Styrketræning -> Større aggressivitet?


mikkelhansen_kbh
 Share

Recommended Posts

Hey. :smile:

Jeg og nogle gutter har trænet nogle månederne i et styrkecenter og jeg kan nu selv mærke, at jeg

ikke finder mig i lige så mange ting mere.

F.eks. hvis nogle slår mig for sjov, ignorere jeg dem ikke bare (som jeg gjorde før), men slår igen.

Samtidig føler jeg at, at jeg måske er en smule mere aggressiv hvis folk på den ene eller anden måde prøver at provkere mig.

Jeg har snakket med et par andre om det, og de har opblevet lidt samme "effekt".

Kan det virkelig passe, eller er det simpelthen bare fordi at styrketræningen giver et bedre selvværd, og man bedre kan "tillade" sig at give igen.

Hvad er jeres erfaringer, og har i selv oplevet dette?

--

Mikkel Hansen

Edited by mikkelhansen_kbh
Link to comment
Share on other sites

Jo selvfølgelig giver styrketræning bedre selvværd og velvære

men det er også et spørgsmål om at administrere det hele

og det er jo der at man også skal sørge for at man mentalt

er gearet til at kunne håndtere sit temperament.

Laver man noget lort, ja så bliver selvværdet jo ødelagt ved

en eventuel dom og det er jo ikke meningen. VEL.

Link to comment
Share on other sites

Jo selvfølgelig giver styrketræning bedre selvværd og velvære

men det er også et spørgsmål om at administrere det hele

og det er jo der at man også skal sørge for at man mentalt

er gearet til at kunne håndtere sit temperament.

Laver man noget lort, ja så bliver selvværdet jo ødelagt ved

en eventuel dom og det er jo ikke meningen. VEL.

Har aldrig haft problemer med mit temperament, og er ikke gutten der går rundt og slår på folk.

Generelt en meget stille og rolig fyr, ikke som en Brian der går rundt og spiller smart med muskler og trykker hårdt

på speederen i sin bil af ældre dato opdateret med et nyt anlæg og et par nye fælge.

Det er ikke i den retning jeg tænker, jeg tænker bare på om styrketræning f.eks. vil give et højere niveau er testosteron eller andre stoffer

som øger ens aggresivitet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe - jeg har faktisk oplevet lidt det samme.

Jeg har samtidigt lidt problemer med underlige bumser, der kommer steder de aldrig er kommet før - på brystet f.eks.

Jeg synes godt det kunne tyde på at det er pga. lidt forhøjet naturligt testoteron-niveauer pga. træningen...

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Hehe - jeg har faktisk oplevet lidt det samme.

Jeg har samtidigt lidt problemer med underlige bumser, der kommer steder de aldrig er kommet før - på brystet f.eks.

Jeg synes godt det kunne tyde på at det er pga. lidt forhøjet naturligt testoteron-niveauer pga. træningen...

Jeg får selv bumser hvor jeg ikke har fået dem før. Det gælder blandt andet også brystet som i dit tilfælde.

Hmm.. Der må jo være en sammenhæng på en eller anden måde, måske det med lidt højere testoteron-niveau? - men hvorfor stiger det når der trænes?

Indtager ikke kreatin.

Nogle kloge hoveder (: ?

Edited by mikkelhansen_kbh
Link to comment
Share on other sites

Pga. hormoner, der bliver pumpet rundt i kroppen på mig, er jeg faktisk enormt aggressiv, mens jeg træner (specielt squat), men det er aldrig noget, der går ud over nogen, da det ikke kommer til udtryk i andet end min træning, som jeg faktisk bruger til at komme af med aggressioner. Ellers er jeg konstant liderlig, specielt i begyndelsen af en træningsperiode, men det skaber egentlig heller ikke nogen problemer - faktisk oftest tværtimod. En irriterende ting er dog akne, der kommer af den øgede hormonproduktion.

Udfra trådstarters beskrivelse, vil jeg påstå, at man kan antage, at problemer her kunne ligge i noget andet end øget selvværd. Selvværdet er måske ikke blevet øget, men det er dermed muskelmassen og styrken, hvilket sådan helt hypotetisk tillader trådstarter uden den samme frygt at tage fysiske konfrontationer med flere mennesker, deriblandt nogle det ikke ville medføre et tab af ansigt at tage en sådan fysisk konfrontation med. Højt selvværd plejer generelt at modvirke unødvendige voldelige udfald, der f.eks. sker for at afpisse sit personlige territorium eller fungerer som unødvendigt integritetsforsvar.

Det er endvidere mere plausibelt at kronisk eller gentagen brug af centralstimulantia skulle skabe en meget mere sværthåndterlig aggression end en (naturligt) øget testosteronproduktion.

Redigeret for den kære MaxPower

Edited by Fredrik
Link to comment
Share on other sites

Mit temperament går heller ikke ud over nogen, men hjælper da også til at løfte endnu tungere end jeg kan normalt. Hehe..

