid siden, men kan allerede konstatere at musklerne er vent hurtigt tilbage. Så der må være noget om snakken - også mere end blot man ved hvordan man svinger vægtene, tror jeg.

Underligt hvis der ikke er lavet rigtig forskning i emnet..

Link to comment
Share on other sites

Underligt hvis der ikke er lavet rigtig forskning i emnet..

Det er der skam også, men forestil dig at lave et fuldendt studie, hvor man har en flok førsøgskaniner, som træner i x antal år, holder x antal års pause og igen begynder at træne. Det er et noget kompliceret projekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet det samme efter 2 gange at have holdt et par måneders pause. Der er flere oplagte forklaringsmodeller, som ikke udelukker hinanden, bl.a:

1) motor programmet er forholdsvis velbevaret, så det er nemmere at stimulere musklerne med effektiv træning, og derved opnå et større stimuli, der hurtigere giver hypertrofi

2) antallet at satellit celler og cellekerner kan muligvis være højere hvis man tidligere har trænet end hvis man aldrig har trænet. Hvis dette er tilfældet vil man have bevaret et større transkriptionspotentiale, og derved mulighed for at danne muskelprotein

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet det samme efter 2 gange at have holdt et par måneders pause. Der er flere oplagte forklaringsmodeller, som ikke udelukker hinanden, bl.a:

1) motor programmet er forholdsvis velbevaret, så det er nemmere at stimulere musklerne med effektiv træning, og derved opnå et større stimuli, der hurtigere giver hypertrofi

2) antallet at satellit celler og cellekerner kan muligvis være højere hvis man tidligere har trænet end hvis man aldrig har trænet. Hvis dette er tilfældet vil man have bevaret et større transkriptionspotentiale, og derved mulighed for at danne muskelprotein

Super fedt du har oprettet en profil herinde Lars, håber du fremover giver dit besyv med i diverse debatter, det må da uundgåeligt højne niveauet. :4thumbup:

Har du overvejet at oprette en logbog ?

Og ved du iøvrigt hvorvidt der eksisterer noget forskning der dokumenterer den "muscle memory" du nævner vedrørende en evt højere permanent nuclear/cytoplasm ratio som følge af træning.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Hej Thorhauge,

Ja, og måske også noget med den øgede blodmængde man opbygger, når man begynder at træne igen. Blodet skal vel være et sted?

Og noget jeg hør hørt om allerede da jeg startede med at træne for 15 år siden, var at når muskelfibrene én gang har været udvidet vil de altid være udvidet. Altså det kan godt være at de ikke bliver ved med at være "udspilede / fyldte" men de vil ved aktivering næsten med det samme tage samme form som før. Mon det kan være en årsag?

Link to comment
Share on other sites

muscle memorie... der skulle være bevist.. mener jeg har set en artikel engang.

"1) motor programmet er forholdsvis velbevaret, så det er nemmere at stimulere musklerne med effektiv træning, og derved opnå et større stimuli, der hurtigere giver hypertrofi

2) antallet at satellit celler og cellekerner kan muligvis være højere hvis man tidligere har trænet end hvis man aldrig har trænet. Hvis dette er tilfældet vil man have bevaret et større transkriptionspotentiale, og derved mulighed for at danne muskelprotein"

enig

Link to comment
Share on other sites

Der findes ikke beviser for at der findes lokale årsager til muscle memory, selv om jeg personligt tror på der er sådanne.

Indtil videre er det eneste faglige grundlag bevarede motorprogrammer og iøvrigt kendskab til hvordan man overordnet skal gøre med træning og kost...

Link to comment
Share on other sites

ok. Såvidt jeg havde forstået er fundet af satelliter i musclerne forholdvis nyt... kan dette forklarer at man ikke er kommet længere med den perifere forskning af muscle memorie... eller er der en stor række forskningsartikler der undersøg perifere muscle memorie, uden at kunne bevise det?

Link to comment
Share on other sites

jeg vil sige at der findes ting i litteraturen, som godt kan antyde at der findes en form for metabolsk hukommelse perifært, men der findes ikke et forsøg hvor man har detrænet folk efter vægttræning og efter en længere pause gentrænet dem igen og har fundet hurtigere muskelvækst og styrkestigning end de oplevede første/eller i en kontrolgruppe som er i gang med at træne op første gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share