Løbetræning og vægt


lskv
 Share

Recommended Posts

Jeg ved, at man forbrænder det samme uanset om man løber eller går 3 km.

Men jeg har også fået at vide af min far, at ens muskler bliver bedre/større hvis man løber 3 km end hvis man går 3 km, og at større muskler forbrænder mere end små muskler, også i den tid man ikke løber.

Mit spørgsmål til jer er så:

Hvis jeg nu skifter mine daglige gåture og 2 gange 20 minutters løb (3 km) om ugen ud med at løbe 3 km's løb (20 minutter) i almindeligt middel-begynder-tempo (jeg er nybegynder) 4-5 gange om ugen (mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, måske lørdag og/eller søndag), vil jeg så have mistet nok kropsfedt til at det bliver synligt, når jeg når hen til efterårsferien?

Mit mål er, at mit blodtryk skal ned, det samme skal min vægt (selvom man tager på af, at musklerne bliver større), og jeg skal gerne ligne idealmennesket som det bliver fremstillet af Chris Mc. Donnald (jeg får mindreværdskomplekser når jeg hører ham tale om sundhed).

Er 20 minutters løb 4-6 gange om ugen i 3 måneder nok til at tabe kropsfedt?

Link to comment
Share on other sites

Er 20 minutters løb 4-6 gange om ugen i 3 måneder nok til at tabe kropsfedt?

Det er der ingen herinde der kan spå for dig, vi er jo ikke orakler. Vægttab kommer hovedsageligt af ændret kost - derefter af træning. Vi ved intet om dit normale fysiske niveau, din generelle kost, eller sågar din højde/alder/vægt.

Skriv lidt mere info, og du får selv mere hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved, at man forbrænder det samme uanset om man løber eller går 3 km.

Men jeg har også fået at vide af min far, at ens muskler bliver bedre/større hvis man løber 3 km end hvis man går 3 km, og at større muskler forbrænder mere end små muskler, også i den tid man ikke løber.

Din far læser vist lidt for mange dameblade;) Alt kommer an på tempoet. Op til omkring 8 km/t vil du forbrænde det samme ved løb og gang. Dvs. at hvis du går eller løber med den hastighed vil du forbrænde det samme. Derover forbrænder du mest ved løb.

Man får ikke større muskler ved løb eller gang for den sags skyld, det kræver styrketræning, det man risikerer ved enten at gå eller løbe er at man kommer i bedre form og får en højere forbræninding end hvis man bare ligger på sofaen. Dog skal du ligge over 70% af din maksimale iltoptagelse for at få noget seriøst ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke verdens bedste ide at løber hver dag.. med mindre du vil have skader selvfølgelig … max 2 til 3 gang om uge.. og så byg nogle flere km på under tiden…det er en klassisk fejl at start med at løbetræne for mange gane om uge.. ha toldmodighed både med vægttab og med at blive en bedre løber.. og så husk på hvad der blev svaret oven over, kosten er den vigtigste kilde til vægttab..

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke verdens bedste ide at løber hver dag.. med mindre du vil have skader selvfølgelig … max 2 til 3 gang om uge.. og så byg nogle flere km på under tiden…det er en klassisk fejl at start med at løbetræne for mange gane om uge.. ha toldmodighed både med vægttab og med at blive en bedre løber.. og så husk på hvad der blev svaret oven over, kosten er den vigtigste kilde til vægttab..

Hvorfor er kosten den vigtigste kilde til vægttab?

Eks. hvis du dyrker motion hvor du forbrænder 1000 kcal hvorfor skulle det være dårligere end at indtage 1000 kcal mindre?

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke verdens bedste ide at løber hver dag.. med mindre du vil have skader selvfølgelig … max 2 til 3 gang om uge.. og så byg nogle flere km på under tiden…det er en klassisk fejl at start med at løbetræne for mange gane om uge.. ha toldmodighed både med vægttab og med at blive en bedre løber.. og så husk på hvad der blev svaret oven over, kosten er den vigtigste kilde til vægttab..

Der er da intet galt i at løbe mere end 2-3 gange om ugen..

Hvorfor er kosten den vigtigste kilde til vægttab?

Eks. hvis du dyrker motion hvor du forbrænder 1000 kcal hvorfor skulle det være dårligere end at indtage 1000 kcal mindre?

Der skal ret meget motion til for at forbrænde 1000kcal, så er enig i at kosten er mindst lige så vigtig som motionen for at opnå vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Der skal ret meget motion til for at forbrænde 1000kcal, så er enig i at kosten er mindst lige så vigtig som motionen for at opnå vægttab.

1000 kcal er da bare en time med fuld knald på :smile:

Han skrev at kosten var vigtigste, det jeg mener at det kan være lige meget hvordan man er i kcal underskud hvis man vil tabe mig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er kosten den vigtigste kilde til vægttab?

Eks. hvis du dyrker motion hvor du forbrænder 1000 kcal hvorfor skulle det være dårligere end at indtage 1000 kcal mindre?

Fordi træning der forbrænder 1000kcal vil øge din appetit betydeligt. Typisk vil en normal person indtage ca. det samme som de forbrænder ved at dyrke sport, hvorfor man netop anbefaler at fokusere på kosten i stedet for træning hvis ønsket er vægttab. Er dit ønske at blive sundere er træning langt vigtigere (typisk sundere at være overvægtig men aktiv end normalvægtig og passiv).

Link to comment
Share on other sites

Løb er en fantastisk motionform, men pas på du ikke får skader.

Jeg er selv igang med vægttab, og mit blodtryk skal også lidt nedad. Så jeg har også planer om løbetræning, selvom jeg også selv er nybegynder på feltet ;)

Din kost afgører stort set om du taber dig eller ej. Du kan motionere ligeså tosset du vil, men hvis du spiser som et svin, taber du dig aldrig. Kombiner motion og sund kost, og du vil se resultater. Men husk, det kræver tålmodighed!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share