Jeg vil være hurtigere


Melle
 Share

Recommended Posts

Hej alle på motion-online

Jeg spiller meget fodbold. På banen er jeg kantspiller, hvor det gælder om at være hurtig.

Jeg er ikke langsom, men faktisk ret hurtig. Men når jeg spiller kamp mod andre fodboldhold, er der mage gange hvor de er hurtiger end mig.

Så derfor vil jeg gerne være hurtigere, så jeg er sikker på at jeg kan komme forbi min modstander.

Jeg ved at jeg skal træne spurttræning. Jeg ved bare ikke hvordan.

Håber i kan hjælpe mig til at fortælle mig hvordan.

VH Melle

Edited by Melle
Link to comment
Share on other sites

Hej alle på motion-online

Jeg spiller meget fodbold. På banen er jeg kantspiller, hvor det gælder om at være hurtig.

Jeg er ikke langsom, men faktisk ret hurtig. Men når jeg spiller kamp mod andre fodboldhold, er der mage gange hvor de er hurtiger end mig.

Så derfor vil jeg gerne være hurtigere, så jeg er sikker på at jeg kan komme forbi min modstander.

Jeg ved at jeg skal træne spurttræning. Jeg ved bare ikke hvordan.

Håber i kan hjælpe mig til at fortælle mig hvordan.

VH Melle

Der er en en aktiv tråd i gang om det samme: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=49198

Edited by Jannick
Link to comment
Share on other sites

man kan så spørge sig selv om an har brug for mere sprint træning når man sprinter til træning 2-3 per uge.

www.agf-fodboldtalentskole.dk/medie/hjalmar.pdf

det tyder studiet her på...

Jeg har skrevet noget i et andet emne du kan bruge. Jeg har rettede det lidt til så det passer dine behov bedre:

Rækkefølge:

Løb 20 min

Dynamisk stræk 20 min

Koordination 5-10 min. Normalt vil man bruge 20-30 min på koordination i atletik klubber. forklaring følger....

Stigninsløb (build ups)

3 * 3 * 30m med 2 min pauser. Jeg mener 2 min pause ikke kortere...

Dynamisk stræk:

Formål: at varm kroppen op og strække kroppens væv så den kan holde til den efterfølgende belastning. Der vil desuden være en del generel træning af mobilitet, stabilitet og koordination der kan være en basis for at løbe hurtigere.

- Lave alle de her drills. http://www.youtube.com/watch?v=tiA0-IatUrY...42A&index=1. De varmer adduktor og rotator i hoften op hvilket er rigtigt vigtigt for ikke at få problemer fra accelerations fasen.

- Og dem her.

. De er virkelig gode, har lige selv smidt dem under foretrukne.

- Dynamisk stræk for rectus femoris. Begge hænder på væggen. Spark dig selv i røven. Hold dit bækken i neutral position. Du må ikke svaj i ryggen når foden nærmere sig røven. Brug din mavemuskler til at holde bækkenet neutralt. 4 * 10 per ben. Hold overkroppen ret.

Koordination.

Formål: At varm kroppen op med lidt højere intensitet + at lære relevante bevægelsesmønstere der kan gøre en bedre rent sprint teknisk. Det sprint tekniske skal man have en sprint træner til at hjælpe med, opvarmningsdelen kunne være:

- Høje knæløft. http://www.youtube.com/watch?v=aH4HVrUPY8s...feature=related. Hold foden inden for knæet, og ikke ud foran knæet 5 * 40m.

- Hælspark. igen hvor bækkenet er stabilitet, som den tidligere øvelse hvor du dynamisk strækker rectus femoris. Du vil opdage at knæet ikke kan komme særlig langt tilbage. 5 * 30m

Herved for du strukket og varmet relevante struktur.

Du bliver højst sandsynligt ikke bedre rent sprint teknisk. Som regelt sker der det med folk der gerne vil løbe sprint at de

1. bliver rettet uhensigtsmæssigt af dem selv

2. bliver rettet uhensigtsmæssigt eller utilstrækkeligt af andre

og derved ender med at gå væk fra noget der allerede fungere. Sprint teknik er ikke nemt. Du kan ikke regne ud hvad du skal gøre ved at se på top sprinter. Man kan ikke vide hvad man skal kigge efter og hvor dit næste udviklings trin er.

Man bliver ikke bedre sprint teknisk af at træne knæløft eller hælspark alene, men det spare dig fra en skade. Man kan lave enkelte ting der uden en træner kan forberede ens sprint teknik f.eks.

- Hop ned fra en kasse og op på næste, alle af 15-10cm højde. Lad være med at tænke over om du skal bøje i knæene eller ej. Bare hop afslappet fra kassen og afvikle hurtigt og let på jorden. lave 5 * 5 spring med 1 min pause imellem sættene. Der er masse af stupid eksempler på hvordan de skal se ud på nettet. Drop helt at kigge efter det. Jeg siger ikke at andre plyometriske øvelser kan hjælpe dig. Den her kan.

Stigningsløb:

3 med langsom stigning i hastighed til 85 % af maks. 60m

3 med langsom stigning i hastighed til 95 % af maks. 80m

1 min pause. Husk at holde dig varm imellem øvelserne ved at tag en masse tøj på. lad være med at løbe rundt.

Sprint træning:

3 * 3 * 30m med 2 min pause. FULDT GAS!

Husk at holde dig varm imellem øvelserne ved at tag en masse tøj på. lad være med at løbe rundt.

1 gang om ugen skulle være nok til at starte med.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share