Jeg synes tydeligt man kan fornemme de lidt forhøjede testoteron niveauer, når man træner hårdt. Jeg bliver sgu hurtigere lidt agressiv - men pga. min flinke måde at være på så korrigerer jeg da ned i samme sekundt - inden det kommer til udtryk. Jeg er nemlig ikke en prol-taber. Haha - i hvertfald ikke i mine egne øjne. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Lige efter styrketræning er min krop dejligt fyldt med endorfiner og kører altid hjem i en ret glad, nærmest hippie agtig, hvor jeg bare synes livet er dejligt!

Jeg har styrketrænet så længe så jeg ikke kan huske hvordan mit aggresion-niveau og sexlyst var før. Jeg er dog sikker på, at det er en selv der er herre over ens krop og ikke omvendt.

Som Blackice skriver: Den som er vældig stærk bør også være vældig rar :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Næh. Jeg synes bare, at den forrige version formidlede budskabet på en meget mere klar og forståelig måde :wink:

Jeg synes nu også du i denne version pakker det rigeligt ind, i stedet for bare at lade være med at svine trådstarter til.

Du kan så passede øve dig lidt på at levere klare budskaber uden at skulle ty til personfornærmelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu også du i denne version pakker det rigeligt ind, i stedet for bare at lade være med at svine trådstarter til.

Du kan så passede øve dig lidt på at levere klare budskaber uden at skulle ty til personfornærmelser.

Jeg svinede ham da heller ikke til - jeg gav forklarede hvilket indtryk, hans indlæg gav.
Link to comment
Share on other sites

Under træning føler jeg tit, at en vis form for aggressivitet er nødvendig. En tung vægt er en `fjende´, som skal besejres. Og når det kniber med motivationen til at cykle, tænker jeg tit på, at jeg skal gøre det, for at pwne de fårking sofa-kartofler, som sagde, at jeg ikke ville kunne blive ved ret længe (velsagtens fordi de ikke selv ville kunne).

Men derfra og så til at træning generelt skulle gøre folk mere aggressive! Nej, jeg tror også, at det er placebo, som Cormack siger.

Og jeg kan lige så godt sige det, inden andre siger det: Jeg har været mere end rigeligt aggressiv i min tid. Men jeg tvivler ikke på, at det ville være mindst lige så slemt, hvis jeg ikke trænede.

Link to comment
Share on other sites

Pga. hormoner, der bliver pumpet rundt i kroppen på mig, er jeg faktisk enormt aggressiv, mens jeg træner (specielt squat), men det er aldrig noget, der går ud over nogen, da det ikke kommer til udtryk i andet end min træning, som jeg faktisk bruger til at komme af med aggressioner. Ellers er jeg konstant liderlig, specielt i begyndelsen af en træningsperiode, men det skaber egentlig heller ikke nogen problemer - faktisk oftest tværtimod. En irriterende ting er dog akne, der kommer af den øgede hormonproduktion.

Udfra trådstarters beskrivelse, vil jeg påstå, at man kan antage, at problemer her kunne ligge i noget andet end øget selvværd. Selvværdet er måske ikke blevet øget, men det er dermed muskelmassen og styrken, hvilket sådan helt hypotetisk tillader trådstarter uden den samme frygt at tage fysiske konfrontationer med flere mennesker, deriblandt nogle det ikke ville medføre et tab af ansigt at tage en sådan fysisk konfrontation med. Højt selvværd plejer generelt at modvirke unødvendige voldelige udfald, der f.eks. sker for at afpisse sit personlige territorium eller fungerer som unødvendigt integritetsforsvar.

Det er endvidere mere plausibelt at kronisk eller gentagen brug af centralstimulantia skulle skabe en meget mere sværthåndterlig aggression end en (naturligt) øget testosteronproduktion.

Redigeret for den kære MaxPower

Tak for det gode svar, men tror næsten du overtolker min situation lidt.

"..hvilket sådan helt hypotetisk tillader trådstarter uden den samme frygt at tage fysiske konfrontationer med flere mennesker, deriblandt nogle det ikke ville medføre et tab af ansigt at tage en sådan fysisk konfrontation med"

Det er slet ikke i den dur, at det handler om fysiske konforntationer. Det jeg mener er blot at jeg ikke finder mig blive nedgjort af andre, der måske lige tror de kan få nogle "points" på at sige et par seje onde sig til mig, mens andre høre på det.

Rent ud sagt almindelige situationerne som findes i skolen etc.

Kunne ALDRIG finde på at slå på en seriøst, og hvis jeg "slår" på nogle er der fordi en ven har slået mig for sjov. Syntes bare at jeg ikke finder mig i lige så mange nedgørelser, som førhen.

--> De dask som drenge kan give hinanden for sjov, selvom de er venner.

Edited by mikkelhansen_kbh
Link to comment
Share on other sites

Lige efter styrketræning er min krop dejligt fyldt med endorfiner og kører altid hjem i en ret glad, nærmest hippie agtig, hvor jeg bare synes livet er dejligt!

Jeg har styrketrænet så længe så jeg ikke kan huske hvordan mit aggresion-niveau og sexlyst var før. Jeg er dog sikker på, at det er en selv der er herre over ens krop og ikke omvendt.

Som Blackice skriver: Den som er vældig stærk bør også være vældig rar :hippy:

WORD!!!

I andre: I tager de forkerte kosttilskud... :-D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share