...gør jeg det rigtigt?


JUNK de LUXE
 Share

Recommended Posts

Hey M-O,

first time poster her, og vil høre om jeg gør det korrekt.

Jeg er en svært overvægtig mand på 30 år som vejer omkring 140. Til trods for min høje vægt føler jeg mig i (i forhold til vægten) i ok form. Jeg cykler på arbejde (ca 20 km om dagen) og går rundt på arbejdet (kontor arbejde) og spiller engang imellem 1-2 timers badminton. Jeg har tidligere været elite svømmer og spillet i serie 1 (volleyball) så jeg elsker at dyrke motion, og jeg er glad for at røre mig.

Jeg har udregnet min totale energi omsætning til ca 4400 kcal (via beregneren her på siden), og jeg vil kort liste op hvad jeg indtager på en normal hverdag:

Morgenmad (på arbejdet)

1-2 bananer: 140-280 kcal

1 glas chokomilk: 81 kcal

Frokost (ISS kantine mad - de har fokus på sund mad)

1/3 tallerken grøntsager m. 1 spsk dressing

1/3 kulhydrater (ris, pasta, kartofler)

1/3 protein (diverse kød retter)

Er ikke helt sikker på hvad dette bliver i kcal, men jeg har regnet med ca. 1000 kcal

1 glas skummet mælk: 35 kcal

Aftensmad

Som regel købemad i form af pizza: 1200 kcal

1½ liter cola zero: 6 kcal

mellem måltider

1-2 stykker frugt: 140-280 kcal

1-2 glas chokomilk: 81-162 kcal

Som regel spiser jeg ikke slik, og min store synder inden jeg begyndte at være opmærksom på kcal, var Coca-Cola og gerne meget af det.

Iflg. mine udregninger indtager jeg et sted imellem 3200 og 3600 kcal. Dette er ikke en udpræget slanke kost men vil alligevel sørge for at jeg er i kcal underskud på ca. 1000 kcal om dagen. I weekenden får jeg som regel færre kcal fra mad, men som regel ryger der også et uspecificeret antal genstande indenbords.

Jeg har levet sådan her de sidste 2 ugers tid og vil høre hvad mine forventninger til et evt. vægttab burde være samt om min fremgangsmåde er helt forkert? (iflg. mit forventede kcal indtag "burde" jeg ende på ca. 95kg for at være i ligevægt). Det skal siges at jeg på nuværende tidspunkt ingen vægt har, men kan mærke på tøjet at det bliver større... så det går den rigtige vej.

På forhånd mange tak for hjælpen.

/jesper

Edited by JUNK de LUXE
Link to comment
Share on other sites

På den ene side er det hul i hovedet at cutte ved at spise pizza hver aften. På den anden side er det måske en blid måde at starte vægttabet langsomt (forudsat at du er i kcalunderskud på den kost)

På sigt er det dog uomtvisteligt meget dårlig kost, så du bør hurtigst muligt erstatte aftensmåltidet med grøntsager+magert kød eller fisk.

Kakaomælken bør sløjfes og de to bananer kan med fordel suppleres med groft rugbrød.

Link to comment
Share on other sites

En metode jeg selv har brugt med gode erfaringer er at kværne 1 L cheasy-youghurt i løbet af eftermiddagen (1530-16tiden). Det er fylder helt afsindigt i mavesækken, og giver kun 400 kcal, og gør mig samtidig væsentligt mindre sulten til aften, hvormed jeg lettere bliver mæt af kød og grøntsager. Derudover mindsker det risikoen gevaldigt for at "falde i" og købe dårlig mad på vej hjem fra arbejde, fordi jeg ikke har den der vilde sult fordi jeg ikke har spist i siden frokost.

Der er selvfølgelig mange andre muligheder for mellemmåltid end en hel youghurt, men jeg har endnu ikke fundet noget som virker lige så godt for mig personligt.

God fornøjelse med projektet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene begge 2.

Som sagt så er jeg godt klar over at min kost (om aftenen) ikke er verdens bedste. Det jeg ikke ved er om det betyder noget for vægttabet. Jeg har med vilje stillet den værste kost op, da jeg altid kan forbedre mig herfra.

Altså igen.. er mine kcal udregning korrekt? vil jeg tabe mig ud fra dette udgangspunkt? Hvis disse tal passer hvor meget "slack" er der til evt. syndere? alt ud over dette er blot added benefits. Spise sundere, dyrke mere motion osv.

Edited by JUNK de LUXE
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingenlunde ekspert, men er i ca samme situation som dig, jeg har nu været i gang i 8-10 uger og det virker, mit vægttab er ikke imponerende, men jeg mærker en kæmpe forskel i kroppen, jeg har jo nok også taget en del på i muskler. Jeg vil foreslå at du kigger på at få indlagt mere motion, evt i form af gang eller styrketræning. Alt hvad du foretager dig i den retning hjælper og det er forbundet med en sundere livsstil. Held og lykke med projektet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingenlunde ekspert, men er i ca samme situation som dig, jeg har nu været i gang i 8-10 uger og det virker, mit vægttab er ikke imponerende, men jeg mærker en kæmpe forskel i kroppen, jeg har jo nok også taget en del på i muskler. Jeg vil foreslå at du kigger på at få indlagt mere motion, evt i form af gang eller styrketræning. Alt hvad du foretager dig i den retning hjælper og det er forbundet med en sundere livsstil. Held og lykke med projektet.

