Usain Bolt WR


RuneB
 Share

Recommended Posts

Jeg takker, Kenneth, men jeg er absolut enig med dig! Jacob Gliese er en kæmpe tegning, og Ketil Berg er ikke meget bedre! Se det på svensk TV næste gang!

Jeg glæder mig til at se analysen af løbet, for fra 60-90 meter bryder Bolt vist alle hastighedsrekorder! Prøv lige at overveje at manden kan løbe fra en lovlig knallert 45!

Da de viser super slow af løbet, kan man se at første skridt, hvor Gays isæt er hurtigere end Bolts er det femte skridt, og når Bolt er næsten 20 cm højere, så betyder det at han har 86 cm på ham efter 4 skridt! De er synkrone indtil femte skridt, så er Gays frekvens en smule højere.

Efter løbet viste Gay sig som en rigtigt dårlig taber! "Jeg løb alle løbene på et ben (henviste til en skade i lysken) og jeg vidste den tid kunne løbes, jeg kunne bare ikke på grund af min skade" Hvis han havde været så skadet, havde han ikke kunnet løbe 9,71! Spade!

Til gengæld var det dejligt at se Powell være mere rolig inden starten. :smile:

Tyson Gay løb fantastisk, men åh ja sikke en idiot bagefter :-D

Jeg kom i bukserne under og efter løbet. Det var sygt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så fik de lige sagt at Jesse Owens var kendt for at han ved Ol berlin i 36 havde hilst med en sort hanske i luften :crazy: Godt gået - det var 68 i Mexico hvor 2 gjorde det på præmisskamlen.... Jesse vandt 3 guld lige i fjæset på nazi tyskland og Adolf...

Sendte dem en sms - og så kom de på bedre tanker 6-7 min senere...

Fjolser

Arne... Lov mig at du begynder at se svensk tv og holder op med at lytte til idioterne på Eurosport. De slår op i deres rekordbøger, for at se hvor mange OL-guld Owens vandt, og glemmer at når der står USA under 4x100 meter, så har verdens dengang hurtigste mand nok også været med. Det var 4 guld. :wink:

Begynd ikke at rette dem. De er tabte. Christian Birk gør det hæderligt, men de to, der sad der i dag skal bare tage en færge ud af verden!!!

Link to comment
Share on other sites

Arne... Lov mig at du begynder at se svensk tv og holder op med at lytte til idioterne på Eurosport. De slår op i deres rekordbøger, for at se hvor mange OL-guld Owens vandt, og glemmer at når der står USA under 4x100 meter, så har verdens dengang hurtigste mand nok også været med. Det var 4 guld. :wink:

Begynd ikke at rette dem. De er tabte. Christian Birk gør det hæderligt, men de to, der sad der i dag skal bare tage en færge ud af verden!!!

Damm sad lige og var usiker på om det var 3 eller 4 - tror ikke engang de fik nævnt hvor mange... men at blande det sammen med 68... shit mand...

Ja de sidste mange år har jeg mest set atletik på svensk tv - men DR har ho gjort det ok et stykke tid - så er kommet ud af vanen...

Link to comment
Share on other sites

Damm sad lige og var usiker på om det var 3 eller 4 - tror ikke engang de fik nævnt hvor mange... men at blande det sammen med 68... shit mand...

Ja de sidste mange år har jeg mest set atletik på svensk tv - men DR har ho gjort det ok et stykke tid - så er kommet ud af vanen...

DR vender stærkt tilbage næste år, med EM i Barcelona - forhåbentligt samtlige Diamond League stævner og Inde-VM fra Qatar. De nævnte det sidst i sendingen.

Link to comment
Share on other sites

De 10 hurtigste tider på 100 meter nogensinde - både lovligt og ulovligt.

1. 9,58, +0,9 - Usain Bolt, Jamaica, 16. august 2009 - Berlin

2. 9,68, +4,1 - Tyson Gay, USA, 29. juni 2008 - Eugene

3. 9,69, +5,2 - Obadele Thompson, Barbados, 13. april 1996 - El Paso

4. 9,69, +0,0 - Usain Bolt, Jamaica, 16. august 2008 - Beijing

5. 9,71, +0,9 - Tyson Gay, USA, 16. august 2009 - Berlin

6. 9,72, +1,7 - Usain Bolt, Jamaica, 31. maj 2008 - New York

7. 9,72, +0,2 - Asafa Powell, Jamaica, 2. september 2008, Lausanne

8. 9,74, +1,7 - Asafa Powell, Jamaica, 9. september 2008, Rieti

9. 9,75, +3,4 - Tyson Gay, USA 25. juni 2009, Eugene

10. 9,76, +1,8 - Usain Bolt, Jamaica, 3. maj 2008, Kingston

De røde er med for meget vind, dem med fed er i 2009...

