10km på under 40min


outzen
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der kan komme med et godt træningsprogram på at træne sig op til at løbe en 10'er under 40 min?

Du kan prøve marathonsport.dk der er under menuen "løbe" løbeprogrammer. Muligvis noget du kan bruge? :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Der er 2 muligheder:

1) forbedr din kondition, eks. ved at tilføre høj-intens interval træning af f.eks. 3-3 min intervaller (meget højt tempo 3 min, lavere tempo næste 3 min osv). Gør det på andre dage end der hvor du løber dine længere ture

2) smid noget vægt, du taber ca. 40 sek pr.kg kropsvægt på en 10 km. Dvs hvis du smider 5 kg vinder du lidt over 3 min

Go for it :devil:

Link to comment
Share on other sites

Der er 2 muligheder:

1) forbedr din kondition, eks. ved at tilføre høj-intens interval træning af f.eks. 3-3 min intervaller (meget højt tempo 3 min, lavere tempo næste 3 min osv). Gør det på andre dage end der hvor du løber dine længere ture

2) smid noget vægt, du taber ca. 40 sek pr.kg kropsvægt på en 10 km. Dvs hvis du smider 5 kg vinder du lidt over 3 min

Go for it :devil:

Gælder det samme for ½ maraton, alså hvis jeg smider 15 kg så vil jeg kunne gennemføre 18 minutter hurtigere, dvs 1 time 50 minutter ved 80 kg istedet for 2 timer 8 minutter ved 96 kg?

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der kan komme med et godt træningsprogram på at træne sig op til at løbe en 10'er under 40 min?

Jeg regner med at bruge dette 10 km program som basis for min E-løbstræning:

http://www.furman.edu/first/10K%20Training...gram-metric.pdf

Pace-beregning:

http://www.furman.edu/first/Metric%20Table%204.2.pdf

Grundformen skal nok være i orden før man kaster sig ud i First programmerne, men det er den vel også, når du tænker i sub-40 på en 10er.

Link to comment
Share on other sites

Der er 2 muligheder:

1) forbedr din kondition, eks. ved at tilføre høj-intens interval træning af f.eks. 3-3 min intervaller (meget højt tempo 3 min, lavere tempo næste 3 min osv). Gør det på andre dage end der hvor du løber dine længere ture

2) smid noget vægt, du taber ca. 40 sek pr.kg kropsvægt på en 10 km. Dvs hvis du smider 5 kg vinder du lidt over 3 min

Go for it :devil:

Lars rammer sømmet på hovedet her!

Især punkt to; hvis du vejer 96 kilo er der vanvittigt meget at hente ved at tabe sig 15 kilo. Især hvis et par af de kilo er fedt, og du ikke er et monster med en fedtprocent på 3.

Og hård intervaltræning er helt klart vejen frem - tjek VO2-Max træningsguiden, der ligger under konditionstræning på mol.dk, den hjalp mig til at forbedre min ½-marathonstid fra 1'38 til 1'27 og har gjort mig 32''30 om 8,5 k løb i stedet for 38.

Link to comment
Share on other sites

Enig, men mener jeg absolut ikke du lærer ved at løbe så meget længere end den distance du træner imod.

Jeg har tidligere brugt 10 km løb til at få fart på 5eren, så jeg vil bestemt ikke afvise at 16 km pas kan være gavnlige for 10 km løb.

En anden fordel kan være det psykologiske aspekt. 10 km føles måske ikke så langt, hvis man behersker en længere distance.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg vil gerne lige hive den her tråd frem igen, der jeg godt kunne tænke mig at komme lidt dybere til bunds i Teddys og Michaels "diskussion", om hvorvidt det har en positiv effekt, at løbe længere end mål distancen.

Michael har allerede været inde på noget med psykologiske fordele, og egne erfaringer, hvilket selvfølgelig også er en stor hjælp for mig, men kunne godt tænke mig, om der ikke var nogen der sad inde med noget reelt fakta om emnet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne lige hive den her tråd frem igen, der jeg godt kunne tænke mig at komme lidt dybere til bunds i Teddys og Michaels "diskussion", om hvorvidt det har en positiv effekt, at løbe længere end mål distancen.

Michael har allerede været inde på noget med psykologiske fordele, og egne erfaringer, hvilket selvfølgelig også er en stor hjælp for mig, men kunne godt tænke mig, om der ikke var nogen der sad inde med noget reelt fakta om emnet?

Må så tilstå at min egen personlige holdning har rykket sig en del siden denne tråd, da jeg har mærket meget af det Michael beskriver ifm min egen træning. Har ikke nogle fakta, link eller andet, kun personlig erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Må så tilstå at min egen personlige holdning har rykket sig en del siden denne tråd, da jeg har mærket meget af det Michael beskriver ifm min egen træning. Har ikke nogle fakta, link eller andet, kun personlig erfaring.

Ok, så er der to da har haft gode erfaringer med at løbe længere end mål distancen. Det kunne godt efterhånden tyde på at der var noget om sagen.

Pt. er mine lange ture 9 km lange. Vil de så forbedre min 5 km tid mere end min 10 km tid?

Link to comment
Share on other sites

Ok, så er der to da har haft gode erfaringer med at løbe længere end mål distancen. Det kunne godt efterhånden tyde på at der var noget om sagen.

Pt. er mine lange ture 9 km lange. Vil de så forbedre min 5 km tid mere end min 10 km tid?

Er ikke sikker på man kan sætte noget helt firkantet op, men jeg træner pt om imod 1/2 marathon og mine 5 og 10km tider bliver forbedret jævnligt, det trods jeg de sidste ca 3 mdr kun har trænet grund træning, dvs lange ture og en smule tærskel træning.

Men tror der er mange elementer i at forbedre sine tider, både VO2max, lange ture osv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share