Det store projekt


Bjarkan
 Share

Recommended Posts

Hej dette er min første post her på dette forum, jeg er nu på 4 uge i et større vægttabs projekt. Jeg er 30 år, 180cm høj, og vejer nu efter et par uger 120kg, hvilket er ca 7kg mindre end jeg højest har vejet.

Jeg er heldigvis stadig i nogenlunde sund tilstand dvs. ingen problemer med tikkeren eller lignende. Jeg har tidligere dyrket masser af motion og styrketrænet meget. Da staturen var bedst vejede jeg 86kg hvilket igen er mit endelige mål. Nok om mig nu til det som det drejer sig om.

Jeg har som mål at tabe 34 kg og min plan er som følger: Sund mad med en diæt på ca 500kcal mindre end nødvendigt (Her mangler jeg lidt viden om hvad nødvendigt er, går indtil videre ud fra at jeg behøver ca 2000kcal så forsøger at begrænse mig til 1500kcal omdagen, i sund/naturlig kost)

Ifølge beregneren her på siden har jeg et basalstofskifte på 2517 og et totalt energiforbrug på 4592, men betyder det så at hvis jeg rent faktisk holder mig på 1500kcal indtag om dagen så er jeg på -3000 ? Det lyder lidt vildt ?

Herudover cykler jeg 45-50min om dagen ved moderat intensitet, hvilket ifølge cyklen er 500-550kcal forbrændt.

Jeg regner med at jeg skal have et underskud på 7700kcal for at tabe 1kg så i alt 261800kcal og med ca 1000kcal i underskud om dagen så ligner det 262 dages træning, dette er selvfølgeligt enormt længe, men regner med at når jeg kommer godt i gang og kan mærke at formen bliver bedre, så kan jeg oven i cyklingen også styrketræne og dermed nedbringe tidshorisonten betydeligt.

Så mit spørgsmål er vel egentligt er min matematik korrekt, har jeg huller i min viden eller kan i foreslå en bedre tilgang ?

Kan lige tilføje at jeg er begyndt at tage nogen vitaminpiller fra den lokale helsekost butik, pillerne er organiske og dække rigeligt mit behov. Ved ikke om det bare er placebo effekt, men jeg har allerede efter et par uger mere energi(kan også værefordi jeg ikke drikker 1,5-3L cola om dagen dog)

Edited by Bjarkan
Link to comment
Share on other sites

Hej dette er min første post her på dette forum, jeg er nu på 4 uge i et større vægttabs projekt. Jeg er 30 år, 180cm høj, og vejer nu efter et par uger 120kg, hvilket er ca 7kg mindre end jeg højest har vejet.

Jeg er heldigvis stadig i nogenlunde sund tilstand dvs. ingen problemer med tikkeren eller lignende. Jeg har tidligere dyrket masser af motion og styrketrænet meget. Da staturen var bedst vejede jeg 86kg hvilket igen er mit endelige mål. Nok om mig nu til det som det drejer sig om.

Jeg har som mål at tabe 34 kg og min plan er som følger: Sund mad med en diæt på ca 500kcal mindre end nødvendigt (Her mangler jeg lidt viden om hvad nødvendigt er, går indtil videre ud fra at jeg behøver ca 2000kcal så forsøger at begrænse mig til 1500kcal omdagen, i sund/naturlig kost)

Ifølge beregneren her på siden har jeg et basalstofskifte på 2517 og et totalt energiforbrug på 4592, men betyder det så at hvis jeg rent faktisk holder mig på 1500kcal indtag om dagen så er jeg på -3000 ? Det lyder lidt vildt ?

Herudover cykler jeg 45-50min om dagen ved moderat intensitet, hvilket ifølge cyklen er 500-550kcal forbrændt.