EDIT: Fodfejl...

Edited by ShotPut2012
Link to comment
Share on other sites

Er Usain Bolts 9,58 den største sportspræstation nogensinde?

Det er i hvert fald i top fem, og i hvert fald i samme klasse som Bob Beamons længdespring i 1968!

Jeg har lavet en lille analyse, hvor jeg har sammenlignet 100 meteren fra i går med hans 100 meter fra Beijing sidste sommer.

Sammenligning af starttider, 20 meters segmenter og hastighed:

Reaktionstider:

Beijing 2008: 0,165 sek

Berlin 2009: 0,146 sek

Vi er nede i petitesserne, men han henter 19 tusindedele af et sekund (eller 2/100 for at lave et mere tilgængeligt regnestykke) på de første i forhold til Beijing!

Regnestykke:

Berlin vs. Beijing: -0,02 sek

0-20 meter:

Beijing 2008: 2,87 sek.

Berlin 2009: 2,89 sek.

Her bliver Bolt faktisk fuldstændigt indhentet af sin tid i Beijing, og eftersom reaktionstiderne er regnet med i de første 20 meter, så løber han faktisk reelt 0,04 sek. hurtigere i Beijing end i Berlin.

Regnestykke:

Berlin vs. Beijing: +0,02 sek

20-40 meter:

Beijing 2008: 1,78 sek.

Berlin 2009: 1,75 sek.

Første del af Bolts reele acceleration er et studie i, hvordan man skaber fart! Han løber på den anden 20 meter i løbet, 0,03 sek. hurtigere end i Beijing og er dermed på dette tidspunkt på vej mod en tid på 9,68 sek.

Regnestykke:

Berlin vs. Beijing: -0,01 sek

40-60 meter:

Beijing 2008: 1,67 sek.

Berlin 2009: 1,67 sek.

Ikke nogen forskel mellem Beijing og Berlin her. Bolt er stadig på vej mod 9,68 sek.!

Regnestykke:

Berlin vs. Beijing: -0,01 sek

60-80 meter:

Beijing 2008: 1,64 sek.

Berlin 2009: 1,61 sek.

Det er på denne del af 100 meteren at Bolt er et sandt unikum! Han er ikke færdig med at accelerere på det her tidspunkt! Alle andre sprintere har nået deres topfart omkring de 60-65 meter, men Bolt fortsætter med at sætte fart på! Nu er tiden pludselig 9,65!

Regnestykke:

Berlin vs. Beijing: -0,04 sek

80-100 meter:

Beijing 2008: 1,73 sek.

Berlin 2009: 1,66 sek.

Nu er Bolt begyndt at lege i Beijing! Sådan rigtigt for alvor. Det er først på de sidste 10 meter han taber topfart i Beijing: (12,20 m/s fra 60-70,70-80, 80-90 og så 12,05 m/s fra 90-100) I Berlin løber han til målstregen og får kontant betaling ved kasse 1!

Regnestykke:

Berlin vs. Beijing: -0,11 sek = Ny verdensrekord! 9,58!

Til sidst i analysen følger i hvilke tider han passerer hvert 20 meter, både i Beijing og Berlin!

20 meter:

Beijing 2008: 2,87 sek.

Berlin 2009: 2,89 sek.

40 meter:

Beijing 2008: 4,65 sek.

Berlin 2009: 4,64 sek.

60 meter:

Beijing 2008: 6,32 sek.

Berlin 2009: 6,31 sek.

Her er det værd at nævne at VR på 60 meter er 6,39 sat af Maurice Greene i 1998! (Det er godt nok indendørs, men hans 100 meter i Beijing var i 0 vind!

80 meter:

Beijing 2008: 7,96 sek.

Berlin 2009: 7,92 sek.

