Hvorfor taber jeg mig ikke?


Provsten
 Share

Recommended Posts

Det er også dette jeg har hørt, dog med den lille tilføjelse, at det var smart at smide overskydende vægt, inden man begyndte at styrketræne fast. Derfor cykler eller løber jeg stort set hver dag, for at få den pokkers vægt af.

Jeg har ikke vejet mig i et stykke tid, så ved ikke om det virker endnu. Men hvis stort set daglig motion ikke virker, så forstår jeg ikke kroppen længere. Jeg nægter at tro at min kost er problemet. Jeg spiser eller drikker intet usundt i øjeblikket!

Det er forkert, Kom i gang med vægtene... og forsæt med konditionstræningen

Link to comment
Share on other sites

Måske begynde at løbe i stedet for at cykle?

Hvis din knæ kan holde til belastningen, så er løb en udemærket ting.

som du selv er inde på, så vil en større variation af din kost give mere pote. fx hvad med at droppe smøret; bruge leverpostej fra den grønneslagter (i et tyndt lag).

Hvad med at forsøge dig med SouthBeach-kuren. Det er en rigtig mandekost.....men husk for guds skyld fibre fibre og fibre. Ellers går din fordøjelse i stå og det er i mangel af bedre: skide irriterende :-)

mvh

Carsten

Link to comment
Share on other sites

Måske spørger jeg dumt, men hvor mange kalorier skal jeg indtage dagligt? Det er jeg nødt til at vide, for at kunne skære ned. Jeg er 20 år gammel, 190 cm høj og vejer omkring 112 kg. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor jeg ikke taber mig - går det bare meget langsomt?

Lad os tage et eksempel. Klokken er nu 12.42, og jeg har indtil videre spist: En portion havregryn med mælk, 3 skiver rugbrød, 6 små stykker kyllingepålæg og en dåse tun. Det regner jeg selv sammen til omkring 1000 kalorier - er det helt ved siden af? Resten af i dag tager jeg måske et par skiver rugbrød til, eller laver noget pasta med nogle grøntsager i. Sig mig, spiser jeg for meget, eller skal jeg bare have mere tålmodighed? Min kost har været sådan her i lidt over en måned nu.

I øjeblikket træner jeg ikke, da jeg er ekstremt forkølet. Men jeg har faktisk planlagt at gå over i noget styrketræning, i stedet for alt den cykling. Jeg forbrænder knap 200 kalorier på den halve times cykeltur, og det virker ikke som nok. Desuden har jeg hørt at en god omgang styrketræning 3 gange om ugen, virkelig kan give pote. Jeg mangler nok bare et program, ellers må jeg tage lidt af hvert.

Link to comment
Share on other sites

Os, der gerne vil have smidt alt det overflødige fedt, vi ønsker vel at forbrænde energi, som en gammel Chevrolet Corvette fra 1970'erne 5 km/l - altså bruge så meget muligt energi på mindst muligt(kører kort på literen). Det opnår man - jfr. min overbevisning ved intens styrketræning.

Hvis man ønsker at opbygge en krop der fungerer som en Suzuki Alto / Toyota Yaris 20 Km/l - så skal man træne virkelig lange cardio-workouts og ikke så meget eller intet styrketræning. På den måde skaber man en krop, der udnytter sin energi rigtig godt(kører langt på literen), så den kan klare de timelange workouts. Jeg TROR tilmed sådan en krop vil være tilbøjelig til at lagre mere fedt rundt omkring - så den har et "lager" med på de lange cardioture.

Jeg vil helst det første

Jeg er ikke sikker på det er 100% rigtigt det jeg skriver - men jeg tror der er noget om snakken.. :blush:

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Forresten, lige en ting til. Alt mit fedt sidder virkelig meget på maven, som et stort og belastende bildæk. Bør jeg fokusere meget på maveøvelser, eller vil det ikke ændre noget?

Du kan ikke punktslanke. Simple as that. Men selvfølgelig vil du have fordel af at få strammet mavemuskulaturen op rent udseendemæssigt. Det vil bare ikke fokusere din fedtforbrænding til maven.

Derudover, så prøv at google "kalorieberegner" og benyt én af dem du finder til at regne dit kaloriebehov ud.

