Brede på nederste del af lårmuskulaturen


HenrikD
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke helt inde betegnelserne for muskelgrupperne, men sagen er følgende;

Jeg er 1,86 og har meget forholdsvis lange ben, i forhold til min højde. Jeg har trænet Rectus Femoris, som ligger som et "skævt vredent S", når jeg spænder låret ligger RF, som en lidt bredere muskel end knæskallen, det får mine lår til at se meget tynde ud, hvilket de absolut ikke er. Er det Vastus Medialis (Internus) og Vastus Lateralis (Externus) jeg skal træne for at øge breden af muskulaturen umiddelbart over knæskallen?

Hvis forstår hvad jeg mener :blink:

Link to comment
Share on other sites

Undren:

- Hvordan træner du de pågældende muskler så specifikt som du giver udtryk for du kan/gør?

- Hvordan kan du være i tvivl om hvad du skal fokusere på når du tilsyneladende har helt styr på latinske navne og dermed også vedhæftninger mm? Link

Råd:

- Squat

- Dødløft

- Få så vidt muligt et kompetent instruktør til at vise dig disse

Link to comment
Share on other sites

Det var sandelig heller ikke med vilje...Jeg cyklede en hel del nogen år tilbage, så det må stamme derfra. De latinske navne, fandt jeg udfra et anatomisk billede, så om de er rigtige er jeg ikke kvalificeret til at svare på.

Link to comment
Share on other sites

Når du ser på funktionerne af de enkelte dele af quadriceps (se mit link), så vil det forhåbentlig være klart at de ikke kan trænes noget der ligner separat. Uden at have syn for sagen er det lidt svært at se hvordan dine lår skulle se specielt tynde ud uden at være det.

Hvad vejer du? Estimeret fedtprocent?

Link to comment
Share on other sites

Undren:

- Hvordan træner du de pågældende muskler så specifikt som du giver udtryk for du kan/gør?

- Hvordan kan du være i tvivl om hvad du skal fokusere på når du tilsyneladende har helt styr på latinske navne og dermed også vedhæftninger mm? Link

Råd:

- Squat

- Dødløft

- Få så vidt muligt et kompetent instruktør til at vise dig disse

I totally get your point, men lige præcis RF kan trænes ved at løfte knæet op foran kroppen til halvfems grader og derefter strække benet. Det kræver en stærk hoftebøjer(den yderste), men RF kommer sgu nogenlunde isoleret under pres;-) bare sådan btw.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil havde mere masse på vastus medialis (VMO) kan du prøve at gå dybere i squatten (under vandret) jo dyber du går ned jo mere går patella lateral, og jo mere skal vastus medialis arbejde, for at pattela ikke smutter lateral.

Syndes jeg har iagttaget igennem årene, at dem der går dybt i squat har en veludviklet VMO

med genetikken spiller sikkert også ind

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg taget det billede, det kan være det bare er mig, som syntes det ser "tåbeligt" ud :blink:

Men, dybere squat skulle ikke være noget problem, jeg fik løst problemet med knæet, ved at lave 10 uden vægt, 5 med 40Kg ialt og 5 med 50Kg ialt.

post-23110-1245045499_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser meget almindeligt ud.

Træne squat og få lidt mere styrer på din trænings teori.

Har du cyklede skal du nok lave en lidt mere langsom progression hvor du fokuser på stabilisering af knæet, og posterior kæde.

Træne: low bar squat.

køb: denne bog så du lærer at squatte korrekt: http://www.amazon.com/Starting-Strength-2n...6643&sr=8-1

post en video med din squat eller få en kompentent instruktør til at hjælpe dig med at se efter teknikken. Jeg kan anbefale at filme dine løft hvergang så du for en ide om din teknik.

Din progression i vægt må meget gerne være lidt langsommere ind angivet i bogen og med fokus på teknik. God træning

ingen grund til at træne RF isoleret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share