Bade i koldt vand - kcal forbrænding ?


larsen123
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Et meget simpelt spørgsmål jeg har gået og tænkt over. Jeg er begyndt at hoppe i havet flere gange ugentligt her på det sidste. Ingen tvivl om, at det er sundt og godt - og det giver friskhed resten af dagen, men er der også en lille bonus i form af kcal forbrænding?

Jeg mener, kroppen er jo nedkølet og skal vel bruge energi til at varme sig selv op igen? Jeg føler, at man kan mærke kroppen arbejder i flere timer efter en dukkert for at komme tilbage til normal tilstand. Jeg ved godt, at det ikke er nogen ny mirakelkur eller noget. Synes bare, at det kunne være sjovt at vide. Man plejer jo at sige, at hvis kroppen bruger energi, så forbrænder man kcal, men gælder det også i dette tilfælde og i hvor stort et omfang? 100 kcal pr tur eller 400 :)?

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt nok at din krop skal bruge energi for at varme dig op igen, om du været nedkølet. Til gengæld, så længe du er kold, bruger du mindre energi, siden dine metabole processer går langsommere. Så eksakt hvor stor betydning dit dyp har, talt i kalorier, er ikke så nemt at sige bare sådan. Det er jo også et spørgsmål om du faktisk får din core temperatur kørt ned, eller om du mest bare køler kroppen af på overfladen.

Kroppen består jo til stor del af vand og som du sikkert allerede ved, så bruger man 1 kcal til at varme 1 kg vand op 1 grad. Så jeg tvivler på at det er store mængeder vi taler om.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundet et ikke-videnskabligt svar, som måske kan kaste lys over sagen:

Finally, metabolism. Again, it is now thought that a cold-water swimmer's metabolism shifts into high gear when immersed (or in some cases just when anticipating immersion). I need to eat the equivalent of 1,000 kcal or more of carbohydrate foods after a cold swim. I'm not gaining weight so I must be "burning" them. I have actually done some tests on myself, and after a half hour swim in seawater at 10C, my core temperature had fallen by just 0.5C and could well have stabilised at that level.

Link

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share