Selvsabotage


hunkøn
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har en kedelig tendens til at sabotere mit vægttab. Hver gang det går godt, ødelægger jeg det for mig selv. Jeg har altid svinget meget i vægt og har lige taget 8 kg på ved at spise store mængder mad - især usund mad og droppe motionen. Jeg er inde i en periode med en del stress. Det værste er, at jeg godt ved, at jeg er på vej ud af et sidespor, når jeg æder 200g chokolade og en pose chips til aftensmad... men det føles så dejligt trygt, som en slags virkelighedsflugt.

Mit BMI var og er i normalområdet, men dette område er ret bredt og 8 kg kan virkelig godt mærkes på mit tøj. Og ja det kan også ses på mit spejlbillede. Men det er jo min egen skyld. Det er så meget lettere at vedligeholde en vægt end at tabe sig, så det er simpelthen så irriterende, at jeg hver gang, jeg støder ind i nogle problemer, begynder at proppe mig med mad.

Nu er jeg så begyndt at spise sundt og mindre portioner og er begyndt at løbe. Utroligt så hurtigt formen går ned ad bakke, men ja jeg har jo også fået flere kilo at slæbe på. Endelig gik det godt og så æder jeg is, slik og chokolade igen. Tror det var fordi, jeg havde planlagt at løbe 6 km hver anden dag og så kom jeg ikke afsted i tre dage, med det resultat at jeg blev skuffet over mig selv og tænkte, at så kunne det også bare være lige meget... i stedet for at fokusere på at jeg faktisk havde været afsted 3 gange ugen forinden.

Jeg ved godt, det er op til mig selv at ændre min adfærd, men måske er der nogle, der også har udøvet selvsabotage og har fundet en vej ud af det dårlige mønster? Jeg kan jo godt tabe mig, hvis jeg virkelig vil... har bare svært ved at holde motivationen i længere tid.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..., nu er jeg slet ikke expert, coach eller lignende, men... hvis jeg var dig ville jeg prøve at lytte til din krop. Eller lære at lytte til den. HVad har den det godt med? Hvornår har den det godt?

Når du har dyrket motion, så læg dig ned og slap helt i hele kroppen, mens du forsøger, at mærke efter hvordan du har det. Jeg tør vædde med, at den har det godt - og det føles rart.

Og hvordan er den følelse kontra din dårlige samvittighed, du ved kommer efter ædeflip?

Prøv forskellige typer motion - løb, step, yoga, styrketræning, mave/balle/lår osv. Og så find det, der giver dig den bedste følelse - det du bliver gladest af. På den måde kan du forsøge at finde en glæde ved motionen evt. kombineret med en sundere kost...

Link to comment
Share on other sites

Hey.

For mig hjalp/hjælper det, at jeg ikke forbyder mig lidt sødt 100% Derved får jeg stillet min sult til det søde ind imellem, så jeg ikke får de der pludselige ædeflip hvor jeg gør op for alt det jeg har måtte undvære.

En anden ting kunne være at sætte sig lidt andre mål. Det lyder ambisiøst med de mabge løbeture, hvis du ik altid kan overholde det. Sig i stedet. at du vil løbe regelmæssigt fremover, for det passer ik altid ind i hverdagen, med faste løbedage. Og som det bliver forslået.....find evt. nogle alternativer til løb. Så der bliver noget variation.....det har i hvert fald holdt mig til ilden, at jeg havde noget at vælge imellem. Cykler nogle gange i stedet.

Når du har trænet, så tænk på at det var godt for dig selv og din krop. Når du har spist et sundt måltid og valgt det søde fra (selvom det kan være svært) så tænk på at det kun er endnu bedre fordi du også fik trænet. Alle de små gode ting, kan gøre at man får mere lyst til at vælge de "fornuftige" valg fremfor de mindre fornuftige. Og så er der også samvittighed til et stykke chokolade somme tider. Og det behøver jo ik være 200 gram, men lidt mindre måske.

Ved ikke om det kan hjælpe....jeg snakker mest ud fra mine erfaringer ;o)

Held og lykke med det hvert fald.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har selv tabt mig 45kg da jeg var lidt yngre, og i dag har jeg så taget 15kg på igen, efter jeg har trænet i 2 år.