Link to comment
Share on other sites

Os, der gerne vil have smidt alt det overflødige fedt, vi ønsker vel at forbrænde energi, som en gammel Chevrolet Corvette fra 1970'erne 5 km/l - altså bruge så meget muligt energi på mindst muligt(kører kort på literen). Det opnår man - jfr. min overbevisning ved intens styrketræning.

Hvis man ønsker at opbygge en krop der fungerer som en Suzuki Alto / Toyota Yaris 20 Km/l - så skal man træne virkelig lange cardio-workouts og ikke så meget eller intet styrketræning. På den måde skaber man en krop, der udnytter sin energi rigtig godt(kører langt på literen), så den kan klare de timelange workouts. Jeg TROR tilmed sådan en krop vil være tilbøjelig til at lagre mere fedt rundt omkring - så den har et "lager" med på de lange cardioture.

Jeg vil helst det første

Jeg er ikke sikker på det er 100% rigtigt det jeg skriver - men jeg tror der er noget om snakken.. :blush:

Det er ren poesi det dér, CKF1 :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke punktslanke. Simple as that. Men selvfølgelig vil du have fordel af at få strammet mavemuskulaturen op rent udseendemæssigt. Det vil bare ikke fokusere din fedtforbrænding til maven.

Derudover, så prøv at google "kalorieberegner" og benyt én af dem du finder til at regne dit kaloriebehov ud.

Ok, vil det sige at mit basalstofskifte er mit daglige kaloriebehov? I så fald har jeg brug for 2440 kcal om dagen, og jeg skal derfor ned på omkring 2000 for at smide vægt? Er det sådan det fungerer?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hey. Ved ikke om nogle stadig følger med, men jeg ville lige komme med en lille opdatering. Jeg har nu tabt mig 4 kilo, så det går langsomt den rigtige vej.

Jeg har planer om at anskaffe mig en rigtig cykel, og få cyklet nogle rigtige ture og evt. også begynde at løbe. Træningscenteret fungerer ikke rigtigt for mig, medmindre jeg får lyst til styrketræning på et senere tidspunkt. Indtil videre tror jeg hellere, at jeg vil ud og dyrke noget motion i naturen :)

Det var bare det :P

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning har signifikant effekt på vægttab sammen med cardio, det kan der ikke kommes uden. Jeg kan ikke forstå den problematik du opsætter. Det kommer ikke bag på nogen at jo støre motoren er jo mere kan den sluge. Så har du mere muskelmasse kan du potentialt forbrænde mere under cardio, stiger din mængde af muskelmasse, stiger dit basalstofskifte også. For mig at se kommer aerob kapacitet først ind i billedet når det snakkes præstation, og ikke nødvendigvis når snakken går på at øge energi forbruget.

Aerob kapacitet er et mål for udholdenheden, evnen til at udføre arbejde i længere tid, og afggørende for når man begynder at tale om substratvalg i forbindelse med arbejde. Det er altid godt at at have en god aerob kapacitet, fordi man derved kan spare på glykogendepoterne og vælge fedt som energisubstrat. Ved vægttab gælder det om at forbuge energi, og det er ligegyldigt om det kommer fra fedt eller kulhydrat i den henseende. Så på den led hjælper en forbedret aerob kapacitet ikke.

Anaerob kapacitet synes mere væsentlig. Det er et udtryk for den største anaerobe energifrigørelse. Det er afgørende for hvor længe man kan arbejde med højintensitet.

Men igen er det først vigtigt når der skal snakkes præstation.

Det er sgu begrænset hvor meget muskelmasse kan øges ved cardio!!!! Du bliver nød til at se på hvilken type muskelfibre som er de primært belastede ved cardio (de røde), og hvilken der har det største potentialle for at vokse (de hvide)

Det mest optimale er uden tvivl en god kombi af både cardio og styrrketræning.

Jeg siger heller ikke, at styrketræning ikke kan supplere cardio fantastisk. Det gør det. Ingen tvivl. Men, det er CARDIO og styrketræning ved siden af, ikke omvendt

Jeg tror ikke helt, at du har styr på den mængde energi, som rent faktisk bruges i anaerob kontra aerob træning:

Så har du mere muskelmasse kan du potentialt forbrænde mere under cardio

Hvis den øgede mængde muskelmasse er 'de helt hvide', som fås ved styrketræning, forbrænder disse ikke en skid under cardio, netop fordi, at de ikke kan arbejde så godt aerobt. Hvis du vil have aktiveret de ekstra muskelfibre, som har vokset sig store og stærke, må du nødvendigvis også give dem en belastning, hvor de kan præstere, nemlig styrketræning. Derfor forbrænder du ikke væsentligt mere under cardio ved at have store muskler ad den anaerobe vej.

