Nogle spørgsmål til mit projekt


livefreeordie
 Share

Recommended Posts

Hej.

Min alder er 22, jeg er 183, jeg har hele mit liv været tynd/normal vægtig, men for ca 3 år siden blev jeg stærkt afhængig af cola & usund mad, jeg drak 4L+ sukker cola hver dag, og i en længere periode spiste jeg også meget fastfood og slik hver dag.

Samtidig lavede jeg absolut INTET motion, jeg gik stortset kun når jeg handlede ind i et supermarked.

Det resulterede naturligvis i en massiv overvægt, jeg tror at da jeg var tungest, vejede jeg 120kg+

Jeg påbegyndte en ny livsstil i januar dette år og startede den for alvor op den 1 april, da jeg psykisk først skulle ud af cola/mad trangen og sikre mig jeg ikke faldt tilbage igen.

Siden 1 april har jeg tabt ca 15kg og vejer nu 100kg.

Min Plan for diæt og motion har siden 1 april har stortset været, og er nu:

KOST:

Morgenmad: God potion havregryn med skummetmælk .

Frokost: 2-3 skiver groft rugbrød med 1-2 skiver fedtfattig pålæg på hver.

Aftensmad: 1x Kyllingfilet stegt i smør, 1/4 tallerken kikærter eller bønner og 1/4 tallerken frosen grønssagsblanding med gulerod, blomkål, rosenkål, brocoli, peperfrugt m.m(skifter lidt da jeg køber lidt forskellige blandinger)

Fredag: Spiser som regel omkring 300g mælkechocolade.

1-2 æbler hver dag + bananer og andre frugter nogle gange om ugen.

Drikker hver dag en del vand, og nogle gange frisk appelsin juice.

Jeg holder mig 100% fra alkohol og koffeien, men ryger desværre en del, og må nok desværre erkende at det pt ikke er realistisk at kvitte dem.

MOTION:

3-5 gange om ugen ror jeg ca 30-40min på en concept 2 romaskine, det bliver til 5-7km hver gang på trin 8-10.

Jeg prøver i øjeblikket at starte nogle gåture op og klarede uden problemer ca 6km i søndags, men jeg er fucking bange for hunde, og de er overalt :)

Mine spørgsmål er nu,

Er min kost & motion iorden?

Tror i at jeg har risiko for at få løst hud, når igen jeg kommer ned på en normal vægt ?

Min hud føles helt fast på maven pt, men i siderne har jeg fedt og hud som jeg er ret bange for ikke forsvinder.

Jeg har taget et billede, som ret godt viser, min nuværende form(det er ikke et kønt syn hehe), jeg håber at i udfra det kan vurdere, om huden har fulgt med indtil nu, jeg kan tage flere.

BILLEDE

http://img135.imageshack.us/my.php?image=72681602.jpg

Tips omkring vægttab, motion, hud m.m ville jeg naturligvis blive glad for!

Med venlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Min alder er 22, jeg er 183, jeg har hele mit liv været tynd/normal vægtig, men for ca 3 år siden blev jeg stærkt afhængig af cola & usund mad, jeg drak 4L+ sukker cola hver dag, og i en længere periode spiste jeg også meget fastfood og slik hver dag.

Samtidig lavede jeg absolut INTET motion, jeg gik stortset kun når jeg handlede ind i et supermarked.

Det resulterede naturligvis i en massiv overvægt, jeg tror at da jeg var tungest, vejede jeg 120kg+

Jeg påbegyndte en ny livsstil i januar dette år og startede den for alvor op den 1 april, da jeg psykisk først skulle ud af cola/mad trangen og sikre mig jeg ikke faldt tilbage igen.

Siden 1 april har jeg tabt ca 15kg og vejer nu 100kg.

Min Plan for diæt og motion har siden 1 april har stortset været, og er nu:

KOST:

Morgenmad: God potion havregryn med skummetmælk .

Frokost: 2-3 skiver groft rugbrød med 1-2 skiver fedtfattig pålæg på hver.

Aftensmad: 1x Kyllingfilet stegt i smør, 1/4 tallerken kikærter eller bønner og 1/4 tallerken frosen grønssagsblanding med gulerod, blomkål, rosenkål, brocoli, peperfrugt m.m(skifter lidt da jeg køber lidt forskellige blandinger)

Fredag: Spiser som regel omkring 300g mælkechocolade.