Jeg regner med at jeg skal have et underskud på 7700kcal for at tabe 1kg så i alt 261800kcal og med ca 1000kcal i underskud om dagen så ligner det 262 dages træning, dette er selvfølgeligt enormt længe, men regner med at når jeg kommer godt i gang og kan mærke at formen bliver bedre, så kan jeg oven i cyklingen også styrketræne og dermed nedbringe tidshorisonten betydeligt.

Så mit spørgsmål er vel egentligt er min matematik korrekt, har jeg huller i min viden eller kan i foreslå en bedre tilgang ?

Kan lige tilføje at jeg er begyndt at tage nogen vitaminpiller fra den lokale helsekost butik, pillerne er organiske og dække rigeligt mit behov. Ved ikke om det bare er placebo effekt, men jeg har allerede efter et par uger mere energi(kan også værefordi jeg ikke drikker 1,5-3L cola om dagen dog)

En anden vil nok gerne se dit regnestykke igennem. Der er mange flinke vidende mennesker herinde med meget tid.

Det jeg især noterer mig ved er din sidste linje. Skærer du 1,5-3 L cola om dagen væk (hvis det altså er sukker-cola) og træner så er du ganske godt på vej.

Nu ved jeg ikke helt hvad du kan lide at spise. Det bør man altid tage udgangspunkt i ellers kan det blive svært at holde i længden. Men spiser du meget groft: brød, ris og pasta samt en masse grøntsager, magert kød og mælkeprodukter samt fx. havregryn med mælk til morgenmad uden sukker og træner en del så behøver du i princippet ikke bekymre dig så meget om hvad du spiser - så vil du automatisk tabe dig. Husk at drikke meget vand - koldt vand i køleskabet smager glimrende. Skal du endlig flippe ud så gør det i sukkerslik - ikke chips, chokolade, is og lign. - og slet ikke sukker-sodavand/saftevand....

Det var lige et par gode råd. Og lige et sidste.

Skræl fx nogle gulerødder hver dag og læg i vand - så kan du spise dem hver gang du føler lidt sult - du kan umuligt tage på af gulerødder (så her kan du spise ALLE dem du vil).

Ovenstående er den nemme metode, den anden metode (du nævner) bliver ofte lidt besværlig i længden - men den virker, hvis man ellers kan holde den. Personligt ville jeg til enhver tid tage den nemme metode.

Foresten, husk at strukturere dine indkøb så du altid har de sunde og gode ting i huset. Ellers kan man nemt falde i.

Er du ude så tag gulerødder, æble, mellemmader med.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, jeg har et lidt anstrengt forhold til gullerødder, men spiser frugt og grønt samt god fornuftigt mad som pasta, kødsovs gene med grøntsager, holder det så vidt muligt til en potion og ikke for meget, derudover spiser jeg rugbrød og ofte sushi

Det var alm coca cola jeg drak så ja der sker en stor forskel.

Jeg sidder og læser lidt op på gamle tråde og jeg kan ikke rigtigt komme udenom at holder jeg mig til 1500kcal så går det for hurtigt, og jeg har da også oplevet at jeg har lidt svæt ved at holde energi til cyklen, jeg må spise lidt mere og tænker at jeg evt kunne forsøge mig med en eller anden form for energi før ? mens ? efter ? jeg cykler.

Det er super vigtigt for mig at jeg taber mig på en sund måde, sandheden er at når man er så stor som jeg så behøver man meget energi men hvor meget kan jeg max være i underskud på en dag og samtidigt tabe mig på en sund og ordentlig måde ? er -2000kcal for meget ? det ville sågive mig ca 1kg om ugen det er vel ok ?

Link to comment
Share on other sites

Normalt er det anbefalelsesværdigt at tabe cirka ½-1 kg om ugen - ikke mere - så ryger der for meget muskelmasse.

Huske almindelig pasta er ikke sund mad, men svarer til hvidt brød. Det skal være fuldkornspasta, hvis det skal være fornuftig mad.