Aerob kapacitet er et mål for udholdenheden, evnen til at udføre arbejde i længere tid, og afggørende for når man begynder at tale om substratvalg i forbindelse med arbejde. Det er altid godt at at have en god aerob kapacitet, fordi man derved kan spare på glykogendepoterne og vælge fedt som energisubstrat.

Du glemmer et simpelt fysiologisk faktum: Kulhydrat er kroppens primære energikilde. Dette gælder OGSÅ under aerob træning. Hvis du løber i høj intensitet(75-100% vO2max), forbrænder du næsten kun kulhydrat i form af glykogen under træningen. Selv i fodboldkampe og 10 km konkurrenceløb(altså, hvor det går hurtigt), forbrænder du udelukkende glykogen.

Ved vægttab gælder det om at forbuge energi, og det er ligegyldigt om det kommer fra fedt eller kulhydrat i den henseende. Så på den led hjælper en forbedret aerob kapacitet ikke.

Som du selv siger, er det egentlig ligegyldigt hvilket substrat der bruges, da det handler over den overall mængde energi, som forbrændes. Du burde ikke være et sekund i tvivl om hvilken træningsform, som forbrænder den største mængde energi pr. session. Aerob træning.

Det kan godt være, at et enkelt løft af maksimumvægt i styrketræning forbrænder den meste energi i momentet, men prøv du, om du kan løfte med maksimumvægt 45 minutter i streg. Hvis du kan det, så vil jeg personligt smede dig en medalje af guld. Nej, du kan løfte hvad der svarer sammenlagt til maksimum 60-120 sekunders løft pr. muskelgruppe i en hel styrketræningssession.

Derfor forbruger du ikke en skid energi under styrketræning. Du bør hellere træne aerobt og have hele din kredsløbsmuskulatur i gang, en forøget puls og hele din ydeligere muskulatur igang, for at holde din kropsvægt oprejst under højintensitetsløb. Der er ingen tvivl her, hvad der forbrænder mest.

Jo længere tid du kan løbe på højest mulige intensitet, jo mere energi forbruger du og jo mere taber du dig. It is that simple. Så ved at træne din aerobe kapacitet, vil du automatisk kunne præstere længere og dermed forbruge mere energi.

At styrketræning har en positiv indvirkning på vægttab, skal du finde i andre sammenhænge. Hvis jeg lige hurtigt tænker mig om, kan det sagtens have noget at gøre med frigivelsen af væksthormon og andet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke taber dig, så kan du gøre følgende:

Investér i en køkkenvægt og installér det program Anders Holm linker til, eller KropKost excel arket, så du 100% kan monitorere hvad du spiser og drikker. Dvs. du skal veje din Kylling, leverpostej, havregryn etc. Brug MOL's kalorieudregner som udgangspunkt, og justér så derefter. Hvis du ikke taber dig, så gør som de andre anbefaler, skær lidt fra. Vej dig med samme vægt og på samme tidspunkt af døgnet, helst om morgenen inden du spiser.

Du skriver: En portion havregryn med mælk, 3 skiver rugbrød, 6 små stykker kyllingepålæg og en dåse tun.

Det kan være alt fra 1200 kcal til 600kcal afhængig af portionsstørrelse (groft sagt), derfor er det vigtigt du måler og vejer alt.

Opret en trænings- og mad-log, brug tid på at læse om ernæring/kost-sammensætning, evt. de Protein/Fedt/Kulhydrat FAQ's der er her i forummet. Jo mere du ved om det, jo mere får du ud af det i længden. Find ud af, hvilken sund mad du kan lide og tag udgangspunkt i det. Det er trods alt vigtigt du holder motivationen og ikke giver op pga. frustrationer.

Et eller andet sted går det galt for dig, når du ikke taber dig og ingen her på forummet kan sige dig, hvad det er helt præcist, med mindre du går mere i dybden med det. Bottom line: Kcal underskud = vægttab, med mindre du har en eller anden thyroid sygdom. Find og ret fejlen!

Sæt nogle realistiske mål og delmål. Mange mennesker opgiver, når deres mål er et 2kg ugentligt vægttab med 7x cardio om ugen.

Held og lykke med det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share