Hvorfor taber jeg mig ikke?


Provsten
 Share

Recommended Posts

Dav. Jeg skal smide 20 kg, og er derfor startet i et center, hvor jeg cykler på en motionscykel.

Jeg cykler 20 km, en 2-3 gange om ugen. Jeg kører med høj intensitet, hvor pulsen ligger på 160!

Min kost består mest af pasta, rugbrød, pålæg såsom leverpostej, hamburryg, tun, kippers, fiskefrikadeller. Jeg plejer også at spise en del agurk og tomat! Det er ikke så varieret, desværre.

Gør jeg noget helt forkert? Jeg har været igang i 3 uger, og der er intet sket. Er det kosten eller motionen den er gal med? Er meget frustreret! :/

Link to comment
Share on other sites

Dav. Jeg skal smide 20 kg, og er derfor startet i et center, hvor jeg cykler på en motionscykel.

Jeg cykler 20 km, en 2-3 gange om ugen. Jeg kører med høj intensitet, hvor pulsen ligger på 160!

Min kost består mest af pasta, rugbrød, pålæg såsom leverpostej, hamburryg, tun, kippers, fiskefrikadeller. Jeg plejer også at spise en del agurk og tomat! Det er ikke så varieret, desværre.

Gør jeg noget helt forkert? Jeg har været igang i 3 uger, og der er intet sket. Er det kosten eller motionen den er gal med? Er meget frustreret! :/

Den korte version:

Du indtager mere eller ligeså meget energi som du forbrænder.

Så enten skal du spise mindre eller motionere mere.

Gør dig selv den tjeneste at finde ud af hvor mange kcal du indtager pr. dag. (Dvs. du skal vide hvad du spiser og hvor meget).

Når du har det, så del det med os, for at vi bedre kan hjælpe.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den korte version:

Du indtager mere eller ligeså meget energi som du forbrænder.

Så enten skal du spise mindre eller motionere mere.

Gør dig selv den tjeneste at finde ud af hvor mange kcal du indtager pr. dag. (Dvs. du skal vide hvad du spiser og hvor meget).

Når du har det, så del det med os, for at vi bedre kan hjælpe.. :smile:

Okay. Men hvor mange kalorier er der i en skive rugbrød? Jeg kan godt spise en 4-6 stk på en dag + smør, pålæg og agurk på. Cornflakes til morgenmad. Jeg skal også til at varriere min kost noget mere tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Okay. Men hvor mange kalorier er der i en skive rugbrød? Jeg kan godt spise en 4-6 stk på en dag + smør, pålæg og agurk på. Cornflakes til morgenmad. Jeg skal også til at varriere min kost noget mere tror jeg!

Det står på pakken (kcal pr. 100 gram). Så skal du blot veje din mad, og vupti.. :smile:

Der findes også flere kost programmer til at holde styr over ens kost.

Du kan finde et jeg har lavet her:

www.Anders-L-Holm.dk

Link to comment
Share on other sites

Det står på pakken (kcal pr. 100 gram). Så skal du blot veje din mad, og vupti.. :smile:

Der findes også flere kost programmer til at holde styr over ens kost.

Du kan finde et jeg har lavet her:

www.Anders-L-Holm.dk

Okay, dit program lyder rigtig spændende faktisk. Jeg vil lige se nærmere på det senere, og se præcis hvor meget jeg indtager. Indtil videre tror jeg, at jeg er nødt til at dyrke meget mere motion. Måske begynde at løbe i stedet for at cykle? Jeg skal simpelthen have smidt de kilo, for jeg gider ikke rende rundt med dem mere. Jeg er 20 år gammel, 1.90 høj og vejer 112 kg. Jeg skal derfor have smidt 20 kg, og det er et valg jeg har taget.

Jeg skal derfor dyrke mere motion og spise flere grøntsager. Som jeg tror i hvert fald!

Link to comment
Share on other sites

Gør dig selv en tjeneste og kig lidt på hvor mange kalorier du har behov for pr. dag og regn lidt på hvor meget du spiser. Hvis du spiser 1000 kcal for meget hver dag vil det være næsten umuligt at træne nok for at tabe sig. Dvs. du kan træne 1 time hver dag og stadig tage på...