Gulerøder var bare et eksempel da det fungerer så godt. Det kan være hvilken som helst grøntsag - men det er svært at finde en der kan hamle op med gulerod som snack, synes jeg.

Æbler og anden frugt fungerer også udmærket, men der er væsentlig mere energi i - så her kan man i princippet komme til at overspise.

Et andet godt råd, er mange små portioner. Pånær måske lige morgenmaden, som godt må være en stor portion havregryn med mælk.

Spiser du salat og grøntsager så kan du spise akkurat lige så meget du har lyst til - kæmpeportioner, hvis du har lyst til det. Du kan ikke tage på (i praksis) af at spise salat og grøntsager.

Det er også forholdsvis svært at spise for meget hvis du spiser grove kornprodukter og magert kød.

En fornuftig proteinbar eller bananer kunne bruges før/under/efter cykelturen.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige erfaring er lidt i stil med Antaeus', mht at man kun holder sig til sund mad og når man får slik/spisetrang så spiser man grøntsager (evt. light sodavand). Ofte spiser jeg selv en lille protein shake og et halvt dampet broccolihoved med lidt stærk chiliketchup om aftenen. Det er både sundt og nærende, plus det tager en god bid af sulten.

Personligt har jeg erfaret at den matematiske model er besværlig - og det til trods for jeg normalt er fan af at putte ting i tabeller, formler, skemaer osv. - eftersom det er svært at beregne det præcise ligevægtsindtag og derefter ligge 500kcal under. For mit vedkommende bliver det svært at ramme præcist 500kcal i underskud. Jeg har erfaret at det er svært at beregne den præcise mængde af olie til stegning, kalorier indtaget i form af lasagne og spaghetti kødsovs (selvfølgelig med fedtfattigt kød, fuldkorn og godt med grøntsager:)) Desuden skal du huske at medregne diverse drikkevarer lørdag aften, og det kan være svært at huske om man lige fik 6, 7, 8 eller 12 øl!

I stedet vil jeg også foreslå dig at gøre som Antaeus foreslår, holde dig til de sunde madvarer og træde op på vægten ugentligt/hver fjortenes dag, og så længe vægten går nedad med et ½-1 kg om ugen så passer madindtaget omtrentligt. Til sidst har jeg haft gode erfaringer med at indtage størstedelen af mine kulhydrater om morgenen og trappe ned i løbet af dagen således at ens aftensmåltid hovedsageligt består og kød, fedt og grøntsager samt kun en lille portion kulhydrater i form af stivelse.

Link to comment
Share on other sites

Lige en notits - Jeg er på samme mission som trådstarter, og jeg kunne virkelig godt bruge idéer til mad som er godt at spise. Ved ikke om trådstarter også kunne! Men en masse inspiration ville virkelig hjælpe mig personligt :)

Nede i Off Topic er der en tråd med madbilleder, hvor der også ofte er postet en opskrift til: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=45758

Der er 39 sider, så mon ikke du kan finde etellerandet der frister lidt?

Link to comment
Share on other sites

Nede i Off Topic er der en tråd med madbilleder, hvor der også ofte er postet en opskrift til: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=45758

Der er 39 sider, så mon ikke du kan finde etellerandet der frister lidt?

Ser sgu glimrende ud faktisk, det må jeg se nærmere på. Jeg synes bare det er svært at vide hvor meget man skal lave, hvis man stadig skal tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Ser sgu glimrende ud faktisk, det må jeg se nærmere på. Jeg synes bare det er svært at vide hvor meget man skal lave, hvis man stadig skal tabe sig.

Så er det jo du skal i gang med kalorieberegneren. Jeg synes personligt det er dejlig let at bruge madlog.dk. Stort set alle varer du kan finde i nærmeste supermarked er listet på siden og du skal intet andet gøre end at veje af og taste ind. Mange varer er sågar opgivet i skiver eller stykker - fx en skive rugbrød. Lettere bliver det sgu ikke. Ovenikøbet laver siden et fint lille lagkagediagram over hvordan dit indtag er fordelt mht protein, kulhydrat og fedt.

