Mælk


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Hello

Med jævne mellemrum støder man på "mælke haderne". Argumenterne er typisk hentet fra fødevare styrrelses råd eller bøger som kernesund familie, osv.

Udsagn som "Mælk er kalve mad", og mælke fedt sætter sig i årene, og giver blodpropper, hører man til sin forbavselse ofte.

Jeg er selv en "stor" mælke drikker, og jeg drikker nok i mellem 1 og 2 liter om dagen i snit. Det er en vigtig kilde til protein for mig, og et godt alternativ til alt for meget light sodavand osv.

Men hvad er boardets mening egentlig? Er der nogen grund til den kritik man støder på? Har det noget på sig?

Jeg har aldrig selv set evidens for at der skulle være et problem med mælk, ud over at den store mængde kalk kan udgøre et problem, hvis man indtager RIGTIG store mængder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke forestille mig et liv uden mælk.

Rent objektivt er mælk en væske med proteiner og fedt, lactose, kalk osv.

Kalven har brug for alt fedtet - det har vi ikke og voila: skummetmælk og mini-mælk bliver opfundet. Det med at det er mad til en kalv er jo et tåbeligt argument - kalven drikker KUN mælk hvorimod vi mennesker måske får 10% er vores daglige kalorier fra det og tilmed i en udgave uden alt fedtet. Det er jo det samme som at argumentere for at man kun må spise honning hvis man er en bi.

Link to comment
Share on other sites

Hello

Med jævne mellemrum støder man på "mælke haderne". Argumenterne er typisk hentet fra fødevare styrrelses råd eller bøger som kernesund familie, osv.

Udsagn som "Mælk er kalve mad", og mælke fedt sætter sig i årene, og giver blodpropper, hører man til sin forbavselse ofte.

Jeg er selv en "stor" mælke drikker, og jeg drikker nok i mellem 1 og 2 liter om dagen i snit. Det er en vigtig kilde til protein for mig, og et godt alternativ til alt for meget light sodavand osv.

Men hvad er boardets mening egentlig? Er der nogen grund til den kritik man støder på? Har det noget på sig?

Jeg har aldrig selv set evidens for at der skulle være et problem med mælk, ud over at den store mængde kalk kan udgøre et problem, hvis man indtager RIGTIG store mængder.

Fødevarestyrelsen ((i et ord) fraråder da ingen steder mælk)

Link to comment
Share on other sites

De 0,5 L er så vidt jeg husker sat for at man ikke skal få en for ensidig kost og således få dækket sine andre behov for næringsstoffer.

Når mælk indtages (naturligt) af spædbørn, kalve osv. så indtages det i en masse små portioner og bliver ikke hældt ned på få sekunder. Man kan spekulere i om det giver en forskel sundhedsmæssigt. Enzymer træder til i munden og starter deres arbejde der, mens de ikke får mange chancer for at arbejde når det bliver hældt ned. De alternatives negative holdninger til mælk ser der ikke ud til at være noget hold i.

Hvis du træner meget og således formentlig indtager ret mange kalorier fra andre fødevarer (og derved dækkes ind på andre næringsstoffer) kan jeg ikke umiddelbart se et problem i at indtage større mængder mælk (man bør dog altid huske - det kan altid blive for meget - hvor den grænse er har jeg ikke været inde at undersøge).

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Har hørt (er ikke overbevist, og har også et ret stort indtag af mælk personligt) at der skulle være nogle analyser der tyder på et vist hormonniveau i mælk fra køer. Hvilket hormon der er snakke om mv. ved jeg ikke, men der har vidst være nogen diskussioner om hvorvidt det kan medfører hormonforstyrrelser i den menneskelige organisme?

Link to comment
Share on other sites

En læge ved navn Campbell har lavet undersøgelser, der viser, at rotter som indtager kassein ud over deres nødvendige proteinindtag har meget højere risiko for at få kræft, men han drog også mange andre konklusioner, der er noget mere omdiskuterede. Det er faktisk ganske spændende at læse om. Her fx

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker også mælk, men forsøger at drikke så lidt af det som muligt. - ca. 2 glas om dagen.. Dette er udelukkende, fordi at det er kalorier, der ikke mætter synderligt i et glas mælk. Vil gerne tabe mig, og mælk er desværre en nem og dum måde at få for mange kalorier, men det er godt nok lækkert med et koldt glas til aftensmaden alligevel :)!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte en læge fraråde for højt mælkeindtag på p1 i radioen. Jeg kan ikke helt huske de præcise grunde til de konklusioner han kom frem til, men det havde vist lidt at gøre med at diverse folkegrupper led af mælkeallergi, og at det derfor ikke kunne være helt godt!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker også mælk, men forsøger at drikke så lidt af det som muligt. - ca. 2 glas om dagen.. Dette er udelukkende, fordi at det er kalorier, der ikke mætter synderligt i et glas mælk. Vil gerne tabe mig, og mælk er desværre en nem og dum måde at få for mange kalorier, men det er godt nok lækkert med et koldt glas til aftensmaden alligevel :)!!