Link til kalorie beregner:

MOL Kcal Beregner

Gåden til vægttab ligger i kombinationen af mad og motion...

Link to comment
Share on other sites

Gør dig selv en tjeneste og kig lidt på hvor mange kalorier du har behov for pr. dag og regn lidt på hvor meget du spiser. Hvis du spiser 1000 kcal for meget hver dag vil det være næsten umuligt at træne nok for at tabe sig. Dvs. du kan træne 1 time hver dag og stadig tage på...

Link til kalorie beregner:

MOL Kcal Beregner

Gåden til vægttab ligger i kombinationen af mad og motion...

Husk at ovenstående udelukkende er en beregner og bør kun bruges som et fingerpeg. For at kunne finde ud af nogenlunde præcist hvor mange kcal ens ligevægtsindtag er på, er man nødt til at prøve sig frem.

Link to comment
Share on other sites

Gør dig selv en tjeneste og kig lidt på hvor mange kalorier du har behov for pr. dag og regn lidt på hvor meget du spiser. Hvis du spiser 1000 kcal for meget hver dag vil det være næsten umuligt at træne nok for at tabe sig. Dvs. du kan træne 1 time hver dag og stadig tage på...

Link til kalorie beregner:

MOL Kcal Beregner

Gåden til vægttab ligger i kombinationen af mad og motion...

Okay, jeg har prøvet beregneren og den siger:

Basalstofskifte: 10200 kJ / 2440 kcal.

Totalt energiforbrug: 17456 kJ / 4176 kcal.

Hvad betyder de her tal?

Mht. min kost, er det lidt svært synes jeg!

Hvis vi nu siger at jeg spiser 5 skiver rugbrød og 1/3 agurk hver dag + pålæg som måske ikke er det bedste? Leverpostej, hamburryg osv. Så spiser jeg også tun og kippers, og jeg ved faktisk ikke om kippers er godt for vægttab?

Jeg spiser ikke meget varieret, og det skal også ændres. Men jeg mangler idéer til rigtig god mad at spise, hvis man vil smide kilo.

Nogle der kan give mig et råd eller 10? :)

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg har prøvet beregneren og den siger:

Basalstofskifte: 10200 kJ / 2440 kcal.

Totalt energiforbrug: 17456 kJ / 4176 kcal.

Hvad betyder de her tal?

Mht. min kost, er det lidt svært synes jeg!

Hvis vi nu siger at jeg spiser 5 skiver rugbrød og 1/3 agurk hver dag + pålæg som måske ikke er det bedste? Leverpostej, hamburryg osv. Så spiser jeg også tun og kippers, og jeg ved faktisk ikke om kippers er godt for vægttab?

Jeg spiser ikke meget varieret, og det skal også ændres. Men jeg mangler idéer til rigtig god mad at spise, hvis man vil smide kilo.

Nogle der kan give mig et råd eller 10? :)

Brug noget tid på at tilegne dig noget basalviden omkring emnet. Der er et hav af emner her på siden, artikler osv. der kan hjælpe dig et langt stykke hen ad vejen.

Det er ikke noget du kan gøre på 10 min., men vil helt klart være det værd.

Når du har gjort det, kan du vende tilbage, med nogle udkast til hvordan du ville gøre det, som der nok skal være nogle der kan komme med input til. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg så gennemskuet dette forum, der var allerede svar og min post er derfor ikke særlig relevant,men jeg lader den stå med dette edit.

Nu er jeg selv ny her på forum, men vil aligevel bydelidt ind. Jeg er ikke ekspert og folk må rette mig hvis jeg tager fejl.

Starten er svær, det tager tid at komme igang. en puls på 160 lyder på mig som værende for høj, du kører for hårdt på. Kroppen har et vist leje hvor fedtforbrænding virker mest optimalt og du skal nok lidt ned i puls og intensitet, jeg vil gætte på at du stresser kroppen så du kører på sukker depoter, vand og stress hormon. prøv i stedet at køre omkring puls 130 og se om du kan komme op på 50-60min.

