2 spørgsmål ang..


Nicky Cruz
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har et par spørgsmål ang. træning(naturligvis). :smile:

Efter træning benytter jeg mig af følgende: protein-drik/weight-gainer, flydende amino-syrer og kreatin. Muligvis lidt over-kill af produkter, ved jeg ikke, men det er det jeg tager.

Jeg har opdaget, at når jeg i centeret blander mit syrer op med kreatin, så opløses kreatinen på ingen tid.. det giver en sydende lyd, og så er det fuldstændigt opløst. Mister det sin virkning ved dette? Og ang. weight-gainer.. er det i teorien ikke bedre end alm. proteinpulver, da der er flere cabs i?

Mit andet spørgsmål: Mit mål er muskelvækst. Er det da bedre at gøre en øvelse færdig - altså alle tre sæt med pause mellem hvert sæt - , eller er det mere optimalt at skifte fra øvelse til øvelse - eller er det stort set det samme?

Håber på svar! :smile:

MVH

Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Så vidt jeg er orienteret består proteiner da af aminosyrer, så ved at indtage proteinshake får du altså aminosyrer. Og derfor bør du ikke tage begge. (ret mig hvis jeg tager fejl her).

Det rigtig nok at man skal have kulhydrater og protein efter træning, i hvert fald for at øge ens anabole effekt. Men ulempen ved Weight Gainer er dog bare at det også indeholder meget sukker. Og hvis du ikke har meget brug for at tage på, ville jeg klart anbefale at købe rene carbs og rene proteiner, og selv blande.

Kreatin skal helst blandes lige før man drikker den, ellers mener jeg ret hurtigt den reagere og på en eller anden måde går i opløsning. Tror dog ikke du mister effekten ved at blande som du gør, men er ikke sikker, så det må en anden lige svare på.

Jeg ville mene du godt kan skifte mellem øvelser så slipper du også for at bruge alt for meget tid i træningsrummet :D .. men jeg ville så skifte mellem øvelser som ikke bruger samme muskelgrupper. F.eks. mave og biceps kan jeg godt lide at træne imellem.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg har et par spørgsmål ang. træning(naturligvis). :smile:

Efter træning benytter jeg mig af følgende: protein-drik/weight-gainer, flydende amino-syrer og kreatin. Muligvis lidt over-kill af produkter, ved jeg ikke, men det er det jeg tager.

Jeg har opdaget, at når jeg i centeret blander mit syrer op med kreatin, så opløses kreatinen på ingen tid.. det giver en sydende lyd, og så er det fuldstændigt opløst. Mister det sin virkning ved dette? Og ang. weight-gainer.. er det i teorien ikke bedre end alm. proteinpulver, da der er flere cabs i?

Mit andet spørgsmål: Mit mål er muskelvækst. Er det da bedre at gøre en øvelse færdig - altså alle tre sæt med pause mellem hvert sæt - , eller er det mere optimalt at skifte fra øvelse til øvelse - eller er det stort set det samme?

Håber på svar! :smile:

MVH

Nicky Cruz

mht. kreatin: Ja, de fleste steder står der at det ikke skal blandes med for skarpe ting - og at det angiveligt bliver virkningsløst, når det står i en vand-opløsning over længere tid. Men omvendt, logisk set er det vel et fedt, da det hele jo alligevel bliver blandet nede i maven, hvor miljøet også er surt.

Men du kan vel se hvad vægten siger. Ophopper du stadig vand, så virker kreatinen nok fint nok ;-)

OG hvad er dit argument for at tage flydende aminosyrer?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg har et par spørgsmål ang. træning(naturligvis). :smile:

Efter træning benytter jeg mig af følgende: protein-drik/weight-gainer, flydende amino-syrer og kreatin. Muligvis lidt over-kill af produkter, ved jeg ikke, men det er det jeg tager.

Jeg har opdaget, at når jeg i centeret blander mit syrer op med kreatin, så opløses kreatinen på ingen tid.. det giver en sydende lyd, og så er det fuldstændigt opløst. Mister det sin virkning ved dette? Og ang. weight-gainer.. er det i teorien ikke bedre end alm. proteinpulver, da der er flere cabs i?

Mit andet spørgsmål: Mit mål er muskelvækst. Er det da bedre at gøre en øvelse færdig - altså alle tre sæt med pause mellem hvert sæt - , eller er det mere optimalt at skifte fra øvelse til øvelse - eller er det stort set det samme?

Håber på svar! :smile:

MVH

Nicky Cruz

Dit post workout måltid er eksemplarisk taget direkte ud af bodybuilding bladet.

Men for langt de fleste er det totalt unødvendigt. Det samme måltid kan istedet indtages med helt alm. mad til langt færre penge.