Link to comment
Share on other sites

Hej dette er min første post her på dette forum, jeg er nu på 4 uge i et større vægttabs projekt. Jeg er 30 år, 180cm høj, og vejer nu efter et par uger 120kg, hvilket er ca 7kg mindre end jeg højest har vejet.

Jeg er heldigvis stadig i nogenlunde sund tilstand dvs. ingen problemer med tikkeren eller lignende. Jeg har tidligere dyrket masser af motion og styrketrænet meget. Da staturen var bedst vejede jeg 86kg hvilket igen er mit endelige mål. Nok om mig nu til det som det drejer sig om.

Jeg har som mål at tabe 34 kg og min plan er som følger: Sund mad med en diæt på ca 500kcal mindre end nødvendigt (Her mangler jeg lidt viden om hvad nødvendigt er, går indtil videre ud fra at jeg behøver ca 2000kcal så forsøger at begrænse mig til 1500kcal omdagen, i sund/naturlig kost)

Ifølge beregneren her på siden har jeg et basalstofskifte på 2517 og et totalt energiforbrug på 4592, men betyder det så at hvis jeg rent faktisk holder mig på 1500kcal indtag om dagen så er jeg på -3000 ? Det lyder lidt vildt ?

Herudover cykler jeg 45-50min om dagen ved moderat intensitet, hvilket ifølge cyklen er 500-550kcal forbrændt.

Jeg regner med at jeg skal have et underskud på 7700kcal for at tabe 1kg så i alt 261800kcal og med ca 1000kcal i underskud om dagen så ligner det 262 dages træning, dette er selvfølgeligt enormt længe, men regner med at når jeg kommer godt i gang og kan mærke at formen bliver bedre, så kan jeg oven i cyklingen også styrketræne og dermed nedbringe tidshorisonten betydeligt.

Så mit spørgsmål er vel egentligt er min matematik korrekt, har jeg huller i min viden eller kan i foreslå en bedre tilgang ?

Kan lige tilføje at jeg er begyndt at tage nogen vitaminpiller fra den lokale helsekost butik, pillerne er organiske og dække rigeligt mit behov. Ved ikke om det bare er placebo effekt, men jeg har allerede efter et par uger mere energi(kan også værefordi jeg ikke drikker 1,5-3L cola om dagen dog)

Okay, here goes - jeg er hverken ekspert eller noget, men har selv tabt mig 17 kg vha. motion og sund kost, så et eller andet har jeg gjort rigtigt!

1) Jeg synes du skal lade være med at fokusere alt for meget på matematikken (men tror dog at kun 1500 kcal om dagen er aaaalt for lidt), som du selv kalder det. Der hersker ingen tvivl om, at tæller man kalorier, så har man godt styr på hvor meget man burde tabe sig osv, men når man er så stor som dig, så handler et vægttab egentlig bare om at spise fornuftigt og bevæge sig; så kommer vægttabet med garanti!

2) Sørg for at drikke masser af vand - det er sundt, mætter en del og sørger for at du ikke tyer til sodavand pga. tørst!

3) MOTION; få rørt dig - det er kickstarter din forbrænding og påvirker dit humør til det gode!

4) Sørg for at spise groft; både i form af brød og grøntsager.

5) Jeg ved godt man plejer at sige, at 500 g. om ugen er maks, da det ellers vil gå udover muskelmassen; MEN, uden at forklejne dig, når man ønsker at tabe sig så meget som du gør og er så stor, så glemt alt om de 500 g. - det handler om, til at starte med, at få smidt det overflødige fedt og 500 g. om ugen vil tage alt for lang tid. Derudover er det også begrænset hvor meget muskelmasse du besidder, da du er utrænet!