En vigtig pointe er også at kigge efter dine skjulte syndere, drikker du kaffe med sukker, sodavand eller spiser du kiks på arbejdet ? Du kan være i en situation hvor dit daglige kcal optag er så højt at du faktisk ikke opnår et vægt tab ved træningen, blot at du tager mindre på ?

Evt kunne du oplyse højde og vægt ?

Edited by Bjarkan
Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg har prøvet beregneren og den siger:

Basalstofskifte: 10200 kJ / 2440 kcal.

Totalt energiforbrug: 17456 kJ / 4176 kcal.

Hvad betyder de her tal?

Mht. min kost, er det lidt svært synes jeg!

Hvis vi nu siger at jeg spiser 5 skiver rugbrød og 1/3 agurk hver dag + pålæg som måske ikke er det bedste? Leverpostej, hamburryg osv. Så spiser jeg også tun og kippers, og jeg ved faktisk ikke om kippers er godt for vægttab?

Jeg spiser ikke meget varieret, og det skal også ændres. Men jeg mangler idéer til rigtig god mad at spise, hvis man vil smide kilo.

Nogle der kan give mig et råd eller 10? :)

Det lyder som opm du har sat dit basalstofskifte noget for højt, uanset om det er et program som har regnet det ud for dig.

Du skal tænke over hvilklen type væv der er energi krævende. Fedtvæv minimalt energi krævende, hvorimod muskelmasse kræver meget energi, både for at kunne arbejde, men også for at kunne vedligeholdes. Jeg gætter på dit basalstofskifte måske ligger mellem 7000 -8000 kJ. Det er nok ikke meget ved siden af.

Derudover skal du være godt oppe i alderen (læs: ca. 45-50 år) før at arbejde med en puls der ligger på 160 er høj intenst arbejde!!! 160 er moderat intensitet og ikke mere. Det skal dog siges at det ikke er ensbetydende med at arbejde denne puls i 50-60 min er hårdt, men det er ikke højintensitets træning uanset hvor hårdt det er. Det fortæller arbejdstiden også noget om.

Som det allerede er nævnt så indtager du mere energi end du forbruger eller også indtager du præcis det du forbruger, nu hvor du ikke taber dig.

Hvorfor styrketræner du ikke? Det er meget sværre at opnå dit mål, hvis du kun fokusere på konditionstræning.

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg så gennemskuet dette forum, der var allerede svar og min post er derfor ikke særlig relevant,men jeg lader den stå med dette edit.

Nu er jeg selv ny her på forum, men vil aligevel bydelidt ind. Jeg er ikke ekspert og folk må rette mig hvis jeg tager fejl.

Starten er svær, det tager tid at komme igang. en puls på 160 lyder på mig som værende for høj, du kører for hårdt på. Kroppen har et vist leje hvor fedtforbrænding virker mest optimalt og du skal nok lidt ned i puls og intensitet, jeg vil gætte på at du stresser kroppen så du kører på sukker depoter, vand og stress hormon. prøv i stedet at køre omkring puls 130 og se om du kan komme op på 50-60min.

En vigtig pointe er også at kigge efter dine skjulte syndere, drikker du kaffe med sukker, sodavand eller spiser du kiks på arbejdet ? Du kan være i en situation hvor dit daglige kcal optag er så højt at du faktisk ikke opnår et vægt tab ved træningen, blot at du tager mindre på ?

Evt kunne du oplyse højde og vægt ?

Nej, det du skriver passer ikke. Der findes ikke en fedtforbrændingszone!!

Bare lige for at slå det fast.

Jo højere intensitet man træner med, jo mere vil man forbrænde, men dermed skal man også huske, at hvis man træner på 90-95% af maxpuls, så kan man ikke træne nær så længe som hvis man træner ved 80-85%

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg vil prøve at læse lidt artikler omkring det, for at få mere viden. I mellem tiden vil jeg forsøge at træne stort set hver dag, hvor jeg enten løber eller cykler. Jeg tror det ville være en god idé at køre intensiteten lidt ned. Når min puls er på 160, kan jeg max køre en halv time. Så er jeg færdig. Så hvis jeg nu kørte den lidt ned, kunne jeg måske holde lidt længere, og derved forbrænde mere.

