nogle gode råd?


udeafform
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil høre om der er nogen af jer der kan fortælle mig hvordan jeg kan genopbygge min krop. Jeg har været syg i 4 år,( er endelig blevet erklæret rask)

jeg har siddet helt stille- vitterlig stille i sofaen, mange dage uden at komme uden for en dør.

før kunne jeg cykle 20 km hver vej på jobbet, ride 3-4 timer i træk og gå 5-6 timers lange vandreture.......nu gør det ondt i hele kroppen, bare jeg cykler 100 meter, jeg kan knapt gå en halv time og min muskelstyrke er ringe . Problemet er jeg er i 40erne ,er kvinde, så aldersmæssigt er der i forvejen stort muskeltab.

mit mål er at min krop skal resitures, og at jeg vil have strammet min krop op - den er blevet noget flommet,synes jeg + have tilført muskler især i arme og i ryggen.

Jeg vil også gerne opnå større appetit, jeg spiser meget sundt, men kan ikke klemme mere end omkring 1100 kalorierne ned om dagen- målt over 1 måned - så der skal gang i sund forbrænding igen - jeg frygter min forbrændning er blevet irreversibel dårlig.

Ligenu laver jeg et lille yoga program på 20 minutter om dagen,for at få lidt bevægelighed tilbage i kroppen, samt går 30 minutter hver dag. men det har ikke hjulpet hverken på appetit eller styrke. -

Jeg vil helst lave sport som er sjovt og ikke for stereotypt, men jeg er i vildrede med hvordan man genopbygger en krop efter så lang tids stilstand.

Link to comment
Share on other sites

Som Andreas H skriver skal du nok have noget fornuftig vejledning. Prøv at tale med din læge ang. henvisning til fysioterapi, for efter et længe sygdomsforløb har du brug for noget genoptræning. En anden mulighed kunne være at finde en diætist der samtidig har motion i fokus - dette for at opfylde dit ønske om et øget indtag. En 3 mulighed kunne være at tilmelde dig i et træningscenter og få en personlig træner der har kendskab til genoptræning.

For jeg tror du har brug for professionel hjælp for at opnå dine mål, som kan råde og guide din i lige din situation - MOL er udemærket, men vi kender ikke hele historien, og der tror jeg en personlig træner eller fys ville kunne hjælpe mere.

Link to comment
Share on other sites

ok fair nok, tak for svar, jeg er bare mere typen der er til udendørs varieret sjov,

indendørs træning står for mig som noget meget grænseoverskridende kedeligt, men det kan godt være der ikke er nogen vej udenom hvis man skal genopbygge eller genvinde bare lidt af sin styrke igen - .

Link to comment
Share on other sites

der er heller ikke nogen hindring for at din træning ikke kan foregå udendørs, eller som en kombination af begge dele.

Men jeg tror du vil få de bedste resultater med kvalificeret rådgivning (og det behøver ikke nødvendigvis være i et fitness center) - muligheden for at ride igen er jo heller ikke umulig, det kræver bare den rette vejledning så du ikke køre sur i at du ikke kan det du kunne for 4 år siden..

Edited by camilla_fraggle
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg vil forslå at du taler med din læge og får lægeordineret fysiotearpi eller måske endda lægeordineret træning (tror ikke der er mange steder, man kan det, men prøv at spørge.)

Dermed kan du også spare en del penge.

En anden mulighed er at tale med din kommunes socialforvaltning - der er forskellige love omkring at de skal tilbyde genoptræning og det der kaldes vedligeholdelsetræning. Der vil en ergo- eller fysioteraput vurdere dig og måske kan de tilbyde hjælp - fx adgang til træning, træningsplaner, vejledning o.s.v.

Og så har du jo allerede taget et stort skridt ved at skrive her :smile: Så det er bare at komme igang. Fire år er lang tid at skulle indhente, men du er på vej og det er i sig selv flot.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share