Jeg synes mælk mætter rimelig godt - på en dejlig rolig måde. Desuden kan jeg ikke rigtigt se at det er en "dum måde" at få kalorier på. Proteinen er da f.eks ikke specielt dumt. Jeg kan finde rigtig mange måder der er "dummere". Der er da heller ikke særlig mange kalorier i minimælk og skummetmælk. Men selvfølgelig er alt relativt.

Hvidt brød, hvid pasta, hvide ris -det er i mine øjne ret dumt - hvis man ønkser et stabilt blodsukker og gerne vil tabe sig.

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

I princippet er alle drikkevarer med energi en dum måde

at få kalorier på fordi det ikke ser ud til at mætte i

samme grad som hvis kalorier ikke var flydende.

De mætter derfor ikke og du har derfor større tendens

til at få for mange kalorier. Et kæmpe problem i vores

verden. Især udtalt med læskedrikke som cola osv.

Det er vel cirka 50% i Danmark som er

overvægtige eller fede.

Mælk er blevet vurderet af Motions- og Ernæringsrådet.

Her findes en rapport på deres hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes helt bestemt at mælk giver en dejlig mæthedsfornemmelse, modsat f.eks Cola osv.

Kan godt være det i teorien ikke mætter, men jeg synes nu at mælk i praksis mætter.

Det kan da godt være det, for folk der overhovedet ikke tænker over hvad de indtager, er et problem. Men for dem der tænker over det og er kalorierne bevidste, så tror jeg slet ikke de er så "dumme" endda de kalorier. ;-)

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

De 0,5 L er så vidt jeg husker sat for at man ikke skal få en for ensidig kost og således få dækket sine andre behov for næringsstoffer.

Når mælk indtages (naturligt) af spædbørn, kalve osv. så indtages det i en masse små portioner og bliver ikke hældt ned på få sekunder. Man kan spekulere i om det giver en forskel sundhedsmæssigt. Enzymer træder til i munden og starter deres arbejde der, mens de ikke får mange chancer for at arbejde når det bliver hældt ned. De alternatives negative holdninger til mælk ser der ikke ud til at være noget hold i.

Hvis du træner meget og således formentlig indtager ret mange kalorier fra andre fødevarer (og derved dækkes ind på andre næringsstoffer) kan jeg ikke umiddelbart se et problem i at indtage større mængder mælk (man bør dog altid huske - det kan altid blive for meget - hvor den grænse er har jeg ikke været inde at undersøge).

Enzymerne som starter nedbrydelsen af kulhydrater i munden virker relativt ligegyldige i det store billed, når vi ser på den meget simple kulhydratkomposition, som findes i mælk(lactose).

Til trådstarter:

Jeg tror den opfattelse af mælk, stammer fra førhen, hvor den primære købte mælk var let/sødmælk eller andre mælkeprodukter, hvor indholdet af mættet fedt var decideret høj og derfor let-tilgængeligt gennem denne flydende, lækre væske.

Så jeg tror, at det i højeste grad har haft noget at gøre med mættet fedt, hvilket er et ligegyldigt argument hvad angår minimælk/skummetmælk, som man roligt kan drikke moderat i hverdagen. Især kvinder har godt af mælk, grunden det høje indhold af kalk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Enzymerne som starter nedbrydelsen af kulhydrater i munden virker relativt ligegyldige i det store billed, når vi ser på den meget simple kulhydratkomposition, som findes i mælk(lactose).

Til trådstarter:

Jeg tror den opfattelse af mælk, stammer fra førhen, hvor den primære købte mælk var let/sødmælk eller andre mælkeprodukter, hvor indholdet af mættet fedt var decideret høj og derfor let-tilgængeligt gennem denne flydende, lækre væske.

Så jeg tror, at det i højeste grad har haft noget at gøre med mættet fedt, hvilket er et ligegyldigt argument hvad angår minimælk/skummetmælk, som man roligt kan drikke moderat i hverdagen. Især kvinder har godt af mælk, grunden det høje indhold af kalk.

Hvorfor har kvinder især glæde af kalk? De har vel ikke behov for mere kalk end mænd?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har kvinder især glæde af kalk? De har vel ikke behov for mere kalk end mænd?

Man har "altid" ment at kvinder havde et større behov for kalk end mænd. Det er vel fordi at det oftest er kvinder der lider af f.eks knøgleskørhed (osteoporose).

Der er stadig mange "lærte", der mener at kvinder har brug for mere kalk end mænd, f.eks Chris McDonald.(Han er måske ikke så lært -aner det ikke, men mange råder stadig sådan)

Der er dog undersøgelser det har vistat mænd har ligeså stort behov for kalk. Så et endeligt klogt svar er nok umuligt at give dig. Som med så mange andre af den slags ting, så er det endegyldige svar nok ikke fundet endnu.

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Man har "altid" ment at kvinder havde et større behov for kalk end mænd. Det er vel fordi at det oftest er kvinder der lider af f.eks knøgleskørhed og osteperose osv.

