M&M's Peanut påvirker ikke blodsukkeret?


Guest Slettet_19012014
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_19012014

I aftenshowet var der i går en gynækolog i, som påstod at M&M's Peanut ikke påvirker blodsukkeret nævneværdigt. Klippet kan se her ved at klikke på spis dig gravid ca. 5 minutter inde i klippet.

Næringsindhold på M&M's Peanut ser sådan her ud:

Per 100 g

Energi: 517 kalorier

Protein: 9,9 g

Kulhydrat: 58,8 g

Total sukker: 52,1 g

Fedt: 26,9 g

Mættet fedt; 10,9

Fiber: 2,7

Natrium: 0,08 g

Salt: 0,22 g

For mig at se der er pænt meget sukker i, som burde påvirke blodsukkeret nævneværdigt, men er den store fedtmængde måske skyld i det ikke sker? Eller tager gynækologen bare helt fejl?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Det kommer an paa hvordan "naevnevaerdigt" defineres...

Det burde derudover vaere utrolig let at lave forsoeg derpaa.

Synes bare at M&M's Peanuts ser ud til at være et af de produkter der skulle påvirke blodsukkeret meget, da der er meget sukker i, så hvis man må spise det skulle man da næste måtte spise alt.

Men ja ville helt sikkert være nemt at teste med en blodsukker måler

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014

Han siger derudover inddirekte at man ikke må spise rosiner og rodfrugt, men M&M's Peanuts er åbenbart ikke noget problem. Men ok manden er selvfølgelig også uddannet gynækolog :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo som gynækologien siger, at det høje indhold af fedt og protein i nødderne gør at andelen sukker bliver forholdsvis lille. Og vi snakker jo ikke diabetikker, så da kan man godt. Som jeg forstår ham, har han taget dem med, sammen med de tørrede abrikoser, fordi det er et forholdsvis fornuftigt valg, hvis man nu nødvendigvis skal have noget. Man skal naturligvis ikke spise løs i det, men det siger han vist heller ikke.

Så jo, det påvirker naturligvis dit blodsukker. Det gør alt du propper i munden. Men det påvirker ikke mere end at en fornuftig insulinindsøndring kan håndtere det.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart kan det virke som absurd påstand, så jeg tjekkede lidt op på det. Som mange fra MOL nok ved, bruger man ofte Glycemic Load (GL) som et må for hvor blodsukkeret bliver påvirket (GL er en kombination af glycemisk index og mængden af fødevaren), dvs jo mindre GL jo mindre påvirkning af blodsukkeret.

Eks. har 30 g M&M's et GL på 6, hvor til sammenligning 1/4 l cola har et GL på 15, en skive hvedebrød 10.

Så umiddelbart hvis man spiser en lille håndfuld M&M's giver det kun en lille øgning i blodsukkeret ... men hvem kan nøjes med det ? Personligt foretrækker jeg at kværne en hel pose af de store, :4mewantfood: så der vil GL ganske givet ryge op i den høje ende

Se eks dette link:

https://www.health.harvard.edu/newsweek/Gly...r_100_foods.htm

men husk når i kigger på GL: Det handler i høj grad om mængden af det man propper i munden

Link to comment
Share on other sites

Ja - manden har da helt sikkert ret på sin vis. Han er jo givetvis ikke komplet idiot og fortæller nonsen i tv, som han ikke har checket gevaldigt op på. Det er vel også derfor han vælger at fortælle det - netop fordi det er en ret interessant og spøjs ting.

Det er vel givet vis pga. kombinationen af sukker og fedt, der måske neutraliserer hinanden, så det ikke giver så stort udsving. Vel lidt som at det anbefales at spise fed mad hvis man drikker alkohol for at undgå de helt store udsving i insulin / cortisol niveauet.

Jeg er sikker på han har en pointe - selvom han var gynækolog.. ;-)

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Interessant! Jeg har faktisk hørt det omtalt før, at M&Ms peanuts ikke havde den store effekt ift blodsukkeret. Dette her bekræfter det jo bare :-) Så kan jeg da med god samvittighed fortsætte mit kontrollerede indtag af dette dejlige produkt! Det er sgu lækkert lige at snacke et par kugler i løbet af dagen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share