Værdien af at knokle rundt i skoven ?


Bjarkan
 Share

Recommended Posts

Konen og jeg er begyndt at søge geocaches(en nørdet form for orienteringsløb, men for os en god fælles aktivitet hvor vi får os rørt) Resultatet er at vi får gået en masse i skoven ikke kun på stier men også ude i terren, vi går mest men i blandet terren og vi prøver at få løbet en smule indimellen, dog er det sidste mere et mål end noget vi får gjort meget.

Nu er spørgsmålet, hvad får vi ud af det ? hvordan kan man evt beregne kcal værdien ? ikke at det skal gå op i tal, for det virker for os og det giver mening vi opnår det vi vil, nemmelig god motion samtidigt med at vi hygger os, altså en ægte omlægning af vaner.

Det skal siges at vi begge er i den tunge ende og at selv om løb sikkert var mere fornuftigt så er det ikke der vi er endnu.

Link to comment
Share on other sites

Konen og jeg er begyndt at søge geocaches(en nørdet form for orienteringsløb, men for os en god fælles aktivitet hvor vi får os rørt) Resultatet er at vi får gået en masse i skoven ikke kun på stier men også ude i terren, vi går mest men i blandet terren og vi prøver at få løbet en smule indimellen, dog er det sidste mere et mål end noget vi får gjort meget.

Nu er spørgsmålet, hvad får vi ud af det ? hvordan kan man evt beregne kcal værdien ? ikke at det skal gå op i tal, for det virker for os og det giver mening vi opnår det vi vil, nemmelig god motion samtidigt med at vi hygger os, altså en ægte omlægning af vaner.

Det skal siges at vi begge er i den tunge ende og at selv om løb sikkert var mere fornuftigt så er det ikke der vi er endnu.

Er geocaches ikke noget med GPS og lignende? For hvis det er, så ville det være en kanon fed investering at købe et pulsur med GPS - ved dog ikke om det er snyd? Med et pulsur kan du hele tiden holde øje med hvad din puls er og på den måde få et billede af hvor meget du får ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Jo det må man gerne, har faktisk tænkt tanken før, kan jeg med pulsuret, selv regne kcal forbrug ud ?

(Højde x vægt * pi) / puls^4

Ej, det er der ikke, da der er mange faktorer som spiller ind, at det er meningsløst at lave en formel. Den vil være for kompleks for alm. mennesker.

Men Jo højere puls, desto mere forbrænder du - hvis man skal sætte det enkelt op. Derfor var det også smart at have et pulsur :innocent:

Men istedetfor at hænge dig op i x antal kalorier, så ville jeg hellere fokusere på at give den så meget gas som muligt.

God vind - kan desuden anbefale cyklen, da det var sådan jeg kom i gang (og tabte mig nær 50 kg - det er bare ikke til at starte med at løbetræne når man er stor. Kender det selv).

Link to comment
Share on other sites

Geocaching er en fed måde at få rørt sig på! Man får set en masse natur, og samtidig har man et mål - uden helt at vide hvor det er. I kan eventuelt gøres jeres ture hårdere/forbrænde flere kalorier, ved at pakke en rygsæk og begynde at gå med lidt oppakning undervejs. Alternativt kan i aftale at indsætte et par små "spurter" undervejs - fx. bare frem til det stenen på hjørnet, det store egetræ eller bare gøre det med fx 100-500m ad gangen. Betragt det som en slags fartleg - det med "naturen" som mål er nok mest motiverende, men vi er alle forskellige :)

/sagt af en som selv skal til Sverige og vandre her i weekenden - dog uden GPS :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share