Der er stadig mange "lærte", der mener at kvinder har brug for mere kalk end mænd, f.eks Chris McDonald.(Han er måske ikke så lært -aner det ikke, men mange råder stadig sådan)

Der er dog undersøgelser det har vistat mænd har ligeså stort behov for kalk. Så et endeligt klogt svar er nok umuligt at give dig. Som med så mange andre af den slags ting, så er det endegyldige svar nok ikke fundet endnu.

Knogleskørhed og osteoporose er så det samme... :tongue:

Iøvrigt er D vitamin vist, at være den helt store synder i forhold til optag af calcium... Derfor anbefales det, at man indtager D vitamin tilskud året rundt. Men det skader ikke at være på den sikre side ifht. calcium indtag.

Edited by JKLind
Link to comment
Share on other sites

Knogleskørhed og osteoporose er så det samme... :tongue:

Iøvrigt er D vitamin vist, at være den helt store synder i forhold til optag af calcium... Derfor anbefales det, at man indtager D vitamin tilskud året rundt. Men det skader ikke at være på den sikre side ifht. calcium indtag.

:laugh:

Ja - meningen var at det skulle i () - men det gik åbenbart for stærkt..

Link to comment
Share on other sites

Hello

Med jævne mellemrum støder man på "mælke haderne". Argumenterne er typisk hentet fra fødevare styrrelses råd eller bøger som kernesund familie, osv.

Udsagn som "Mælk er kalve mad", og mælke fedt sætter sig i årene, og giver blodpropper, hører man til sin forbavselse ofte.

Jeg er selv en "stor" mælke drikker, og jeg drikker nok i mellem 1 og 2 liter om dagen i snit. Det er en vigtig kilde til protein for mig, og et godt alternativ til alt for meget light sodavand osv.

Men hvad er boardets mening egentlig? Er der nogen grund til den kritik man støder på? Har det noget på sig?

Jeg har aldrig selv set evidens for at der skulle være et problem med mælk, ud over at den store mængde kalk kan udgøre et problem, hvis man indtager RIGTIG store mængder.

Mange af amerikanerne, Bowden, Berardi etc, skelner mellem raw mælk og mælk der har været gennem diverse processor. De er store fan af raw mælk ligegyldig fedt procent og ikke specielt glade for det andet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har kvinder især glæde af kalk? De har vel ikke behov for mere kalk end mænd?

Netop på grund af, at det kvindelige kønshormon har en indvirkning på opbyggelse af knogler. Piger i puberteten har et lidt ustabilt niveau af hormoner, som derfor kan have indflydelse på deres knogler. Der er dog også den vigtige faktor, at piger i dag, har en tendens til at sulte sig selv mere eller mindre, for at sikre et slankt udseende. Dette har i højeste grad indflydelse på deres kønshormoner og dermed knogler.

Det er det samme med kvinder i overgangsalderen, som mister deres hormonproduktion mere eller mindre (jeg ved ikke hvor meget).

Det er simpelthen for at forebygge knogleskørhed, at kvinder skal have et højere indtag af kalk igennem forskellige perioder af deres liv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte en læge fraråde for højt mælkeindtag på p1 i radioen. Jeg kan ikke helt huske de præcise grunde til de konklusioner han kom frem til, men det havde vist lidt at gøre med at diverse folkegrupper led af mælkeallergi, og at det derfor ikke kunne være helt godt!!!

Mon ikke han har talt om lactoseintolerance og ikke mælkeallergi? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke han har talt om lactoseintolerance og ikke mælkeallergi? :smile:

Hvis det er det samme jeg hørte, så jo. Nogle folkeslag reagerer godt på mælk og andre mindre godt. Jeg mener det var afrikanere og orientalske personer, der reagerer mindre godt. Folk fra norden har typisk godt af mælk.

Noget andet de havde oppe at vende i den udsendelse var kalkindholdet i mælk. Det er historisk set altid blevet omtalt positivt og man har sagt, at man får stærke knogler og tænder af det. Det er desværre bare ikke rigtigt, da mælk er så syrligt, at det opvejer kalkindholdet i det.

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er det samme jeg hørte, så jo. Nogle folkeslag reagerer godt på mælk og andre mindre godt. Jeg mener det var afrikanere og orientalske personer, der reagerer mindre godt. Folk fra norden har typisk godt af mælk.

Noget andet de havde oppe at vende i den udsendelse var kalkindholdet i mælk. Det er historisk set altid blevet omtalt positivt og man har sagt, at man for stærke knogler og tænder af det. Det er desværre bare ikke rigtigt, da mælk er så syrligt, at det opvejer kalkindholdet i det.

Er mælk ikke basisk?

Link to comment
Share on other sites

Ja åbenbart ikke. Jeg har også altid troet det var basisk, men de forklarede det anderledes i programmet. Jeg kan dog ikke huske det i detaljer, da det program jeg tænker på vel er 2 måneder gammelt.

Jeg hørte programmet, og uden at jeg kan huske detaljerne, gav det mig egentlig bare lyst til at drikke mere mælk. Mælkehaderne i programmet var en bedrevidende gammel kværulant og en arrogant kælling, og den slags mennesker gør mig bare kontrær...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share