1-2 æbler hver dag + bananer og andre frugter nogle gange om ugen.

Drikker hver dag en del vand, og nogle gange frisk appelsin juice.

Jeg holder mig 100% fra alkohol og koffeien, men ryger desværre en del, og må nok desværre erkende at det pt ikke er realistisk at kvitte dem.

MOTION:

3-5 gange om ugen ror jeg ca 30-40min på en concept 2 romaskine, det bliver til 5-7km hver gang på trin 8-10.

Jeg prøver i øjeblikket at starte nogle gåture op og klarede uden problemer ca 6km i søndags, men jeg er fucking bange for hunde, og de er overalt :)

Mine spørgsmål er nu,

Er min kost & motion iorden?

Tror i at jeg har risiko for at få løst hud, når igen jeg kommer ned på en normal vægt ?

Min hud føles helt fast på maven pt, men i siderne har jeg fedt og hud som jeg er ret bange for ikke forsvinder.

Jeg har taget et billede, som ret godt viser, min nuværende form(det er ikke et kønt syn hehe), jeg håber at i udfra det kan vurdere, om huden har fulgt med indtil nu, jeg kan tage flere.

BILLEDE

http://img135.imageshack.us/my.php?image=72681602.jpg

Tips omkring vægttab, motion, hud m.m ville jeg naturligvis blive glad for!

Med venlig hilsen

Aller først, tillykke med din flotte nye livsstil. Den skal du nok blive glad for! :)

Men jeg skal lige høre: Har du tabt 15 kg på 1½ måned, med den kost - og motionplan du skriver?

Link to comment
Share on other sites

Aller først, tillykke med din flotte nye livsstil. Den skal du nok blive glad for! :)

Men jeg skal lige høre: Har du tabt 15 kg på 1½ måned, med den kost - og motionplan du skriver?

Hej.

I det store hele, ja. Dog har jeg til tider også spist en del pasta/kødsovs fordi jeg ikke kunne mere kylling :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

I det store hele, ja. Dog har jeg til tider også spist en del pasta/kødsovs fordi jeg ikke kunne mere kylling :)

Okay, det er ellers et flot resultat efter kun så kort tid. Jeg har selv netop ændret livsstil, og den ligner meget din, bortset fra at jeg cykler stort set hver dag i stedet for at ro. Jeg har selv været i tvivl om det var nok, men nu kan det være der er håb :)

Har du overvejet at styrketræne? Kan stramme huden op, og kan være lidt afvekslende. Mht. løst hud tror jeg ikke du har været stor nok til at det bliver et synligt problem. Du skal bare fortsætte den gode stil efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Okay, det er ellers et flot resultat efter kun så kort tid. Jeg har selv netop ændret livsstil, og den ligner meget din, bortset fra at jeg cykler stort set hver dag i stedet for at ro. Jeg har selv været i tvivl om det var nok, men nu kan det være der er håb :)

Har du overvejet at styrketræne? Kan stramme huden op, og kan være lidt afvekslende. Mht. løst hud tror jeg ikke du har været stor nok til at det bliver et synligt problem. Du skal bare fortsætte den gode stil efter min mening.

Om styrketræning, tror jeg at romaskinen på de tunge indstillinger, giver det bedste resultatet pt, da mine muskler virkelig er "underudviklede" lige nu, Måske nogle kan give deres erfaringer med det?

Jeg kan sagtens leve med de strækmærker jeg har fået, men løs hud ville være en hård en at skulle leve med, så jeg håber du har ret :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Om styrketræning, tror jeg at romaskinen på de tunge indstillinger, giver det bedste resultatet pt, da mine muskler virkelig er "underudviklede" lige nu, Måske nogle kan give deres erfaringer med det?

Jeg kan sagtens leve med de strækmærker jeg har fået, men løs hud ville være en hård en at skulle leve med, så jeg håber du har ret :)

Mvh

Mht. styrketræning, så er det nok ikke i romaskinen den primært skal findes. Udvikling af større muskler (bodybuilding om man vil) sker som en tommelfinger regel ved styrketræning mellem ca. 8-15 gentagelser. Du skal med andre ord have fat i nogle vægte at løfte. Mht. romaskinen er den stadig glimrende motion, så du skal endelig ikke droppe den. Men sæt den på et niveau hvor du kan holde et anstændigt tempo i en 30. minutters tid.