Men efter jeg har tabt mig, har jeg simpelthen udviklet den ondeste samvittighed. Jeg får det så vanvittigt dårligt med mig selv, hvis jeg spiser noget dårligt, det kan slet ikke beskrives hvor dårligt jeg får det af det.

Så derfor kommer der ret nemt til mig at holde mig fra det.

Men her for 2 måneder siden var jeg på ferie i en uge med uddannelse, og der var det totalt umuligt at holde en normal diæt, så der faldte jeg virkeligt igennem.

Jeg tog også på af det, så det kunne ses, men ugerne efter der, ramte min dårlige samvittighed og der trænede og trænede jeg bare i vildskab, og så var de kilo hurtigt væk.

Men du kunne give dig selv nogle andre beløninger, istedet for at spise slik.

Jeg har været god til at belønne mig selv med tøj og videospil, når jeg har ramt mit resultat.

Det er en hamrende god motivation.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Tak for jeres svar. Det meste ved man jo godt, men det hjælper at se andres svar og se det fra en anden vinkel. Det der med at mærke efter, hvordan jeg har det lige efter en løbetur eller efter indtagelse af større mængder chokolade, vil jeg prøve - det lyder som en god idé. Så kan jeg lige stoppe op inden jeg køber chokoladen og tænke på, hvordan jeg vil have det, når jeg har spist det...

Og ja det du skriver Nat, med ikke at gøre visse fødevarer til noget forbudt.... det gør jeg. Det er altid enten eller. Og spiser jeg bare lidt, så er det ødelagt og så kan jeg ligeså godt spise det hele.... Det er nok ikke så let at ændre sådan et dumt tankemønster. Men ja jeg skal forsøge kun at spise lidt ad gangen. Jeg kan jo starte med kun at købe et lille stykke chokolade ikke 200g.

Jeg vil også forsøge at tænke, at lidt er godt. Hvis jeg ikke orker at løbe 6 km, så er det ok at gå en tur, svømme eller cykle.

Jeg har lige sat mit fitnessabonnement i bero. Jeg elsker ellers holdtræning, opfatter det slet ikke som en pinsel, men som noget sjovt. Men ja det er lige af økonomiske årsager.

Link to comment
Share on other sites

Som du selv siger, så er det jo bare at lade være med at købe slikket.

Jeg havde selv problemet da jeg boede hjemme ved mine forældre for to år siden. Min moder købte simpelthen altid usundt ind, og når det lægger lige inde i skabet, så er det jo alt for nemt at gå hen og tage det frem og spise det jo.

Men nu køber jeg selv ind, og jeg er simpelthen for nærrig til at købe slik. Det er bare at lade være med at putte det i kurven, og så husk ikke at handle ind når man er sulten. Så er det det nemmere at stå i mod slikket.

Når så man ikke har slik og chips i huset, så er der simpelthen ikke nogat at spise når lysterne melder sig jo.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bjarkesh

Nu havde du lige skrevet, da jeg uploadede...

Du lyder vel nok til at have meget selvdisciplin! Min søster var tyk som barn, så hun har sådan en "aldrig mere holdning" så hun kan godt spise et lille stykke chokolade uden at spise det hele. Hun vil ikke være tyk igen. Men jeg har aldrig været decideret tyk og har altid kunnet tabe mig hurtigt, hvis jeg tog på, så jeg tror, at jeg bare tænker, nå skidt det kan jeg hurtigt tabe igen... altså bortset fra at jeg så liiiige har det lidt svært med motivationen denne gang og at 8 kg er lidt meget alligevel.

Håber jeg har lært noget af mine fejl....

Link to comment
Share on other sites

Hej Bjarkesh

Nu havde du lige skrevet, da jeg uploadede...

Du lyder vel nok til at have meget selvdisciplin! Min søster var tyk som barn, så hun har sådan en "aldrig mere holdning" så hun kan godt spise et lille stykke chokolade uden at spise det hele. Hun vil ikke være tyk igen. Men jeg har aldrig været decideret tyk og har altid kunnet tabe mig hurtigt, hvis jeg tog på, så jeg tror, at jeg bare tænker, nå skidt det kan jeg hurtigt tabe igen... altså bortset fra at jeg så liiiige har det lidt svært med motivationen denne gang og at 8 kg er lidt meget alligevel.