Jeg drikker ikke kaffe, og kun sjældent sodavand. Jeg spiser intet slik, kiks, chips eller andet pap mad. Jeg spiser til gengæld godt med rugbrød, med pålæg. Og jeg tror at pålæggen er min synder. Jeg skal til at skifte den ud med nogle flere grøntsager tror jeg, og væk med leverpostejen, som jeg heller ikke tror er god. Så skal jeg igang med at spise meget mere frugt, især til morgenmad. Grøntsager elsker jeg faktisk også, især agurk, tomat og avocado. Det skal helt sikkert med ind i kosten.

Jeg er 190 cm høj og vejer omkring 112 kg. Jeg er en rigtig stor fyr, brede skuldre og høj. Ikke direkte fed, men skal helt sikkert smide nogle kilo.

Personligt tror jeg, at det er motionen jeg mangler. Jeg skal op i det center noget mere, og sætte intensiteten ned, så jeg kan holde længere. Det vil være mit bud.

Mht. styrktræning. Jeg troede det var bedst, at smide overskydende vægt, inden man begyndte på styrketræning? Jeg troede til gengæld også, at konditionstræning var bedst til vægttab. Jeg har helt sikkert tænkt mig at styrketræne, men ville simpelthen lige smide lidt kilo først.

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg vil prøve at læse lidt artikler omkring det, for at få mere viden. I mellem tiden vil jeg forsøge at træne stort set hver dag, hvor jeg enten løber eller cykler. Jeg tror det ville være en god idé at køre intensiteten lidt ned. Når min puls er på 160, kan jeg max køre en halv time. Så er jeg færdig. Så hvis jeg nu kørte den lidt ned, kunne jeg måske holde lidt længere, og derved forbrænde mere.

Jeg drikker ikke kaffe, og kun sjældent sodavand. Jeg spiser intet slik, kiks, chips eller andet pap mad. Jeg spiser til gengæld godt med rugbrød, med pålæg. Og jeg tror at pålæggen er min synder. Jeg skal til at skifte den ud med nogle flere grøntsager tror jeg, og væk med leverpostejen, som jeg heller ikke tror er god. Så skal jeg igang med at spise meget mere frugt, især til morgenmad. Grøntsager elsker jeg faktisk også, især agurk, tomat og avocado. Det skal helt sikkert med ind i kosten.

Jeg er 190 cm høj og vejer omkring 112 kg. Jeg er en rigtig stor fyr, brede skuldre og høj. Ikke direkte fed, men skal helt sikkert smide nogle kilo.

Personligt tror jeg, at det er motionen jeg mangler. Jeg skal op i det center noget mere, og sætte intensiteten ned, så jeg kan holde længere. Det vil være mit bud.

Mht. styrktræning. Jeg troede det var bedst, at smide overskydende vægt, inden man begyndte på styrketræning? Jeg troede til gengæld også, at konditionstræning var bedst til vægttab. Jeg har helt sikkert tænkt mig at styrketræne, men ville simpelthen lige smide lidt kilo først.

Styrketræning er meget gavnligt ved vægttab. Muskler er aktivt kropsvæv, der gram for gram bruger kræver mere energi at vedligeholde end fedtvæv. Under perioder med kalorieunderskud, som under et vægttab, vil kroppen altså også tabe både fedtvæv og muskelvæv da den prøver at spare energi. Det er en overlevelsesmekanisme, kroppen tror jo at den sulter. For at undgå at miste muskelvæv skal musklerne stimuleres med styrketræning.

Fænomenet yoyo diæt har også noget med tab af muskelmasse at gøre. Under streng diæt taber man vægt men meget af det er muskelmasse. Da muskelmasse jo er aktivt væv, falder ens stofskifte, så hvis man går tilbage til sin normale kost vil man højst sandsynligt opnå samme vægt som før diæten eller højere, bare med mindre muskelmasse. Endnu en diæt gør det bare værre.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning er meget gavnligt ved vægttab. Muskler er aktivt kropsvæv, der gram for gram bruger kræver mere energi at vedligeholde end fedtvæv. Under perioder med kalorieunderskud, som under et vægttab, vil kroppen altså også tabe både fedtvæv og muskelvæv da den prøver at spare energi. Det er en overlevelsesmekanisme, kroppen tror jo at den sulter. For at undgå at miste muskelvæv skal musklerne stimuleres med styrketræning.