Ellers så synes jeg det ser fornuftigt ud. Så fortsæt det gode arbejde og så skal resultaterne nok komme. Bare husk at det kræver lidt tålmodighed ;)

P.S. til "nørderne":

Jeg er udemærket klar over at tommelfinger reglen med 8-15 gentagelser er en meget firkantet måde at stille tingene op på. Jeg ved også godt at forøgelse af muskelmasse kan ske ved både højere og lavere antal gentagelser og desuden afhænger af mange andre faktorer. Men det er en lang og til tider teknisk debat der passer bedre ind andetsteds.

Link to comment
Share on other sites

Hej og tillykke med den nye livsstil.

Jeg har et par forslag til dig:

Når nu du er nybegynder ud i motionens verden, så kan det være et stort skridt at starte med at hive vægte i et motionscenter. (Man er ikke sikker på øvelsernes udførelse, man gider ikke stå og ligne en noob foran alle de store bodybuildere etc. etc. ) Du kan derfor starte med nogle hjemmeøvelser såsom:

* armstrækkere - god måde at opbygge lidt grundstyrke, og er en "modøvelse" til din roning + hvis man giver det en chance, bliver man rimelig hurtig ferm til det.

* mavebøjninger - ud over at det strammer maveregionen (ikke huden desværre ^^), så vil det også hjælpe på holdning og stabilitet i dine andre øvelser.

* køb et sæt håndvægte (kan tit fås for ca. 250,- i Bilka for et sæt med 2x15 kg) - træn dine arme derhjemme foran spejlet (det virker bedre, tro mig). Se øvelser er på MOL.

når du begynder at mærke blodet pumpe i dine muskler, og du så småt begynder at blive stærkere, så får du måske blod på tanden, og springet til motionscenterets frie vægte vil ikke være så stort længere.

My two cents.....

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, tak for svarene!

Jeg kan forstå at styrketrænning vil være en rigtig god ting at starte op på, men jeg kan ikke få mig til at møde op i et motionscenter i den her form, da man jo ikke kan undgå at sammenligne sig selv med de mere veltrænede, og derved få både mindreværd og en følelse af man er gået forkert(selvom man jo netop er kommet til det rette sted hen)

Så jeg tænker at købe en bænk & nogle håndvægte og følge den her 2 gange om ugen:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/

Og så ellers fortsætte romaskinen 3x om ugen, men med lidt lavere modstand, så jeg mest træner motion på den.

Ville det være en fornuftigt, og vil jeg kunne opnå en "symmetrisk" opbygning af kroppen gennem denne trænning?

(forstået sådan, at de forskellige muskelgruppers størrelse passer sammen, jeg har desværre set nogle tilfælde, hvor feks overkroppen er stor og veltrænnet men benene næsten ingen muskler har)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Først og fremmest tilykke med dit utrolig flotte resultat allerede! det er virkelig godt og hårdt arbejde!

Jeg synes din kostplan og motion lyder rigtig fornuftig - lyder meget som min. Og den virker sgu.

Jeg tror heller ikke at du kommer til at døje med løs hud overhovedet - du har ikke været fed nok, og når du for opbygget musklerne så vil de også fylde det lidt ud jo ;-)

Jeg er helt enig i at du bør starte op med styrketræning asap. Det er simpelthen dét, der skal til hvis du vil have en flot og fedtfri krop med flotte markeringer. :wink:

Lav eventuelt en logbog over din "quest". Det er så spændede at følge med i synes jeg - både for en selv, men også for andre, som motivation!

Jeg har selv lavet en logbog, hvor jeg poster billeder ca. 1 gang om ugen. Det er sjovt!

Held og lykke med kuren!

Mvh. Claes

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Først og fremmest tilykke med dit utrolig flotte resultat allerede! det er virkelig godt og hårdt arbejde!

Jeg synes din kostplan og motion lyder rigtig fornuftig - lyder meget som min. Og den virker sgu.

Jeg tror heller ikke at du kommer til at døje med løs hud overhovedet - du har ikke været fed nok, og når du for opbygget musklerne så vil de også fylde det lidt ud jo ;-)

Jeg er helt enig i at du bør starte op med styrketræning asap. Det er simpelthen dét, der skal til hvis du vil have en flot og fedtfri krop med flotte markeringer. :wink:

Lav eventuelt en logbog over din "quest". Det er så spændede at følge med i synes jeg - både for en selv, men også for andre, som motivation!