Vinden sammenlignet, så var der 0,0 sekundmeter i Beijing sidste år, mod +0,9 i Berlin i går.

En analyse af alting viser at Usain nok i virkeligheden svarede på hvad han kunne have løbet i Beijing sidste år, mere end han faktisk "forbedrede sig".

Hvor går hans grænser? Det er ikke til at sige. Han har selv udtalt at løbet var 95% godt. Vil det sige han kan løbe 5% hurtigere? Hvis det er tilfældet, så kan han løbe 9,49! Det glæder vi os til om tre år i London!

Men for at være lidt realistisk: Har vi set den sidste verdensrekord i mange år? Måske. EN ting er i hvert fald sikkert: Med den vane Bolt har med at gemme det allerbedste til mesterskaber, så er det i hvert fald den sidste 100 meter verdensrekord i dette årti.

Men lad os håbe Bolt flytter sine egne standarder, så vi får masser af løb under 9,75!

Link to comment
Share on other sites

Shotput2012: Din kilde på de tider?

Ang din procentregning til sidst, så vil en 5% forbedring af 9,58 få ham ned på ca 9,1. Han siger selv han løb 95% perfekt, hvilket jeg tolker som at der er 5% af løbet hvor han kunne have gjort noget bedre. Stor forskel på dette og så 5% forbedring.

9,4 lyder i øvrigt som et godt og ambitiøst mål for knægten. :laugh:

Det var tydeligt han løb til stregen i modsætning til OL, men det er samtidig tydeligt at han ikke løber sig helt ud, når han kan nå at kigge lidt til siderne og i øvrigt ser så afslappet ud. Ret skægt at se Gays ansigt til sammenligning. :bigsmile: Dér er en mand der giver alt. :laugh:

Pt tror jeg Bolt har 3-5 hundrededele ekstra i posen hvis alt klapper og han giver den max gas hele vejen, og så er det lidt svært at blive klog på om den belægning de løb på rent faktisk er hurtig eller ej. Jeg synes der er blandede meldinger på dette.

Link to comment
Share on other sites

Shotput2012: Din kilde på de tider?

Ang din procentregning til sidst, så vil en 5% forbedring af 9,58 få ham ned på ca 9,1. Han siger selv han løb 95% perfekt, hvilket jeg tolker som at der er 5% af løbet hvor han kunne have gjort noget bedre. Stor forskel på dette og så 5% forbedring.

9,4 lyder i øvrigt som et godt og ambitiøst mål for knægten. :laugh:

Det var tydeligt han løb til stregen i modsætning til OL, men det er samtidig tydeligt at han ikke løber sig helt ud, når han kan nå at kigge lidt til siderne og i øvrigt ser så afslappet ud. Ret skægt at se Gays ansigt til sammenligning. :bigsmile: Dér er en mand der giver alt. :laugh:

Pt tror jeg Bolt har 3-5 hundrededele ekstra i posen hvis alt klapper og han giver den max gas hele vejen, og så er det lidt svært at blive klog på om den belægning de løb på rent faktisk er hurtig eller ej. Jeg synes der er blandede meldinger på dette.

Ja, matematik var aldrig min stærke side. :wink:

Kilderne er en hjemmeside RuneB har linket til tidligere i denne tråd, tror jeg. Elitetrack og den anden er en helt frisk biomekanisk analyse af 100 meteren fra i går. Fra IAAF's egen hjemmeside.

Belægningen i Berlin er en mellemting. Et eksperiment fra Mondo på at lave en bane, som både var hurtig og god for mellem-langdistancefolk på en gang. Det ser ud til de har ramt okay. Svenske Jessica Samuelsson sagde at den var så hurtig at hun havde problemer med at være mellem hækkene, fordi hendes skridt blev for lange. Men banen i Beijing var med statsgaranti hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Det var tydeligt han løb til stregen i modsætning til OL, men det er samtidig tydeligt at han ikke løber sig helt ud, når han kan nå at kigge lidt til siderne og i øvrigt ser så afslappet ud. Ret skægt at se Gays ansigt til sammenligning. :bigsmile: Dér er en mand der giver alt. :laugh:

Det viser lidt at du ikke ved noget om sprint.

I et sprint er det alfa omega at slappe af i skuldre, nakke og i sær ansigtsmuskulaturen. Det skal faktisk se ud, som om at du sover. At du er lam i hele ansigtet.