6) Sidst men ikke mindst, opgiv ikke håbet hvis du kommer til at synde en dag eller to. Det sker; men op på hesten igen og fortsæt den gode stil - så skal det nok lykkes!

God vind :)

Link to comment
Share on other sites

Så er det jo du skal i gang med kalorieberegneren. Jeg synes personligt det er dejlig let at bruge madlog.dk. Stort set alle varer du kan finde i nærmeste supermarked er listet på siden og du skal intet andet gøre end at veje af og taste ind. Mange varer er sågar opgivet i skiver eller stykker - fx en skive rugbrød. Lettere bliver det sgu ikke. Ovenikøbet laver siden et fint lille lagkagediagram over hvordan dit indtag er fordelt mht protein, kulhydrat og fedt.

Det lyder virkelig godt. Men hvordan finder jeg ud af, hvor mange kalorier jeg har brug for om dagen? For uden det, ved jeg jo ikke hvor meget jeg skal skære fra for at tabe mig!

Link to comment
Share on other sites

Det lyder virkelig godt. Men hvordan finder jeg ud af, hvor mange kalorier jeg har brug for om dagen? For uden det, ved jeg jo ikke hvor meget jeg skal skære fra for at tabe mig!

Hvis vi nu lige tager udgangspunkt i madlog, så klarer den ALT for dig. Basically, så indtaster du bare din højde, vægt, alder og aktivitetsniveau og så får du en (standardiseret) beregning af hvad dit ligevægtsindtag er. Du kan så vælge om du vil holde vægten eller om du vil tabe dig og i så fald hvor meget på ugentlig basis (angivet i kg). Så giver den dig et (igen, standardiseret) antal kcal du max må spise dagligt for at tabe dig den ønskede mængde. Du kan også manuelt indtaste antal kcal du ønsker at indtage dagligt.

Edited by Nips
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi nu lige tager udgangspunkt i madlog, så klarer den ALT for dig. Basically, så indtaster du bare din højde, vægt, alder og aktivitetsniveau og så får du en (standardiseret) beregning af hvad dit ligevægtsindtag er. Du kan så vælge om du vil holde vægten eller om du vil tabe dig og i så fald hvor meget på ugentlig basis (angivet i kg). Så giver den dig et (igen, standardiseret) antal kcal du max må spise dagligt for at tabe dig den ønskede mængde. Du kan også manuelt indtaste antal kcal du ønsker at indtage dagligt.

Okay. Ærgeligt det koster penge, men jeg skal helt sikkert prøve det. Det er præcis det jeg er ude efter!

Link to comment
Share on other sites

Var i dag på Jensens bøfhus, en ikke så nem udfordring,men jeg tror jeg klarede skærene nogenlunde, spiste en favoritbøf på 190g ændrede kartoflerne til en bagt kartoffel og købte salatbar til. Jeg ved ikke hvor mange kcal det blev til i det hele, men jeg ved at det garanteret var adskillige tusind færre en det ville have været tidligere :).

Jeg er mere eller mindre nået frem til at droppe at prøve at tælle kcal, men at holde fokus på at vælge rigtigt. Og så ikke lave overspringshandlinger.

Link to comment
Share on other sites

Endnu en dag med sund kost, og en god tur på cyklen, var en tur i fields, hvilket normalt er forbundet med en ordentlig omgang amerikaner snask af den ene eller anden form. I dag stod den på sushi (var mega ringe) og en juice med appelsin, gullerod og ingefær. så holder mig stadig på måtten.

Link to comment
Share on other sites

@ Anta..

At tabe sig 500g om ugen, når man vejer 130 kg, er ikke ret meget. 500g er fornuftigt for en let 'buttet' person, men når vi taler om sygelig overvægt, kan vægttabet sagtens være højere.