Jeg har selv lavet en logbog, hvor jeg poster billeder ca. 1 gang om ugen. Det er sjovt!

Held og lykke med kuren!

Mvh. Claes

Hej, tak for dit svar.

I starten tog jeg faktisk billeder næsten hver dag, og det hjalp/hjælper ufatteligt meget at kigge dem igennem, når motivation svigter!

Vil overveje det med logbogen, men der er sgu ikke så meget at vise frem med stolthed ligenu, så venter nok til der er kommet nogle flere muskler og mindre fedt :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Stort tillykke med vægttabet og den nye livsstil. Du er på rette vej!

Har et par kommentarer til din kost.

Aftensmad: her kunne du indimellem spise fed fisk fx makrel eller laks for det ser ikke rigtigt ud som om du får dækket dit behov for sunde fedtstoffer.

Fredag: det kunne måske være en idé at skrue liiiidt ned for chokoladen. 300 gram er virkelig meget - vel 3 plader rittersport - og umiddelbart ville det være ret fornuftigt at skrue ned her så dette også stemmer lidt overens med din nye livesstil. Der er virkelig mange kalorier i chokolade. Evt. kunne du prøve med en rigtig god mørk chokolade hvis du kan lide det. Så er det lidt vanskeligere at spise 300 gram + du får en del gode antioxidanter mm.

Spiser du i øvrigt noget på dine havregryn? Husk at strøsukker og flydende kalorier virkelig kan rykke i kalorieregnsskabet.

/Keki

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Tillykke med vægttabet!

Et par kommentarer til kosten:

- Fjern chokoladen (alt for mange dårlige kalorier). Du kan evt. skifte ud med noget light-slik, så du får stillet sukkertrængen. Du kan sådan ca. spise 10 gange så meget, hvis du eksempelvis vælger nogle af Isis' produkter i stedet for mælkechokolade (Isis - de har blandt andet is, vingummier, mousse o.lign.)

- Drop appelsinjuice - det er hurtige kulhydrater, der ikke mætter. Hvis du har brug for noget sødt at drikke, så hold dig til light-sodavand.

- Steg evt. kyllingefileten i en olie - det er sundere end smør (flere umættede fedtsyrer).

- Overvej at spise et måltid inden du smutter i seng, hvis du er sulten (protein + fedt).

- Sørg for at få noget mad lige efter træning.

Et par kommentarer til træningen:

- Jeg synes du har for meget cardio. Overvej at smide noget styrketræning ind, evt. 3*styrketræning fullbody og 4*cardio pr. uge.

- Skift intensiteten i dine workouts. Altså giver du dig eksempelvis 90% på romaskinen i 30 min. den ene gang og 70% i en time den anden gang.

- Varier din cardio. Roning/crosstrainer/løb/gang/cykling/svømning - nogle af tingene er måske ikke muligt nu, men det bliver de. :)

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Hehe,

Ja Chokoladen skal da afsluttes ASAP. Havde slet ikke bidt mærke i det var hele 300 gram.. Det dur altså ikke når man gerne vil tabe sig - jo hvis det var det eneste du spiste hele dagen. Hehe..

En smart måde at få styret sine vilde chokolade abstinenser er at drikke et glas kakao-skummetmælk. Det bedste er Cocio light -Men hvis du ikke kan leve med den smag er det almindelige Mathilde også klart at foretrække frem for 300 gram mælkeschokolade. :tongue:

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Hej, mange tak for svarene!

*Jeg spiser ikke sukker til havregrynene.

*Jeg har nu udskiftet smøren ud til fordel for oliven olie, når jeg steger.

*Jeg vil begynde at spise noget mere fed fisk!

*Min træning kommer meget,meget snart til at indeholde styrketræning og noget mere variation.

Apelsinjuicen bliver indtaget fordi jeg er ryger, og har læst at det let kan føre til C-vitamin mangel, men hvis en vitaminpille kan gøre det samme, har jeg ingen problemer ved det.

Jeg har sådanset ikke nogle slik "abstinenser", og min krop har det af lort hver fredag/lørdag. Men grunden til jeg spiser chocolade er, at jeg læste et sted, at en bedre forbrænding kunne opnåes, hvis man én gang om ugen åd "igennem", hvis det bare er en myte, har jeg ingen problemer ved at droppe chocoladen helt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share