Hvis du spænder og anstrenger dig bliver du blot langsommere.

Lidt af det samme mht ens start. Du styrker ikke dine ben for at kunne presse hårdere mod blokkene. Du styrker dem for at kunne komme lettere fra start.

Link to comment
Share on other sites

Det viser lidt at du ikke ved noget om sprint.

I et sprint er det alfa omega at slappe af i skuldre, nakke og i sær ansigtsmuskulaturen. Det skal faktisk se ud, som om at du sover. At du er lam i hele ansigtet.

Hvis du spænder og anstrenger dig bliver du blot langsommere.

Lidt af det samme mht ens start. Du styrker ikke dine ben for at kunne presse hårdere mod blokkene. Du styrker dem for at kunne komme lettere fra start.

Jeg synes også det var lidt mærkeligt at se Tyson Gay se så anstrengt ud! Det er synd man næsten glemmer den mand fuldstændigt, selvom jeg er forelsket i Usain Bolt.

Link to comment
Share on other sites

Det viser lidt at du ikke ved noget om sprint.

I et sprint er det alfa omega at slappe af i skuldre, nakke og i sær ansigtsmuskulaturen. Det skal faktisk se ud, som om at du sover. At du er lam i hele ansigtet.

Hvis du spænder og anstrenger dig bliver du blot langsommere.

Lidt af det samme mht ens start. Du styrker ikke dine ben for at kunne presse hårdere mod blokkene. Du styrker dem for at kunne komme lettere fra start.

Der er forskel på at være afslappet, og så "Usain Bolt"-afslappet.

Og nej, jeg ved ingenting om noget som helst. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Der er forskel på at være afslappet, og så "Usain Bolt"-afslappet.

Og nej, jeg ved ingenting om noget som helst. :bigsmile:

Forskellen på Bolt og Gay er i høj grad at Usain Bolt til en vis grad har relativt mindre at bære rundt på. Forklaring. I forhold til kropsstatur er Tyson Gay mere muskuløs end Bolt (det er tydeligt) og det betyder at Gay alt andet lige skal arbejde mere for at bevæge sin krop. Derudover kan man vel sammenligne Bolt og Gay med en gepard og en tiger. Bolt er det tætteste den menneskelige race nogensinde har været på gepardens kropsstruktur og fibersammensætning. I hvert fald dokumenteret. Han er langlemmet og samtidig EKSTREMT eksplosiv.

Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag

Kender du Bolts fibertypekomposition? Hvis du gør er jeg lutter øjne.

mvh

Peter

JEg kender faktisk ikke hans præcise fibersammensætning, da han aldrig har fået lavet en muskelbiopsi (i hvert fald ikke pr. 18. august 2008), men det jeg mener at blot at han er eksplosiv som få, hvilket er ret tydeligt at se. Jeg vil skyde på bedre end 65-35.

Link to comment
Share on other sites

Det viser lidt at du ikke ved noget om sprint.

I et sprint er det alfa omega at slappe af i skuldre, nakke og i sær ansigtsmuskulaturen. Det skal faktisk se ud, som om at du sover. At du er lam i hele ansigtet.

Hvis du spænder og anstrenger dig bliver du blot langsommere.

Lidt af det samme mht ens start. Du styrker ikke dine ben for at kunne presse hårdere mod blokkene. Du styrker dem for at kunne komme lettere fra start.

Du har givetvis ret, generelt set, men det er alligevel ret veldokumenteret at der er store forskelle imellem sportsfolk med hensyn til ved hvilket excitationsniveau de performer bedst. I det konkrete tilfælde er det jo muligt at Gay faktisk er en af den slags atleter der har behov for en større ophidselsesgrad for at performe optimalt og det er DERFOR han vrider sit ansigt mere...

Personligt tror jeg også han bare er frusteret over at blive megapwned, men jeg ville bare lige gøre opmærksom på at der var et alternativ

Link to comment
Share on other sites

Personligt tror jeg også han bare er frusteret over at blive megapwned, men jeg ville bare lige gøre opmærksom på at der var et alternativ

Forståeligt nok når man løber noget der er tæt på ny verdensrekord og man så kan se en nar 3 meter foran sig selv. Bolt er seriøst ikke fra denne verden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share