Kalorie....øøøh hvad?


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Hej Alle!

Sad lige og undrede mig... Hvis man vil tabe sig skal man være i kalorie underskud, vil man tage på, skal man være i kalorieoverskud. Men Grænsen mellem de 2 må vel være ens anbefalede/neutrale/optimale kalorieoptag. Hvad end det hedder, tænkte jeg på hvordan man kan finde ud af hvor ens grænse går mellem kalorieover og -underkudsgrænse går. Altså, hvordan ved jeg hvor meget jeg "neutralt" skal/kan optage. For hverken at være i overskud eller underskud.

Simpelgjort yderligere...

Hvor/hvordan kan jeg finde ud af hvad mit neutrale kalorieoptag er (gerne hvori alle faktorer er indberegnet, altså med min muskelforbrænding etc.)?

Sådan jeg kan finde ud af hvor meget over eller underskud jeg er i.

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Når man skal finde ud af hvornår man er i energetisk ligevægt, er der flere muligheder. Helt optimalt er det at opsamle din udåndingsluft over 24 timer og analysere vha. iltforbrug - men det er slet ikke aktuelt med mindre det er i forsknings øjemed (og der gør man det også kun meget sjældent).

Kostregistrering

Man kan kostregistrere sin kost (ALT) i 3 ugedage + 1 dag i weekenden og samtidig tjekke at man holder sin vægt og fedtprocent. Hvis man ikke ændre vægt eller fedtprocent kan man jo sidestille kalorieindtaget med forbruget.

Estimering ud fra formler

Total energiomsætning = BMR x PAL

BMR (Basic Metabolic Rate / Hvilestofskifte):

Mænd 19-31 år: 0,064 x vægt + 2,84

PAL (Physical Activity Level / aktivitetsniveau):

Sengeliggende: 1,2

Stillesiddende arbejde og ingen fys. akt. i fritid: 1,4-1,5

Stillesiddende arbejde med lidt forflytning og ingen fys. akt. i fritid: 1,6-1,7

Hovedsageligt stående arbejde (ekspedient og lign.): 1,8-1,9

Hårdt fysisk arbejde: 2,0-2,4

Betydelig grad af sport (30-60 min. 4-5 x per uge): +0,3

Eksempel

Er du f.eks. en mand på 25 år der vejer 70 kg. (stillesiddende arbejde og 3 x ugentlig træning) vil udregningen være:

BMR: 0,064 x 70 + 2,84 = 7,32 MJ / døgn

PAL: 1,9

Total: 7,32 x 1,9 = 13,9 MJ / døgn

Kilde: Nordiska Näringsrekomodationer

Dette bygger naturligvis på nogle grove estimater. Der er for eksempelvis stor forskel på BMR afhængig af fedtprocent set i forhold til samlet vægt. Med andre ord - det er LBM (fedt fri masse) der er afgørende for BMR, idet der er meget lille energiomsætning i fedtvæv.

Ydermere kan det være vanskeligt at vide hvor meget man skal sætte sin PAL faktor til.

Fordelen ved denne formel er at man kan estimere selv meget aktive dage og meget inaktive dage, ved at gange den pågældende dags PAL faktor på BMR.

I praksis er formlen et ok værktøj, med alle de forbehold der måtte være.

Samlet set er mit forslag at du udregner ift. formlen og følger vægt og fedtprocent i en periode (måske 14 dage), for at kontrollere at det "neutrale energiniveau" stemmer overens med praksis.

Der er helt sikkert en masse andre måder - eks. sites på nettet hvor man kan udregne sine tal - men de bygger også på estimater. Så skal det være præcist, skal du kostregistrere.

Link to comment
Share on other sites

Sir Charles: Glimrende detaljeret indlæg. Hvis du sammenligner metoderne der findes derude, så kommer de mere eller mindre til samme resultat +/- et par 100 kalorier. Jeg bruger helst metoden med at differentiere kaloriebehovet afhængig af dagens aktivitetsniveua - virker intuitivt bedre.

Link to comment
Share on other sites

TAK :)

Personligt har jeg udregnet mit forbrug på en "basisdag" uden træning - på denne kan jeg så gange en PAL faktor på som passer på den aktuelle dag.

Man kan jo også udregne PAL faktoren mere præcist ud fra hvor mange timer man den pågældende dag er hhv. inaktiv, aktiv ifm. arbedje, træner, mv.

Det allervigtigste er jo at lave en basis hvorfra man kan gøre sine erfaringer og tilrette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i forbindelse med mit studie lige arbejdet en del med de formler som Sir Charles nævner.

Vi opsamle udåndingsluft fra 4 forsøgspersoneri 10 min., hvor 3 havde fastet i 12 timer og 4. person (MIG!) havde været en tur i fitnesscenteret om morgenen - og derefter drukket en shake. (test efter ca. 2 timer)

De tre fastendes forsøgspersoners BMR passede faktisk overraskende godt.

Min derimod, beregnede vi til 18,93 MJ/døjn. altså ca. 4520 kalorier/døgn. (og jeg vejede 70 kg. på dagen).

Jég vil mene at en MEGET stor del af dette skyldes en forhøjet forbrænding EFTER STYRKETRÆNINGEN + en smule til fordøjelse af mad.

Mit argument er derfor at PAL værdierne ikke er meget værd hvis man skal bruge dem i forhold til personer som styrketræner. Det forhøjede stofskifte efter styrketræning kan altså være temmeligt voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad nu hvis man er hankøn 184 cm og vejer små 56 kg, der er jo ikke mange muskler der, kan man stadig godt have en høj forbrænding så?

Muskler forbruger jo en del kcal i vile, så ens Bmr må da ligge nærmere 1200-1500 kcal eller er jeg helt ved siden af?? :blink:

Edited by RaveN
Link to comment
Share on other sites

Hvad nu hvis man er hankøn 184 cm og vejer små 56 kg, der er jo ikke mange muskler der, kan man stadig godt have en høj forbrænding så?

Muskler forbruger jo en del kcal i vile, så ens Bmr må da ligge nærmere 1200-1500 kcal eller er jeg helt ved siden af?? :blink:

Det er ikke helt ved siden af... ud fra formlen vil en mand der vejer 56 kg. have en BMR på ca. 6,5 MJ hvilket svarer til ca. 1500 Kcal. (for at omregne KJ til Kcal divideres med 4,2).

Som du selv er inde på sker der en stor energiomsætning i muskulaturen, men det er naturligvis ikke det eneste energiforbrugende væv.

Husk at formlen blot er en rettesnor... derfor afrunder jeg også ret kraftigt i de tal jeg lige regnede ud i ovenstående.

Mht. om man kan have en høj forbrænding selv om man ikke har så stor muskelmasse, så er det naturligvis også bestemt af genetiske karakteristika, træning (som er den mest potente kilde til at øge energistofskiftet (dette er naturligvis ikke BMR), etc.). Ydermere må man have en stor energiomsætning til at holde kroppen på 37 grader ;)

Så JA, man kan godt have en står BMR alligevel - men den vil naturligvis øges med større muslkelmasse... ikke mindst vil potentialet til at øge energiomsætningen være øget (ifm. arbejde).

Håber det gav et lidt større overblik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share