Motionscykel Vs. Cykling in real life


AxeBug
 Share

Recommended Posts

Hej

Da jeg som i en alder af 20 år har fået konstateret for høj lever tal og MEGET højt kolesteroltal i blodet ( hvilket jeg synes er skræmmende da jeg kun er 20 år )

er jeg begyndt på at cykle på motionscykel og spise sundere osv.. Skulle gerne tabe 20 kg ca..

Men

Når der nu står på motionscyklen at jeg har cyklet 10 km fx. Svarer det så til 10 km i virkeligheden mht, kalorieforbrænding osv.. For syntes det går meget hurtigere på motionscyklen ?

Stavefejl er gratis :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i stort set samme situation som dig. Samme alder og jeg skal også smide 20 kg!

Jeg vil umiddelbart tro at rigtig cykling er bedre, men måske andre ved bedre?

Jeg kan godt cykle 20 km på en motionscykel på en halv time, og den siger derefter at jeg har forbrændt tæt på 200 kalorier. Det er da ikke særlig meget, er det?

Link to comment
Share on other sites

Du vil aldrig få mig til at sige at det ene er bedre frem for det andet - det kommer fuldstændig an på situationen. Dog er det i hvert fald vigtigt ikke at kigge på kondicyklen og lade den diktere hvor mange kcal i har forbrændt. Den kan i bedste fald kun gisne om udfaldet. Min bedste råd er at købe et pulsur og så køre efter pulsen istedet. På den måde kan man meget bedre styre hvor hårdt man presser sig selv - dette uanset om man sidder på en kondicykel eller cykler rundt i byen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ofte overvejet et pulsur. Fortæller det også kalorier og andet fint?

Hvad skal man lede efter på det marked? Der er jo fandme meget at vælge imellem :P

Et pulsur kan godt give et nogenlunde gæt på hvor meget du har forbrændt, men dog er der nogle begrænsninger - tjek http://www.motion-online.dk/diverse/udstyr...med_et_pulsur?/

I forhold til hvad man skal vælge så er det jo meget fedt, hvis man cykler i naturen, at uret kan fortælle en hvor langt man har kørt og hvor(gps). Dette kan være virkelig motiverende! Men det er måske knap så vigtigt hvis man sidder på en kondicykel :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Et pulsur kan godt give et nogenlunde gæt på hvor meget du har forbrændt, men dog er der nogle begrænsninger - tjek http://www.motion-online.dk/diverse/udstyr...med_et_pulsur?/

I forhold til hvad man skal vælge så er det jo meget fedt, hvis man cykler i naturen, at uret kan fortælle en hvor langt man har kørt og hvor(gps). Dette kan være virkelig motiverende! Men det er måske knap så vigtigt hvis man sidder på en kondicykel :bigsmile:

Hehe ja, det har du ret i. Er cykling en god måde at tabe sig på? Mange siger løb naturligvis er det bedste, men personligt er min form ikke god nok til det endnu!

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja, det har du ret i. Er cykling en god måde at tabe sig på? Mange siger løb naturligvis er det bedste, men personligt er min form ikke god nok til det endnu!

Cykling er en rigtig god motionsform, især for overvægtige. Problemet er nemlig at jo mere man vejer, jo mere presser man sine led. På cyklen tager man denne belastning væk. Så ja, cykling er en rigtig god måde at tabe sig på. Du kan også gå en tur med lidt forøget hastighed, ved hastigheder op til omkring 8 km/t er det faktisk lige så godt at gå som at løbe.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Da jeg som i en alder af 20 år har fået konstateret for høj lever tal og MEGET højt kolesteroltal i blodet ( hvilket jeg synes er skræmmende da jeg kun er 20 år )

er jeg begyndt på at cykle på motionscykel og spise sundere osv.. Skulle gerne tabe 20 kg ca..

Men

Når der nu står på motionscyklen at jeg har cyklet 10 km fx. Svarer det så til 10 km i virkeligheden mht, kalorieforbrænding osv.. For syntes det går meget hurtigere på motionscyklen ?

Stavefejl er gratis :)

Håber dine levertal bliver bedre! Kondicykler har som oftest en programering der gør at de kraftigt overvurderer hvor meget man har forbrændt og hvor mange km man har tilbagelagt! 10-15kcal per min er en realistisk forbrænding for en ung mand der presser sig selv over en periode på en halv time! Dette varierer som sagt temmelig meget afhængig af størrelse og træningstilstand men det er næppe en realistisk forbrænding som cyklen viser hvis den afviger meget fra det nævnte! Træning på kondicykel giver omtrendt den samme forbrænding som tilsvarende træning (samme tid og anstrengelsesgrad) på en rigtig cykel! Der er fordele og ulemper ved begge, og er du motiveret kan du sagtens opnå fine resultater uanset valg af cykel/kondicykel.

God træningslyst:)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene allesammen..

Jeg cykler 15 km på 22 min på motionscyklen.. Ville jeg ALDRIG kunne gøre i virkeligheden.. Det svarer jo til 40 km/t eller sådan noget.. Men træder sku også til.. Skal love for pulsen kommer op hehe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share