Vil gerne tabe mig på en sund måde


bmn
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er en pige på 23 år, ca. 166cm høj og vejer pt ca. 69kg. For et par år siden tabte jeg mig fra ca. 78kg til 59kg, ved at ændre på kosten og begynde at cykle mere, samt steppe på ministepper herhjemme. I dag vejer jeg 69kg og har altså taget noget af det tabte på igen. Jeg vil nu gerne forebygge at jeg tager mere på, og samtidig vil jeg gerne tabe noget af alt det fedt jeg har på kroppen, da det er tydeligt at jeg har alt for meget fedt på mig.

Jeg har derfor meldt mig ind i et fitnesscenter hvor jeg indtil videre har gået i ca. 2½ uge. Jeg kommer der 3 gange pr uge, hvor jeg tager ca. 40-50min kredsløbstræning (crosstrainer, cykling og romaskine) ved rimelig høj intensitet, dvs. at jeg er helt udkørt når jeg er færdig. Herefter laver jeg styrketræning på 6 forskellige maskiner, efter et program jeg har fundet på nettet. Jeg cykler de fleste hverdage også til arbejde, 11km hver vej.

Min kost ser således ud:

Morgenmad: Havregrød af 1dl havregryn hertil 1 glas mælk (i weekenderne dog et rundstykke med sukkerfri marmelade og smøreost samt et blødkogt æg)

Mellemmåltid: Et par gulerødder og et stykke frugt

Frokost: 2 skiver rugbrød m. magert pålæg. Somregel kalkunbryst, tunsalat, skinke eller hvad der nu er af pålæg på arbejdet.

Mellemmåltid: et stykke frugt + ½ stykke rugbrød m. ost

Aftensmad: Meget forskelligt, men altid rimelig sundt. Ofte noget med pasta, ris eller kartofler til, samt grøntsager.

Jeg tæller kalorier på madlog.dk, og jeg får alt mellem 1300 og 1600 kalorier om dagen. Stort set alle dage har jeg ligget i kalorieunderskud, og hvis jeg har overskredet går det lige op med underskudet fra dagen før.

Jeg har nu trænet i 2½ uge, men der er intet resultat at se, hverken på vægten eller når jeg måler med målebåndet. Jeg spiser ligesom jeg gjorde før jeg meldte mig i fitnesscentret, måske endda lidt mindre, da jeg nu tænker mere over hvad jeg putter i munden.

Derfor tænker jeg om jeg gør noget forkert ? Jeg har læst en masse om at man ikke må spise for lidt, men kigger jeg på min madlog får jeg somsagt alt mellem 1200 og 1600 kalorier, og de dage jeg træner har jeg ca. 500 uspiste kalorier, dvs. at jeg har måske spist 1400kcal men kunne iflg. madlog spise 500 mere og stadig tabe mig. Jeg kan ikke forestille mig at jeg spiser for meget. Jeg taster ALT ind, men der sker bare intet.

Link to comment
Share on other sites

hvor meget motion dyrkede du inden du begyndte i fitness center????

du har højest sandsynligt opbygget en del mere muskelmasse efter du er begyndt at styrketræne. desuden ophobet væske i kroppen og udvidet din blodmængde, via al den motion du får. dette kan sagtens opveje det fedt du burde have tabt dig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også overvejet om det er væske og blod der er kommet mere af. Før jeg startede i fitnesscenter var min eneste motion cykeltur til/fra arbejde, ca. 22km om dagen, i et almindeligt tempo hvor man ikke bliver forpustet eller sveder, og nu går jeg så 3-4 dage om ugen i fitness hvor jeg virkelig får pulsen op. Så jeg må vel bare prøve at væbne mig med tålmodighed og se om der ikke sker noget :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvis du virkelig ønsker et sundt og vedvarigt vægttab, så skal du styrketræne meget mere end du dyrker kredsløbstræning. Ved at omdanne fedtdepoter til muskler forbrænder man mere energi. Muskler bruger ca. 4 gange så meget energi som fedt. Du vil tabe dig meget langsomt i starten, måske endda tage lidt på, men du vil opnå et sundt vægttab i det lange løb, da din fedt-% vil blive sænket, samtidig med at dit basisstofskifte øges.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvis du virkelig ønsker et sundt og vedvarigt vægttab, så skal du styrketræne meget mere end du dyrker kredsløbstræning. Ved at omdanne fedtdepoter til muskler forbrænder man mere energi. Muskler bruger ca. 4 gange så meget energi som fedt. Du vil tabe dig meget langsomt i starten, måske endda tage lidt på, men du vil opnå et sundt vægttab i det lange løb, da din fedt-% vil blive sænket, samtidig med at dit basisstofskifte øges.