Weight gainer og protein pulver, amino syre og kreatin, prøv istedet for at spise noget fiuldkornspasta og fuldkornsrugbrød, masser af frugt og grønt og havregryn, mælk, æg og magert kød og fed fisk. Det gælder jo blot om at spise lidt mere end kroppen har brug for, og det er jo sljældent et problem for folk at spise lidt for meget :-)

#1: Kreatin pulver nedbrydes hvis det ligger i væske for lang tid, men drikker man det lige efter opblanding er der ingen nedbrydning.

#2: At køre øvelser færdigt med 3 set og pauser giver det samme som hvis du kører parrede sæt, supersets, du vil blot kunne køre dit træningspas hurtigere færdigt. Så hvis du køre parrede øvelser kunne man jo istedet for lave et par øvelser mere og det vil så give lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

Takker for jeres svar! :smile:

Ang. mit indtag af div. tilskud (kreatin, weight-g, amino-syrer) skyldes det at jeg i forvejen spiser ret så meget, men stadigvæk behøver det ekstra kalorieindtag for at at komme i kcal overskud. Dyrt? tjooo, det er det jo på sin vis, men det er noget jeg gerne ofrer.

Grunden til hvorfor jeg også tager amino-syrer, er på grund af at det - efter min teori - går hurtigere i blodet/musklerne. Protein skal jo først omdannes til amino-syrer før det går igennem kroppen(efter hvad jeg har hørt/læst). Om det så er hips om haps, om det ikke gør en forskel når jeg alligevel smider så meget protein ind i kroppen efter træning... godt spørgsmål. Jeg ved det ikke. Mon I kan give mit et klart svar på den? - for én ting er helt sikkert.. amino-syrer har en psykologisk effekt på mig, idet jeg har overbevist mig selv om, at "syrene er THE KEY, den ekstra ting, der vil spille mambo med min anatomi og give et spark ekstra resultater!" .

Og så til selve træningen :smile: - Jeg har altid kørt med et cirkel-program(en øvelse ad gangen, gå dem alle igennem én gang, derfefter gentag x 3). Det har skam været cool, men nu kører jeg altså træt i det skidt, så jeg har brug for noget nyt. Jeg tror, jeg vil køre parrede øvelser og mixe det sammen med at køre nogle af øvelserne færdige 3 sæt i rap. Så får jeg lidt afveksling.

Hvad siger I?

MVH

Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Prøv at skrive mere konkret, hvilke øvelser du har lavet indtil nu - og skriv ned, med tidspunkter, hvad du spiser (husk mængder i gram) i løbet af en dag. Skriv desuden hvor meget du vejer, alder og højde.

Så er det meget nemmere at hjælpe dig på vej.

Link to comment
Share on other sites

Takker for jeres svar! :smile:

Ang. mit indtag af div. tilskud (kreatin, weight-g, amino-syrer) skyldes det at jeg i forvejen spiser ret så meget, men stadigvæk behøver det ekstra kalorieindtag for at at komme i kcal overskud. Dyrt? tjooo, det er det jo på sin vis, men det er noget jeg gerne ofrer.

Grunden til hvorfor jeg også tager amino-syrer, er på grund af at det - efter min teori - går hurtigere i blodet/musklerne. Protein skal jo først omdannes til amino-syrer før det går igennem kroppen(efter hvad jeg har hørt/læst). Om det så er hips om haps, om det ikke gør en forskel når jeg alligevel smider så meget protein ind i kroppen efter træning... godt spørgsmål. Jeg ved det ikke. Mon I kan give mit et klart svar på den? - for én ting er helt sikkert.. amino-syrer har en psykologisk effekt på mig, idet jeg har overbevist mig selv om, at "syrene er THE KEY, den ekstra ting, der vil spille mambo med min anatomi og give et spark ekstra resultater!" .

Og så til selve træningen :smile: - Jeg har altid kørt med et cirkel-program(en øvelse ad gangen, gå dem alle igennem én gang, derfefter gentag x 3). Det har skam været cool, men nu kører jeg altså træt i det skidt, så jeg har brug for noget nyt. Jeg tror, jeg vil køre parrede øvelser og mixe det sammen med at køre nogle af øvelserne færdige 3 sæt i rap. Så får jeg lidt afveksling.

Hvad siger I?

MVH

Nicky Cruz

Da dit ønske er muskel masse, så er nøgleordet.......Afveksling !!!

Basics er at din krop ret hurtigt tilpasser sig dit trænings regime, så det gælder om at veksle rundt med tid, intensitet, øvelser, træningsmetode, rep og set.

I hver uge kører jeg skiftende øvelser, det vil sige jeg kører nogle andre øvelser til ryg om mandagen end om torsdagen.

Hver dag udvælger jeg 1 eller 2 set til samme eller forskellige muskelgrupper hvor jeg kører 21, negative, forced eller noget helt fjerde.

Hver 14 dage cyklus imellem rep og set skift fra 5x5 til 4x10 til 3x15 med stigende intensitet (kortere og kortere pauser).

hver 6 uge skifter jeg træningsmetode imellem, parrede øvelser, cirkelprogram, kaostræning, stand alone øvelser.