Håber jeg har lært noget af mine fejl....

Ja det har jeg :) Men det er også kun fordi, at jeg har været ret så fed engang, og det vil jeg aldrig opleve igen, og jeg ønsker heller ikke at nogle skal opleve det.

Jeg kan da også godt spise en lille kun slik eller chokolade engang imellem, men jeg har bare noget i mig, der giver mig kvalme, eller det bare ret så dårligt, hvis jeg spiser mere en bare lige lidt. Også med chips, en håndbold, og så kan jeg ikke klare mere psykisk.

Men angående din motivation. Så sæt små mål, og giv dig selv belønninger.

Man må godt forkæle sig selv, bare ikke med usunde sager.

Edited by Bjarkesh
Link to comment
Share on other sites

For nogle år siden skulle jeg også tabe mig, og jeg har tabt omkring 15kg.

"Tror det var fordi, jeg havde planlagt at løbe 6 km hver anden dag og så kom jeg ikke afsted i tre dage, med det resultat at jeg blev skuffet over mig selv"

Istedet for at planlægge at løbe 6km hver anden dag, så skal du måske tænke på at lave din plan om. Hvis det motiverer dig mere at løbe fx. 3-4km og du så kommer afsted, så vil det jo give pote i længden. Her gælder det om at motivere sig selv. 6km kan måske være for meget i starten, du kan jo altid gå op i kilometer antal, når du føler overskud til det og har vænnet dig til at løbe jævnligt. Evt. find en anden og mere motiverende aktivitet eller få en ven til at løbe med.

Udover det, så kender jeg udemærket til det med at springe træning over, og "grovæde". Det som hjalp mig, var at skrive en personlig seddel/notat, som jeg så læste op, når jeg havde lyst til slik eller ville droppe træningen. Det kunne fx. være at jeg havde lovet mig selv at overholde træningen/diæten og så nogle begrundelser til hvorfor. Når jeg så læste det notat op, så var det som en følelsesmæssig trigger/samvittighed der fik mig på rette spor igen.

Mange gange kan det være svært at ændre ens adfærd. Igen gælder det om at finde noget der virker og det kan være individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hunkøn

Det lyder som om du ikke er et barn mere og det betyder derfor sikkert også at du selv står for dine indkøb. Lad være med at gå på indkøb når du er sulten, så er det tit nemmere at modstå fristelsen med at købe en masse slik eller chokolade. Hvis du ikke har usunde ting i huset er det også meget svært at spise dem.

Køb eventuelt nogle mindre tallerkener, man er mere tilbøjelig til at tage store portioner på store tallerkener i modsætning til på små.

Bare et par alternative forslag.

/Thorhauge

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er selv lige læst en bog af Dr. Phil der hedder "Aldrig mere vægtproblemer". Han kommer med mange god råd samt konkrete ting man kan gøre for at bibeholde en sund indre dialog. Bogen kan hjælpe dig til at erkende hvordan du ødelægger dig selv mentalt og hvordan du holder op og gør det bedste for dig selv.

Ud fra din beskrivelse tror jeg at bogen kan hjælpe dig meget. Den kan lånes på biblioteket :)

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Et vægttab handler om meget andet end kun at smide vægt. Det handler også om at holde kiloene væk, når de er kommet af. Ellers er det jo meningsløst at smide dem!

Hvis den måde du kører det på nu ikke er en holdbar løsning, så stop den og lav en ny. Det handler om at tilpasse din livstil på en sådan måde, at du kan leve med den og være glad, samtidigt med at du lever sundere og taber dig. Lad være med at tvinge dig selv til at løbe hver anden dag hvis du ikke kan holde det i mere end 3 uger. Din motivation fejler netop pga. sådanne selvdestruktive beslutninger.