Fænomenet yoyo diæt har også noget med tab af muskelmasse at gøre. Under streng diæt taber man vægt men meget af det er muskelmasse. Da muskelmasse jo er aktivt væv, falder ens stofskifte, så hvis man går tilbage til sin normale kost vil man højst sandsynligt opnå samme vægt som før diæten eller højere, bare med mindre muskelmasse. Endnu en diæt gør det bare værre.

Okay, jamen så er styrketræning måske ikke en så dum idé. Det vil jeg da helt sikkert flette ind i løbet af ugen! De fleste af mine venner har plaget mig i årevis om at gå igang med styrketræning, simpelthen fordi jeg er så stor. Jeg har lige kroppen til det siger de :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil se om jeg kan komme igang med en madlog, for at få styr på maden. Dog synes jeg ikke selv at jeg spiser så tosset!

Min kost består for det meste af rugbrød med diverse pålæg, leverpostej, hamburryg, kyllingestykker osv. Grøntsager som agurk, tomat og avocado. Fisk som tun eller kippers. Jeg laver ikke så meget mad, men skal nok til det. Gerne nogle pastaretter med fuldkornspasta med tilbehør. Jeg spiser ikke slik, chips, chokolade eller andet af det værste. Sodavand drikker jeg kun ved lejligheder. Bajere ryger ned i weekenden, og dem skal der vist også skæres ned på.

Af motion kører jeg 30-45 minutter på motionscykel, stort set hver dag. Jeg kører i højt tempo, med min puls imellem 150-160. Cyklen siger at jeg forbrænder ca. 220-250 kalorier på den tid.

Jeg har:

Basalstofskifte: 2440 kcal.

Totalt energiforbrug: 4176 kcal.

Jeg er 190 cm høj og vejer ca. 112 kg. Jeg skal smide 20 kg.

Er det muligt for mig at tabe mig på denne måde, eller skal der mere til?

Link to comment
Share on other sites

Dav. Jeg skal smide 20 kg, og er derfor startet i et center, hvor jeg cykler på en motionscykel.

Jeg cykler 20 km, en 2-3 gange om ugen. Jeg kører med høj intensitet, hvor pulsen ligger på 160!

Min kost består mest af pasta, rugbrød, pålæg såsom leverpostej, hamburryg, tun, kippers, fiskefrikadeller. Jeg plejer også at spise en del agurk og tomat! Det er ikke så varieret, desværre.

Gør jeg noget helt forkert? Jeg har været igang i 3 uger, og der er intet sket. Er det kosten eller motionen den er gal med? Er meget frustreret! :/

Du spiser alt for meget, jeg holder kun vægten og spiser ikke alt det.

Link to comment
Share on other sites

Du spiser alt for meget, jeg holder kun vægten og spiser ikke alt det.

Jeg spiser sgu da ikke alt det på en dag. Det er bare et udvalg af hvad jeg plejer at spise, det er jo forskelligt hvad jeg vælger fra dag til dag.

På en dag kunne jeg fx spise:

En portion cornflakes / havregryn til morgenmad.

2-3 skiver rubrød til frokost, med diverse pålæg. Altid med agurk / tomat / avocado til.

Aftensmad består for det meste også af en skive rugbrød eller to, måske med en dåse tun.

Mellem-måltider består af frugt!

Jeg drikker kun vand, mælk og en gang imellem kakaomælk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser sgu da ikke alt det på en dag. Det er bare et udvalg af hvad jeg plejer at spise, det er jo forskelligt hvad jeg vælger fra dag til dag.

På en dag kunne jeg fx spise:

En portion cornflakes / havregryn til morgenmad.

2-3 skiver rubrød til frokost, med diverse pålæg. Altid med agurk / tomat / avocado til.

Aftensmad består for det meste også af en skive rugbrød eller to, måske med en dåse tun.

Mellem-måltider består af frugt!

Jeg drikker kun vand, mælk og en gang imellem kakaomælk.

Når okii hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser sgu da ikke alt det på en dag. Det er bare et udvalg af hvad jeg plejer at spise, det er jo forskelligt hvad jeg vælger fra dag til dag.