@ Trådstarter

1. Dit regnestykke er helt forkert og helt hen i vejret. Dit stofskifte om dagen er på ingen måde så lavt som 2000 kcal og du kan slet, slet, slet, slet ikke forsimple et vægttab med bare at regne med antal kcal i fedtvæv, kontra hvor meget du motionerer. Sådan fungerer det sgu ikke ;) Du har alt for lidt faktorer med.

2. Vitaminpiller er ofte placebo(dårligt formuleret, redigeret.) og mere farlige end gavnlige, SÅFREMT, at din kost er optimal, hvilket du jo meget gerne skal bestræbe dig efter at gøre den. Kød, grøntsager og frugt skal nok give dig alt dét du har brug for - en vitaminpille er ikke nødvendig, medmindre du lever af dårlig kost. Vitamin/mineraler gavner i øvrigt ikke dit vægttab, som sådan.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Det oplyste basalstofskifte er beregnet med den måler fra denne side men somjeg skriver er mit daglige energi forbrug jo også netop næsten 5000 så tror/håber at regnestykket i hvertfald i teorien er korrekt ? Men uddyb gerne kritikken ?

Link to comment
Share on other sites

@ Anta..

At tabe sig 500g om ugen, når man vejer 130 kg, er ikke ret meget. 500g er fornuftigt for en let 'buttet' person, men når vi taler om sygelig overvægt, kan vægttabet sagtens være højere.

@ Trådstarter

1. Dit regnestykke er helt forkert og helt hen i vejret. Dit stofskifte om dagen er på ingen måde så lavt som 2000 kcal og du kan slet, slet, slet, slet ikke forsimple et vægttab med bare at regne med antal kcal i fedtvæv, kontra hvor meget du motionerer. Sådan fungerer det sgu ikke ;) Du har alt for lidt faktorer med.

2. Vitaminpiller er ofte placebo(dårligt formuleret, redigeret.) og mere farlige end gavnlige, SÅFREMT, at din kost er optimal, hvilket du jo meget gerne skal bestræbe dig efter at gøre den. Kød, grøntsager og frugt skal nok give dig alt dét du har brug for - en vitaminpille er ikke nødvendig, medmindre du lever af dårlig kost. Vitamin/mineraler gavner i øvrigt ikke dit vægttab, som sådan.

½-1 kg om ugen er ganske fornuftigt. De rene slankekure ender jo alligevel galt da folk jo har taget det hele på igen (og ofte lidt til) efter et par år.

Så er det langt mere fornuftigt at gøre det rigtigt første gang - her får man indarbejdet fornuftige madvaner som man kan holde når slankekuren er slut.

Som jeg husker de videnskabelige artikler på området så angives normalt cirka 7000 kcal for tab af et kg fedtvæv.

Ganske almindelige vitaminpiller er ikke farlige. Kun hvis man læser sensations-aviser m.m.

Ofte indeholder de almindelig daglige anbefaling og der er meget langt op til UL (højeste sikre dosis). Formuleringsmæssigt bruges ofte billigste råvare. Andre har dog bedre råvarer. Man kan diskutere om de er gavnlige - men fakta er at næsten ingen spiser en optimal kost. Vitaminpiller anbefales af de fleste eksperter - pånær danske som er ret urealistiske, der som regel skriver at man BARE skal spise en optimal kost, velvidende at næsten ingen gør dette. For en del år siden til en ernæringskongres fortalte en ekspert fra fødevaredirektoratet at 3% af danskerne opfyldte anbefalingen på grønt og frugt - altså kun den. Herudover er der så alle de andre anbefalinger. Dette er så blevet bedre siden. Nogle mikronæringsstoffer er stadig generelt et problem for en del af befolkningen.

Man anbefaler typisk en multi-vitamin/mineral per dag og til ældre 1-2 stk. per dag. Dette er meget generelt. Man kan herefter gå ind og se på speciel grupper samt det bedste er selvfølgelig at måle status. Se fx alle de nye data der kommer på D-vitamin som mangles af en stor del - især når vi når tidligt forår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share