Træning med én håndvægt - nybegynder.


JeppeB
 Share

Recommended Posts

Jeg købte en håndvægt for ca. en måned men jeg synes ikke rigtig der er sket noget med mine muskler?

Jeg træner 5 dage om ugen, men jeg er ikke helt sikker på at jeg træner på den rigtige måde?

Jeg laver to øvelser med min ene håndvægt. Den ene der hedder kick-backs under triceps, og den anden der hedder curls med biceps.

Jeg plejer bare at tage så mange jeg overhovedet kan tage og så er det, det.

Jeg har læst meget her http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/

Men jeg forstår ikke hvad der menes med "2 sæt á 8 gentagelser for hver øvelse." Hvad betyder det præcist?

Mvh. Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Men jeg forstår ikke hvad der menes med "2 sæt á 8 gentagelser for hver øvelse." Hvad betyder det præcist?

Du løfter vægten 2 gange af 8 gentagelser

Altså:

1 sæt: løft vægten 8 gange

hold en pause på 1-2 minutter

2 sæt: løft vægten 8 gange

OSV…..

Link to comment
Share on other sites

Men tror du der ville ske noget, hvis jeg forsatte som jeg gør nu?

Du fortæller jo intet om modstanden. Det nytter ikke noget at tage vægten 8 gange, hvis du kan tage vægten 20 gange. Vægten skal være så tung at den ikke kan udføres mere end de 8 gentagelser (eller 6-12 for ikke at gå specifikt efter artiklen). Derudover skal du løfte vægten forholdvist eksplosivt, men kontrolleret, og sænkes langsomt så der kommer længervarende spænding (time under tension)

Link to comment
Share on other sites

håndvægten vejer 8kg og kan bygges op til 15kg. Jeg kan ca. løfte den 30-35 gange.

Men ville det være bedre hvis jeg måske købte en til håndvægt? Og er 15kg for lidt?

Og vil jeg få mere ud af det hvis jeg lavede 2 sæt med 12 gentagelser?

Link to comment
Share on other sites

håndvægten vejer 8kg og kan bygges op til 15kg. Jeg kan ca. løfte den 30-35 gange.

Men ville det være bedre hvis jeg måske købte en til håndvægt? Og er 15kg for lidt?

Og vil jeg få mere ud af det hvis jeg lavede 2 sæt med 12 gentagelser?

Det ville være bedre hvis du ikke kun trænede dine arme. Altså hvad har du lige forestillet dig, en kæmpe biceps og triceps ved hjælp af én håndvægt? Hvad med ryg, nakke, bryst, ben og arme? Jeg vil mene at du skal se at få meldt dig ind i et center og få noget kyndig vejledning i et fullbodyprogram.

Tjek den her tråd, du har meget at lære(!): MOL's begyndertråd

EDIT: Har lige læst mit indlæg igen og der mangler vidst sådan en: :smile: - det er ment som en hjælpende hånd :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Ja det havde jeg egentlig forestillet mig. Skal jeg træne hele krop? Kan jeg ikke bare nøjes med armene? For jeg har ikke rigtig lyst til at melde mig ind i et center.

Men tror du jeg ville få mere ud af det hvis jeg løftede i sæt?

Læs nu den artikel jeg linkede til..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share