Hvilepuls


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Jeg skriver for at høre, hvad I tænker kan være årsagen og betydningen..

Jeg har en hvilepuls på 42-43, men de sidste uger har det ligget på 52-53.

Det skal lige siges at jeg kører MTB. Inden for de sidste uger har jeg sat antallet af km ned og så øget intensiteten i stedet, da jeg skal til konkurrence om en måneds tid.

Samtidig er jeg i en eksamensperiode - fornemmer ikke at jeg har for meget at se til, men i dagene optil en eksamen er jeg altid nervøs og "oppe at køre". Jeg får min søvn (8-9 timer) hver dag..

For det første undrer det mig at min puls ligger 10 pulsslag højere, men i forbindelse med træning oplever jeg også, at min puls i løbet af meget kort tid er helt oppe nær maks.

Jeg fornemmer ikke sygdomstegn.

Hvad tænker I det kan være og hvilken betydning har det for kroppen? Jeg træner i forhold til min puls - så jeg vil vel ikke overbelaste mig selv, på trods af en højere hvilepuls - eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Først, er du sikker på at dine målinger er korrekte - hvornår og hvordan måler du din hvilepuls? Der skal jo meget lidt til for at din hvilepuls målinger ikke er korrekte....

Du skal heller ikke undervurdere den stressfaktor, som du tilsyneladende har op til eksamen - det kan bestemt have rigtig meget at sige for din hvilepuls. Med det samme du begynder at blive nervøs eller stresset - så stiger pulsen...

Den træningsform du er gået over til er jo også væsentlig hårdere puls/ konditionstræning end det du tilsyneladende har praktiseret tidligere. Så årsagen kan måske også findes i, at du måske ikke når at restiturere helt, før du går igang med næste træningspas - hvorfor din hvilepuls ikke når helt ned.

Så prøv at tage en ekstra hviledag - og ser om pulsen så ikke kommer på plads. Alternativt vil jeg afvente til du er over din eksamensperiode og prøve at se om det er stressfaktoren der er årsagen...

Held med træningen og eksamen....

Link to comment
Share on other sites

Jeg undre også mig noget over min hvilepuls, jeg sov med mit puls ur, det meste af tiden lå min puls mellem 60 og 70, men 2 gange var den nede på 30, vil det sige min hvile puls er ca. 65, men er det ikke ret højt for en der træner 15 til 20 timer om ugen, min max puls er 187.

Link to comment
Share on other sites

Neej, mig bekendt er def. for hvilepulsen den laveste måling i løbet af perioden - så det må være de 30 (hvilket dog lyder meget lavt). Din puls kan jo stige rigtig meget i løbet af natten hvis du har gode eller onde drømme... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Neej, mig bekendt er def. for hvilepulsen den laveste måling i løbet af perioden - så det må være de 30 (hvilket dog lyder meget lavt). Din puls kan jo stige rigtig meget i løbet af natten hvis du har gode eller onde drømme... :laugh:

Hvilepuls er den laveste puls i vågen tilstand (hvile) - IKKE under søvn.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Hvilepulsen er et udtryk for den laveste puls man har - om det er i vågen tilstand eller når man sover, ser jeg ingen forskel på.

Hvilepulsen er dog umådelig svær at måle nøjagtig - men hvis den skal måles, gøres det bedst lige inden man kravler ud af sengen om morgenen imens man stadig forholder sig i fuldstændig ro (og inden man begynder på dagens stress). Vigtig er også at man er total udhvilet, ikke er syg og kroppen er 100% restitueret.

Link to comment
Share on other sites

Jo hurtigere pulsen falder, er også et udtryk for ens form, ikk?

Hvad betyder det så, når ens puls flyver op ved en træning, hvor den ellers ikke plejer at ligge så høj?

Jep, en trænet person vil opleve at pulsen, efter at have arbejdet ved høj intensitet, falder hurtigere end en utrænet person.

