Sign in to follow this  
JeppeB

Træning med én håndvægt - nybegynder.

Recommended Posts

Jeg købte en håndvægt for ca. en måned men jeg synes ikke rigtig der er sket noget med mine muskler?

Jeg træner 5 dage om ugen, men jeg er ikke helt sikker på at jeg træner på den rigtige måde?

Jeg laver to øvelser med min ene håndvægt. Den ene der hedder kick-backs under triceps, og den anden der hedder curls med biceps.

Jeg plejer bare at tage så mange jeg overhovedet kan tage og så er det, det.

Jeg har læst meget her http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/

Men jeg forstår ikke hvad der menes med "2 sæt á 8 gentagelser for hver øvelse." Hvad betyder det præcist?

Mvh. Jeppe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men jeg forstår ikke hvad der menes med "2 sæt á 8 gentagelser for hver øvelse." Hvad betyder det præcist?

Du løfter vægten 2 gange af 8 gentagelser

Altså:

1 sæt: løft vægten 8 gange

hold en pause på 1-2 minutter

2 sæt: løft vægten 8 gange

OSV…..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men tror du der ville ske noget, hvis jeg forsatte som jeg gør nu?

Du fortæller jo intet om modstanden. Det nytter ikke noget at tage vægten 8 gange, hvis du kan tage vægten 20 gange. Vægten skal være så tung at den ikke kan udføres mere end de 8 gentagelser (eller 6-12 for ikke at gå specifikt efter artiklen). Derudover skal du løfte vægten forholdvist eksplosivt, men kontrolleret, og sænkes langsomt så der kommer længervarende spænding (time under tension)

Share this post


Link to post
Share on other sites

håndvægten vejer 8kg og kan bygges op til 15kg. Jeg kan ca. løfte den 30-35 gange.

Men ville det være bedre hvis jeg måske købte en til håndvægt? Og er 15kg for lidt?

Og vil jeg få mere ud af det hvis jeg lavede 2 sæt med 12 gentagelser?

Share this post


Link to post
Share on other sites
håndvægten vejer 8kg og kan bygges op til 15kg. Jeg kan ca. løfte den 30-35 gange.

Men ville det være bedre hvis jeg måske købte en til håndvægt? Og er 15kg for lidt?

Og vil jeg få mere ud af det hvis jeg lavede 2 sæt med 12 gentagelser?

Det ville være bedre hvis du ikke kun trænede dine arme. Altså hvad har du lige forestillet dig, en kæmpe biceps og triceps ved hjælp af én håndvægt? Hvad med ryg, nakke, bryst, ben og arme? Jeg vil mene at du skal se at få meldt dig ind i et center og få noget kyndig vejledning i et fullbodyprogram.

Tjek den her tråd, du har meget at lære(!): MOL's begyndertråd

EDIT: Har lige læst mit indlæg igen og der mangler vidst sådan en: :smile: - det er ment som en hjælpende hånd :smile:

Edited by Keki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det havde jeg egentlig forestillet mig. Skal jeg træne hele krop? Kan jeg ikke bare nøjes med armene? For jeg har ikke rigtig lyst til at melde mig ind i et center.

Men tror du jeg ville få mere ud af det hvis jeg løftede i sæt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja det havde jeg egentlig forestillet mig. Skal jeg træne hele krop? Kan jeg ikke bare nøjes med armene? For jeg har ikke rigtig lyst til at melde mig ind i et center.

Men tror du jeg ville få mere ud af det hvis jeg løftede i sæt?

Læs nu den artikel jeg linkede til..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this