Det kan sagtens tage tid at finde sin egen rytme, og derfor er tålmodighed meget vigtigt. Det lyder for mig som om, at du er nødt til at sætte farten lidt ned og vurdere hvilke ting du realistisk set kan ændre i din hverdag, så du stadig kan leve i hverdagene uden at miste dit overskud. Dit valg med at æde is, slik, chips osv kan være grundet flere ting, men især din tålmodighed. Fordi du misser en omgang løbetræning, giver du totalt op. Derfor skal du finde en bedre og mere holdbar måde at smide de overflødige kilo!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Tak for alle svarene. Må indrømme det ikke er gået så godt for mig siden sidst. Jeg er meget træt af mig selv og har givet lidt op. Det er så ufatteligt svært at komme i gang, at komme ind i den gode stime. Altså få motion og sund mad til at blive en vane. Jeg har haft ret ondt i maven den sidste tid, så nu tror jeg det kan motivere mig. Jeg vil jo ikke ødelægge mine tarme med al den usunde mad.

Jeg har godt hørt om Dr. Phils bog, men har ikke læst den, det kunne være det var et forsøg værd. Det er jo tydeligvis psykisk. Jeg er inde i en lidt træls periode og negativitet avler negativitet.... hvis jeg har det godt, så har jeg lettere ved at spise sundt og motionere, men man har jo faktisk mere brug for det, når man har det mindre godt.

Jeg har prøvet dette så mange gange før. Jeg kan ikke tabe i vægt, før jeg er motiveret. Når jeg er det, går det let... men den motivation er bare så svær at fremtrylle.

Faktisk ville jeg nok tabe mig, blot jeg undlod at spise 200g chokolade om dagen... har prøvet det før (en anden gang jeg i løbet af ingen tid havde ædt mig tyk i chokolade). Tabte mig 4kg på en måned bare ved at droppe chokoladen... så det er ret skidt det chokolade.

Det er så dumt, at jeg tænker, at så kan det også bare være lige meget, hvis jeg ikke orker løbe 6km, så løber jeg slet ikke... jeg kunne jo løbe det jeg orkede og så gå resten af vejen, eller løbe en mindre tur, som west skriver. Faktisk tror jeg dine tricks godt kunne virke for mig - det med sedlerne, eller ja som det tidligere er foreslået med at fokusere på, hvordan man vil have det efter at have løbet/grovædt...

Jeg ved jo godt, hvad der er rigtigt og forkert... så det er bare dumt, jeg ikke lever efter det. Nu håber jeg, jeg kommer ud at løbe i morgen, så bliver jeg nok i bedre humør.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Tak for alle svarene. Må indrømme det ikke er gået så godt for mig siden sidst. Jeg er meget træt af mig selv og har givet lidt op. Det er så ufatteligt svært at komme i gang, at komme ind i den gode stime. Altså få motion og sund mad til at blive en vane. Jeg har haft ret ondt i maven den sidste tid, så nu tror jeg det kan motivere mig. Jeg vil jo ikke ødelægge mine tarme med al den usunde mad.

Jeg har godt hørt om Dr. Phils bog, men har ikke læst den, det kunne være det var et forsøg værd. Det er jo tydeligvis psykisk. Jeg er inde i en lidt træls periode og negativitet avler negativitet.... hvis jeg har det godt, så har jeg lettere ved at spise sundt og motionere, men man har jo faktisk mere brug for det, når man har det mindre godt.

Jeg har prøvet dette så mange gange før. Jeg kan ikke tabe i vægt, før jeg er motiveret. Når jeg er det, går det let... men den motivation er bare så svær at fremtrylle.

Faktisk ville jeg nok tabe mig, blot jeg undlod at spise 200g chokolade om dagen... har prøvet det før (en anden gang jeg i løbet af ingen tid havde ædt mig tyk i chokolade). Tabte mig 4kg på en måned bare ved at droppe chokoladen... så det er ret skidt det chokolade.

Det er så dumt, at jeg tænker, at så kan det også bare være lige meget, hvis jeg ikke orker løbe 6km, så løber jeg slet ikke... jeg kunne jo løbe det jeg orkede og så gå resten af vejen, eller løbe en mindre tur, som west skriver. Faktisk tror jeg dine tricks godt kunne virke for mig - det med sedlerne, eller ja som det tidligere er foreslået med at fokusere på, hvordan man vil have det efter at have løbet/grovædt...

Jeg ved jo godt, hvad der er rigtigt og forkert... så det er bare dumt, jeg ikke lever efter det. Nu håber jeg, jeg kommer ud at løbe i morgen, så bliver jeg nok i bedre humør.

Spiser du 200gram chokolade om dagen?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share