Ved andet spørgsmål er jeg lidt usikker på hvad du mener. At ens puls hurtigt flyver op behøves ikke at være en dårlig ting. Faktisk kan man under opvarmning se at man er ved at være klar når pulsen hurtigt kommer op mens hvis pulsen har svært ved at komme op kan det tyde på at man ikke er opvarmet godt nok. Er man i overtræning vil man have svært ved at få pulsen op så at den hurtigt flyver højt op ser jeg ikke som værende en dårlig ting, men derimod at du er i et fornuftigt træningsforløb.

Link to comment
Share on other sites

Jep, en trænet person vil opleve at pulsen, efter at have arbejdet ved høj intensitet, falder hurtigere end en utrænet person.

Ved andet spørgsmål er jeg lidt usikker på hvad du mener. At ens puls hurtigt flyver op behøves ikke at være en dårlig ting. Faktisk kan man under opvarmning se at man er ved at være klar når pulsen hurtigt kommer op mens hvis pulsen har svært ved at komme op kan det tyde på at man ikke er opvarmet godt nok. Er man i overtræning vil man have svært ved at få pulsen op så at den hurtigt flyver højt op ser jeg ikke som værende en dårlig ting, men derimod at du er i et fornuftigt træningsforløb.

Nej okay! Jeg tænker bare, at når min puls hurtig flyver hurtigere op i 80-90% af max end den plejer, så må der være noget galt? Træthed eller noget?

Dem jeg træner med, går der noget længere tid før deres er oppe, når vi f.eks. kører intervaller...

Link to comment
Share on other sites

Nej okay! Jeg tænker bare, at når min puls hurtig flyver hurtigere op i 80-90% af max end den plejer, så må der være noget galt? Træthed eller noget?

Dem jeg træner med, går der noget længere tid før deres er oppe, når vi f.eks. kører intervaller...

Har du målt din max puls eller brugt en formel til at regne den ud??

Der kan også være stor forskel..

Link to comment
Share on other sites

Har du målt din max puls eller brugt en formel til at regne den ud??

Der kan også være stor forskel..

Ja, jeg har styr på maxpulsen - og den ligger en del over dem jeg træner med. Men jeg kommer alligevel meget hurtig tæt på min makspuls i forhold til dem..

Jeg tænker egentlig bare om det kan skyldes at jeg overbelaster kroppen eller hvorfor den er sådan? Om hvis man i en periode går med lidt stress samtidig med at træne en del om pulsen så reagerer sådan?

Link to comment
Share on other sites

du siger jo selv at du er stresset og snart skal til exsamnen...

og hvis du træner 10+ timer om ugen har du sikkert også brug for mere end 8 timers søvn pr nat...

Ja, det kan der være noget om.. Jeg plejer egentlig også at sove omkring 10 timer, men har fået at vide, at det er sundere at sove omkring de 8 timer.. Så altså - "stress" (eller hvad man nu kan kalde det) kan altså betyde, at pulsen kommer lettere op i forbindelse med træning?

Link to comment
Share on other sites

Hvilepulsen er et udtryk for den laveste puls man har - om det er i vågen tilstand eller når man sover, ser jeg ingen forskel på.

Hvilepulsen er dog umådelig svær at måle nøjagtig - men hvis den skal måles, gøres det bedst lige inden man kravler ud af sengen om morgenen imens man stadig forholder sig i fuldstændig ro (og inden man begynder på dagens stress). Vigtig er også at man er total udhvilet, ikke er syg og kroppen er 100% restitueret.

Ikke helt sikker på du har ret.

Du kan selvfølgelig hævde at hvilepulsen er den laveste opnåelige - ligesom maxpulsen er højeste opnåelige puls din krop kan levere.

Det giver dog ingen mening at registrere pulsen i såvne - den kan man jo ikke bruge til noget (man sover jo). Syntes også selv du modsiger dig selv lidt. Hvorfor skulle man måle den om morgenen inden man stiger ud af sengen i stedet for bare at sove med pulsuret og så registrere den laveste - hvis ikke det er fordi man skal tage den laveste puls i VÅGEN tilstand.

Er der ikke en af de lærde der kan give det korrekte svar??

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Man definerer normalt hvilepulsen som den laveste stabile puls man har - hvilket typisk er om morgenen mens man endnu ligger i sengen.

Prøv at søg lidt her på her på MOL eller Google og du vil finde den samme defination.... - så den skulle være god nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share