Hvad er det for noget ævl? Du kan ikke omdanne fedt til muskler?!?!

- Den rigtige vej frem er sund kost og cardio - styrketræning er dog fremragende som supplement til din cardio!

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for noget ævl? Du kan ikke omdanne fedt til muskler?!?!

- Den rigtige vej frem er sund kost og cardio - styrketræning er dog fremragende som supplement til din cardio!

tror den skal forståes som at hun taber fedt og samtidig opbygger muskelmasse (ikke at fedten direkte "forvandles" til muskler)

og så giver regnestyket jo mening da større muskelmasse jo sætter forbrændingen i vejret.

Link to comment
Share on other sites

tror den skal forståes som at hun taber fedt og samtidig opbygger muskelmasse (ikke at fedten direkte "forvandles" til muskler)

og så giver regnestyket jo mening da større muskelmasse jo sætter forbrændingen i vejret.

Ja men der hersker ingen tvivl om at et effektivt vægttab - især for kvinder, da de sjældent ønsker store muskler - hænger sammen med cardio og sund kost.. hvis det var så nemt at smide fedt og opbygge en fornuftig muskelmasse (som kræves hvis forbrændingen skal ændres betydeligt), ville vi nok se væsentlig flere unge mænd med sixpack og giant pecs...

Edited by FinnGasolin
Link to comment
Share on other sites

Nu forholder det sig også sådan, at jeg har temmelig meget fedt på kroppen. Ikke bare en lille topmave der generer, men kæmpe fedtdepoter på lår, bagdel og overarme samt lidt på maven. Jeg vil nu mene at vejen til at få dem væk, er motionstræning hvor der forbrændes kalorier. Man kan vel heller ikke opbygge muskler mens man er i kalorieunderskud som jeg er?

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at FinnGasolin sviner mit indlæg til igen, så vil jeg først lige sige, at mit indlæg skulle forstås som Rambo siger.

Kvinder ønsker sjældent store muskler ned. Det er så uhyrre svært for kvinder, at få store muskler. Jeg vil anbefale initiativtageren til denne tråd at læse bogen How to eat, move and be Healthy! med Paul Chek.

Sundt og vedvarende vægttab opnås ved en forøgelse af basisstofskiftet

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at FinnGasolin sviner mit indlæg til igen, så vil jeg først lige sige, at mit indlæg skulle forstås som Rambo siger.

Kvinder ønsker sjældent store muskler ned. Det er så uhyrre svært for kvinder, at få store muskler. Jeg vil anbefale initiativtageren til denne tråd at læse bogen How to eat, move and be Healthy! med Paul Chek.

Sundt og vedvarende vægttab opnås ved en forøgelse af basisstofskiftet

Okay, vær lidt mere nærtagende; i dit første indlæg argumenterer du ikke for noget som helst - men formulerer dig tilmed totalt mangelfuldt.. Derudover er det lige lovligt barnligt, at sige jeg sviner dig/dit indlæg til?! Helt ærligt..

Link to comment
Share on other sites

Nu forholder det sig også sådan, at jeg har temmelig meget fedt på kroppen. Ikke bare en lille topmave der generer, men kæmpe fedtdepoter på lår, bagdel og overarme samt lidt på maven. Jeg vil nu mene at vejen til at få dem væk, er motionstræning hvor der forbrændes kalorier. Man kan vel heller ikke opbygge muskler mens man er i kalorieunderskud som jeg er?

Hej bmn

Du skal bare bliver ved. De første måneder skal du opbygge muskler på hele kroppen, for muskler forbrænder unægteligt fedt. Men de første måneder kan du faktisk tage på af at træne muskeltræning, da muskler udskifter fedt i forholdet 110:100 %. SÅ hvis du vejer det samme, så er der måske allerede sket en forbedring på flere kanter.

Det er ikke nok at have muskler, de skal også bruges rigtigt for at forbrænde max fedt. Det betyder, at det er vigtigt for dig at træne kardio træning. Mange tror, at store muskler bare forbrænder fedt af sig selv, men sandheden er, at man kan fleredoble den effekt ved at løbe og cykle. Man kan sige, at man bringer musklerne til bedre virkning.

Så byg muskler op et par måneder (men fortsæt kardio) og så gå mere over til løb/cykling, mens du så skærer ned på muskeltræningen. Sammenholdt med en sund og grov kost samt frugt/grøntsager, så skal du nok komme ned på den vægt du ønsker.

Lad være med at kikke for meget på vægten i en måned eller to, det er bare demoraliserende, hvis man ikke kan se forbedringr, men de arbejder inden i kroppen.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share