På en dag kunne jeg fx spise:

En portion cornflakes / havregryn til morgenmad.

2-3 skiver rubrød til frokost, med diverse pålæg. Altid med agurk / tomat / avocado til.

Aftensmad består for det meste også af en skive rugbrød eller to, måske med en dåse tun.

Mellem-måltider består af frugt!

Jeg drikker kun vand, mælk og en gang imellem kakaomælk.

Hvis det med kalorie-regnskab forvirrer dig kan du tage den nemme version: Prøv at spise én ting mindre til hvert måltid. Hvis du eks kan se at du ikke taber dig med 3 skiver rugbrød til frokost så skær det ned til 2 osv. Det samme med aftensmad. Her vil kost-dagbogen være rigtig god for dig til at sammenligne med forrige ugers mængde af mad. :smile:

Best of luck

Lars

Link to comment
Share on other sites

[redigeret af moderator, citat af slettet indlæg]

Lars L. Andersen - Ok. Jeg forstår bare ikke, hvordan jeg kan spise for meget. Jeg spiser fandme ikke særlig meget for tiden, og det er kun rugbrød, pålæg, grøntsager og frugt jeg får ind. Jeg ved godt det ikke er en særlig varieret kost, men det kan da ikke være for meget eller usundt?

Jeg flytter snart i egen lejlighed, hvor jeg helt sikkert skal til at lave noget rigtigt mad.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

[redigeret af moderator, citat af slettet indlæg]

Provsten, der ryger nemt flere kalorier ned end man regner med. Det bedste du kan gøre er at være systematisk i din tilgang, enten i form af kalorie regnskab og/eller at skære ned i mængden i forhold til forrige ugers indtag. Og pas specielt på med flydende kalorier, der ryger nemt flere ned end man regner med.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Styrketræning er meget gavnligt ved vægttab. Muskler er aktivt kropsvæv, der gram for gram bruger kræver mere energi at vedligeholde end fedtvæv. Under perioder med kalorieunderskud, som under et vægttab, vil kroppen altså også tabe både fedtvæv og muskelvæv da den prøver at spare energi. Det er en overlevelsesmekanisme, kroppen tror jo at den sulter. For at undgå at miste muskelvæv skal musklerne stimuleres med styrketræning.

Fænomenet yoyo diæt har også noget med tab af muskelmasse at gøre. Under streng diæt taber man vægt men meget af det er muskelmasse. Da muskelmasse jo er aktivt væv, falder ens stofskifte, så hvis man går tilbage til sin normale kost vil man højst sandsynligt opnå samme vægt som før diæten eller højere, bare med mindre muskelmasse. Endnu en diæt gør det bare værre.

Det er altså en generel misforståelse, at styrketræning gavner et vægttab så meget, som du gør det til. Du har ret i dét du siger mht. at muskelvæv er aktivt, men udviklingen af den aerobe kapacitet, hjælper et vægttab langt mere end udviklingen af den anaerobe kapacitet, som det er tilfældet ved decideret styrketræning. Styrketræning er jo ikke den eneste metode til at få muskelmasse på; det er bare den mest effektive i henhold til at få størst muskler. Ved at træne musklerne aerobt, forbrænder det ikke bare mere imens det gøres, men musklerne udvikles også til at have en større aerob kapacitet; hvilket gør, at der kan arbejdes mere.

Jeg ved godt, at undersøgelser har vist, at styrketræning kan hjælpe i forbindelse med et vægttab og ingen tvivl om det, men jeg mindes også, at det var i sammenhæng med intens cardio.

Link to comment
Share on other sites

Det er altså en generel misforståelse, at styrketræning gavner et vægttab så meget, som du gør det til. Du har ret i dét du siger mht. at muskelvæv er aktivt, men udviklingen af den aerobe kapacitet, hjælper et vægttab langt mere end udviklingen af den anaerobe kapacitet, som det er tilfældet ved decideret styrketræning. Styrketræning er jo ikke den eneste metode til at få muskelmasse på; det er bare den mest effektive i henhold til at få størst muskler. Ved at træne musklerne aerobt, forbrænder det ikke bare mere imens det gøres, men musklerne udvikles også til at have en større aerob kapacitet; hvilket gør, at der kan arbejdes mere.