Så mit mix af afveksling har jeg det ret godt med, og føler hele tiden jeg udvikler mig og udfordre mig selv.

Det kræver lidt planlægning iform af dagbog/træningsplan, så man kan følge med i skiftende, så man får det hele med.

Hver 3 mdn. holder jeg en uge pause med let cardio only.

Bare husk "lidt er mere !"

Hold træningspas kort og intensivt og giv den maks gas.

Link to comment
Share on other sites

Efter træning benytter jeg mig af følgende: protein-drik/weight-gainer, flydende amino-syrer og kreatin. Muligvis lidt over-kill af produkter, ved jeg ikke, men det er det jeg tager.

Og ang. weight-gainer.. er det i teorien ikke bedre end alm. proteinpulver, da der er flere cabs i?

Mit andet spørgsmål: Mit mål er muskelvækst. Er det da bedre at gøre en øvelse færdig - altså alle tre sæt med pause mellem hvert sæt - , eller er det mere optimalt at skifte fra øvelse til øvelse - eller er det stort set det samme?

Nicky for fan!

Du har været på MOL siden 2005, har 234 indlæg og du kan ikke selv svare på det? Hva fan har lavet herinde? :laugh::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Da dit ønske er muskel masse, så er nøgleordet.......Afveksling !!!

Basics er at din krop ret hurtigt tilpasser sig dit trænings regime, så det gælder om at veksle rundt med tid, intensitet, øvelser, træningsmetode, rep og set.

I hver uge kører jeg skiftende øvelser, det vil sige jeg kører nogle andre øvelser til ryg om mandagen end om torsdagen.

Hver dag udvælger jeg 1 eller 2 set til samme eller forskellige muskelgrupper hvor jeg kører 21, negative, forced eller noget helt fjerde.

Hver 14 dage cyklus imellem rep og set skift fra 5x5 til 4x10 til 3x15 med stigende intensitet (kortere og kortere pauser).

hver 6 uge skifter jeg træningsmetode imellem, parrede øvelser, cirkelprogram, kaostræning, stand alone øvelser.

Så mit mix af afveksling har jeg det ret godt med, og føler hele tiden jeg udvikler mig og udfordre mig selv.

Det kræver lidt planlægning iform af dagbog/træningsplan, så man kan følge med i skiftende, så man får det hele med.

Hver 3 mdn. holder jeg en uge pause med let cardio only.

Bare husk "lidt er mere !"

Hold træningspas kort og intensivt og giv den maks gas.

I mine øjne lyder det med afveksling da ganske fornuftigt. Men faldt dog over den måde din "progression" er. Du starter tungt, og stiger derefter i reps og falder i sets. Dette virker for mig rigtig underligt, da dine muskler jo bliver konditioneret til en givet vægt, og at vækstpotientialet derefter er opbrugt ved denne og lettere vægte. For mig at se vil det da være smartest at stige i vægt over en given periode, så din krop ikke vænner sig til noget, og man derfor kan blive ved ned at "progresse" :wink:

Link to comment
Share on other sites

I mine øjne lyder det med afveksling da ganske fornuftigt. Men faldt dog over den måde din "progression" er. Du starter tungt, og stiger derefter i reps og falder i sets. Dette virker for mig rigtig underligt, da dine muskler jo bliver konditioneret til en givet vægt, og at vækstpotientialet derefter er opbrugt ved denne og lettere vægte. For mig at se vil det da være smartest at stige i vægt over en given periode, så din krop ikke vænner sig til noget, og man derfor kan blive ved ned at "progresse" :wink:

Jeg remsede blot op i grove træk.

Det er lidt mere kompleks end som så, og rækkefølgen jeg her nævnte, er ikke et direkte billede af hvordan jeg har sammensat min progression, det var blot for at nævne hvilke faktorer jeg selv flytter rundt på.

Men vækstpotentialt er jo ikke begrænset til vægt, rep og set intensitet.

Derud over er det jo om at mobilisere vækst i alle typer muskelfibre, som er den primære grund til rep skiftet.

Og selvfølgelig er der en seperat progression i vægtforhold i de enkelte rep områder.

Men det er jo ikke sådan at jeg træner med nøjagtig en bestemt vægt med et bestemt antal gange på et fast og planlagt programforløb.

Der er nogen dage der er lidt mere krudt i "tønden" end andre dage, så vægten kan altid varigere med et par kg eller fem, og rep området svinge med et par reps til den ene eller anden side.

Planlægning af progression er blot for at holde en overordnet retning imod et forudbestemt mål.

Link to comment
Share on other sites

Nicky for fan!

Du har været på MOL siden 2005, har 234 indlæg og du kan ikke selv svare på det? Hva fan har lavet herinde? :laugh::tongue:

I know, lyder i det hele taget langt ude, men jeg har trænet on-off gennem længere perioder, og så har jeg altså glemt det skidt. :smile:

MVH

Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share