Man tager ikke en del på i muskler med mindre man dyrker tung styrketræning!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håber det her hjælper, selvom det måske ikke er søgte svar:

- Jeg ville klart lave om på morgenmaden - du får 2 bananer og choko-mælk, det er sukker i blodbanen (meget endda), hvilket ikke er super effektivt. Find en anden måde at starte dagen på - evt. med noget mere groft eller andet, der ikke direkte er sukker.

- Drop Cola - Zero, Light, Fantasy, Alm, Cola med banansmag og whatever - enten flydende sukker eller flydende kemikalier, din krop fungerer ikke optimalt med det lort. Trap evt. ud ved hjælp af danskvand med smag.

- Købepizza om aftenen? Sløjf den - få noget mere levende og nærender, så de giver kroppen de bedste vilkår for at blive mere toptunet.

- Pas på alkoholen... Meget endda... Udover at alkohol er gift (hvorfor er det egentlig vi alle er så skide afhænginge af det lort?), så hjælper det heller ikke på din situation.

- Rent kaloriemæssigt burde du (og det gør du også?) tabe dig stille og roligt, hvilket er fint. Det er svært at ramme kcal-tal præcist osv, men man siger max ½ kilo fedt om ugen (altså smidt) som den sundhedsmæssige grænse - 1 kilo fedt = ca. 7500 kcal.

Det er måske en bastant udmelding, men forhold dig endelig kritisk til det jeg siger - håber det kunne hjælpe :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kommer til at tabe dig hvis du er i kalorieunderskud.

Synes, modsat ovenstående poster, ikke at du skal sløjfe cola-zeroen. Det er en af de få nydelser man kan beholde med god samvittighed under vægttab. Dog er jeg enig i at morgenmaden ikke er solid nok, var det mig der indtog det samme og derefter cyklede 20 km, så ville jeg være ubehagelig at arbejde sammen med indtil frokost :innocent:

Held og lykke med vægttabet

Link to comment
Share on other sites

Din indgangsvinkel til vægttab er i allerhøjeste grad forkert. Jeg tror ikke, at en livsstilsændring ved denne metode vil sikre dig et stabilt vægttab og et sundt helbred.

Selvom de overordnede retningslinjer prædiker, at det er det overall kalorieindtag på en dag som er gældende, kan det nødvendigvis aldrig være hensigtsmæssigt at indtage så enormt mange kalorier pr. måltid, som du gør. Selvom maden fordøjes over en længere tidsperiode, er jeg sikker på, at du alligevel vil opleve at zigzagge mellem kalorieoverskud og kalorieunderskud i løbet af dagen, netop fordi dine måltider er sat så ekstremt på 'vippen'.

Noget andet er også kvaliteten af den mad du spiser, som på nuværende tidspunkt, er decideret helbredstruende. Du indtager uhyggeligt mange simple kulhydrater igennem din chokomælk og selvom du har droppet sodavand for light, så er dette stadigvæk nogle ligegyldige kalorier du får indenbords; du skal tænke på, at din krop skal overleve og du giver den lortemad, samtidig med at du restrikterer det overall kalorieindtag. Det eneste deciderede sunde måltid du får i løbet af dagen, er rent faktisk din middagsmad, som du så overdriver i den ondeste forstand. 1000 kcal på et måltid er simpelthen vanvittigt meget mad; især hvis det udelukkende består af kød/grøntsager/stivelse. Selvom du spiser en smule frugt hver dag, så er der et kæmpe problem mht. dit enorme indtag af mættet fedtsyrer, din mangel på fiberrig kost, dit dårlige og ustabile indtag af mikronutrienter og dit enorme sving af kalorieindtag.

Noget tredje er igen de simple kulhydrater, som du fortærer igennem dagen. Disse blandet med at du næsten er inaktiv(ja, det er du.), de dage hvor du ikke spiller badminton, krydret med din ekstreme overvægt, så er du godt på vej imod diabetes.

Du griber dit vægttab forkert an og denne 'livsstilsændring' du foretager dig nu, er til dels mere helbredsforstyrrende end din tidligere levestil, selvom jeg næsten ikke kan opveje hvilken der er værst.

Du skal tænke i en sund bane, hvis du ikke ønsker at mindske din levetid og levestandard kraftigt i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig lige at opsamle:

1. Ja du kan tabe dig via din kost plan.

2. Det er ret usundt fordi:

- du taber en masse muskel masse

- det du spiser er meget usundt, som Dysp har været inde på.

3. Det kunne måske være en start.

Lidt mere til:

- Måske du skulle prøve at ændre de vigtigst ting i planen så maden blev en lille smule sundere. Prøve at skriv en revideret kostplan med 2-3 ændring der er nemme at gå til. Udfra din egen vurdering.. post den her igen og så kan vi jo revurdere den.

- udnytte at du elsker motion. Ville noget styrketræning ikke være noget... du vil nok være rimelig meget stærkere end gennemsnittet.

- Pas på med det badminton der!!! 140 kg er sku meget for en ankel, achillescene, knæ og det ville ikke være godt for dit helbred at blive skadet...med 140kg og totalt inaktivet vil du være i stor risiko for alle muligt hjerte kar problemer. At du stopper med at cykle på arbejde vil også være halv farligt. Cykler du om vinteren?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share