Jeg ved godt, at undersøgelser har vist, at styrketræning kan hjælpe i forbindelse med et vægttab og ingen tvivl om det, men jeg mindes også, at det var i sammenhæng med intens cardio.

Styrketræning har signifikant effekt på vægttab sammen med cardio, det kan der ikke kommes uden. Jeg kan ikke forstå den problematik du opsætter. Det kommer ikke bag på nogen at jo støre motoren er jo mere kan den sluge. Så har du mere muskelmasse kan du potentialt forbrænde mere under cardio, stiger din mængde af muskelmasse, stiger dit basalstofskifte også. For mig at se kommer aerob kapacitet først ind i billedet når det snakkes præstation, og ikke nødvendigvis når snakken går på at øge energi forbruget.

Aerob kapacitet er et mål for udholdenheden, evnen til at udføre arbejde i længere tid, og afggørende for når man begynder at tale om substratvalg i forbindelse med arbejde. Det er altid godt at at have en god aerob kapacitet, fordi man derved kan spare på glykogendepoterne og vælge fedt som energisubstrat. Ved vægttab gælder det om at forbuge energi, og det er ligegyldigt om det kommer fra fedt eller kulhydrat i den henseende. Så på den led hjælper en forbedret aerob kapacitet ikke.

Anaerob kapacitet synes mere væsentlig. Det er et udtryk for den største anaerobe energifrigørelse. Det er afgørende for hvor længe man kan arbejde med højintensitet.

Men igen er det først vigtigt når der skal snakkes præstation.

Det er sgu begrænset hvor meget muskelmasse kan øges ved cardio!!!! Du bliver nød til at se på hvilken type muskelfibre som er de primært belastede ved cardio (de røde), og hvilken der har det største potentialle for at vokse (de hvide)

Det mest optimale er uden tvivl en god kombi af både cardio og styrrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning har signifikant effekt på vægttab sammen med cardio, det kan der ikke kommes uden. Jeg kan ikke forstå den problematik du opsætter. Det kommer ikke bag på nogen at jo støre motoren er jo mere kan den sluge. Så har du mere muskelmasse kan du potentialt forbrænde mere under cardio, stiger din mængde af muskelmasse, stiger dit basalstofskifte også. For mig at se kommer aerob kapacitet først ind i billedet når det snakkes præstation, og ikke nødvendigvis når snakken går på at øge energi forbruget.

Aerob kapacitet er et mål for udholdenheden, evnen til at udføre arbejde i længere tid, og afggørende for når man begynder at tale om substratvalg i forbindelse med arbejde. Det er altid godt at at have en god aerob kapacitet, fordi man derved kan spare på glykogendepoterne og vælge fedt som energisubstrat. Ved vægttab gælder det om at forbuge energi, og det er ligegyldigt om det kommer fra fedt eller kulhydrat i den henseende. Så på den led hjælper en forbedret aerob kapacitet ikke.

Anaerob kapacitet synes mere væsentlig. Det er et udtryk for den største anaerobe energifrigørelse. Det er afgørende for hvor længe man kan arbejde med højintensitet.

Men igen er det først vigtigt når der skal snakkes præstation.

Det er sgu begrænset hvor meget muskelmasse kan øges ved cardio!!!! Du bliver nød til at se på hvilken type muskelfibre som er de primært belastede ved cardio (de røde), og hvilken der har det største potentialle for at vokse (de hvide)

Det mest optimale er uden tvivl en god kombi af både cardio og styrrketræning.

Det er også dette jeg har hørt, dog med den lille tilføjelse, at det var smart at smide overskydende vægt, inden man begyndte at styrketræne fast. Derfor cykler eller løber jeg stort set hver dag, for at få den pokkers vægt af.

Jeg har ikke vejet mig i et stykke tid, så ved ikke om det virker endnu. Men hvis stort set daglig motion ikke virker, så forstår jeg ikke kroppen længere. Jeg nægter at tro at min kost er problemet. Jeg spiser eller drikker intet usundt i øjeblikket!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share